Katecheza rodzinna. 29 niedziela zwykła, rok B

Grupa docelowa: Rodziny Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: 29 niedziela zwykła, Katecheza rodzinna, rok B

1. czytanie (Iz 53,10-11)

Spodobało się Panu zmiażdżyć Go cierpieniem. Jeśli On wyda swe życie na ofiarę za grzechy, ujrzy potomstwo, dni swe przedłuży, a wola Pańska spełni się przez Niego. Po udrękach swej duszy, ujrzy światło i nim się nasyci. Zacny mój Sługa usprawiedliwi wielu, ich nieprawości On sam dźwigać będzie.

PYTANIA DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Co to jest cierpienie? Czy to samo, co ból?
  2. Czy Bóg ma upodobanie w dręczeniu ludzi? W dręczeniu swojego Syna?
  3. Kim jest to potomstwo zapowiedziane w czytaniu?
  4. Co to za światło, które syci? Na czym polega to nasycenie się światłem?
  5. Kiedy cierpienie miażdży, a kiedy buduje?
  6. Dlaczego ujrzy światło dopiero po udrękach?
  7. Gdzie je ujrzy? Czy będzie ono widzialne dla oczu, czy w jakiś inny sposób?
  8. Na czym polega usprawiedliwienie?
  9. Jest napisane „jeśli…” Czy wola Pana Boga jest zdeterminowana przez wolę kogokolwiek?
  10. Jak Jezus dźwigał nasze nieprawości? Przecież niósł krzyż, gdy nas, ani naszych nieprawości jeszcze nie było nawet…
  11. Nie ma co kryć – Bóg dopuści w naszym życiu różne trudne momenty. jak je wykorzystać i przyjąć twórczo, z wiarą, aby nas nie przytłoczyły i nie wepchnęły w zwątpienie?

ZADANIE DLA RODZICÓW I DZIECI

Teatr cieni – rysujemy na kartonie postacie  z Drogi Krzyżowej Pana Jezusa, przyklejamy do patyczków, przygotowujemy białe płótno lub papier i mocną lampę i wspólnie robimy teatr cieni. Można się umówić z inną rodzinką na wspólną zabawę i rozmawianie o czytaniach.

Oglądamy ilustracje Drogi Krzyżowej. Możemy w tym celu wybrać się do kościoła lub poszukać obrazów w książce lub Internecie. Możemy też poczytać jakieś rozważania. Przy każdej stacji zatrzymujemy się na chwilę i rozmawiamy o tym, jakie owoce może przynieść w naszym życiu to, co Pan Jezus wycierpiał dla nas w czasie drogi krzyżowej?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA MAŁŻONKÓW

Miażdżymy, miksujemy i mieszamy różne produkty, aby wyszło pyszne ciasto dla całej rodzinki.

Psalm (Ps 33,4-5.18-20.22)

REFREN: Okaż swą łaskę ufającym Tobie

Bo słowo Pana jest prawe, a każde Jego dzieło godne zaufania.

On miłuje prawo i sprawiedliwość, ziemia jest pełna Jego łaski.

Oczy Pana zwrócone na bogobojnych, na tych, którzy czekają na Jego łaskę,

aby ocalił ich życie od śmierci i żywił ich w czasie głodu.

Dusza nasza oczekuje Pana, On jest naszą pomocą i tarczą.

Panie, niech nas ogarnie Twoja łaska według nadziei, którą pokładamy w Tobie.

PYTANIA DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Czy naprawdę „każde dzieło” Boga jest godne zaufania? Czy także te, które dla człowieka są udręką?
  2. Czy zgoda na miażdżenie ludzi jest sprawiedliwa?
  3. Skoro ziemia jest pełna Jego łaski, to dlaczego jest tak wiele zła na tej ziemi pełnej łaski?
  4. Czy Pan patrzy także na nie bogobojnych?
  5. Czy niewierni też doczekają się łaski?
  6. Jak Bóg może żywić ludzi w czasie głodu, na który sam pozwala?
  7. Dlaczego Pan Jezus jest tarczą? Po co jest tarcza?
  8. Często w Kościele mówimy o Bożej łasce. Co to właściwie jest ta łaska?

ZADANIE DLA RODZICÓW I DZIECI

Modlitwa rodzinna dziękczynna za Bożą opiekę nad nami.

Zastanawiamy się, co to znaczy, że słowo Pana jest prawe? Nasze słowa też mogą być prawe. Zróbmy więc listę prawych słów, których oczekujemy od siebie i najbliższych. Możemy też zrobić listę „lewych słów”, których staramy się unikać na co dzień. Listę oczywiście można także uzupełniać z czasem.

ZADANIE DO WYKONANIA DLA MAŁŻONKÓW

Rozmawiamy o tym, gdzie na ziemi dostrzegamy działanie Bożej łaski. Modlitwa dziękczynna za te znaki Bożej mocy i miłości.

2. czytanie (Hbr 4,14-16)

Mając arcykapłana wielkiego, który przeszedł przez niebiosa, Jezusa, Syna Bożego, trwajmy mocno w wyznawaniu wiary. Nie takiego bowiem mamy arcykapłana, który by nie mógł współczuć naszym słabościom, lecz doświadczonego we wszystkim na nasze podobieństwo, z wyjątkiem grzechu. Przybliżmy się więc z ufnością do tronu łaski, abyśmy otrzymali miłosierdzie i znaleźli łaskę dla /uzyskania/ pomocy w stosownej chwili.

PYTANIA DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Kim był w świątyni żydowskiej arcykapłan? Jaka była jego rola i zadania?
  2. Co nam może podkopać wiarę?
  3. Przez co przechodził zwykły arcykapłan?
  4. Co naszej wierze pomoże arcykapłan Jezus?
  5. Co mi daje fakt, że Jezus doświadczył tego wszystkiego, co ja?
  6. Co zrobić z momentami, w których człowiekowi brakuje zaufania do Boga?
  7. Co to jest łaska? Co to znaczy żyć w stanie łaski?
  8. Jak na nas działa ten brak grzechu u Pana Jezusa?
  9. W jaki sposób Jezus był doświadczony we wszystkim, „co nasze”?
  10. Gdzie jest ten tron łaski? Jak się można do niego przybliżyć?

ZADANIE DLA RODZICÓW I DZIECI

Rysujemy Pana Jezusa, który siedzi na Tronie Łaski jako Król obdarzający nas miłością.

Rozmawiamy o tym, co znaczy wyznawać wiarę? Czy tylko mówić w kościele „Wierzę w Boga”, czy coś jeszcze?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA MAŁŻONKÓW

Modlitwa za księży pracujących w parafii.

Ewangelia (Mk 10,35-45)

Jakub i Jan synowie Zebedeusza zbliżyli się do Jezusa i rzekli: Nauczycielu, chcemy, żebyś nam uczynił to, o co Cię poprosimy. On ich zapytał: Co chcecie, żebym wam uczynił? Rzekli Mu: Daj nam, żebyśmy w Twojej chwale siedzieli jeden po prawej, drugi po lewej Twej stronie. Jezus im odparł: Nie wiecie, o co prosicie. Czy możecie pić kielich, który Ja mam pić, albo przyjąć chrzest, którym Ja mam być ochrzczony? Odpowiedzieli Mu: Możemy. Lecz Jezus rzekł do nich: Kielich, który Ja mam pić, pić będziecie; i chrzest, który Ja mam przyjąć, wy również przyjmiecie. Nie do Mnie jednak należy dać miejsce po mojej stronie prawej lub lewej, ale [dostanie się ono] tym, dla których zostało przygotowane. Gdy dziesięciu [pozostałych] to usłyszało, poczęli oburzać się na Jakuba i Jana. A Jezus przywołał ich do siebie i rzekł do nich: Wiecie, że ci, którzy uchodzą za władców narodów, uciskają je, a ich wielcy dają im odczuć swą władzę. Nie tak będzie między wami. Lecz kto by między wami chciał się stać wielkim, niech będzie sługą waszym. A kto by chciał być pierwszym między wami, niech będzie niewolnikiem wszystkich. Bo i Syn Człowieczy nie przyszedł, aby Mu służono, lecz żeby służyć i dać swoje życie na okup za wielu.

PYTANIA DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Jak długo dwaj uczniowie mogli myśleć nad tą prośbą? Kiedy na to wpadli?
  2. Czy to była ich prośba, czy może ktoś im ją podpowiedział?
  3. Dlaczego właśnie o to chcieli poprosić Pana Jezusa?
  4. Na czym polegał ten „kielich” i „chrzest”?
  5. Jak się siedzi w takiej chwale?
  6. Czy strona siedzenia w chwale ma jakieś znaczenie?
  7. Czy ta prośba jest znakiem tego, że nie było idealnej jedności i solidarności między apostołami?
  8. Czy dla większej ilości ludzi są tam też przygotowane miejsca po lewicy i po prawicy?
  9. Czy to dobrze, gdy człowiek chce być wielkim?
  10. Czy tu nie chodzi czasami o poniżanie siebie, aby ktoś to zauważył i wynagrodził?
  11. Czy to możliwe, aby być niewolnikiem wszystkich?
  12. Jak Jezus służył innym ludziom?
  13. Kto zgarnął okup?
  14. Czy dzisiaj można być niewolnikiem wszystkich? A gdzie realizacja swoich celów i ambicji?
  15. Czy potrafimy docenić to „niewolnictwo” drugiego człowieka i jego służenie?
  16. Służyć czy mieć władzę? Co jest ciekawsze w dzisiejszym społeczeństwie?

ZADANIE DLA RODZICÓW I DZIECI

Pomagamy sobie nawzajem w domu w tym tygodniu, służymy sobie czasem, uśmiechem. Pod koniec tygodnia możemy porozmawiać o WIELKOŚCI, którą zauważyliśmy w postępowaniu naszych najbliższych w domu.

W rodzinie i społeczeństwie każdy ma swoje zadanie do spełnienia. Porozmawiajmy o tym, czy dobrze być tym, kim jestem teraz? Jak docenić rzeczywistość, w której żyję? Może chciałbym być kim ważnym w przyszłości? Z czym wiążą się takie plany i marzenia? Co zrobić, gdy ktoś jest niezadowolony i chciałby od Boga coś ekstra w życiu?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA MAŁŻONKÓW

Lampka wina w spokojny wieczór przy kominku.