Błogosławiony jestem, gdy mnie prześladują

Grupa docelowa: Dzieci Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: Błogosławieni prześladowani, Błogosławieństwa, cierpiący prześladowanie

Cele operacyjne:

Uczeń potrafi:

  • wyjaśnić, że cierpienie dla sprawiedliwość ma sens,
  • wskazać przykłady z życia Jezusa, które świadczą o wypełnieniu tego błogosławieństwa w Jego posłannictwie,
  • wie, na czym polega męczeństwo dla Królestwa Bożego,
  • wskazać sposób postępowania zgodny z poznanym błogosławieństwem, podać kilka sposobów wypełniania go,
  • odważnie podjąć trudy dnia codziennego,
  • zanalizować swój sposób życia w świetle tego błogosławieństwa.

Aktywizacja:

  • Czy warto być sprawiedliwym?

(Klasę podzielić na II grupy.  Jedna grupa przytacza argumenty, które potwierdzają, że warto być sprawiedliwym. Druga grupa gromadzi argumenty „przeciw” sprawiedliwości)

Utworzyć drzewko decyzyjne.!!!!!!!!!!!!

Wypisanie na tablicy po 5 argumentów „za” i 5 „przeciw” sprawiedliwości. Relacja na forum klasy.

  • Czy opłaca się cierpieć dla sprawiedliwości? (argumenty „za” i „przeciw”)

Katecheta wywiesz na tablicy lub przydziela każdej grupie po jednym obrazie z drogi krzyżowej przedstawiające:

  • Jezus przed Piłatem,
  • Biczowanie Pana Jezusa,
  • Ukoronowanie cierniem,
  • Jezus dźwigający krzyż,
  • Jezus konający na krzyżu

Każda z grup odpowiada na pytania:

  • Z jakiego powodu Pan Jezus znalazł się w takiej sytuacji?
  • W jakim celu cierpiał?
  • Na czym polegała Jego wina?
  • Jaką miał postawę gdy stanął przed tym doświadczeniem?

Puenta:

Pan Jezus czynił dobro, uzdrawiał, odpuszczał grzechy, głosił Dobrą Nowinę. Mimo tego został osadzony niesłusznie przez Piłata i zgromadzony tłum Żydów. Pan Jezus podejmuje dobrowolnie cierpienie. Jest prześladowany choć nic złego nie uczynił.. Nie broni się, nie tłumaczy. Podejmuje męczeństwo, aby wyrwać człowieka z  ręki zła i odkupić go. W godzinie swojej męki wstawia się do Boga za swoich prześladowców i tych którzy winni są jego śmierci. Modlitwą: „Ojcze przebacz im, bo nie wiedzą co czynią”, ogarnia wszystkich, którzy przyczynili się do Jego męczeństwa.

Podobnie prześladowano pierwszych chrześcijan, organizowano pokazowe prześladowania i tortury. Mimo okrutnych prześladowań również w czasie II wojny światowej  liczni chrześcijanie zachowali wewnętrzny pokój, który wypływał z ich więzi z Chrystusem.

Prześladowanie polega na gnębieniu, traktowaniu kogoś okrutnie lub niesprawiedliwie, chociaż nie uczynił nic złego.

Aktywizacja:

( W grupach układanie treści błogosławieństwa)

BŁOGOSŁAWIENI,/ KTÓRZY CIERPIĄ /  PRZEŚLADOWANIE/ DLA SPRAWIEDLIWOŚCI, /ALBOWIEM  /DO NICH /NALEŻY/ KRÓLESTWO /NIEBIESKIE (Mat. 5,10)

  • Do kogo odnosi się to błogosławieństwo? (wypowiedzi uczniów)

Puenta:

To błogosławieństwo odnosi się przed wszystkim do samego Chrystusa. Dzięki podjętemu cierpieniu dla sprawiedliwości otworzył na m Królestwo Boże. On pierwszy przetarł drogę do nieba. Owo błogosławieństwo odnosi się do wszystkich męczenników w dziejach Kościoła.

Aktywizacja:

-Co znaczą słowa perykopy biblijnej Mk8, 34 – 38? (tekst dla każdego ucznia)

„Jeśli kto chce pójść za Mną , niech się zaprze samego siebie, niech weźmie krzyż swój i niech Mnie naśladuje! Bo kto chce zachować swoje życie, straci je; a kto straci swe życie z powodu Mnie i Ewangelii, zachowa je. Cóż bowiem za korzyść stanowi dla człowieka zyskać świat cały, a swoją duszę utracić? Bo cóż może człowiek dać w zamian za swoją duszę? Kto się bowiem Mnie i słów moich zawstydzi przed tym pokoleniem wiarołomnym i grzesznym; tego Syn Człowieczy wstydzić się będzie, gdy przyjdzie w chwale Ojca swego razem z aniołami i świętymi”.

(wypowiedzi uczniów)

Puenta:

Jesteś wezwany do tego, aby iść śladami Jezusa i dać o Nim świadectwo w swoim środowisku i w świecie. Nie koniecznie musi być to męczeństwo pierwszych chrześcijan. Chodzi o ofiarę codziennego życia. Uczeń Chrystusowy żyje  w postawie przyjmowania uderzeń zła a nie w postawie ataku i odwetu. Podejmuje to męczeństwo z wiarą, że to niesprawiedliwe prześladowanie otwiera drogę do nieba.

Kto idzie za Prawdą musi być znakiem sprzeciwu w swoim środowisku. Trwanie przy Chrystusie i Jego Ewangelii może być czasami aktem wewnętrznego męczeństwa, zwłaszcza w środowisku kolegów. Trzeba mieć żywą wiarę i mocny charakter oraz cnotę męstwa, aby nie ulec opinii publicznej i samemu nie stać się prześladowcą Chrystusa.

Opowiadanie: „Profanacja krzyża”, Mojżeszowe tablice, Wilhelm Huenermann,s.52

Przy drodze  stał krzyż, który od przeszło stu lat rozciągał swoje ramiona w błogosławiącym geście nad całą okolicą. Ludzie często modlili się przy nim, zwłaszcza w różnych strapieniach i potrzebach. W czasach reżimu w Niemczech podjudzano zwłaszcza młodzież przeciwko wszystkiemu, co święte i chrześcijańskie. Trzech chłopców postanowiło zniszczyć przydrożny krzyż, ten stary dowód i znak wiary ojców. Pewnego więc dnia , uzbrojeni w widły, napadli na Ukrzyżowanego. Wśród szyderczych śmiechów dosięgli Chrystusa na krzyżu, oderwali Go, poodrywali Mu ręce i nogi, a w końcu wrzucili do pobliskiej rzeki.

  • Jeśli chcesz możesz się zemścić – szydzili. – Tymczasem popływaj sobie z rybami.

W jakieś pół roku później pierwszy z nich przyszedł się kąpać w rzece w pobliżu zbezczeszczonego miejsca. Naraz wydał głośny okrzyk, podniósł ręce do góry i zniknął w nurtach rzeki. Nagle wstrzymanie akcji serca położyło kres jego życia. W parę dni później zwłoki woda wyrzuciła na brzeg. Rolnicy pracujący w polu , wyłowili martwe ciało widłami.       Upłynęło dalszych sześć miesięcy. I oto drugi młodzian przejeżdżał tamtędy na motorze. Z naprzeciwka nadjechała ciężarówka. Młody człowiek wpadł w poślizg i znalazł się pod kołami ciężarówki, które obcięły mu obydwie nogi. Długo leżał martwy u stóp krzyża pozbawionego figury Chrystusa.

W sześć miesięcy później trzeci współtowarzysz leżał w jednym z miejscowych szpitali. Zapadł na jakąś ciężką zaraźliwą chorobę, na skutek której ciało ulegało rozkładowi. Kiedy do jego loża przybył kapłan, chory spojrzał błędnie na niego.

  • Jestem ostatnim z nas trzech- powiedział –Teraz na mnie kolej.
  • Tak jest. Teraz kolej na ciebie – powtórzył kapłan głęboko wstrząśnięty. – Ale Pan Bóg daje ci czas do pojednania się z Nim.
  • Tak, istnieje Bóg i istnieje Zbawiciel – jęknął umierający. – A myśmy Go znieważali i wrzucili do rzeki.
  • Bóg jest miłosierny – powiedział kapłan.
  • Ale jest także sprawiedliwy – stwierdził chory.
  • Temu jednak, kto poddaje się Jego sprawiedliwości w świętej spowiedzi, udziela przebaczenia i okazuje miłosierdzie. Pomimo cierpień jesteś najszczęśliwszy spośród was trzech. Ofiaruj soje cierpienia również za swoich nieszczęśliwych kolegów.

Aktywizacja:

  • Jaka nagroda czeka tych, którzy każdego dnia świadczą o Chrystusie? (praca w grupach nad tekstem)

Grupa I – Mt 5, 11 – 12  – nagroda wielka jest w niebie

Grupa II – Ap 19,9 – będą mieli udział w uczcie Baranka

Grupa III – Ap 22, 14  – należy do nich władza nad drzewem życia

Grupa IV – 1Kor 2, 9- ani oko nie widziało….

Puenta:

Papież Jan Paweł II w Bydgoszczy, w czerwcu 1998 roku, powiedział:

„…właśnie to prześladowanie otwiera przed ludzkością bramy życia wiecznego. Odtąd do tych, którzy uwierzą w Niego (Chrystusa), ma należeć królestwo niebieskie”.

Posłuchajcie wiersza dotyczącego tego błogosławieństwa:

Szczęśliwi są ci, którzy…

gorąco wierzą w Boga

i wiary się nie wstydzą,

choć inni z nich się śmieją,

obrażą lub wyszydzą.

Każdy, kto dla Jezusa

cierpi prześladowanie,

zwycięzcą się okaże,

nagrodę swą dostanie.

Wiedz, że w najgorszych chwilach

Bóg nie opuści ciebie

i chce ci ofiarować

Królestwo Boże w Niebie.

(Beata Kołodziej, Święty Paweł 2001)

Aktywizacja:

Metoda plakatu – grupy robią kolaż lub ilustrację do tego błogosławieństwa (załącznik 1). Prezentacja wykonanych prac na forum klasy