Grzech pierworodny IV. Simba i Mufasa

Grupa docelowa: Młodzież Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: Biblia, Grzech pierworodny, Król Lew, Księga Rodzaju, Simba, Stary Testament

1. Bóg daje człowiekowi dobro

WSTĘP

Przyjrzyjmy się fragmentowi filmu „Król Lew”: pobudka o świcie i rozmowa Simby z Mufasą) – fragment do wiadomości o hienach… Warto zwrócić uwagę na zatroskanie ojca o syna. Ojciec daje synowi wskazania które świadczą o jego miłości. Wiemy, że i podobnie dzieje się w ludzkim życiu…

AKTYWIZACJA

Praca w grupach lub indywidualna. Zadanie: wypisujemy na kartce 10 życiowych rad dla osoby ukochanej. Cel: szczęśliwe życie. Czas na wykonanie zadania. Prezentacja na forum. Czas na dyskusję.

PYTANIA DO DYSKUSJI

  1. Rady powtarzają się w naszych propozycjach?
  2. Co zwraca naszą uwagę?
  3. Jakie wartości podkreślamy? Jakie są ważne?
  4. Czego można się nauczyć szybciej, czego z biegiem czasu?
  5. Czy wiadomo dzisiaj, co znaczy „szczęśliwe życie”?

PUENTA

Bóg dał człowiekowi wolność i przykazania nie po to, aby nas ograniczyć, ale aby wyzwolić i ocalić od zła. Rady są dobre, ale potrzebne są także zasady, wymagania, normy.

2. Kuszenie

WSTĘP

Wszystko byłoby zupełnie dobrze, gdyby nie ktoś, kto chce naszej zguby i nas wprowadza w błąd. Jest to oczywiści szatan. Nie jest postacią z bajek, ale prawdziwie istniejącym duchem, który chce nas wprowadzić w błąd.

AKTYWIZACJA

Aby lepiej zrozumieć jego działanie wykonamy teraz ćwiczenie. Uczniom ukazuję pięknie zapakowane pudełko. Nie wiedzą, co jest w środku, ale mają to zareklamować. Uczniowie pracują w grupach, nie mają możliwości sprawdzenia, co jest w pudełku (w środku może być miska z błotem, łańcuch… w razie braku – po prostu śmieci!). Następnie prezentujemy nasze reklamy.

Z kolei oglądamy fragment filmu przedstawiający rozmowę Simby z wujem Skazą.

PUENTA

Wykorzystuję przykład rozmowy, chwyty reklamowe ułożone przez uczniów. Wskazuję na różne sposoby kuszenia przez szatana:

  • mieszanie pojęć – zbieram kartki od uczniów z wypisanymi przez nich wcześniej wartościami i radami dla kochanej osoby i drę na kawałki i mieszam z przygotowanymi wcześniej kawałkami kartek ze złymi wartościami – trzeba je wcześniej przygotować,
  • mówienie w przewrotny sposób – odwołanie się do filmu,
  • mówienie o innych rzeczach tymi samymi słowami i pojęciami – przykład butelki, która może służyć dobremu i złemu,
  • pokazywanie rzeczy takimi, jakimi nie są! – odwołanie do reklamy pudełka…

1 P 5, 8-9: Bądźcie trzeźwi! Czuwajcie! Przeciwnik wasz, diabeł, jak lew ryczący krąży szukając kogo pożreć. Mocni w wierze przeciwstawcie się jemu!

 

3. Grzech – wynik nieposłuszeństwa Bogu

WSTĘP

Obejrzyjmy jeszcze fragment filmu – Simba na cmentarzysku słoni.

AKTYWIZACJA

Praca na forum. Rozmowa na temat sytuacji Simby i Kali na cmentarzysku… Co mogli zrobić? Mieli jakieś wyjście? Jak potraktowali zagrożenie? Byli odpowiedzialni? Dlaczego Simba nie poszedł tam sam? Miał prawo wciągać w to koleżankę? Jak się czuły mamy, gdy potem dowiedziały się o tym?

PUENTA

Tak wygląda upadek człowieka, tak kończy się samowola. Jestem uwięziony, ale sam nie mogę nic, zachowuję dobry ton, jak Simba, chcę się bronić sam, ale nie posiadam takiej siły.