Katecheza rodzinna. 4 niedziela wielkanocna, rok C

Grupa docelowa: Rodziny Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: 4 niedziela wielkanocna, Katecheza rodzinna, rok C

1. czytanie (Dz 13,14.43-52)

Oni zaś [Paweł i Barnaba] przeszli przez Perge, dotarli do Antiochii Pizydyjskiej, weszli w dzień sobotni do synagogi i usiedli. A po zakończeniu zebrania, wielu Żydów i pobożnych prozelitów towarzyszyło Pawłowi i Barnabie, którzy w rozmowie starali się zachęcić ich do wytrwania w łasce Boga. W następny szabat zebrało się niemal całe miasto, aby słuchać słowa Bożego. Gdy Żydzi zobaczyli tłumy, ogarnęła ich zazdrość, i bluźniąc sprzeciwiali się temu, co mówił Paweł. Wtedy Paweł i Barnaba powiedzieli odważnie: Należało głosić słowo Boże najpierw wam. Skoro jednak odrzucacie je i sami uznajecie się za niegodnych życia wiecznego, zwracamy się do pogan. Tak bowiem nakazał nam Pan: Ustanowiłem Cię światłością dla pogan, abyś był zbawieniem aż po krańce ziemi. Poganie słysząc to radowali się i wielbili słowo Pańskie, a wszyscy, przeznaczeni do życia wiecznego, uwierzyli. Słowo Pańskie rozszerzało się po całym kraju. Ale Żydzi podburzyli pobożne a wpływowe niewiasty i znaczniejszych obywateli, wzniecili prześladowanie Pawła i Barnaby i wyrzucili ich ze swoich granic. A oni otrząsnąwszy na nich pył z nóg, przyszli do Ikonium, a uczniów napełniało wesele i Duch Święty.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Gdzie są miasta odwiedzane przez uczniów? Pokaż w atlasie biblijnym trasę wędrówki Pawła i Barnaby?
  2. Co to jest łaska?
  3. Co to jest szabat?

Szabat (hebr. = dzień odpoczynku): U Żydów siódmy dzień tygodnia (od wieczora w piątek do wieczora w sobotę), w którym obowiązywał surowy nakaz odpoczynku po pracy, przede wszystkim w celu ochrony służby domowej. Szabat świętowano na pamiątkę wyzwolenia z niewoli egipskiej (por. Pwt 5, 13-15) nabożeństwem w rodzinie i w synagodze. Żydowski odpoczynek w szabat i wiele zwyczajów szabatowych przenieśli chrześcijanie na niedzielą (dzień Zmartwychwstania).

  1. Co to jest synagoga?

Aby zrozumieć czym jest synagoga, musimy przede wszystkim odrzucić tradycyjne, szczególnie dla chrześcijan, znaczenie synagogi jako świątyni czy kościoła – tyle że innej wiary. Świadczy o tym i tradycja i nazwa: synagoga.

  1. Jak wytrwać w łasce? W jaki sposób zachęcać się do wytrwania w łasce?
  2. Co to jest zazdrość? Co robi z człowiekiem? Jak ją opanować?

Jeżeli podoba mi się czyjś długopis, sweter czy nawet samochód, to jeszcze nie jest zazdrość. Abym tylko nie chciał zniszczyć mu jego własności. Może to być zgodność gustów, znajdowanie się na różnych etapach drogi życiowej czy inaczej ustawiona hierarchia ważności.

  1. Czy głoszenie Pawła i Barnaby w Antiochii było owocne czy nieudane?
  2. Dlaczego uczniowie mieli najpierw iść do Żydów? Czy pogan mieli omijać? Z jakiej racji?
  3. Po czym poznać, że kogoś napełnia Duch Święty?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Kazanie o zachęcie do wytrwałości w łasce – dzieci przygotowują kazanie, które ma zachęcić rodziców do wytrwania w łasce. Rodzice siadają na kanapie i słuchają kazania dzieci. Potem zamieniamy się rolami. Na to spotkanie trzeba się oczywiście wcześniej przygotować i umówić. Po zakończeniu kazań warto jeszcze porozmawiać o tym, co zostało powiedziane w czasie naszych kazań.

Psalm (Ps 100,1-5)

REFREN: My ludem Pana i Jego owcami

Wykrzykujcie na cześć Pana wszystkie ziemie, służcie Panu z weselem.
Stawajcie przed obliczem Pana z okrzykami radości.
Wiedzcie, że Pan jest Bogiem, On sam nas stworzył.
Jesteśmy Jego własnością, Jego ludem, owcami Jego pastwiska.
W jego bramy wstępujcie z dziękczynieniem, z hymnami w Jego przedsionki.
Albowiem Pan jest dobry, Jego łaska trwa na wieki.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Dlaczego w kościele nie można podnosić głosu?
  2. Czy można modlić się krzykiem, czy modlitwa zawsze musi być stonowana?
  3. Czy bycie „własnością Pana” nie urąga godności człowieka?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Brama Pana – z dużego arkusza papieru wykonujemy bramę do świątyni. Ozdabiamy papier i robimy z niego świąteczne wrota. Z braku arkusza można przybrać dowolne drzwi w domu, np. prowadzące do miejsca, gdzie się razem modlimy.

2. czytanie (Ap 7,9.14b-17)

Potem ujrzałem: a oto wielki tłum, którego nie mógł nikt policzyć, z każdego narodu i wszystkich pokoleń, ludów i języków, stojący przed tronem i przed Barankiem. Odziani są w białe szaty, a w ręku ich palmy. I powiedziałem do niego: Panie, ty wiesz. I rzekł do mnie: To ci, którzy przychodzą z wielkiego ucisku i opłukali swe szaty, i w krwi Baranka je wybielili. Dlatego są przed tronem Boga i w Jego świątyni cześć Mu oddają we dnie i w nocy. A Zasiadający na tronie rozciągnie namiot nad nimi. Nie będą już łaknąć ani nie będą już pragnąć, i nie porazi ich słońce ani żaden upał, bo paść ich będzie Baranek, który jest pośrodku tronu, i poprowadzi ich do źródeł wód życia: i każdą łzę otrze Bóg z ich oczu.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Czy w tym wielkim tłumie będą tylko katolicy, chrześcijanie, czy także ludzie innych wyznań i religii?
  2. Czy te szaty mogłyby być w innym, modniejszym kolorze?
  3. Czego symbolem jest palma?
  4. Dlaczego płukanie szat we krwi Baranka czyni wybiela je jeszcze bardziej?
  5. Jakie znaczenie w Biblii ma namiot? Gdzie w Biblii jest mowa o namiocie?
  6. Co w ruchu oazowym znaczy „namiot spotkania”?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Budujemy rodzinny namiot – z koców, klamerek, śpiworów, innych dostępnych rzeczy w domu. Zasiadamy w nim całą rodzinką i cieszymy się, że jesteśmy razem.

Ewangelia (J 10,27-30)

Moje owce słuchają mego głosu, a Ja znam je. Idą one za Mną i Ja daję im życie wieczne. Nie zginą one na wieki i nikt nie wyrwie ich z mojej ręki. Ojciec mój, który Mi je dał, jest większy od wszystkich. I nikt nie może ich wyrwać z ręki mego Ojca. Ja i Ojciec jedno jesteśmy.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Czujesz się owcą Bożą? Czy to porównanie dzisiaj jest aktualne?
  2. Po czym poznam, że słucham głosu Jezusa?
  3. Co to jest życie wieczne? W jaki sposób Jezus daje je swoim wiernym? Czy czuje się to życie w jakiś sposób?
  4. Kto chciałby wyrywać owce z ręki Ojca? Jest na to jakiś skuteczny sposób?
  5. Skoro jesteśmy pod tak dobrą i pełną miłości opieką, to dlaczego zdarzają nam się różne przykre rzeczy?
  6. Po czym możemy rozpoznać jedność Ojca i Syna?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Znaczek pocztowy – wymyślamy znaczek pocztowy z wizerunkiem Jezusa Dobrego Pasterza lub Jezusa i owieczek. Pamiętajcie i ząbkowanych brzegach, nominale oraz nazwie państwa.