Czas i przestrzeń

Grupa docelowa: Młodzież Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: Kapłaństwo, Sakrament kapłaństwa, Sakramenty

1. Czas

WSTĘP

Papież Benedykt XVI w Liście na rozpoczęcie Roku Kapłańskiego przywołuje słowa Świętego Proboszcza z Ars: Ksiądz nie jest kapłanem dla siebie, jest nim dla was…

AKTYWIZACJA

Praca w grupach lub praca indywidualna. Metoda – kalendarz proboszcza. Zadanie jest następujące: wyobraźmy sobie, że proboszcz na serio wziął sobie do serca słowa św. Jana Vianneya i powiedział do wiernych: jestem księdzem dla was, mój czas należy do was… wpiszcie mi do kalendarza wszystkie zajęcia, terminy, zadania, których ode mnie oczekujecie.

Grupy otrzymują przygotowane wcześniej kartki z typowego kalendarza. Można je powiększyć i przykleić na ścianie – dobra metoda do indywidualnych wpisów. Czas na wykonanie zadania i dyskusję.

PYTANIA DO DYSKUSJI

  1. Czy zapełnianie księżowskiego kalendarza to ciekawe zajęcie?
  2. Czy zostało księdzu chociaż kilka wolnych dni?
  3. Czy nasze propozycje to jedynie wymagania, czy zaproszenie do współpracy?
  4. Czego najwięcej oczekujemy od księdza?
  5. Czy są jakieś nowe i zaskakujące propozycje, czy stara sztampa?
  6. Jakimi owocami po zamknięciu kalendarza za rok będzie się cieszyła parafia? Jakimi sam ksiądz?

PUENTA

Proboszcz z Ars natychmiast rozpoczął ową pokorną i cierpliwą pracę harmonizowania swego życia szafarza ze świętością powierzonej mu posługi, decydując się na „zamieszkanie” nawet materialne w swym kościele parafialnym: „Zaledwie przybył wybrał kościół na swe mieszkanie…Wchodził do kościoła przed jutrzenką i nie wychodził aż do wieczornej modlitwy «Anioł Pański». Tam trzeba go było szukać, jeśli się go potrzebowało” – czytamy w jego pierwszej biografii.

Pobożna przesada nabożnego hagiografa nie powinna nakłaniać nas do przeoczenia faktu, że Święty Proboszcz potrafił także aktywnie „zamieszkiwać” na całym terytorium swojej parafii: systematycznie odwiedzał chorych i rodziny: organizował misje ludowe i święta patronalne; zbierał i rozporządzał pieniędzmi na swe dzieła charytatywne i misyjne; upiększał swój kościół i obdarzał go wyposażeniem sakralnym; zajmował się sierotami z założonego przez siebie instytutu „Providence” oraz ich wychowawczyniami; interesował się wykształceniem dzieci; tworzył konfraternie i wzywał świeckich do współpracy.

2. Przestrzeń

WSTĘP

Papież pisze dalej: Jego przykład skłania mnie do uwydatnienia przestrzeni współpracy, które należy coraz bardziej rozszerzać na wiernych świeckich. Prezbiterzy tworzą z nimi jeden lud kapłański i pośród nich się znajdują na mocy swego kapłaństwa służebnego „by prowadzili wszystkich do zjednoczenia w miłości, «miłością braterską nawzajem się miłując, w okazywaniu czci jedni drugich uprzedzając» (Rz 12,10)”.

AKTYWIZACJA

Praca na forum. Metoda – mapa parafii. Zadanie jest następujące: przygotowujemy wielką i jak najbardziej szczegółową mapę parafii – to jest przestrzeń naszej współpracy. Można się posłużyć Internetem, skopiować mapę turystyczną, czy plan parafii. Następnie zaznaczamy na niej miejsca i pomysły na współpracę między wiernymi i proboszczem. Wszystkie pomysły dozwolone. Nawet te najbardziej niesamowite i nieprawdopodobne.

Prezentacja mapy i czas na dyskusję.

PYTANIA DO DYSKUSJI

  1. Co już się stało, co jeszcze trzeba poprawić?
  2. Co nowego możemy wspólnie zrobić?
  3. Czy naszą mapę pomysłów mogliby jeszcze uzupełnić rodzice, dzieci, bezrobotni, inni parafianie?
  4. Na jakie realne wsparcie może liczyć ksiądz?
  5. W czym można go wyręczyć?

PUENTA

„W tym kontekście trzeba przypomnieć żarliwe wezwanie jakie II Sobór Watykański kieruje do prezbiterów, zachęcając ich, „by szczerze uznawali i popierali godność świeckich i właściwy im udział w posłannictwie Kościoła… oraz by chętnie słuchali świeckich, rozpatrując po bratersku ich pragnienia i uznając ich doświadczenie i kompetencję w różnych dziedzinach ludzkiego działania, by razem z nimi mogli rozpoznać znaki czasów”.