Czy całowanie się jest grzechem?

Grupa docelowa: Młodzież Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: Całowanie, Katecheza tematyczna

1. Po co są pocałunki?

WSTĘP

W czasie dzisiejszej katechezy porozmawiamy o jednym z ulubionych zajęć młodych ludzi> O czym? Nauce? Słuchaniu muzyki? Wędrowaniu? NIE! O pocałunkach. Od zawsze budzą emocje, ożywiają uczucia, fascynują i interesują.

Pamiętacie swój pierwszy pocałunek???

Uczniowie wypowiadają się na ten temat… Okazuje się, że pamięć zawodzi – pierwszy pocałunek jest złożony mamie lub tacie, jeszcze w dzieciństwie! Nie będzie to zatem pocałunek młodzieńczego zakochania, lecz otrzymany od rodziców.

O pierwszym pocałunku ukazanym w filmie powstała nawet interesująca opowiastka. Otóż miało to miejsce zaraz na samym początku powstania kinematografu, ok. 1896 roku, a więc 103 lata temu!!! Wtedy pojawił się w kinach amerykańskich film pt. „Pocałunek”. Był to pierwszy pocałunek w historii filmu. Widzowie mogli obejrzeć, jak dwoje aktorów (John Rice i Mary Erwin) pocałowali się delikatnie, dotykając siebie – bez namiętności – wargami. No i to wystarczyło! Oczywiście wybuchł skandal. Nie wiemy, ilu ludzi, łącznie z duchownymi, krzyczało wtedy z oburzenia broniąc moralności i praw człowieka. Wstrząśnięta i oburzona opinia publiczna wywarła tak silną presję na producencie, że ten zmuszony był wycofać film z obiegu![1]

AKTYWIZACJA

Pierwszy pocałunek na ekranie kin nie miał charakteru pocałunku namiętnego. Jednak rzeczywiście coś miał wyrażać. Miał być znakiem CZEGOŚ. Pocałunki mają swój cel – mają COŚ wyrażać: uczucie, stosunek do drugiego człowieka…  Ludzie całują się ze sobą. Sprawia to wiele radości, przynosi pokój, dostarcza emocji, powoduje uczuciowe eksplozje. Napiszcie, co konkretnie mogą wyrażać pocałunki. Uczniowie otrzymują kartki z bloczku, każdy po tyle sztuk, ile sobie życzy, zbieramy kartki i układamy w słoneczko.

PUENTA

Jest wiele pięknych uczuć, wartości i stanów, które można wyrazić pocałunkiem (prowadzący komentuje wyniki pracy uczniów). Proszę sobie wyobrazić, że pierwsi chrześcijanie już to odkryli! Oto sposób, w jaki traktowali pocałunek (cytaty z NT). Chrześcijanie odkryli jeszcze coś więcej: okazuje się, że pocałunek może być wyrazem świętości! Słowa św. Pawła: „Pozdrówcie się wzajemnie pocałunkiem świętym!” mogą być tego czytelnym znakiem i dowodem. Można również użyć barwnego porównania, że chrzest jest „pocałunkiem” Boga ofiarowanym człowiekowi na progu życia sakramentalnego, na progu Kościoła. Jest znakiem miłości, która nigdy już istnieć nie przestanie – przynajmniej ze strony Pana Boga.

Fragmenty do zacytowania z NT

Rz 16,16 Pozdrówcie wzajemnie jedni drugich pocałunkiem świętym. Pozdrawiają was wszystkie Kościoły Chrystusa.

1 Kor 16,19-21 Pozdrawiają was Kościoły Azji. Pozdrawiają was serdecznie w Panu Akwila i Pryscylla razem ze zbierającym się w ich domu Kościołem. Pozdrawiają was wszyscy bracia. Pozdrówcie się wzajemnie pocałunkiem świętym! Pozdrowienie ręką moją – Pawła.

2 Kor 13,11-12 Zresztą, bracia, radujcie się, dążcie do doskonałości, pokrzepiajcie się na duchu, jedno myślcie, pokój zachowujcie, a Bóg miłości i pokoju niech będzie z wami! Pozdrówcie się nawzajem świętym pocałunkiem! Pozdrawiają was wszyscy święci.

1 Tes 5,25-28 Bracia, módlcie się także i za nas! Pozdrówcie wszystkich braci pocałunkiem świętym! Zaklinam was na Pana, aby list ten został odczytany wszystkim braciom.  Łaska Pana naszego Jezusa Chrystusa z wami!

1 P. 5,14 Pozdrówcie się wzajemnym pocałunkiem miłości! Pokój wam wszystkim, którzy trwacie w Chrystusie.

2. Czy Jezus się całował?

WSTĘP

Chrześcijanie obdarzali się pocałunkiem, który był wyrazem serdeczności, nadprzyrodzonej miłości i szacunku. Wzór tych wartości znajdowali w Panu Jezusie. Chciałbym zatem zapytać: czy to prawda, że Jezus się całował? Nie wiemy? Tak czy nie? Zajrzyjmy do Pisma św., aby poszukać odpowiedzi…

Łk 7,36-50: Jeden z faryzeuszów zaprosił Go do siebie na posiłek. Wszedł więc do domu faryzeusza i zajął miejsce za stołem. A oto kobieta, która prowadziła w mieście życie grzeszne, dowiedziawszy się, że jest gościem w domu faryzeusza, przyniosła flakonik alabastrowy olejku, i stanąwszy z tyłu u nóg Jego, płacząc, zaczęła łzami oblewać Jego nogi i włosami swej głowy je wycierać. Potem całowała Jego stopy i namaszczała je olejkiem. Widząc to faryzeusz, który Go zaprosił, mówił sam do siebie: Gdyby On był prorokiem, wiedziałby, co za jedna i jaka jest ta kobieta, która się Go dotyka, że jest grzesznicą. Na to Jezus rzekł do niego: Szymonie, mam ci coś powiedzieć. On rzekł: Powiedz, Nauczycielu! Pewien wierzyciel miał dwóch dłużników. Jeden winien mu był pięćset denarów, a drugi pięćdziesiąt. Gdy nie mieli z czego oddać, darował obydwom. Który więc z nich będzie go bardziej miłował? Szymon odpowiedział: Sądzę, że ten, któremu więcej darował. On mu rzekł: Słusznie osądziłeś. Potem zwrócił się do kobiety i rzekł Szymonowi: Widzisz tę kobietę? Wszedłem do twego domu, a nie podałeś Mi wody do nóg; ona zaś łzami oblała Mi stopy i swymi włosami je otarła. Nie dałeś Mi pocałunku; a ona, odkąd wszedłem, nie przestaje całować nóg moich. Głowy nie namaściłeś Mi oliwą; ona zaś olejkiem namaściła moje nogi. Dlatego powiadam ci: Odpuszczone są jej liczne grzechy, ponieważ bardzo umiłowała. A ten, komu mało się odpuszcza, mało miłuje. Do niej zaś rzekł: Twoje grzechy są odpuszczone. Na to współbiesiadnicy zaczęli mówić sami do siebie: Któż On jest, że nawet grzechy odpuszcza? On zaś rzekł do kobiety: Twoja wiara cię ocaliła, idź w pokoju!

AKTYWIZACJA

Uczniowie podzieleni na grupy 4-5 osobowe, na kartkach z bloczku odpowiadają na następujące pytanie: jakie uczucia budzi we mnie ta scena? Prezentacja wypowiedzi przez przedstawicieli grup.

PUENTA

Dlaczego ta damsko – męska scena nie budzi w nas pożądania, fascynacji o charakterze erotycznym? Ponieważ kobieta doświadczyła miłości przebaczającej, najwyższej i najpiękniejszej miłości na świecie.

Okazuje się, że piękny pocałunek nie musi mieć charakteru erotycznego! Wręcz przeciwnie – staje się wyrazem bliskości i miłości – w taki sposób rozumieli go pierwsi chrześcijanie!!!

3. Pocałunek fatalny

WSTĘP

Pocałunek można wyrazić słowami – opowiedzieć o jego pięknie. Można go oddać muzyką, można go również ukazać KOLOREM.

AKTYWIZACJA

Uczniowie otrzymują kartki A3 oraz stare gazety i klej. Na kartce są umieszczone hasła:

  • pocałunek dziecka,
  • pocałunek małżeństwa,
  • pocałunek małolatów,
  • pocałunek Judasza,
  • pocałunek pojednanej jawnogrzesznicy.

Zwracamy uwagę uczniów na KOLOR PRACY, który ma wyrazić istotę pocałunku. Uczniowie po zakończeniu pracy prezentują dzieła i komentujemy ich treść emocjonalną.

PUENTA

Pocałunek może przynieść dramat, wbrew swojemu pięknu i przesłaniu. Może oznaczać zdradę. Tak było w przypadku Judasza, który swojego Mistrza zdradził pocałunkiem – znakiem przyjaźni. Warto również dodać, że na ten pocałunek Jezus odpowiedział słowami przyjaźni. Jest to jedyny moment w Ewangelii, gdzie Jezus kogoś wprost nazywa przyjacielem!

Zdajemy sobie sprawę z fałszywości tego pocałunku, i podobnie jest z każdym innym pocałunkiem, który nie wyraża tej całej pełni miłości, którą może unieść. Gdy idzie na łatwiznę i zaczyna być znakiem tylko pożądania.

[1] K. Wójtowicz, Ramotki, Wrocław 1992, s.60.