Katecheza rodzinna. 24 niedziela zwykła, rok B

Grupa docelowa: Rodziny Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: Katecheza rodzinna, rok B

1. czytanie (Iz 50,5-9a )

Pan Bóg otworzył mi ucho, a ja się nie oparłem ani się nie cofnąłem. Podałem grzbiet mój bijącym i policzki moje rwącym mi brodę. Nie zasłoniłem mojej twarzy przed zniewagami i opluciem. Pan Bóg mnie wspomaga, dlatego jestem nieczuły na obelgi, dlatego uczyniłem twarz moją jak głaz i wiem, że wstydu nie doznam. Blisko jest Ten, który mnie uniewinni. Kto się odważy toczyć spór ze mną? Wystąpmy razem! Kto jest moim oskarżycielem? Niech się zbliży do mnie! Oto Pan Bóg mnie wspomaga! Któż mnie potępi?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Pudełeczko Dziękczynienia. Szukamy jakiegoś małego pudełeczka, ładnie je ozdabiamy i ustawiamy w dostępnym miejscu, np. w kuchni. Będziemy do niego wrzucać karteczki z podziękowaniami dla Pana Boga lub dla naszych najbliższych za pomoc, którą doznaliśmy w ciągu ostatniego tygodnia. W czasie wspólnej modlitwy rodzinnej tata otwiera pudełko i czytamy razem karteczki, dziękując Bogu za Jego wsparcie i sobie nawzajem za serce i pomoc.

ZADANIE DO WYKONANIA DLA MAŁŻONKÓW

Żona kupuje sobie krem. Mąż jest uradowany radością małżonki.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

Na czym polega siła proroka? Dlaczego się nie broni? Mówi, że wspomaga go Bóg, ale w jaki sposób? Czy „twarz jak głaz” to dobre rozwiązanie w takiej sytuacji? Dlaczego prorocy najczęściej mają przekichane w życiu?

Psalm (Ps 116A,1-2.3-4.5-6.8-9 )

Refren: W krainie życia będę widział Boga.

Miłuję Pana, albowiem usłyszał głos mego błagania,
bo skłonił ku mnie swe ucho w dniu, w którym wołałem.

Oplotły mnie więzy śmierci, dosięgły mnie pęta otchłani,
ogarnął mnie strach i udręka. Ale wezwałem imienia Pana: „O Panie, ratuj me życie!”

Pan jest łaskawy i sprawiedliwy,  Bóg nasz jest miłosierny.
Pan strzeże ludzi prostego serca:  byłem w niedoli, a On mnie wybawił.

Uchronił bowiem moją duszę od śmierci,  oczy moje od łez, nogi od upadku.
Będę chodził w obecności Pana w krainie żyjących.

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Zbieramy bukiet jesiennych liści i gałązek i przyozdabiamy nimi krzyż lub święty obraz w naszym domu.

ZADANIE DO WYKONANIA DLA MAŁŻONKÓW

Dziękujemy w modlitwie małżeńskiej za wyzwolenie z małżeńskich i rodzinnych niedoli

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

Pan jest sprawiedliwy… A co to właściwie jest sprawiedliwość? Czy to znaczy, że wszystko jest tak samo, po równo, czy może jednak inaczej? Na czym polega sprawiedliwość w naszym codziennym życiu? Na czym polega np. sprawiedliwa kara?

2. czytanie (Jk 2,14-18)

Jaki z tego pożytek, bracia moi, skoro ktoś będzie utrzymywał, że wierzy, a nie będzie spełniał uczynków? Czy sama wiara zdoła go zbawić? Jeśli na przykład brat lub siostra nie mają odzienia lub brak im codziennego chleba, a ktoś z was powie im: „Idźcie w pokoju, ogrzejcie się i najedzcie do syta”, a nie dacie im tego, czego koniecznie potrzebują dla ciała, to na co się to przyda?

Tak też i wiara, jeśli nie byłaby połączona z uczynkami, martwa jest sama w sobie. Ale może ktoś powiedzieć: Ty masz wiarę, a ja spełniam uczynki. Pokaż mi wiarę swoją bez uczynków, to ja ci pokażę wiarę ze swoich uczynków. Wierzysz, że jest jeden Bóg? Słusznie czynisz, lecz także i złe duchy wierzą i drżą.

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Bierzemy tekst wyznania wiary odmawianego w czasie niedzielnej Mszy św., czytamy kawałek po kawałku, może być nawet słowo po słowie i szukamy odpowiedzi na pytanie: jakie uczynki powinny odpowiadać tym słowom?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA MAŁŻONKÓW

Rozmawiamy we dwoje, jakie uczynki budują naszą wiarę i dlaczego właśnie te?

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

Co to jest wola Boża względem człowieka? Bóg czegoś chce od nas, coś nam nakazuje. Skąd wiemy, co mamy robić, aby podobało się Jemu nasze postępowanie? Czy rzeczywiście celem naszego życia jest pełnić Jego wolę? Skoro tak, to po co dał człowiekowi wolną wolę? A na marginesie… co to właściwie jest wiara?

Ewangelia (Mk 8,27-35 )

Jezus udał się ze swoimi uczniami do wiosek pod Cezareą Filipową. W drodze pytał uczniów: „Za kogo uważają Mnie ludzie?” Oni Mu odpowiedzieli: „Za Jana Chrzciciela, inni za Eliasza, jeszcze inni za jednego z proroków”. On ich zapytał: „A wy za kogo Mnie uważacie?” Odpowiedział Mu Piotr: „Ty jesteś Mesjaszem”. Wtedy surowo im przykazał, żeby nikomu o Nim nie mówili. I zaczął ich pouczać, że Syn Człowieczy musi wiele cierpieć, że będzie odrzucony przez starszych, arcykapłanów i uczonych w Piśmie; że będzie zabity, ale po trzech dniach zmartwychwstanie. A mówił zupełnie otwarcie te słowa. Wtedy Piotr wziął Go na bok i zaczął Go upominać. Lecz On obrócił się i patrząc na swych uczniów, zgromił Piotra słowami: „Zejdź Mi z oczu, szatanie, bo nie myślisz o tym, co Boże, ale o tym, co ludzkie”. Potem przywołał do siebie tłum razem ze swoimi uczniami i rzekł im: „Jeśli kto chce pójść za Mną, niech się zaprze samego siebie, niech weźmie krzyż swój i niech Mnie naśladuje. Bo kto chce zachować swoje życie, straci je; a kto straci swe życie z powodu Mnie i Ewangelii, ten je zachowa”.

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Zabawa „między słowami”. Wszyscy mamy tekst dzisiejszej Ewangelii przed sobą. Prowadzący wybiera dwa słowa i głośno pyta np.: co jest między „wy” i „kogo”? Każdy musi znaleźć w tekście te dwa wyrazy i odpowiedzieć na pytanie, co znajduje się między nimi? Wygrany wybiera następne dwa wyrazy i zadaje pytanie. Bawimy się aż do znudzenia lub wykorzystania wszystkich słów. Do tej zabawy można także wykorzystać wszystkie czytania niedzielne.

ZADANIE DO WYKONANIA DLA MAŁŻONKÓW

Kiedy myślimy o tym, co ludzkie, a kiedy o tym, co Boże? Czy są takie momenty, kiedy wydaje nam się, że wiemy lepiej od Boga, jak powinno być?

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

Za kogo dzisiaj ludzie uważają Jezusa? Za kogo uważają głęboko wierzących chrześcijan?