Drugie przykazanie Boże

Grupa docelowa: Młodzież Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: Dekalog, Przykazanie drugie

Wj 20,7: „Nie będziesz wzywał imienia Pana, Boga twego, do czczych rzeczy, gdyż Pan nie pozostawi bezkarnie tego, który wzywa Jego imienia do czczych rzeczy”.

Pwt 5,11: „Nie będziesz brał imienia Pana, Boga twego, do czczych rzeczy, bo nie dozwoli Pan, by pozostał bezkarny ten, kto bierze Jego imię do czczych rzeczy”.

1. Biblia i szacunek dla Boga

WSTĘP

W pytaniach do wywiadu z Panem Bogiem znalazły się dwa odnoszące się do 2 przykazania: „Dlaczego nie wolno używać imienia Pana Boga nadaremno?” oraz „Czy wypowiadanie imion Boskich – O Jezu! O Boże! – jest bardzo wielkim grzechem?”

Na te sprawy oraz na drugie przykazanie spróbujmy się teraz popatrzyć od strony Pana Boga, wczuć się w Jego sytuację…

AKTYWIZACJA

Praca w grupach. Metoda – praca z tekstem biblijnym. Każda otrzymuje jeden tekst biblijny, czyta go i odpowiada na pytanie. Czas na wykonanie zadania. Prezentacja na forum. czas na dyskusję.

Teksty biblijne jak na obrazkach, poniżej ich treść. Można oczywiście dobrać inne wg uznania.

Łk 18,10-14: Dwóch ludzi przyszło do świątyni, żeby się modlić, jeden faryzeusz a drugi celnik. Faryzeusz stanął i tak w duszy się modlił: Boże, dziękuję Ci, że nie jestem jak inni ludzie, zdziercy, oszuści, cudzołożnicy, albo jak i ten celnik. Zachowuję post dwa razy w tygodniu, daję dziesięcinę ze wszystkiego, co nabywam. Natomiast celnik stał z daleka i nie śmiał nawet oczu wznieść ku niebu, lecz bił się w piersi i mówił: Boże, miej litość dla mnie, grzesznika. Powiadam wam: Ten odszedł do domu usprawiedliwiony, nie tamten.

Dlaczego uczciwy i sprawiedliwie żyjący faryzeusz został tak potraktowany przez Jezusa? Czy w dzisiejszych czasach też zdarzają się takie postawy? 

Am 5,21-23: Nienawidzę, brzydzę się waszymi świętami. Nie będę miał upodobania w waszych uroczystych zebraniach. Bo kiedy składacie Mi całopalenia i wasze ofiary, nie znoszę tego, na ofiary biesiadne z tucznych wołów nie chcę patrzeć. Idź precz ode Mnie ze zgiełkiem pieśni twoich, i dźwięku twoich harf nie chcę słyszeć.

Jak myślisz, kiedy Pan Bóg miał dosyć ludzkich ofiar i świąt? Kiedy mógłby patrzeć się na nie z odrazą? Czy dzisiaj są takie sytuacje, gdy pan Bóg „denerwuje się” na modlących  się ludzi?

Mt 6,5-6: Gdy się modlicie, nie bądźcie jak obłudnicy. Oni lubią w synagogach i na rogach ulic wystawać i modlić się, żeby się ludziom pokazać. Zaprawdę, powiadam wam: otrzymali już swoją nagrodę. Ty zaś, gdy chcesz się modlić, wejdź do swej izdebki, zamknij drzwi i módl się do Ojca twego, który jest w ukryciu. A Ojciec twój, który widzi w ukryciu, odda tobie.

O co Panu Jezusowi chodzi w tych słowach? Nie wolno modlić się publicznie, by inni widzieli?

Prz 1,24-28: Ponieważ prosiłam, lecz wyście nie dbali, rękę podałam, a nikt nie zważał, gardziliście każdą mą radą, nie chcieliście moich upomnień:

więc i ja waszą klęskę wyszydzę, zadrwię sobie z waszej bojaźni, gdy bojaźń nadciągnie jak burza, a wasza zagłada jak wicher, gdy spotka was ucisk i boleść. Wtedy będą mnie prosić – lecz ja nie odpowiem, i szukać – lecz mnie nie znajdą.

Czy Bóg rzeczywiście może odwrócić się w ten sposób od człowieka? Jak to się ma do Jego bezgranicznego miłosierdzia?

Jer 6,18-21: Dlatego słuchajcie, narody, i rozumiejcie dobrze, co zamierzam uczynić. Słuchaj, ziemio! Oto zamierzam sprowadzić na ten naród nieszczęście: będzie to owoc ich przewrotnych zamysłów. Nie zważali bowiem na moje słowa, a moim prawem wzgardzili. Na co sprowadzacie Mi kadzidło ze Saby albo wyborny korzeń trzcinowy z dalekiej ziemi? Nie podobają Mi się wasze całopalenia, a wasze krwawe ofiary nie są Mi przyjemne. Dlatego to mówi Pan: Oto postawię temu narodowi przeszkody, na których się potkną ojcowie wraz z synami, sąsiad i przyjaciel zginą.

Czy wypada Bogu mścić się na ludziach? Czym sobie na to zasłużyli?

Mi 3,1-4: Potem rzekłem: Słuchajcie, proszę, książęta Jakuba i wodzowie domu Izraela! Czy nie waszą jest rzeczą znać sprawiedliwość? Wy, którzy macie w nienawiści dobro, a miłujecie zło, którzy zdzieracie z nich skórę, a ciało ich aż do kości. Bo ci, którzy jedzą ciało mego ludu i skórę z niego zdzierają, a kości mu łamią i tną na kawałki, jak w garnku, jak mięso w środku kotła, wołać będą wówczas do Pana, ale im nie odpowie, lecz zakryje wówczas oblicze swe przed nimi za występki, które popełnili

Czy Bóg nie powinien swego oblicza zwracać szczególnie ku złym ludziom, aby ich nawrócić? Dlaczego jeszcze się od nich odwraca?

2. Co można zrobić z imieniem Boga?

WSTĘP

Człowiek jest powołany do tego, aby świadczyć o istnieniu Boga i Jego miłości, ma być Jego znakiem.

AKTYWIZACJA

Praca na forum. Dyskusja. Wspólnie poszukujemy sytuacji, w których człowiek chce przypisać Bogu – niesłusznie – jakieś przyziemne ludzkie cechy. Czas na dyskusję.

PUENTA

Ktoś powiedział: „Bóg stworzył człowieka na swój obraz i podobieństwo, a człowiek odpłacił Mu się z nawiązką”. Tu mamy takie sytuacje, w których Boża istota ukazana została w świetle ludzkich spraw…