Prawo Przymierza

Grupa docelowa: Młodzież Rodzaj nauki: Lektura Tagi: Dekalog, Przymierze

Hanna Zielińska, PRAWO PRZYMIERZA WZYWA DO MIŁOŚCI BLIŹNIEGO

(odwrócenie problemu[1])

Celem katechezy było przypomnienie treści przykazań 4 – 10 oraz pogłębienie ich rozumienia, aby dzieci  swoim życiem odpowiedziały na zawarte w nich wezwanie.

Na wstępie katechezy przypomnieliśmy sobie wnioski z lekcji poprzedniej, która dotyczyła trzech pierwszych przykazań Bożych. Zapowiedziałam, że na naszym dzisiejszym spotkaniu zastanowimy się, do czego zobowiązują nas następne przykazania.

Podzieliłam klasę na  grupy 4 -6 osobowe. Każda grupa otrzymała kartkę, którą uczniowie podzieli pionowo na dwie części. W lewej kolumnie  uczniowie mieli wypisać na podstawie Kpł 19, 11 – 18 – czego Bóg zabrania. Pojawiły się tu pewne wątpliwości dotyczące znaczenia słów, określeń, zwyczajów, które występują w tekście. Potrzebna była wówczas moja pomoc w ich wyjaśnieniu. Praca przebiegała bardzo sprawnie.

Następnym etapem było swoiste odwrócenie problemu. Poprosiłam dzieci o określenie – co Bóg nakazuje. Dzieci pracowały w oparciu o treści zapisane w lewej kolumnie. Odpowiedzi uczniowie zapisywali w prawej kolumnie. Praca ta wymagała od dzieci dużego skupienia. Oto przykład ich pracy.

BÓG ZABRANIA BÓG  NAKAZUJE
Kraść być uczciwym
Kłamać mówić prawdę
Oszukiwać Szczerość
przysięgać fałszywie Prawdomówność
wyzyskiwać bliźniego uczciwie wynagradzać
złorzeczyć głuchemu pomagać głuchemu
kłaść przeszkody przed niewidomym pomagać niewidomym
wydawać niesprawiedliwych wyroków Sprawiedliwie sądzić
być stronniczym być sprawiedliwym
szerzyć oszczerstwa nie wyśmiewać się z innych
mieć względy dla bogatego Równo traktować wszystkich
czyhać na życie bliźniego życzyć dobra bliźniemu
żywić w sercu nienawiść do brata kochać brata
szukać pomsty wybaczać
żywić urazy do synów swego ludu miłować swój lud

W podsumowaniu po wykonaniu tej pracy w celu sprowokowania uczniów do myślenia ukazałam uczniom Boga jako strażnika, który wszystkiego ludziom zabrania. Spotkałam się wówczas z gwałtownym i zdecydowanym zaprzeczeniem mojej tezy. Dzieci doszły do wniosku, że Bóg pragnie dobra każdego człowieka i temu mają służyć zakazy, które daje On człowiekowi. Uczniowie posługiwali się w czasie rozmowy argumentami zawartymi w wyżej przedstawionej tabeli.

W niektórych klasach w tym momencie musiałam zakończyć katechezę ze względu na brak czasu. W klasach tych następny etap pracy przeniosłam na następną lekcję.

W klasach, które pracowały szybciej przechodziłam do następnego etapu. Rozpoczęłam go od stwierdzenia, że Bóg, troszcząc się o każdego człowieka, określił obowiązki każdego z nas względem bliźniego w Dekalogu w przykazaniach od 4 do 10. Zapisaliśmy te przykazania w formie przedstawionej poniżej. Podobnie jak w poprzedniej pracy uczniowie mieli zapisać, co nakazują przykazania. Dzieci pracowały indywidualnie lub parami. Chciałam, aby każdy sam zastanowił się, czego wymaga od niego Bóg.

ZAKAZ NAKAZ
4 Czcij ojca swego i matkę swoją szanuj rodziców, kochaj rodziców
5. Nie zabijaj szanuj życie
6. Nie cudzołóż bądź wierny
7. Nie kradnij bądź uczciwy
8. Nie mów fałszywego  świadectwa przeciw bliźniemu swemu bądź prawdomówny
9. Nie pożądaj żony bliźniego swego bądź czysty, wierny
10. (Nie pożądaj) żadnej rzeczy,

 która jego jest

szanuj cudzą własność

Niektóre przykazania sprawiały uczniom pewną trudność. Nie potrafili uzupełnić prawej kolumny.  W związku z tym, w czasie podsumowania pracy, wspólnie staraliśmy się omówić niektóre przykazania. W rezultacie  powstała powyższa tabelka.

Natomiast większych problemów nie sprawiła dzieciom moja prośba, aby treść tych przykazań zawarły w jednym nakazie. Zgodnie stwierdziły, że Bóg pragnie, abyśmy szanowali, byli życzliwi, kochali innych ludzi.

Puentą całości zajęć było przypomnienie nowego przykazania miłości (J 13, 34) i rozmowa na ten temat. Wypowiedzi uczniów pozwalają mi sądzić, że ta katecheza pomogła dzieciom lepiej zrozumieć czym są przykazania, czemu służą i czego wymaga od człowieka ich wypełnianie.

 

[1]Bp Antoni Długosz używa w odniesieniu do tej metody nazwy “antytemat” i tak ją opisuje “ ANTYTEMAT polega na odwróceniu problemu i poszukiwaniu zgodnym z nowo sformułowanym problemem. Tę metodę stosujemy wtedy, gdy odpowiedzi na pierwsze pytanie są stereotypowe. Np. trudno znaleźć odkrywcze odpowiedzi na pytanie: dlaczego mamy być świętymi? Jednak gdy problem odwrócimy i zapytamy: dlaczego mielibyśmy być grzesznikami? – na pierwsze pytanie (to właściwe) spoglądamy w nowy sposób, a odpowiedzi przestają być banalne” (bp Antoni Długosz, Jak przygotować i oceniać katechezę, Częstochowa 1997, s. 140.