Katecheza rodzinna. 33 niedziela zwykła, rok B

Grupa docelowa: Rodziny Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: 33 niedziela zwykła, Katecheza rodzinna, rok B

1. czytanie (Dn 12,1-3)

W owych czasach wystąpi Michał, wielki książę, który jest opiekunem dzieci twojego narodu. Wtedy nastąpi okres ucisku, jakiego nie było, odkąd narody powstały, aż do chwili obecnej. W tym czasie naród twój dostąpi zbawienia: ci wszyscy, którzy zapisani są w księdze. Wielu zaś, co posnęli w prochu ziemi, zbudzi się: jedni do wiecznego życia, drudzy ku hańbie, ku wiecznej odrazie. Mądrzy będą świecić jak blask sklepienia, a ci, którzy nauczyli wielu sprawiedliwości, jak gwiazdy przez wieki i na zawsze.

PYTANIA DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Kto dzisiaj jest człowiekiem mądrym?
  2. Czy pojęcie mądrości zmienia się z biegiem czasu?
  3. Na czym dzisiaj polega blask mądrości?
  4. Czy jest ona dzisiaj w cenie? U kogo jest, u kogo nie?
  5. Czy wizja „ucisku, jakiego nie było” wpływa w jakiś sposób na nasze podejście do zapowiadanego daru zbawienia?
  6. Czy zawsze w chrześcijaństwie musi być to „radość przez łzy”?

ZADANIE DLA RODZICÓW I DZIECI

Turlanie na dywanie – zbawienie jest dla nas powodem do radości, a z radości można podskakiwać, śmiać się, brykać, a nawet turlać się po dywanie! Wspólna zabawa dla rodziców i dzieci – najpierw rodzice turlają dzieci po dywanie, a następnie… dzieci turlają rodziców! (pomysł z książki „Mamo tato bawmy się”)

Psalm (Ps 16,5.8-11)

REFREN: Strzeż mnie, mój Boże, Tobie zaufałem
Pan moim dziedzictwem i przeznaczeniem, to On mój los zabezpiecza.
Zawsze stawiam sobie Pana przed oczy, On jest po mojej prawicy, nic mną nie zachwieje.
Dlatego cieszy się moje serce i dusza raduje, a ciało moje będzie spoczywać bezpiecznie,
bo w kraju zmarłych duszy mej nie zostawisz i nie dopuścisz, bym pozostał w grobie.
Ty ścieżkę życia mi ukażesz, pełnię Twojej radości i wieczną rozkosz po Twojej prawicy.

PYTANIA DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Co to znaczy, że „Pan jest dziedzictwem”?
  2. Czy dobrze jest mieć Pana zawsze przed oczyma?
  3. Jak sobie wyobrażamy zmartwychwstanie?
  4. Jakie będziemy mieli ciała po zmartwychwstaniu (poszukaj w Katechizmie informacji na ten temat).

ZADANIE DLA RODZICÓW I DZIECI

Zabawa z przedmiotami „Co się zmieniło” – z różnych przedmiotów (klocki, kredki, drobne zabawki, kapcie, pisaki) układamy ścieżkę. Będzie to dla nas psalmowa „ścieżka życia” złożona z naszych codziennych przedmiotów. Prosimy dziecko, aby dokładnie przyjrzało się przedmiotom. Następnie dziecko odwraca się lub zamyka oczy, a rodzice zmieniają ułożenie jednego z przedmiotów. Dziecko odgaduje, co się zmieniło. Stopniujemy trudność zabawy w zależności od wieku dziecka. Oczywiście rodzice też mogą wziąć udział w zgadywaniu. Zabawa rozwija pamięć wzrokową i ćwiczy skupienie uwagi. (pomysł z książki „Mamo tato bawmy się”)

2. czytanie (Hbr 10,11-14.18)

W Starym Przymierzu każdy kapłan staje codziennie do wykonywania swej służby, wiele razy te same składając ofiary, które żadną miarą nie mogą zgładzić grzechów. Ten przeciwnie, złożywszy raz na zawsze jedną ofiarę za grzechy, zasiadł po prawicy Boga, oczekując tylko, aż nieprzyjaciele Jego staną się podnóżkiem nóg Jego. Jedną bowiem ofiarą udoskonalił na wieki tych, którzy są uświęcani. Gdzie zaś jest ich odpuszczenie, tam już więcej nie zachodzi potrzeba ofiary za grzechy.

PYTANIA DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Jak czerpać nowe dary z tak dobrze znanej nam zwyczajnej Mszy świętej?
  2. W jaki sposób uczestnictwo w niej może nas udoskonalać?
  3. Jak coraz lepiej korzystać z sakramentu pojednania? W jaki sposób to korzystanie może się rozwijać w nas wraz z wiekiem i rozwojem?

ZADANIE DLA RODZICÓW I DZIECI

Rozmowa w rodzinnym gronie w drodze do kościoła na Mszę św. – poszukujemy odpowiedzi na pytanie: jak dzisiejsza Msza św. może nas uświęcić?

Ewangelia (Mk 13,24-32)

Jezus powiedział do swoich uczniów: W owe dni, po tym ucisku, słońce się zaćmi i księżyc nie da swego blasku. Gwiazdy będą padać z nieba i moce na niebie zostaną wstrząśnięte. Wówczas ujrzą Syna Człowieczego, przychodzącego w obłokach z wielką mocą i chwałą. Wtedy pośle On aniołów i zbierze swoich wybranych z czterech stron świata, od krańca ziemi aż do szczytu nieba. A od drzewa figowego uczcie się przez podobieństwo! Kiedy już jego gałąź nabiera soków i wypuszcza liście, poznajecie, że blisko jest lato. Tak i wy, gdy ujrzycie, że to się dzieje, wiedzcie, że blisko jest, we drzwiach. Zaprawdę, powiadam wam: Nie przeminie to pokolenie, aż się to wszystko stanie. Niebo i ziemia przeminą, ale słowa moje nie przeminą. Lecz o dniu owym lub godzinie nikt nie wie, ani aniołowie w niebie, ani Syn, tylko Ojciec.

PYTANIA DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Dlaczego czasom ostatecznym mają towarzyszyć znaki kosmiczne, dotyczące słońca i planet?
  2. Czy to nas przeraża, czy zachwyca?
  3. Jak podchodzić do wypowiedzi, które mówią, że pewne wydarzenia z naszej współczesnej historii świadczą o zbliżającym się końcu świata?
  4. Dlaczego słowa Jezusa są trwalsze od nieba i ziemi?
  5. Dlaczego o dniu ostatecznym nie wie nawet Syn Boży?

ZADANIE DLA RODZICÓW I DZIECI

Wymyślamy bajkę o drzewie figowym, które wypuściło liście i bardzo czeka już na lato… Każdy z członków rodziny dopowiada jedno zdanie lub dwa i w ten sposób powstaje historia…