Katecheza rodzinna. 32 niedziela zwykła, rok B

Grupa docelowa: Rodziny Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: Katecheza rodzinna, rok B

1. czytanie (1 Krl 17,10-16)

Prorok Eliasz poszedł do Sarepty. Kiedy wchodził do bramy tego miasta, pewna wdowa zbierała tam sobie drwa. Więc zawołał ją i powiedział: Daj mi, proszę, trochę wody w naczyniu, abym się napił. Ona zaś zaraz poszła, aby jej nabrać, ale zawołał na nią i rzekł: Weź, proszę, dla mnie i kromkę chleba! Na to odrzekła: Na życie Pana, Boga twego! Już nie mam pieczywa – tylko garść mąki w dzbanie i trochę oliwy w baryłce. Właśnie zbieram kilka kawałków drewna i kiedy przyjdę, przyrządzę sobie i memu synowi [strawę]. Zjemy to, a potem pomrzemy. Eliasz zaś jej powiedział: Nie bój się! Idź, zrób, jak rzekłaś; tylko najpierw zrób z tego mały podpłomyk dla mnie i przynieś mi! A sobie i twemu synowi zrobisz potem. Bo Pan, Bóg Izraela, rzekł tak: Dzban mąki nie wyczerpie się i baryłka oliwy nie opróżni się aż do dnia, w którym Pan spuści deszcz na ziemię. Poszła więc i zrobiła, jak Eliasz powiedział, a potem zjadł on i ona oraz jej syn, i tak było co dzień. Dzban mąki nie wyczerpał się i baryłka oliwy nie opróżniła się według obietnicy, którą Pan wypowiedział przez Eliasza.

PYTANIA DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Kim był prorok Eliasz?
  2. Gdzie leży Sarepta? Jakim była miastem? Kto tam rządził?
  3. Dlaczego Eliasz poszedł do Sarepty?
  4. Kiedy to było i w jakich okolicznościach?
  5. Dlaczego kobiecie zostało już tylko trochę jedzenia i bliska była śmierci?
  6. Co to jest podpłomyk?
  7. Czy wtedy była susza? Jak długo deszcz nie padał na ziemi?
  8. Kiedy Pan Bóg złożył obietnicę, na którą powołał się Eliasz?
  9. Eliasz zapowiada cud w domu wdowy, która na pewno nie należy do narodu wybranego. Pan Bóg nie patrzy się na granice miedzy religiami i okazuje swoją łaskę w różnych miejscach i wobec różnych ludzi. Czy to znaczy, że właściwie wszystko jedno, jaką religię człowiek wyznaje, a i tak doznaje Bożej opieki?

RÓŻNE ZADANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

  1. Może wspólnie upiec podpłomyki albo jakieś inne rodzinne ciasto?
  2. Sprawdzić w Internecie skutki suszy w różnych miejscach na ziemi.
  3. Porozmawiać o tym, co można zrobić w tym tygodniu, aby zużywać mniej wody?
  4. Obejrzeć film o życiu na pustyni. Może jest w wypożyczalni film religijny o proroku Eliaszu? Warto poznać tę postać – jednego z największych proroków.
  5. Poszukajmy informacji na temat miejsc na świecie, gdzie teraz panuje głód. Dlaczego tam ludziom brakuje teraz jedzenia? Porozmawiajmy o roli jedzenia w naszej rodzinie.

ZADANIE DO WYKONANIA DLA MAŁŻONKÓW

Podajemy sobie coś do picia.

Psalm (Ps 146,6c-10)

Refren: Chwal, duszo moja Pana, Stwórcę swego.
On wiary dochowuje na wieki, uciśnionym wymierza sprawiedliwość,
chlebem karmi głodnych, wypuszcza na wolność więźniów.
Pan przywraca wzrok ociemniałym, Pan dźwiga poniżonych, Pan kocha sprawiedliwych.
Pan strzeże przybyszów. Ochrania sierotę i wdowę, lecz występnych kieruje na bezdroża.
Pan króluje na wieki, Bóg twój, Syjonie, przez pokolenia.

ZADANIE DLA RODZICÓW I DZIECI

Psalmowe scrabble – ułóżcie z klocków jedną zwrotkę psalmu, wymieszajcie użyte do tego klocki, a następnie ułóżcie z nich pojedyncze słowa, które będą kojarzyły się wam z wybraną przez was zwrotką psalmu.

Co to jest bezdroże? Jakie są ich zalety, jakie wady? Poszukajcie w okolicy bezdroży, albo przypomnijcie sobie jakieś znane bezdroża? Dlaczego Bóg kieruje tam występnych?

Przecież Pan Bóg nie umie piec chleba, jak więc zatem może chlebem karmić głodnych?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA MAŁŻONKÓW

Rozmawiamy o tym, na co Bóg ostatnio otworzył nam oczy?

2. czytanie (Hbr 9,24-28)

Chrystus wszedł nie do świątyni, zbudowanej rękami ludzkimi, będącej odbiciem prawdziwej /świątyni/, ale do samego nieba, aby teraz wstawiać się za nami przed obliczem Boga, nie po to, aby się często miał ofiarować jak arcykapłan, który co roku wchodzi do świątyni z krwią cudzą. Inaczej musiałby cierpieć wiele razy od stworzenia świata. A tymczasem raz jeden ukazał się teraz na końcu wieków na zgładzenie grzechów przez ofiarę z samego siebie. A jak postanowione ludziom raz umrzeć, a potem sąd, tak Chrystus raz jeden był ofiarowany dla zgładzenia grzechów wielu, drugi raz ukaże się nie w związku z grzechem, lecz dla zbawienia tych, którzy Go oczekują.

PYTANIA DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Poszperaj trochę w linkach na stronie i powiedz, co się ciekawego dowiedziałeś?
  2. Mamy tylko jedno życie? A co o tym myślą wyznawcy innych religii?
  3. Na czym będzie polegał sąd, o którym mówi list?
  4. Co to jest zbawienie/
  5. Jaki Pan Jezus nam się ukaże?
  6. Dwa tysiące lat temu był to czas „na końcu wieków”. Czy dzisiaj jesteśmy tego „końca” jeszcze bardziej bliscy?
  7. Co się będzie działo, gdy Chrystus przyjdzie po raz drugi?

ZADANIE DLA RODZICÓW I DZIECI

Z kartonu i kolorowego papieru robimy specjalną lunetę, którą będziemy wypatrywać, czy Pan Jezus nadchodzi z darem zbawienia dla nas. Lunetę można także wykorzystywać w tygodniu do dostrzegania i chwalenia dobrych uczynków.

Jezus przyjdzie po raz drugi „dla zbawienia tych, którzy Go oczekują”. Całą rodzinką planujemy Panu Jezusowi pobyt w naszej okolicy. Czas pobytu – dowolny. Proszę uwzględnić cel przyjścia Pana Jezusa.

ZADANIE DO WYKONANIA DLA MAŁŻONKÓW

Wstawiamy się za przyjaciółmi w małżeńskiej modlitwie

Ewangelia (Mk 12,38-44)

Jezus nauczając mówił do zgromadzonych: Strzeżcie się uczonych w Piśmie. Z upodobaniem chodzą oni w powłóczystych szatach, lubią pozdrowienia na rynku, pierwsze krzesła w synagogach i zaszczytne miejsca na ucztach. Objadają domy wdów i dla pozoru odprawiają długie modlitwy. Ci tym surowszy dostaną wyrok. Potem usiadł naprzeciw skarbony i przypatrywał się, jak tłum wrzucał drobne pieniądze do skarbony. Wielu bogatych wrzucało wiele. Przyszła też jedna uboga wdowa i wrzuciła dwa pieniążki, czyli jeden grosz. Wtedy przywołał swoich uczniów i rzekł do nich: Zaprawdę, powiadam wam: Ta uboga wdowa wrzuciła najwięcej ze wszystkich, którzy kładli do skarbony. Wszyscy bowiem wrzucali z tego, co im zbywało; ona zaś ze swego niedostatku wrzuciła wszystko, co miała, całe swe utrzymanie.

PYTANIA DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Kim byli uczeni w Piśmie? Jaką rolę odgrywali w czasach Pana Jezusa?
  2. Dlaczego Jezus potępia ich postępowanie?
  3. Za co uczeni w Piśmie dostaną najsurowszy wyrok?
  4. Czy uboga wdowa postąpiła mądrze?
  5. Czy to był gest zaufania do Boga czy naiwności?
  6. Jak mógł wyglądać ciąg dalszy historii tej ubogiej wdowy? Czy Bóg zesłał jej jakieś bogactwo, czy umarła z głodu?
  7. Co powoduje człowiekiem, że wszystko, co ma, oddaje Bogu?
  8. To, co zrobiła ta uboga wdowa, to po prostu przesada, prawda?

ZADANIE DLA RODZICÓW I DZIECI

Budujemy Rodzinną Skarbonę Dobrych Uczynków, do której przez cały tydzień wrzucamy karteczki z zapisanymi dobrymi uczynkami. W przyszłą niedzielę wyjmujemy wszystkie i razem czytamy i wspominamy te dobre uczynki i rozmawiamy o nich.

Pan Bóg widzi więcej niż człowiek. Nas tez zaprasza do tego, abyśmy myśleli i starali się dostrzec więcej niż nam się wydaje, że widzimy. Może zbudujemy jakieś specjalne lunety, aby więcej „widzieć” na co dzień? A przy ich budowaniu możemy porozmawiać o dzisiejszej Ewangelii.