Agape – Eucharystia

Grupa docelowa: Dzieci Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: Agape, Eucharystia

Pomoce dydaktyczne wykorzystane w katechezie: Pismo święte, multimedia, podręcznik, laptop

Nazwy stosowanych metod: Pogadanka, rozmowa kierowana, praca w grupach, prezentacja Power Point

 Zastosowane pomoce:  Pismo święte, podręcznik ucznia, kartki formatu A4, zdjęcia – Power Point

Cel ogólny: Sprecyzowanie, czym jest Eucharystia i jakie ma znaczenie w życiu chrześcijanina, a także jak powinno wyglądać nasze uczestnictwo w Eucharystii.

 Cele szczegółowe:

  1. dydaktyczny:

Uczeń, wie, że Eucharystia jest uczta miłości, na której Jezus z miłości do człowieka ofiarowuje Ojcu swe życie na odkupienie świata.

  1. wychowawczy:

Uczeń rozumie ,że udział w Eucharystii to szansa na podzielenie się z bliźnimi tym, co mamy i możliwość bycia obdarowanym z miłości tym, co dla innych stawi wartość.

  1. operacyjny:

Uczeń potrafi w duchu miłości Boga i bliźniego uczestniczyć w Eucharystii.

 Elementy wstępne katechezy:

  • przywitanie uczestników katechezy
  • przedstawienie się
  • prośba o wyciszenie
  • komentarz do modlitwy (Stanąć w obecności Pana)
  • modlitwa
  • sprawdzenie obecności
  • sprawdzenie pracy domowej; „minuta miłosierdzia”

 Powitanie i modlitwa wstępna:

            Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus!  Następnie czekam na odpowiedź: Na wieki wieków Amen! Krótko przedstawiam się: Nazywam się …, podobnie do moich poprzedników jestem … Dzisiaj mam przyjemność przeprowadzić z wami katechezę. Kochani: za chwilę we wspólnej modlitwie zaprosimy do nas Ducha Świętego, aby był z nami podczas tej lekcji i uświecał całe nasze życie.

Komentarz – stanąć w obecności Pana:

            To, co dodaje sił człowiekowi to łaska Boga, który z miłości do nas posłał na świat swego Syna, aby przez Jego mękę, śmierć i zmartwychwstanie dać nam radość życia w komunii z Nim.

Intencja modlitwy:

            Uczyńmy teraz znak Krzyża i prośmy o dar Ducha Świętego, aby był On dla nas zawsze Przewodnikiem: Duchu Święty, który…

 Sprawdzenie obecności i pracy domowej: Poprzez wyczytywanie imion w kolejności zapisanej w dzienniku. Gdy kogoś nie ma, mogę zapytać, dlaczego ta osoba jest nieobecna.

  • zapowiedź sprawdzenia: Moi drodzy ponieważ wy już mnie poznaliście, chciałbym poznać i wasze imiona, dlatego sprawdzę teraz listę obecności.
  • Jeśli dobrze pamiętam, mieliście zadaną pracę domową; chciałbym teraz sprawdzić owoce waszej pracy.
  • minuta miłosierdzia: Zanim przejdę po klasie i sprawdzę waszą pracę ogłaszam minutę miłosierdzia. Teraz ci, którzy nie odrobili zadania, mogą podać swoje numery, a wina zostanie darowana. Oczywiście zaległość należy odrobić na następną katechezę.

 Zainteresowanie

            Na ekranie wyświetlam kilka fotografii przedstawiających ucztę. Po wyświetleniu wszystkich proszę o krótkie wyjaśnienie, co łączy te zdjęcia. Następnie podaje temat katechezy i zadaję pytanie: Co jest potrzebne do życia? Przechodzę znów do analizy kolejnej serii zdjęć, która przedstawia spożywanie posiłków (w tym kontekście chcę ukazać wagę pokarmu w życiu człowieka, a następnie wyjaśnić znaczenie pokarmu z nieba- czyli Eucharystii).

Podanie nowego materiału i nowe wiadomości:

Po tym elemencie przechodzę do treści z Katechizmu Kościoła Katolickiego, który wyświetlam na ekranie, a następnie komentuję. Po zapoznaniu się z treścią Katechizmu, wyświetlam pod nagłówkiem: To mówi Pan fragment z Pisma Świętego: Łk22,19-20. Wyjaśniam sens Eucharystii jako pokarmu. Następnie proponuję pracę z tekstem z podręcznika. Do przeczytanego tekstu zadaję pytanie: Jak wyglądała uczta agape pierwszych chrześcijan? Nad pytaniem uczniowie zastanawiają się w grupach, odpowiedź umieszczają w zeszycie jako notatkę, po czym na kartka formatu A4 piszą treść zaproszenia na Eucharystię, w wersji afiszu. Następnie prezentują swoje afisze, które stają się wstępem do krótkiej pogadanki. W pogadance zmierzam do celu: Eucharystia szczytem i źródłem życia w chrześcijańskiego. Eucharystię ukazuje jako coś, co tworzy życie każdego ochrzczonego i jest fundamentem jego codzienności.

Cel wychowawczy: uczniowie uczą się znaczenia Eucharystii w ich życiu.

Treści z celu dydaktycznego, do których wraca się poprzez modlitwę w celu wychowawczym:

Uczniowie wiedzą, że Eucharystia stanowi niezwykłą formę spotkania i Komunię z Bogiem, które powinny wydawać owoc w życiu codziennym.

Komentarz wprowadzający uczniów do modlitwy:

Eucharystia zakłada modlitwę. Ta modlitwa jest wpisana w całe życie człowieka ochrzczonego. Chrzest włączył nas do grona uczniów Chrystusa, Eucharystia umacnia nas w codziennym wołaniu do niego, dlatego teraz gromadzimy się razem,  aby dziękować Bogu za Jego wielką miłość.

 Modlitwa śródlekcyjna:

Zapalenie świecy, jednocześnie uczeń wypowiada słowa: „Światło Chrystusa”, wszyscy odpowiadają „Bogu niech będą dzięki”. Następnie moja modlitwa:  

             Panie Jezu stajemy tutaj wierząc, że jesteś wśród nas obecny. Dziękujemy Ci za to że dałeś nam sakramenty, a zwłaszcza dzisiaj chcemy Ci dziękować za Eucharystię, w której możemy spożywać Twoje Ciało i pić Twoją Krew. Za dary Twej miłości chcemy Ci teraz dziękować.

Zachęcam teraz uczniów do wzbudzenia intencji: W sercu zapewne każdy z was nosi jakieś intencje. Teraz jest chwila na to, by przypomnieć je sobie w ciszy i przedstawić w myślach Bogu. Następuje krótka chwila milczenia. A teraz pomódlmy się do Boga tekstem Psalmu 1. Dzieci czytają po wersecie Psalmu, a po modlitwie proszę, aby wszyscy usiedli na swoich miejscach.

 Podsumowanie:

Wyświetlam slajd z pytaniami:

  • Co to jest AGAPE?
  • Dlaczego Eucharystia jest źródłem i szczytem życia chrześcijańskiego?
  • Jakie powinno być nasze uczestnictwo w niedzielnej Eucharystii?

Czekam na odpowiedzi uczniów.

 9.Treść notatki do zeszytu:

Treścią notatki są odpowiedzi uczniów na pytanie: Jak wyglądała uczta agape pierwszych chrześcijan?

Praca domowa

  1. Napisz, czym możesz obdarować ludzi uczestniczących w Eucharystii.
  2. Ułóż modlitwę, w której podziękujesz Jezusowi za Jego obecność w Eucharystii.
  3. Zastanów się i napisz na czym polega Boże miłosierdzie względem nas.
  4. Poszukaj w Internecie wiadomości na temat cudów Eucharystycznych i opisz w zeszycie jeden wybrany.

          Zakończenie- kolejność czynności: krótkie podziękowanie, słowa pożegnania i zachęty, komenda do powstania, komentarz do modlitwy, modlitwa Ojcze nasz… komenda do pakowaniu się (na dźwięk dzwonka można wyjść).

Komentarz na zakończenia katechezy: Bardzo dziękuję wszystkim za dzisiejsze spotkanie, uwagę i  skupienie podczas tej katechezy. Mam nadzieję, że miłość do Eucharystii po naszej katechezie będzie wciąż wzrastała w waszych sercach. A teraz wspólnie pomódlmy się na zakończenie katechezy, prosząc Boga o radość na każdy dzień .

Modlitwy na koniec katechezy Ojcze nasz…