Katecheza rodzinna. 24 niedziela zwykła, rok B

Grupa docelowa: Rodziny Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: 24 niedziela zwykła, Katecheza rodzinna, rok B

1. czytanie (Iz 50,5-9a)

Pan Bóg otworzył Mi ucho, a Ja się nie oparłem ani się cofnąłem. Podałem grzbiet mój bijącym i policzki moje rwącym Mi brodę. Nie zasłoniłem mojej twarzy przed zniewagami i opluciem. Pan Bóg Mnie wspomaga, dlatego jestem nieczuły na obelgi, dlatego uczyniłem twarz moją jak głaz i wiem, że wstydu nie doznam. Blisko jest Ten, który Mnie uniewinni. Kto się odważy toczyć spór ze Mną? Wystąpmy razem! Kto jest moim oskarżycielem? Niech się zbliży do Mnie! Oto Pan Bóg Mnie wspomaga. Któż Mnie potępi?

PYTANIA DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Dlaczego ludzie rwali mu brodę?
  2. Co jest z tym uchem? Na czym polega to, że Bóg otworzył ucho prorokowi?
  3. Dlaczego on się przed tym nie opierał? Dlaczego się nie zasłaniał przed agresją? Cierpiętnictwo w imię Boga? Czy miał może inne wyjście?
  4. Czy twarz jak głaz to dobra postawa w sytuacji zniewagi i poniżenia człowieka? czy są jakieś lepsze rozwiązania? Jak się zdobyć na taką postawę, gdy boli postępowanie innych i ich wrogość działa jak uderzenia?
  5. W jaki sposób człowiek wrażliwy może się „znieczulić” na poniżenia? Czy to dobry pomysł z tym „znieczuleniem”?
  6. Skoro proroka Bóg wspomaga, to dlaczego w ogóle dopuszcza do takiego poniżenia?
  7. Skąd tyle poczucia pewności siebie w słowach proroka?
  8. Dlaczego Bóg „uniewinnia” dopiero PO tym całym poniżeniu, którego człowiek doznaje?
  9. Na czym polega siła proroka? Dlaczego się nie broni? Mówi, że wspomaga go Bóg, ale w jaki sposób? Czy „twarz jak głaz” to dobre rozwiązanie w takiej sytuacji?
  10. Dlaczego prorocy najczęściej mają przekichane w życiu?

ZADANIE DLA RODZICÓW I DZIECI

Wspólnie poszukać w Księdze Psalmów oraz wybrać 1 – 2 psalmy, które bardzo przydają się jako modlitwa w czasie utrapienia, smutku czy jakichś kłopotów. Warto wracać do tego psalmu w czasie tygodnia, sięgać przy okazji wspólnej modlitwy rodzinnej.

Pudełeczko Dziękczynienia. Szukamy jakiegoś małego pudełeczka, ładnie je ozdabiamy i ustawiamy w dostępnym miejscu, np. w kuchni. Będziemy do niego wrzucać karteczki z podziękowaniami dla Pana Boga lub dla naszych najbliższych za pomoc, którą doznaliśmy w ciągu ostatniego tygodnia. W czasie wspólnej modlitwy rodzinnej tata otwiera pudełko i czytamy razem karteczki, dziękując Bogu za Jego wsparcie i sobie nawzajem za serce i pomoc.

ZADANIE DO WYKONANIA DLA MAŁŻONKÓW

Żona kupuje sobie krem. Mąż jest uradowany radością małżonki.

Psalm (Ps 116A,1-6.8-9)

REFREN: W krainie życia będę widział Boga

Miłuję Pana, albowiem usłyszał głos mego błagania,
bo skłonił ku mnie swe ucho w dniu, w którym wołałem.
Oplotły mnie więzy śmierci, dosięgły mnie pęta otchłani,
ogarnął mnie strach i udręka. Ale wezwałem imienia Pana: „O Panie, ratuj me życie!”
Pan jest łaskawy i sprawiedliwy, Bóg nasz jest miłosierny.
Pan strzeże ludzi prostego serca: byłem w niewoli, a On mnie wybawił.
Uchronił bowiem moją duszę od śmierci, oczy moje od łez, nogi od upadku.
Będę chodził w obecności Pana w krainie żyjących.

PYTANIA DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Ten psalm śpiewa się w czasie procesji pogrzebowej na cmentarzu. Jaki jest sens śpiewać go w niedzielę na Mszy świętej?
  2. Czy nie lepiej by było, gdyby ten „strach i udręka” nie dosięgały jednak człowieka? w końcu Pan Bóg potrafi nad nimi zapanować!
  3. Czy takie jedno zdanie wystarcza: „O Panie, ratuj me życie!”?
  4. Gdzie jest ta „kraina żyjących”? Czy to nasza ziemia?
  5. Jak to się robi – chodzenie w obecności Pana?
  6. Pan jest sprawiedliwy… A co to właściwie jest sprawiedliwość?
  7. Sprawiedliwość – czy to znaczy, że wszystko jest tak samo, po równo, czy może jednak inaczej?
  8. Na czym polega sprawiedliwość w naszym codziennym życiu? Na czym polega np. sprawiedliwa kara?

ZADANIE DLA RODZICÓW I DZIECI

Budujemy zaczarowane Nożyczki Pana Boga do przecinania smutku, złego humoru i kapryszenia u dzieci, a także złych nastrojów, podniesionego głosu i gniewu u dorosłych. Na kartonie trzeba odrysować kształt nożyczek i wyciąć je. Lepiej będzie oczywiście wymyślić nożyczki wg własnego pomysłu i kształtu, pokolorować je i trzymać pod ręką na wypadek konieczności użycia. UWAGA Nożyczki są bardzo towarzyskie i najlepiej działają, gdy korzysta się także z innych pomysłów na dobrą atmosferę w domu.

Zbieramy bukiet jesiennych liści i gałązek i przyozdabiamy nimi krzyż lub święty obraz w naszym domu.

ZADANIE DO WYKONANIA DLA MAŁŻONKÓW

Dziękujemy w modlitwie małżeńskiej za wyzwolenie z małżeńskich i rodzinnych niedoli

2. Czytanie (Jk 2,14-18)

Jaki z tego pożytek, bracia moi, skoro ktoś będzie utrzymywał, że wierzy, a nie będzie spełniał uczynków? Czy /sama/ wiara zdoła go zbawić? Jeśli na przykład brat lub siostra nie mają odzienia lub brak im codziennego chleba, ktoś z was powie im: Idźcie w pokoju, ogrzejcie się i najedzcie do syta! – a nie dacie im tego, czego koniecznie potrzebują dla ciała – to na co się to przyda? Tak też i wiara, jeśli nie byłaby połączona z uczynkami, martwa jest sama w sobie. Ale może ktoś powiedzieć: Ty masz wiarę, a ja spełniam uczynki. Pokaż mi wiarę swoją bez uczynków, to ja ci pokażę wiarę ze swoich uczynków.

PYTANIA DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Co rozumiemy pod pojęciem WIARA? Co mamy na myśli mówiąc to słowo? Co o wierze mówi Katechizm Kościoła Katolickiego?
  2. Co to znaczy, że wiara zbawia?
  3. Jak rozumieć dzisiaj pojęcie „człowiek wierzący niepraktykujący”?
  4. Na czym polega wiara ze swoich uczynków? Jakie uczynki świadczą o wierze?
  5. Czy dzisiaj wiadomo jeszcze, co jest DOBRYM uczynkiem, a co jest ZŁYM uczynkiem? Czy to nie jest już właściwie względne?
  6. Co to jest wola Boża względem człowieka? Bóg czegoś chce od nas, coś nam nakazuje.
  7. Skąd wiemy, co mamy robić, aby podobało się Jemu nasze postępowanie? Czy rzeczywiście celem naszego życia jest pełnić Jego wolę?
  8. Skoro tak, to po co dał człowiekowi wolną wolę?

ZADANIE DLA RODZICÓW I DZIECI

Na kartce papieru odrysowujemy zarys dłoni. W polu dłoni wpisujemy listę rzeczy, które planuję zrobić w tym tygodniu z rodzinką i dla rodzinki, dla domu, miłej atmosfery… To zadanie wykonujemy razem i nasze „łapki” przyczepiamy na widocznym miejscu na cały tydzień.

Bierzemy tekst wyznania wiary odmawianego w czasie niedzielnej Mszy św., czytamy kawałek po kawałku, może być nawet słowo po słowie i szukamy odpowiedzi na pytanie: jakie uczynki powinny odpowiadać tym słowom?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA MAŁŻONKÓW

Rozmawiamy we dwoje, jakie uczynki budują naszą wiarę i dlaczego właśnie te?

Ewangelia (Mk 8,27-35)

Potem Jezus udał się ze swoimi uczniami do wiosek pod Cezareą Filipową. W drodze pytał uczniów: Za kogo uważają Mnie ludzie? Oni Mu odpowiedzieli: Za Jana Chrzciciela, inni za Eliasza, jeszcze inni za jednego z proroków. On ich zapytał: A wy za kogo mnie uważacie? Odpowiedział Mu Piotr: Ty jesteś Mesjasz. Wtedy surowo im przykazał, żeby nikomu o Nim nie mówili. I zaczął ich pouczać, że Syn Człowieczy musi wiele cierpieć, że będzie odrzucony przez starszych, arcykapłanów i uczonych w Piśmie; że będzie zabity, ale po trzech dniach zmartwychwstanie. A mówił zupełnie otwarcie te słowa. Wtedy Piotr wziął Go na bok i zaczął Go upominać. Lecz On obrócił się i patrząc na swych uczniów, zgromił Piotra słowami: Zejdź Mi z oczu, szatanie, bo nie myślisz o tym, co Boże, ale o tym, co ludzkie. Potem przywołał do siebie tłum razem ze swoimi uczniami i rzekł im: Jeśli kto chce pójść za Mną, niech się zaprze samego siebie, niech weźmie krzyż swój i niech Mnie naśladuje! Bo kto chce zachować swoje życie, straci je; a kto straci swe życie z powodu Mnie i Ewangelii, zachowa je.

PYTANIA DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Dlaczego ludzie uważali Jezusa za Jana Chrzciciela lub za innego z proroków?
  2. Dlaczego Piotr odpowiedział za wszystkich?
  3. Dlaczego nie zanotowano odpowiedzi żadnego z innych uczniów?
  4. Jaki cel miał Jezus w tym, że nie pozwalał uczniom, aby o Nim mówili?
  5. Co znaczy słowo MESJASZ? Czy dzisiaj jest zrozumiałe dla nas?
  6. Dlaczego Jezus nazywa siebie Synem Człowieczym?
  7. Dlaczego SUROWO przykazał im milczenie, skoro każdy Jego czyn i cud odbijał się szerokim echem wśród ludzi?
  8. Dlaczego te słowa o wydaniu i śmierci Jezus mówił „zupełnie otwarcie”?
  9. Na czym polega zaparcie się siebie samego?
  10. Czy naśladować Jezusa można tylko dźwigając krzyż? A jeśli on jest za ciężki?
  11. W jaki sposób człowiek traci swoje życie z powodu Jezusa i Ewangelii?
  12. Jak może je odnaleźć?
  13. Czy nie za ostro Jezus zwrócił uwagę Piotrowi?

ZADANIE DLA RODZICÓW I DZIECI

Możemy zrobić z dużego papieru nas wspólny rodzinny krzyż i napisać na nim i namalować to wszystko, co jest najtrudniejsze do dźwigania, a także o tym porozmawiać w rodzinnym gronie. Albo zastanowić się, jak nawzajem pomagać sobie w codziennych trudach? Jak dzieci mogą pomagać rodzicom, a rodzice – dzieciom. Nie zapominając oczywiście o babciach i dziadkach.

Zabawa „między słowami”. Wszyscy mamy tekst dzisiejszej Ewangelii przed sobą. Prowadzący wybiera dwa słowa i głośno pyta np.: co jest między „wy” i „kogo”? Każdy musi znaleźć w tekście te dwa wyrazy i odpowiedzieć na pytanie, co znajduje się między nimi? Wygrany wybiera następne dwa wyrazy i zadaje pytanie. Bawimy się aż do znudzenia lub wykorzystania wszystkich słów. Do tej zabawy można także wykorzystać wszystkie czytania niedzielne.

ZADANIE DO WYKONANIA DLA MAŁŻONKÓW

Rozmowa. Kiedy myślimy o tym, co ludzkie, a kiedy o tym, co Boże? Czy są takie momenty, kiedy wydaje nam się, że wiemy lepiej od Boga, jak powinno być?