Biblijne opisy stworzenia człowieka I

Grupa docelowa: Młodzież Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: Biblia, Stworzenie człowieka

1. Dwa laboratoria

WSTĘP

Przenieśmy się wyobraźnią w do chwili, gdy czas nabierał dopiero kształtu i biegu… do chwil stworzenia świata przez Boga. Wyobraźmy sobie także, że nie jesteśmy ludźmi, lecz aniołami prawdziwymi… I na dodatek mamy pomóc Bogu w stworzeniu człowieka…

AKTYWIZACJA

Praca w grupach ? tym razem można podzielić klasę na grupy osobno z chłopaków i dziewczyn. Zadanie jest następujące: wchodzimy w rolę pomocników Boga, chłopaki pracują w jednym laboratorium na Wschodzie Edenu nad prototypem kobiety. Dziewczyny tym czasem ? w zachodnim laboratorium opracowują pomysł na chłopaka.

Rozdaj kartki formatu A5. Określ czas na wykonanie zadania. Prezentacja na forum. Czas na dyskusję i wymianę wrażeń w związku z ćwiczeniem.

PYTANIA DO DYSKUSJI

  1. Udały nam się projekty kobiety i mężczyzny?
  2. Wnieślibyście do swoich pomysłów jakieś ulepszenia?
  3. Co z Waszych pomysłów jest rzeczywiście do zrealizowania?
  4. Co jest potrzebne, aby te ideały zrealizować?
  5. Dużo jest ludzkich cech? ile jest nadludzkich? Które przeważają?
  6. Co w tych wszystkich planach ode mnie zależy?
  7. Czy nie jest to czasami śmiech, który powoduje refleksję?

PUENTA

Poszukajmy teraz odpowiedzi na kilka pytań i sprawdźmy, jak się mają stworzone przez nas kobiety i mężczyźni do tych,których Bóg sam wymyślił i stworzył w Biblii…

Analiza pierwszego opisu stworzenia człowieka Rdz 1, 26 – 31.

  1. Zwrot: „uczyńmy człowieka” wyraża naradę Boga z samym sobą. Podkreśla to, ze człowiek jest szczególnym dziełem Pana Boga – Bóg stwarza ze szczególnym zamysłem.
  2. Rzeczownik: „adam” – być czerwonym, „adamah” – gleba, ziemia. Nadanie takiego imienia pierwszemu człowiekowi, niesie informację o jego pochodzeniu (materiale, z którego został uczyniony, w ST rzeczownik „adam” raz oznacza pierwszego człowieka, ale używany również dla oznaczenia gatunku ludzkiego).
  3. ?Stworzył człowieka jako mężczyznę i kobietę? oznacza, że ludźmi są tak mężczyźni, jak i kobiety.
  4. Wyższość człowieka w stosunku do innych stworzeń:
  • stworzony odrębnie od zwierząt (w drugim opisie Bóg dotyka człowieka swoimi rękoma),
  • stworzony na obraz Boga.

Podobieństwo do Boga: wyrażone jest w terminach, używanych dla podobieństwa między synem a ojcem:

  • sprawowanie władzy nad stworzonym światem w imieniu Boga,
  • piękno ciała człowieka i dostojeństwo jego stojącej postawy,
  • zdolność przekazywania życia potomstwu (udział w stwórczej mocy Bożej).
  1. Rdz 1, 27: „Stworzył go, jako mężczyznę i kobietę”:
  • kobieta jest na równi człowiekiem, jak mężczyzna,
  • na obraz Boga zostały stworzone wszystkie rasy i narody,
  • Rdz 1, 28: Błogosławieństwo – zawiera przekazanie człowiekowi zdolności rozrodczych.
  1. Rdz 1, 29: Pokarmem dla człowieka nazywa rośliny:
  • Autor w ten sposób wyraża przekonanie, o rajskim okresie harmonii między człowiekiem a zwierzętami,
  • Pozwolenie na zabijanie zwierząt i spożywanie mięsa otrzymuje człowiek po potopie (por. Rdz 9, 1n).
  1. Rdz l, 31: „I spojrzał Bóg na wszystko, co uczynił, a oto było bardzo dobre” – wyraża przekonanie, że Bóg nigdy nie stworzył zła, a zło pojawiło się na świecie dopiero później.

Drugi opis stworzenia człowieka Rdz 2, 4b – 3, 24.

  1. Rdz 2, 7: Bóg „ulepił” z prochu roli:
  • „ulepił” – oznacza czynność garncarza, wyrabiającego na kole naczynie gliniane (wolna czynność Boga),
  • człowieka ukazuje jako istotę kruchą (zbudowaną z substancji podlegającej rozkładowi), zależną w swoim istnieniu i życiu od Stwórcy (wielką dzięki Jego darowi),
  • „adam – adamah” – oznacza głęboki związek z rolą, (stworzony z prochu roli i po to, aby uprawiać rolę),
  • Ciało jego zbudowane jest z prochu roli, tzn. z delikatniejszych składników niż ciała zwierząt (wydala je po prostu ziemia).
  1. W nozdrza ulepionego człowieka „tchnął … oddech życia”:
  • „oddech” jest rozumiany nie tylko w znaczeniu fizycznego oddechu, ale jest światłem Jahwe, które przenika zakątki wnętrza (Prz 20, 27) i czyni człowieka istotą rozumną (Hi 32, 8),
  • Bóg podtrzymuje w człowieku oddech życia (życie ludzkie jest darem Boga),
  • człowiek ma w sobie coś z istoty samego Boga (idea podobieństwa do Boga).
  1. Umieszczenie człowieka w ogrodzie Eden (?eden? – ogród na stepie):
  • raj nie jest miejscem słodkiej bezczynności,
  • człowiek od początku istnienia powołany do pracy (w sensie tworzenia i utrzymania dóbr w swoim środowisku (współstwarzanie świata).
  1. Roślinność w ogrodzie:
  • „drzewo życia” (Rdz 3, 22 – 24) – jego owoce zapewniają nieśmiertelność,
  • „drzewo poznania dobra i zła”,
  • „znajomość” – w rozumieniu hebrajskim, to nie tylko „wiedzieć coś”, ale „doświadczyć czegoś” (Sdz 3, l. Iż 53. 3; Mdr 3, 13) „rozumieć się na czymś”,
  • „dobro i zło” – oznacza „całość”, „wszystko”; „znać dobro i zło” – oznaczało „wiedzieć wszystko”, „znać się na wszystkim”. Byłoby to określenie
    wszechwiedzy właściwej Bogu,
  • „będziesz musiał umrzeć” – oznacza, że za pewne wykroczenie grozi kara, która nie musi zostać wykonana bezpośrednio po wykroczeniu (tu realizuje się ona przez utratę możliwości nieumierania).
  1. Nadawanie nazwy przez mężczyznę zwierzętom oznacza, że je przewyższa i bierze je w swoje posiadanie.
  • 22-23: uczynienie kobiety z kości mężczyzny, nie oznacza niższości:
  • wypowiedź mężczyzny, „ta jest dopiero kością z moich kości i ciałem z mego ciała” – oddaje radość mężczyzny,
  • „być czyjąś kością i czyimś ciałem” oznacza w ST przynależność do tego samego rodu,
  • 23: „Ta będzie się nazywać mężycą, bo ta z męża została wyjęta”. W jęz. hebrajskim użyty termin: „isz” (mąż) i „iszszah” (żona), podkreślają zasadę równości płci w człowieczeństwie,
  1. W. 24: „jedno ciało” oddaje tajemniczą siłę związku miedzy mężczyzną i kobietą, który okazuje się silniejszy niż więzy łączące człowieka z ojcem i matką:
  • podstawą tego związku nie jest brak w naturze mężczyzny, spowodowany stworzeniem kobiety z żebra, ale to, że kobieta dzięki tej samej naturze i innym przymiotom mogła zapobiec jego samotności,
  • mężczyzna „przyłącza się do swej żony” – uwydatnia to miłość- jaka dobry mąż darzy swoją małżonkę (por. Rdz 34, 3 i Rt 1, 14),
  • Jahwista mówi o jednym mężczyźnie i jednej kobiecie, oraz „jednym ciele”, czyli duchowej społeczności, jaką tworzą, na podobieństwo żywego organizmu. Jest to znakiem, że autor małżeństwo widzi jako monogamiczne i nierozerwalne. Poligamię i rozwody, które spotykamy w ST nie jest wiec według niego zamysłem Bożym.