Czy Bóg jest zazdrosny?

Grupa docelowa: Młodzież Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: 1 przykazanie, Bóg zazdrosny, Dekalog, Zazdrość

Cel dydaktyczny: Wyjaśnienie I przykazania Bożego

Cel wychowawczy: Przekonanie uczniów do prawdy, że jeżeli Bóg jest na pierwszym miejscu, to wszystko inne jest na swoim miejscu

Metoda:5 z 25, podróż w wyobraźni, komiks,akumulator

Pomoce: Kartki z wartościami: Komputer, Telewizor, Przyjaźń, Dobra książka, Pochwały, Pan Bóg, Dobre oceny, Miłość, Sport, Muzyka, Rodzeństwo, Sprzęt audio, Moje czasopisma, Wiedza, Pieniądze, Samochód, Podróże, Rodzice, Koledzy, Modne ciuchy, Drobne przyjemności, Dyskoteka + 3 wolne miejsca

Pismo św. magnetofon i kasety ze spokojną muzyką.

  1. Modlitwa
  2. Ćwiczenie w grupach 4 osobowych – wybieramy 5 wartości dla nas bardzo cennych, z których nie bylibyśmy w stanie zrezygnować, czy dla których bylibyśmy w stanie zrobić bardzo wiele. Po wybraniu 5 wartości przydzielamy uczniom (umowny)1 mln nowych złotych i proponujemy, aby wyobrazili sobie licytację na której wszystkie te wartości można kupić. Proponujemy, aby indywidualnie, każdy na swojej kartce wypisał cenę do jakiej byłby w stanie licytować, aby kupić tą wartość. Po wykonaniu ćwiczenia, proponujemy, by jeszcze raz przeczytali tą listę i skonfrontowali ją z przeczytanym tekstem.
  3. Wj 20, 2-6
  4. Zapisanie tematu i próba odpowiedzi na pytanie
  5. O co Pan Bóg jest zazdrosny? Rozdajemy kartki formatu A6 proponujemy narysowanie swojej karykatury, podpisanie jej i napisanie prośby: napisz mi coś miłego. Przez 5 minut uczniowie wypisują komplementy dla swoich kolegów. Po zebraniu kartek przez katechetę, tłumaczymy, że w każdym z nas jest wiele dobra, które można bardzo łatwo stracić
  6. (Podróż w wyobraźni na podkładzie spokojnej muzyki)Był pewien człowiek, który pomyślał, że Pan Bóg jest zazdrosny dla samej zazdrości. Wybrał sobie inne bóstwa i im postanowił służyć. Wybrał pieniądze i przyjemności. Na początku było całkiem dobrze, później były chwilowe trudności, jeszcze myślał, że to minie, że przyjaciele wrócą, dalej było już tylko gorzej. Kiedy był już na dnie, zaczął myśleć, słuchając podpowiedzi „znajomych”, którym skarżył się na swój los. Jak myślicie w jaki sposób ci nowi „znajomi” skomentowali ten fragment jego życia. (uczniowie w grupach uzupełniają komiks).
  7. Jako podsumowanie próba odpowiedzi na pytanie: dlaczego Pan Bóg jest o nas zazdrosny (zapis odpowiedzi do zeszytu )

Modlitwa : Akt miłości

 

RELACJA: Katechezę przeprowadziłam w 2 klasach ósmych. Wśród wartości, które uczniowie wpisali w trzech wolnych miejscach były: ( w kolejności od najczęściej powtarzanych – zdrowie, dobre jedzenie, szczęście, szkoła, rodzina, praca, radość życia, wiara, dom, uczciwość, szacunek, współczucie, dobry film, bezpieczeństwo. Zaś w ramach „licytacji” najwięcej było chętnych na „zakup” Boga ( chociaż należałoby się zastanowić na ile było to autentyczne, a na ile wyrachowane, bo tak wypadało napisać na katechezie), następnie wprawie równo przyznano „pieniądze” miłości i rodzicom, dalej mamy przyjaźń, rodzeństwo, wiedzę. Wśród przedmiotów materialnych największe wzięcie miały samochód i komputer. Wiele radości sprawiło uczniom rysowanie karykatur, język komplementów był dość ubogi, jednak kiedy obserwowałam ich po zakończonej lekcji, kiedy to otrzymali kartki, czytanie ich sprawiło im wiele satysfakcji. Wypisując zaś komiks doskonale wczuli się w zaistniałą sytuację (z wyjątkiem czterech uczniów, którzy nie mieli ochoty zaangażować się w głębszy sposób). Uważam, że uczniowie zrozumieli, że jeżeli Bóg jest na pierwszym miejscu, to wszystko inne jest na właściwym. Scenariusz nadesłany.