Błogosławiony jestem, będąc cichym i łagodnym

Grupa docelowa: Dzieci Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: Błogosławieni cisi, Błogosławieństwa, Jezus cichy i pokorny

Cele operacyjne:

Uczeń potrafi:

  • wyjaśnić sens drugiego błogosławieństwa,
  • podać kilka przykładów z życia Pana Jezusa, który jest „cichy i pokorny sercem”,
  • wskazać sposób postępowania zgodny z poznanym błogosławieństwem, podać kilka sposobów wypełniania go,
  • zanalizować swój sposób życia w świetle tego błogosławieństwa.

Aktywizacja:

Wywiad: Jeden z uczniów wchodzi w rolę dziennikarza

  • Jak czujesz się, gdy ktoś na ciebie krzyczy?
  • Gdzie spotykasz się z przemocą i agresją?
  • Co budzi w tobie agresja z którą się spotykasz w różnych sytuacjach?

Puenta:

Codziennie spotykamy dużo agresji i przemocy. Na agresję i przemoc nie można odpowiadać tym samym. Jeżeli nie przerwiemy toczącego się koła zła, to będzie ono zataczało jeszcze większe kręgi i powodować będzie w nas coraz głębsze zniszczenia.

Aktywizacja:

Skąd i dlaczego rodzi się agresja w ludzkim sercu? (praca w grupach – słoneczko, relacja na forum klasy).

Puenta:

Przemoc i agresja rodzą się na skutek złej rywalizacji, zazdrości, ciągłego pośpiechu, nieuporządkowanych uczuć, chęci górowania nad innymi, pragnienia bycia kimś innym niż jest się w rzeczywistości, itp.

Jak wygląda nasze serce, gdy „zamieszkują” je powyższe żądze?

Aktywizacja:

 Katecheta bierze do ręki duże szklane naczynie (lub mosiężny wazon), które jest wypełnione podanymi niżej przedmiotami.

Jeżeli nasze wnętrze jest tak wypełnione, jak to naczynie, to na pewno nie wyda miłego dźwięku (katecheta uderza w jego brzeg). Wnętrze jest zbyt zapchane: śmietnisko różnych niepotrzebnych myśli, spraw, planów, marzeń, itp.

Spróbuj przez minutkę wsłuchać się w to, co jest w tobie, wsłuchaj się w siebie. Może zauważyłeś w sobie jakiś bałagan i chaos.

– Czy na takiej roli można zasiać Słowo Boże?

Zajrzyjmy do naszego serca, do naszego wnętrza (katecheta opróżnia szklane naczynie).

  1. Mam w tym szklanym naczyniu, np. słuchawki magnetofonowe. Mają one swoje zalety. Głośna muzyka nie przeszkadza innym. Muzyka może być piękną rozrywką, np. podczas długiej podróży w pociągu. Jednak i muzyka może zagrażać naszemu wnętrzu. W końcu, kto wciąż słucha muzyki nie słuszny siebie, drugiego człowieka i nie słyszy już dobrze.
  2. To jest kolorowe czasopismo. Jest takie powiedzenie: powiedz mi co czytasz, a powiem ci, co myślisz. Czasami książki i czasopisma mogą robić w nas prawdziwy śmietnik. I budzić w nas złe myśli i pragnienia, a nawet złe żądze.
  3. Kaseta wideo lub gazeta z programem telewizyjnym. Na tej kasecie znajduje się film z przemocą. Podobnie jak złe czasopisma, tak i filmy z agresją mogą budzić w nas złe reakcje, zachowania i niewłaściwe postawy.
  4. Tabletki są dobrym wynalazkiem. Ale tabletki uspakajające zbyt szybko uzależniają, przytępiają zmysły. Wachlarz tabletek sięga aż po narkotyki, które zabijają w człowieku to co najpiękniejsze.
  5. Na koniec ten banknot. Pieniądze są ważne i zaspakajają uzasadniony głód bezpieczeństwa. Ale mogą niszczyć nasze życie wewnętrzne. Wokół pieniędzy „kręci się wszystko”; także w moim wnętrzu? Potrzebuję znaczenia, pieniędzy, oklasków, władzy, opinii publicznej. Dlatego w moim wnętrzu rodzi się rywalizacja, zazdrość a nawet agresja względem innych.

Puenta:

Teraz naczynie nasze jest puste i może wydawać piękne dźwięki oraz przyjmować nowe rzeczy (katecheta uderza w naczynie, które wydaje piękny dźwięk).

Gdy nasze serce jest pełne różnych spraw nie może się wyciszyć i nie może usłyszeć głosu Pana Boga. Bóg przemawia w ciszy i Jego słowo może przyjąć ten, kto ma otwarte serce, gotowe na przyjęcie Słowa.

Pewien człowiek nie mógł nigdzie znaleźć ciszy. Życie bowiem w świecie składa się z krzyków, wrzasków, pisków, tupotania, szeleszczenia, grzechotania, stukania, pukania, trzeszczenia, wycia i hałasu każdego rodzaju. Wkoło niego słychać było pisk samochodów, wrzeszczeli ludzie, głośno grało radio i ciągle włączony był telewizor. Zrozpaczony, zmęczony człowiek zamknął się w swoim pokoju, uszczelnił wszystkie okna i drzwi, a na koniec zastąpił tapetę materiałem izolacyjnym. Myślał, że w ten sposób znajdzie ciszę. Jednak w ten sposób jej nie znalazł. Poczuł się bardzo samotny i nie kochany przez nikogo.

Aktywizacja:

Czego owocem jest prawdziwa cisza wewnętrzna? („burza mózgów”- zapis na tablicy)

Puenta:

Prawdziwa cisza serca nie jest efektem ucieczki od świata i ludzi, jest natomiast owocem pokory i łagodności ludzkiego serca.

Cierpliwość, łagodność i wrażliwość na drugiego człowieka mogą wydawać się sprzeczne z przykładami z codziennego życia. Ci bowiem, którym brak łagodności, wydają się ważni w klasie, w szkole, na podwórku, w rodzinach. Czy jednak jest to prawdziwy tryumf? Nie. Tak naprawdę nie  pozyskują oni serc swych rówieśników, nauczycieli, ludzi starszych.

– Jaki styl życia wskazuje nam Jezus Chrystus?

Aktywizacja:

Podział na grupy i układanie rozsypanki.

BŁOGOSŁAWIENI /  CISI,  ALBOWIEM / ONI/ POSIĄDĄ  ZIEMIĘ.

 (głośne odczytanie treści blogosławieństwa)

 Uroczyste przeczytanie perykopy biblijnej.

„Uczcie się ode mnie, że jestem cichy i pokornego serca” (Mat. 11,29).

Metoda niedokończonych zdań (na szarym papierze):

Jezus był cichy i pokorny gdy:

(uczniowie wypisują konkretne wydarzenia z życia Pana Jezusa, które potwierdzają Jego postawę cichości i pokory).

Relacja na forum klasy.

 Puenta:

Pokorne znoszenie doświadczeń było przez Chrystusa dowodem, że nie przyszedł On na ziemię jako król żądający hołdu, lecz jako sługa usługujący innym. W Jego zachowaniu nie było udawania. Zbawiciel świata miał naturę pokorną, pełną miłości,  łagodności i miłosierdzia.
        Pan Jezus powiedział: „Jeśli kto chce iść za mną, niech się zaprze samego siebie” (Mt 16,24). Nasza natura stale walczy o zdobycie jak największej sumy wrażeń i zawsze jest skłonna do kłótni, ale uczeń Chrystusa wolny jest od wszelkich pożądań – od pychy i chęci postawienia na swoim; nie dąży również do osiągnięcia przemijającej popularności. Uczeń Chrystusa nie zdobywa za wszelką cenę miejsc najwyższych i nie ma ambicji, aby inni go podziwiali. Miejscem najwyższym dla niego będzie miejsce u nóg Zbawiciela, który go prowadzi i strzeże. On też będzie dziedziczył ziemię w przyszłym życiu. Teraz najważniejsze jest to, aby radować się Bogiem, ufać Mu i czynić dobrze. Wszystko inne nastąpi we właściwym czasie, obranym przez Boga.

Błogosławieństwo cichych ma moc „odkażającą”. Uwalnia nas od wewnętrznego niepokoju, lęku, chaosu, czyni w nas przestrzeń dla Boga, który w sercu pokornym , łagodnym i cichym może naprawdę działać. Człowiek żyjący w przyjaźni z Bogiem potrafi panować nad swoją wolą, uczuciami, nie unosi się gniewem, nie żąda swego (1Kor 13 – załącznik 1). W takim sercu króluje miłość. „Bóg jest miłością” (1J4,8). Gdy zaprosimy tą Miłość do własnego serca i damy Jej przestrzeń działania, wtedy ta Miłość nada kształt naszemu życiu.

Uczyń więc przestrzeń w swoim sercu, w której Bóg będzie działał. On ma moc, aby w twoim życiu realizowało się to błogosławieństwo. (Chwila ciszy na indywidualną modlitwę)

Aktywizacja

 Cisi odziedziczą ziemię, czyli będą panować nad nią bez obawy utracenia jej. Ziemia obiecana pokornym nie będzie podobna do obecnej ziemi, bo „oczekujemy, według obietnicy, nowego nieba i nowej ziemi, w której będzie mieszkała sprawiedliwość” (2P 3,13). Nie będzie na niej rozczarowań, smutku, grzechu i choroby, nie będzie serc złamanych, narzekań i śmierci, ponieważ panowanie nad nią obejmie Zbawiciel świata, Lekarz duszy i Dawca pokoju.

W chwili ciszy wsłuchaj się w głos swojego serca. Bóg, który objawia się w ciszy, w „szmerze łagodnego powiewu” (1Krl 19, 11nn) wskaże ci właściwe światło do tego jak masz upodobnić się do Jezusa Chrystusa, który jest cichy i pokorny.

Łagodna muzyka.Uczniowie indywidualnie zastanawiają się nad sobą czyniąc rachunek sumienia. Pomocą są kartki z pytaniami dla każdego ucznia.

Kiedy i w jakich okolicznościach byłem ostatnio: Czego Jezus oczekuje dziś ode mnie?
1. Zły
2. Gniewny
3. Agresywny
4. Nie przebaczający (złośliwy)
5.Pełny słownej przemocy

 „Błogosławieni cisi, albowiem oni na własność posiądą ziemię” (Mt5,5)

Ułóż modlitwę, która pomoże ci żyć tym błogosławieństwem (metoda nie dokończonych zdań)

Panie Jezu, Ty zawsze potrafiłeś znosić wszystko w…………………………, pomóż mi być……………………….

Niech mój język…………………… a serce będzie otwarte na………………

Niech moje milczenie będzie dowodem…………………………………

Proszę Cię daj mi łaskę wytrwania………………………………

Posłuchajcie wiersza nawiązującego do tego błogosławieństwa.

Szczęśliwi są ci, którzy…

w hałasie tego świata

poznają urok ciszy,

bo w ciszy serce łatwiej

Jezusa głos usłyszy.

Gdy każdy – zamiast gadać-

pomyśli i posłucha,

na troski innych ludzi

nastawi chętnie ucha,

zrozumie ich problemy,

nauczy się mądrości,

to będzie kiedyś w Raju

poznawać smak radości.

(Beata Kołodziej, Święty Paweł 2001)

 Aktywizacja:

 Metoda artykułu prasowego(artykuł do gazety lub list – piszą 2 lub 3 grupy)

 – Jak dzisiaj możemy realizować drugie błogosławieństwo w swoim życiu?

Metoda plakatu: 2 lub 3 grupy robią kolaż lub ilustrację do tego błogosławieństwa (załącznik 2).

Relacja wykonanych prac na forum klasy

Załącznik 1

Miłość jest cierpliwa,
miłość jest dobrotliwa, nie zazdrości,
miłość nie jest chełpliwa, nie nadyma się.
Nie postępuje nieprzystojnie,
nie szuka swego, nie unosi się, nie myśli nic złego.
Nie raduje się z niesprawiedliwości,
ale się raduje z prawdy;
Wszystko zakrywa, wszystkiemu wierzy,
wszystkiego się spodziewa, wszystko znosi.
Miłość nigdy nie ustaje (I Kor. 13,4-8).