Biblijne symbole Kościoła

Grupa docelowa: Młodzież Rodzaj nauki: Lektura Tagi: Kościół, Symbole Kościoła

Trzy najważniejsze:

  • – Kościół jako lud Boży,
  • – Kościół jako Ciało Chrystusa,
  • – Kościół jako świątynia Ducha Świętego.

Inne:

  • Kościół jako Oblubienica Chrystusa.
  • Kościół jako Matka.
  • Kościół jako miasto Boże.
  • Kościół jako Boża owczarnia.
  • Kościół jako winnica.

KKK 753: W Piśmie świętym znajdujemy bardzo liczne obrazy i figury powiązane między sobą; za ich pośrednictwem Objawienie mówi o niezgłębionej tajemnicy Kościoła. Obrazy wzięte ze Starego Testamentu są różnymi wariantami podstawowej idei, jaką jest idea „Ludu Bożego”. W Nowym Testamencie wszystkie te obrazy nabierają nowego znaczenia przez fakt, że Chrystus staje się „Głową” tego Ludu, który jest więc Jego Ciałem. Pierwsze miejsce zajmują obrazy „wzięte z życia pasterskiego, z rolnictwa, z budownictwa, także z życia rodzinnego i zaślubin”[LG nr 6].

Kościół jako świątynia

Główne funkcje świątyni (duchowe treści świątyni):

  • miejsce szczególnej obecności Boga wśród ludzi,
  • miejsce składania ofiary miłej Bogu,
  • miejsce świadectwa Boga Jedynego

Problem budowania świątyni:

  • Dawid nie mógł wybudować świątyni, gdyż prowadził wojny, przelewał krew… jest anty-typem Chrystusa, który nie czynił źle, lecz sam został zabity;

1 Krn 22,8: „Przelałeś wiele krwi, prowadząc wielkie wojny, dlatego nie zbudujesz domu imieniu memu, albowiem zbyt wiele krwi wylałeś na ziemię wobec Mnie”.

  • świątynia jerozolimska zbudowana była na wzgórzu Moria, gdzie Abraham miał złożyć ofiarę z Izaaka; „nowa góra Moria” – Golgota;

2 Krn 3,1: „Wreszcie Salomon zaczął budować dom Pański w Jerozolimie na górze Moria, która została wskazana jego ojcu Dawidowi, w miejscu jakie przygotował Dawid na klepisku Ormana Jebusyty”.

Duchowe treści świątyni jerozolimskiej spełniły się w Chrystusie:

  • On jest najpełniejszym objawieniem Boga wśród ludzi, najpełniejszą jego obecnością,
  • w Nim dokonała się ofiara miła Ojcu,
  • On jest świadkiem Boga Jedynego wśród ludzi.

Każdy chrześcijanin jest świątynią Bożą – przez chrzest:

  • miejscem zamieszkania Boga,
  • miejscem ofiary dla Boga,
  • miejscem dawania świadectwa o Bogu.

Czy człowiek chce, czy nie, zawsze jest czyjąś świątynią.

Trzy nowe elementy świątyni, przewartościowanie dotychczasowych:

  • bardziej zaakcentowany wymiar obecności przez konsekrację każdego wiernego,
  • ofiara: Eucharystia, modlitwa, inne sakramenty,
  • świadectwo we współczesnym świecie.

KKK 756: Bardzo często Kościół nazywany jest ‘Bożą budowlą’. Pan porównał siebie samego do kamienia odrzuconego przez budujących, który jednak stał się kamieniem węgielnym. Na tym fundamencie Apostołowie zbudowali Kościół; od tego fundamentu wziął on trwałość i spoistość. Ta budowla jest ozdabiana różnymi określeniami: jest ‘domem Boga’, w którym mieszka Jego rodzina; jest mieszkaniem Boga w Duchu; przybytkiem Boga z ludźmi, a przede wszystkim świętą świątynią, która ukazywana jako sanktuarium zbudowane z kamieni, jest czczona przez świętych Ojców.

Mt 21,42: „Rzekł im Jezus: Czy nigdy nie czytaliście w Piśmie: właśnie ten kamień, który odrzucili budujący stał się głowicą węgła. Pan to sprawił, i jest cudem w naszych oczach”.

1 Kor 3,11: „Fundamentu bowiem nikt nie może położyć innego, jak ten, który jest położony, a którym jest Jezus Chrystus”.

1 Tm 3,15: „Gdybym się opóźniał, piszę, byś wiedział, jak postępować w domu Bożym, który jest Kościołem Boga żywego, filarem i podporą prawdy”.

Ef 2,19-20: „Nie jesteście już obcymi i przychodniami, ale jesteście współobywatelami świętych i domownikami Boga – zbudowani na fundamencie apostołów i proroków, gdzie kamieniem węgielnym jest sam Chrystus Jezus. W Nim zespalana cała budowla rośnie na świętą w Panu świątynię, w Nim i wy także wznosicie się we wspólnym budowaniu, by stanowić mieszkanie Boga przez Ducha”.

Ap 21,2-3: „I Miasto Święte – Jeruzalem Nowe ujrzałem zstępujące z nieba od Boga, przystrojone jak oblubienica zdobna w klejnoty dla swego męża. I usłyszałem donośny głos mówiący od tronu: Oto przybytek Boga z ludźmi: i zamieszka wraz z nimi i będą oni jego ludem”.

1 P 2,4-6: „Zbliżając się do Tego, który jest żywym kamieniem, odrzuconym wprawdzie przez ludzi, ale u Boga wybranym i drogocennym, wy również niby, żywe kamienie jesteście budowani jako duchowa świątynia, by stanowić święte kapłaństwo, dla składania duchowych ofiar, przyjemnych Bogu przez Jezusa Chrystusa. To bowiem zawiera się w Pismie: Oto kładę na Syjonie kamień węgielny, wybrany, drogocenny, a kto wierzy w niego, na pewno nie zostanie zawiedziony”.

1 Kor 3,9: „My bowiem jesteśmy pomocnikami Boga, wy zaś jesteście uprawną rolą Bożą i Bożą budowlą”.

Kościół jako lud Boży

Cechy charakterystyczne Kościoła jako ludu Bożego:

  • wybranie: Kościół jest skutkiem Bożej inicjatywy,
  • przymierze: Bóg obdarzył miłością lud wybrany, ale konieczna jest odpowiedź miłości; Przymierze we Krwi Chrystusa,
  • wyzwolenie z niewoli, odkupienie,
  • widzialny ustrój obok rzeczywistości niewidzialnej, ustanowienie 12 apostołów,
  • charakter kapłański, prorocki, królewski.

Kościół jako Ciało Chrystusa

  • Symbol ciała podkreśla równoczesną jedność i różnorodność.
  • Dobro, które czynię, dotyka wszystkich, podobnie jest ze złem.
  • Uwidocznione miejsce Chrystusa – jest On Głową.
  • Istotne miejsce Eucharystii – jako źródła Kościoła, jego identyfikacji, wzrostu.

1 Kor 10,17: „Ponieważ jeden jest chleb, przeto my, liczni, tworzymy jedno Ciało. Wszystcy bowiem bierzemy z tego samego chleba”.

  • Kościół musi odbyć tę samą drogę, którą odbył Chrystus – przez smierć ku zmartwychwstaniu.

Kościół jako Oblubienica Chrystusa

  • Zwrócenie uwagi na płodność – to jest ważny moment w „religiach ziemi”, lecz w symbolu Kościoła istotą jest miłość.
  • Kościół jest oblubienicą, Chrystus ukochał ją pierwszy, ona odpowiada czystą, całoosobową miłoscią.
  • W Starym Testamencie obecna dwa wymiary miłości: Pnp – idealnie przedstawiona miłość; Oz – małżonka jako wciąż niewierna, którą Bóg chce za każdym razem tylko dla siebie odzyskać.
  • Konieczność patrzenia na Chrystusa i Kościół w świetle tych dwóch nurtów.

KKK 757: Kościół, nazywany także „górnym Jeruzalem” i „naszą matką”, jest przedstawiany jako niepokalana oblubienica niepokalanego Baranka, którą Chrystus „umiłował… i wydał za nią samego siebie, aby ją uświęcić (Ef 5,25-26), którą złączył ze sobą węzłem nierozerwalnym i nieustannie ją „żywi i pielęgnuje” (Ef 5,29).

Ap 19,7: „Weselmy się i radujmy i dajmy Mu chwałę, bo nadeszły gody Baranka, a Jego Małżonka się przystroiła”.

Ap 21,2.9: „I Miasto Święte – Jeruzalem Nowe ujrzałem zstępujące z nieba od Boga, przystrojone jak oblubienica zdobna w swe klejnoty dla swego męża… I przyszedł jeden z siedmiu aniołów, co trzymają siedem czasz pełnych siedmiu plag ostatecznych, i tak się do mnie odezwał: Chodź, ukażę ci Oblubienicę, Małżonkę Baranka”.

Ga 4,26: „natomiast górne Jeruzalem cieszy się wolnością i ono jest naszą matką”.

Kościół jako Matka

Ciekawe jest to, że św. Paweł przedstawiał się częściej w roli matki niż ojca.

1 Kor 3,1-2: „A ja nie mogłem, bracia, przemawiac do was jako do ludzi duchowych, lecz jako do cielesnych, jako do niemowląt w Chrystusie. Mleko wam dałe, a nie pokarm stały, boście byli niemocni, zresztą i nadal nie jesteście mocni”.

Ga 4,19: „Dzieci moje, oto w bólach was rodzę, aż Chrystus w was się ukształtuje”.

1 Tes 2,7: „A jako apostołowie Chrystusa mogliśmy być dla was ciężarem, my jednak stanęliśmy pośród was pełni skromności, jak matka opiekująca się swoimi dziećmi”.

św. Ignacy, Wstęp do Listu do Smyrneńczyków (108 r.): nadaje Kościołowi tytuł „hagiofora” – nosicielka świętych.

św. Cyprian, O jedności Kościoła: nie można uznać Boga za Ojca, jeśli się nie uzna Kościoła za matkę.

Kościół jako miasto Boże

  • Początki u Izraelitów – negatywne rozumienie miasta jako miejsca grzesznego. Lud wędrowny.
  • W Starym Testamencie jest też pojęcie miasta pokoju – Jeruzalem [jeruszszalaim].
  • Zadanie rozszerzania się miasta na cały świat – to jest zamysł Boży.
  • Miasto w Ap: nie ma w nim nocy, nie zamyka się na noc bram, jest 12 bram, niegodni nie mają do niego wstępu.

KKK 756: (…) Ta budowla w liturgii jest słusznie upodabniana do Miasta Świętego, nowego Jezuzalem. W tę świątynię, niby żywe kamienie, jesteśmy wbudowani tu, na ziemi. Jan Ewangelista kontempluje to Miasto Święte, przy odnowieniu świata „zstępujące z nieba od Boga, przystrojone jak oblubienica w klejnoty dla swego męża” (Ap Ap 21,1-2).

Kościół jako Boża owczarnia

Stary Testament: obraz Boga troskliwego, dobrego pasterza swojego ludu; potrafi być dobry i opiekuńczy, potrafi być surowy (Ps 80)

Iz 40,10-11: „Oto Pam Bóg przychodzi z mocą i ramię Jego dzierży władzę. Oto Jego nagroda z Nim idzie i przed Nim Jego zapłata. Podobnie jak pasterz pasie On swą trzodę, gromadzi ja swoim ramieniem, jagnięta nosi na swej piersi, owce karmiące prowadzi łagodnie”.

Ludzie powołani do uczestnictwa w Bożym pasterzowaniu wobec innych ludzi; są oni wierni i niewierni.

Jer 10,21: „Tak, pasterze okazali się nierozumni, nie szukali Pana, dlatego im się nie poszczęściło, a cała ich trzoda uległa rozproszeniu”.

Jezus jako Pasterz dobry (J 10).

Mt 9,36: „Widząc tłumy ludzi, litował się nad nimi, bo byli znękani i porzuceni, jak owce nie mające psterza”.

1 P 5,1-4: „Starszych, którzy są wśród was, proszę ja również starszy, a przy tym świadek Chrystusowych cierpień oraz uczestnik tej chwały, która ma się objawić; paście stado Boże, które jest przy was, strzegąc go nie pod przymusem, ale z własnej woli, jak Bóg chce; nie ze względu na niegodziwe zyski, ale z oddaniem: i nie jak ci, którzy ciemiężą gminy, ale jako żywe przykłady dla stada. Kiedy zaś objawi się najwyższy Pasterz, otrzymacie niewiędnący wieniec chwały”.

KKK 754: Kościół jest owczarnią, do której jedyną i konieczną bramą jest Chrystus. Jest trzodą, której sam Bóg zapowiedział, że będzie jej pasterzem, i której owce, chociaż rządzone przez pasterzy – ludzi, są jednak nieustannie prowadzone i karmione przez samego Chrystusa, Dobrego Pasterza i księcia Pasterzy, który oddał swoje życie za owce.

KKK 553: Jezus powierzył Piotrowi specjalną władzę: „Tobie dam klucze królestwa niebieskiego; cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie” (Mt 16,19). „Klucze” oznaczają władzę zarządzania domem Bożym, którym jest Kościół. Jezus, „Dobry Pasterz” (J 10,11), potwierdził to zadanie po swoim zmartwychwstaniu: „Paś baranki moje!” (J 21,15-17). „Wiązanie i rozwiązywanie” oznacza władzę odpuszczania grzechów, ogłaszania orzeczeń doktrynalnych i podejmowania orzeczeń dyscyplinarnych w Kościele. Jezus powierzył tę władzę Kościołowi przez posługę Apostołów, a w sposób szczególny Piotrowi. Samemu zaś Piotrowi powierzył wyraźnie klucze Królestwa.

KKK 896: Dobry Pasterz powinien być wzorem i „formą” misji pasterskiej biskupa. Biskup, świadomy swoich słabości, „potrafi współczuć z tymi, którzy trwają w nieświadomości i w błędzie. Niech się nie wzbrania wysłuchiwać swoich poddanych, których jak dzieci własne bierze w opiekę… Wierni zaś winni pozostawać w łączności z biskupem, jak Kościół z Chrystusem, a Jezus Chrystus z Ojcem.

św. Ignacy Antiocheński, List do Smyrneńczyków: „Wszyscy idźcie za biskupem jak jezus Chrystus za Ojcam, a za waszymi kapłanami jak za Apostołami; szanujcie diakonów jak przykazania Boże. Niech nikt w sprawach dotyczących Kościoła nie robi niczego bez biskupa”.

Kościół jako winnica

Skojarzenia ewangeliczne: najemnicy zabili syna właściciela winnicy, aby ją zagarnąć.

Zacheusz czekający na sykomorze – dziczce winnej.

Mi 4,4: „…każdy będzie siadał pod swą winoroślą i pod swym drzewem figowym; i nie będzie tego, kto by się niepokoił, bo usta Pana Zastępów przemówiły”.

Odpoczynek pod drzewem figowym, w winnicy to znak czasów mesjańskich; winnica to obietnica pokoju.

J 15 – alegoria o Kościele jako drzewie winnym

KKK 755: Kościół jest polem uprawnym lub ‘rolą Bożą’. Na tej roli rośnie stare drzewo oliwne, którego świętym korzeniem byli patriarchowie i na którym to drzewie dokonało się i dokona pojednanie Żydów i pogan. Rola ta jest uprawiana przez Rolnika jako winnica wybrana. Prawdziwym Krzewem winnym jest Chrystus, udzielający życia i wzrostu latoroślom, którymi my jesteśmy; za pośrednictwem Kościoła trwamy w Nim i bez Niego nic nie możemy uczynić.

KKK  2074: Jezus powiedział: „Ja jestem krzewem winnym, wy – latoroślami. Kto trwa we Mnie, a Ja w nim, ten przynosi owoc obfity, ponieważ beze Mnie nic nie możecie uczynić” (J 15,5). Owocem, o którym mówią te słowa, jest świętość życia ubogaconego dzięki zjednoczeniu z Chrystusem. Gdy wierzymy w Jezusa Chrystusa, mamy udział w Jego misteriach i zachowujemy Jego przykazania; sam Zbawiciel przychodzi, by miłować w nas swojego Ojca i swoich braci, naszego Ojca i naszych braci. Dzięki Duchowi Świętemu Jego Osoba staje się żywą i wewnętrzną normą naszego działania. „To jest moje przykazanie, abyście się wzajemnie miłowali, tak jak Ja was umiłowałem” (J 15,12).

J 15,1-11: „Ja jestem prawdziwym krzewem winnym, a Ojciec mój jest tym, który uprawia. Każdą latorośl, która we Mnie nie przynosi owocu, odcina, a każdą, która przynosi owoc, oczyszcza, aby przynosiła owoc obfitszy. Wy już jesteście czyści dzięki słowu, które wypowiedziałem do was. Wytrwajcie we Mnie, a Ja /będę trwał/ w was. Podobnie jak latorośl nie może przynosić owocu sama z siebie ‑ o ile nie trwa w winnym krzewie ‑ tak samo i wy, jeżeli we Mnie trwać nie będziecie. Ja jestem krzewem winnym, wy ‑ latoroślami. Kto trwa we Mnie, a Ja w nim, ten przynosi owoc obfity, ponieważ beze Mnie nic nie możecie uczynić. Ten, kto we Mnie nie trwa, zostanie wyrzucony jak winna latorośl i uschnie. I zbiera się ją, i wrzuca do ognia, i płonie. Jeżeli we Mnie trwać będziecie, a słowa moje w was, poproście, o cokolwiek chcecie, a to wam się spełni. Ojciec mój przez to dozna chwały, że owoc obfity przyniesiecie i staniecie się moimi uczniami. Jak Mnie umiłował Ojciec, tak i Ja was umiłowałem. Wytrwajcie w miłości mojej! Jeśli będziecie zachowywać moje przykazania, będziecie trwać w miłości mojej, tak jak Ja zachowałem przykazania Ojca mego i trwam w Jego miłości”.

J 6,56: „Kto spożywa moje Ciało i Krew moją pije, trwa we Mnie, a ja w nim”.

[Duch Święty działa w wierzących; Dz 1,8:„otrzymaliśmy Jego moc” ]

KKK 736: Dzięki tej mocy Ducha dzieci Boże mogą przynosic owoc. Ten, który zaszczepił nas na przwdziwym Krzewie winnym, sprawi, że będziemy przynosić owoc Ducha, którym jest: „miłość, radość, pokój, cierpliwość, uprzejmość, dobroć, wierność, łagodność, opanowanie” (Ga 5,22-23).