Katecheza rodzinna. 28 niedziela zwykła, rok B

Grupa docelowa: Rodziny Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: 28 niedziela zwykła, Katecheza rodzinna, rok B

1. czytanie (Mdr 7, 7-11)

Modliłem się i dano mi zrozumienie, przyzywałem, i przyszedł na mnie duch mądrości.
Przeniosłem ją nad berła i trony i w porównaniu z nią za nic miałem bogactwa.
Nie porównałem z nią drogich kamieni, bo wszystko złoto wobec niej jest garścią piasku,
a srebro przy niej ma wartość błota. Umiłowałem ją nad zdrowie i piękność i wolałem mieć ją aniżeli światło,
bo nie zna snu blask od niej bijący. A przyszły mi wraz z nią wszystkie dobra i niezliczone bogactwa w jej ręku.

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Rozmawiamy o mądrości (czym jest właściwie mądrość?), a potem wspólnie wykonujemy z papieru biżuterię pełną niezwykłych i drogocennych kamieni, którymi będą Zdrowie, Piękność, Światło, Srebro, a także inne – przywołane przez nas. Gdzie wśród nich znajdzie się kamień najcenniejsze i najszlachetniejszy – Mądrość?

Idziemy na spacer, najlepiej do lasu lub do parku i zbieramy różne drobiazgi – liście, patyczki itp. Po powrocie do domu układamy z nich obraz na temat: „Mądry człowiek zauważa piękno świata, który jest dla nas darem od Boga”.

ZADANIE DO WYKONANIA DLA MAŁŻONKÓW

Żona podziwia w tym tygodniu męża za jego mądrość.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. W jaki sposób modlitwa łączy się z mądrością?
  2. W jaki sposób modlitwa wpływa na zrozumienie? Czy jeśli będę się gorliwie modlił, to bardziej będę coś rozumiał? Co będę rozumiał?
  3. Czym właściwie jest mądrość? Poszukajcie w różnych źródłach określeń i definicji mądrości – porozmawiajcie o nich.
  4. Dlaczego wszystkie bogactwa niczym się wydają być przy mądrości?
  5. Czy rzeczywiście mądrzy ludzie są bardzo bogaci? Każdy mądry człowiek jest zamożny?
  6. Co wybrać – mądrość czy bogactwo? A może taka alternatywa jest fałszywa? A w jakich sytuacjach może być jednak prawdziwa?
  7. Czy to znaczy także, że jak człowiek jest biedny, to i głupi?
  8. Czy głupota jest przeciwieństwem mądrości, czy jednak coś innego?

Psalem (Ps 90, 12-13. 14-15. 16-17)

Refren: Nasyć nas, Panie, Twoim miłosierdziem.

Naucz nas liczyć dni nasze, byśmy zdobyli mądrość serca.
Powróć, o Panie, jak długo będziesz zwlekał? Bądź litościwy dla sług Twoich.
Nasyć nas o świcie swoją łaską, abyśmy przez wszystkie dni nasze mogli się radować i cieszyć.
Daj radość w zamian za dni Twego ucisku, za lata, w których zaznaliśmy niedoli.
Niech sługom Twoim ukaże się Twe dzieło, a Twoja chwała nad ich synami.
Dobroć Pana, Boga naszego, niech będzie nad nami i wspieraj pracę rąk naszych,
dzieło rąk naszych wspieraj.

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Liczymy wspólnie, ile już dni żyjemy od naszego urodzenia?

Oglądamy wspólnie kalendarz i planujemy jakieś wspólne wydarzenia. Opowiadamy dzieciom, na czym polega czas i jak go ludzie mierzą. Może warto obejrzeć jakieś stare kalendarze lub zegary, poszukać informacji na temat mierzenia czasu w różnych społecznościach lub kulturach. Może gdzieś w pobliżu jest muzeum zegarów? Poszukajcie takich muzeów w Internecie.

ZADANIE DO WYKONANIA DLA MAŁŻONKÓW

Mąż z radością płaci za nowy krem do rąk żony.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Jakie są rodzaje radości? Co wywołuje dany rodzaj radości i jakie skutki taka radość przynosi?
  2. Czym charakteryzuje się modlitwa człowieka czymś przytłoczonego?
  3. Jak na więź z Bogiem może działać oczekiwanie na wyzwolenie od jakiegoś utrapienia? Zniechęca, czy wręcz przeciwnie?
  4. Kiedy Bóg daje radość w zamian za dni ucisku, a kiedy jej nie daje?
  5. Jak Bóg może wspierać dzieła naszych rąk?

2. czytanie (Hbr 4, 12-13)

Żywe jest słowo Boże, skuteczne i ostrzejsze niż wszelki miecz obosieczny, przenikające aż do rozdzielenia duszy i ducha, stawów i szpiku, zdolne osądzić pragnienia i myśli serca. Nie ma stworzenia, które by było przed Nim niewidzialne, przeciwnie, wszystko odkryte i odsłonięte jest przed oczami Tego, któremu musimy zdać rachunek.

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Opowiadamy sobie o tym, które fragmenty z Biblii jakoś szczególnie nas przenikają i dlaczego właśnie te? Na czym polega skuteczność Słowa Bożego w ludzkim życiu?

Słowem Bożym jest Biblia. Warto zrobić postanowienie, aby chociaż raz w tygodniu wspólnie przeczytać jeden rozdział, jakiś fragment, przy okazji rodzinnej modlitwy, posiłku w czy innej sytuacji. To może stać się zwyczajem rodzinnym…

ZADANIE DO WYKONANIA DLA MAŁŻONKÓW

Wpatrujemy się w oczy współmałżonka.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Bóg naprawdę prowadzi dział rachunkowości i liczy nasze uczynki? Po co Mu coś takiego? Czy to nie sprzeciwia się miłości?
  2. Jak słowo może być żywe? Na czym to życie polega?
  3. Jak słowo może być ostre? Na czym polega jego ostrość?
  4. Czy słowo może być bronią? Dlaczego jest ostrzejsze od miecza?
  5. Rachunek z czego musimy zdać Panu Bogu?
  6. Słowo widzi nasze postępowanie? O jakim Słowie tu mowa?

Ewangelia (Mk 10, 17-30)

Gdy Jezus wybierał się w drogę, przybiegł pewien człowiek i upadłszy przed Nim na kolana, pytał Go: „Nauczycielu dobry, co mam czynić, aby osiągnąć życie wieczne?” Jezus mu rzekł: „Czemu nazywasz Mnie dobrym? Nikt nie jest dobry, tylko sam Bóg. Znasz przykazania: «Nie zabijaj, nie cudzołóż, nie kradnij, nie zeznawaj fałszywie, nie oszukuj, czcij swego ojca i matkę»”. On Mu rzekł: „Nauczycielu, wszystkiego tego przestrzegałem od mojej młodości”. Wtedy Jezus spojrzał z miłością na niego i rzekł mu: „Jednego ci brakuje. Idź, sprzedaj wszystko, co masz, i rozdaj ubogim, a będziesz miał skarb w niebie. Potem przyjdź i chodź za Mną”. Lecz on spochmurniał na te słowa i odszedł zasmucony, miał bowiem wiele posiadłości. Wówczas Jezus spojrzał wokoło i rzekł do swoich uczniów: „Jak trudno jest bogatym wejść do królestwa Bożego”. Uczniowie zdumieli się na Jego słowa, lecz Jezus powtórnie rzekł im: „Dzieci, jakże trudno wejść do królestwa Bożego tym, którzy w dostatkach pokładają ufność. Łatwiej jest wielbłądowi przejść przez ucho igielne niż bogatemu wejść do królestwa Bożego”. A oni tym bardziej się dziwili i mówili między sobą: „Któż więc może się zbawić?” Jezus spojrzał na nich i rzekł: „U ludzi to niemożliwe, ale nie u Boga; bo u Boga wszystko jest możliwe”.

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Rozmowa o dzieleniu się czymś z innymi, zwłaszcza najbliższymi…

Skarb w niebie – warto przygotować dla kogoś bliskiego mały liścik, w którym będzie kilka ciepłych słów. Można je wsunąć w tajemnicy tacie lub mamie do torebki lub kieszeni. Gdy odczyta liścik – na pewno poczuje się jak w niebie. Można to przygotować wspólnie – dzieci dla rodziców, rodzice dla dzieci, dzieci i mama dla taty, tato z dziećmi dla mamy…

ZADANIE DO WYKONANIA DLA MAŁŻONKÓW

Rozmawiamy o tym, czego przestrzegaliśmy w młodości.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Co to jest życie wieczne?
  2. Co właściwie mamy czynić, aby osiągnąć życie wieczne?
  3. Czy wystarczy tylko przestrzegać przykazań?
  4. Dlaczego Jezus wymienia tylko te przykazania? Innych nie trzeba już przestrzegać?
  5. Czy to trudne – przestrzegać przykazań?
  6. Dlaczego jest napisane, że Jezus spojrzał na niego z miłością? Na innych tak nie patrzył?
  7. Czy Jezus z miłością patrzy tylko na tych, którzy przestrzegają przykazań?
  8. Czy Jezus nie przesadził stawiając mu takie wymagania?
  9. Skąd się wzięło zdumienie uczniów?
  10. Co to znaczy – wejść do królestwa Bożego? Gdzie jest wejście do tego królestwa?
  11. Dlaczego bogatym ludziom trudno jest wejść do królestwa Bożego?
  12. Czy naprawdę u Boga wszystko jest możliwe? Czy Bóg nie mógłby częściej korzystać ze swojej władzy nad tym, co możliwe i niemożliwe?
  13. Dlaczego te wszystkie dobra uczniowie otrzymają wśród prześladowań? Dlaczego akurat w taki sposób?
  14. Jak myślisz, czy ten młody człowiek wrócił jednak do Jezusa po sprzedaniu wszystkiego i rozdaniu pieniędzy ubogim?
  15. Czy rzeczywiście trzeba być dobrym i biednym, żeby wejść do królestwa niebieskiego? Czy bycie dobrym nie wystarcza i trzeba wszystko rozdać innym ludziom? W dawnych czasach bogactwo uważano za znak Bożego błogosławieństwa…