Katecheza rodzinna, 4 niedziela Wielkiego Postu, rok C

Grupa docelowa: Rodziny Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: Katecheza rodzinna, rok C

1. czytanie (Joz 5,9-12)

I rzekł Pan do Jozuego: Dziś zrzuciłem z was hańbę egipską. Rozłożyli się obozem Izraelici w Gilgal i tam obchodzili Paschę czternastego dnia miesiąca wieczorem, na stepach Jerycha. Następnego dnia Paschy jedli z plonu tej krainy, chleby przaśne i ziarna prażone tego samego dnia. Manna ustała następnego dnia, gdy zaczęli jeść plon tej ziemi. Nie mieli już więcej Izraelici manny, lecz żywili się tego roku z plonów ziemi Kanaan.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

MOTYW JEDZENIA I PRACY NA ROLI

  1. Poszukajcie wspólnie informacji na temat manny. Co to takiego? Skąd się wzięła manna? Do czego służyła? Kiedy po raz pierwszy Izraelici mieli z nią kontakt? Jak długo ją spożywali?
  2. Porozmawiajcie na temat pracy na roli. Jaka była kiedyś rola rolnika czy farmera w społeczeństwie? Jaką rolę odgrywa dzisiaj ich praca? Czy wszystko można wyprodukować w fabryce? Szacunek dla ziemi, ekologia, ziemia jako dar od Pana Boga.
  3. Jaką ziemię chcemy zostawić przyszłym pokoleniom?
  4. Porozmawiajcie na temat szacunku dla jedzenia.
  5. Kultura spożywania posiłków – dlaczego przykładamy do niej tak duże znaczenie. Stół – miejsce spotkania.

MOTYW DOJŚCIA DO ZIEMI OBIECANEJ

  1. Kim był Jozue? Dlaczego już nie ma mowy o Mojżeszu?
  2. Co to jest Pascha? Kiedy Izraelici ją obchodzili?
  3. Gdzie jest ziemia Kankan? Poszukajcie w atlasie biblijnym.
  4. Czym się różni świętowanie w niewoli od świętowania w drodze i świętowania w miejscu, do którego się dotarło po długiej wędrówce?
  5. Ziemia obiecana – czy wszystko samo na niej rosło i nie trzeba było pracować?
  6. Co dla nas jest dzisiaj „ziemią obiecaną”? Dokąd nas Bóg chce doprowadzić?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

  1. Poznajemy pracę rolnika/farmera.
  2. Może uda nam się wspólnie upiec jakiś chleb lub bułkę domowym sposobem?

Przepis na domowy chleb z naszej klasztornej kuchni – z pamięci szefowej, więc proszę o wybaczenie, gdyby coś nie wyszło…

Składniki: 5 dag świeżych drożdży, 1 litr ciepłej wody (nie letniej, nie gorącej, ale ciepłej), 1 kg mąki (pszennej lub specjalnej do pieczenia chleba), 5 dag suszonych pokrzyw (można kupić w aptece), 1 łyżka łuskanego słonecznika, łyżeczka mielonego kminku, 3 łyżki otrębów, 1 łyżeczka soli, 1 łyżeczka cukru.

Sposób przyrządzenia: wodę wlewamy do naczynia, w którym chcemy przygotować ciasto na chleb. Do wody kruszymy drobno drożdże, sypiemy sól i cukier i starannie mieszamy mikserem, aby drożdże się dokładnie rozpuściły. Następnie do tego roztworu wsypujemy pokrzywy, słonecznik, kminek, otręby oraz mąkę i nadal mieszamy aż do wyrobienia się ciasta, aby wszystkie składniki ładnie się połączyły ze sobą. Ciasto powinno być niezbyt ciężkiej konsystencji. Mamy już rozgrzany piekarnik do min. 220 st. C oraz jedną dużą lub dwie – trzy małe formy. Formy trzeba wcześniej wysypać tartą bułką lub wyłożyć papierem do pieczenia. Wlewamy tam ciasto. Wtedy już możemy zaobserwować, jak rośnie. Ciasto wkładamy do piekarnika i pieczemy „na wyczucie” (trzeba sprawdzać, czy jest gotowe, czy nie, zdając się na doświadczenie w pieczeniu np. ciasta). Po upieczeniu wyjmujemy ciasto z piekarnika i przykrywamy ściereczką, aby ostygło. Smacznego!

Psalm (Ps 34,2-7)

REFREN: Skosztujcie wszyscy, jak dobry jest Pan Bóg

Będę błogosławił Pana po wieczne czasy, Jego Chwała będzie zawsze na moich ustach.
Dusza moja chlubi się Panem, niech słyszą to pokorni i niech się weselą.

Wysławiajcie ze mną Pana, wspólnie wywyższajmy Jego imię.
Szukałem pomocy u Pana, a On mnie wysłuchał i wyzwolił od wszelkiej trwogi.

Spójrzcie na Niego, a rozpromienicie się radością, oblicza wasze nie zapłoną wstydem.
Oto zawołał biedak i Pan go usłyszał, i uwolnił od wszelkiego ucisku.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Co to właściwie jest pokora? Po czym można poznać człowieka pokornego? Czy pokora przydaje się w życiu czy raczej przeszkadza?
  2. Jak można spojrzeć na Boga, skoro jest niewidzialny? O co chodzi w tych słowach?
  3. W jaki sposób Pan uwalnia od wszelkiego ucisku? Przecież jest sporo ludzi, którzy go doświadczają, a jednocześnie modlą się do Boga…

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

IMIONA – przypominamy sobie, jakimi imionami wzywamy Boga w naszych modlitwach. Jak możemy się do Niego zwracać? Poszukajcie też w Biblii różnych modlitw, jakimi ludzie zwracali się ku Bogu.

2. czytanie (2 Kor 5,17-21)

Jeżeli więc ktoś pozostaje w Chrystusie, jest nowym stworzeniem. To, co dawne, minęło, a oto wszystko stało się nowe. Wszystko zaś to pochodzi od Boga, który pojednał nas z sobą przez Chrystusa i zlecił na posługę jednania. Albowiem w Chrystusie Bóg jednał z sobą świat, nie poczytując ludziom ich grzechów, nam zaś przekazując słowo jednania. Tak więc w imieniu Chrystusa spełniamy posłannictwo jakby Boga samego, który przez nas udziela napomnień. W imię Chrystusa prosimy: pojednajcie się z Bogiem. On to dla nas grzechem uczynił Tego, który nie znał grzechu, abyśmy się stali w Nim sprawiedliwością Bożą.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Co znaczy – pozostawać w Chrystusie? Kiedy w Nim jesteśmy?
  2. Nowe stworzenie – jak dzisiaj stawać się nowym stworzeniem?
  3. W jaki sposób można pojednać się z Bogiem?
  4. Jezus dla nas jest grzechem? Co to może znaczyć?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Opowieść o pojednaniu – na podstawie dwóch przedmiotów z naszego domu opowiadamy o tym, jak się pokłóciły i potem pojednały (np. zabawki się mogły pokłócić o to, która z nich jest lepsza, sztućce przy stole – który z nich jest najbardziej potrzebny, buty – który jest wygodniejszy: lewy czy prawy itp.).

Ewangelia (Łk 15,1-3.11-32)

W owym czasie zbliżali się do Jezusa wszyscy celnicy i grzesznicy, aby Go słuchać. Na to szemrali faryzeusze i uczeni w Piśmie. Ten przyjmuje grzeszników i jada z nimi. Opowiedział im wtedy następującą przypowieść: Pewien człowiek miał dwóch synów. Młodszy z nich rzekł do ojca: Ojcze, daj mi część majątku, która na mnie przypada. Podzielił więc majątek między nich. Niedługo potem młodszy syn, zabrawszy wszystko, odjechał w dalekie strony i tam roztrwonił swój majątek, żyjąc rozrzutnie. A gdy wszystko wydał, nastał ciężki głód w owej krainie i on sam zaczął cierpieć niedostatek. Poszedł i przystał do jednego z obywateli owej krainy, a ten posłał go na swoje pola żeby pasł świnie. Pragnął on napełnić swój żołądek strąkami, którymi żywiły się świnie, lecz nikt mu ich nie dawał. Wtedy zastanowił się i rzekł: Iluż to najemników mojego ojca ma pod dostatkiem chleba, a ja tu z głodu ginę. Zabiorę się i pójdę do mego ojca, i powiem mu: Ojcze, zgrzeszyłem przeciw Bogu i względem ciebie; już nie jestem godzien nazywać się twoim synem: uczyń mię choćby jednym z najemników. Wybrał się więc i poszedł do swojego ojca. A gdy był jeszcze daleko, ujrzał go jego ojciec i wzruszył się głęboko; wybiegł naprzeciw niego, rzucił mu się na szyję i ucałował go. A syn rzekł do niego: Ojcze, zgrzeszyłem przeciw Bogu i względem ciebie, już nie jestem godzien nazywać się twoim synem. Lecz ojciec rzekł do swoich sług: Przynieście szybko najlepszą szatę i ubierzcie go; dajcie mu też pierścień na rękę i sandały na nogi. Przyprowadźcie utuczone cielę i zabijcie: będziemy ucztować i bawić się, ponieważ ten mój syn był umarły, a znów ożył; zaginął, a odnalazł się. I zaczęli się bawić. Tymczasem starszy jego syn przebywał na polu. Gdy wracał i był blisko domu, usłyszał muzykę i tańce. Przywołał jednego ze sług i pytał go, co to ma znaczyć. Ten mu rzekł: Twój brat powrócił, a ojciec twój kazał zabić utuczone cielę, ponieważ odzyskał go zdrowego. Na to rozgniewał się i nie chciał wejść; wtedy ojciec jego wyszedł i tłumaczył mu. Lecz on odpowiedzał ojcu: Oto tyle lat ci służę i nigdy nie przekroczyłem twojego rozkazu; ale mnie nie dałeś nigdy koźlęcia, żebym się zabawił z przyjaciółmi. Skoro jednak wrócił ten syn twój, który roztrwonił twój majątek z nierządnicami, kazałeś zabić dla niego utuczone cielę. Lecz on mu odpowiedział: Moje dziecko, ty zawsze jesteś przy mnie i wszystko moje do ciebie należy. A trzeba się weselić i cieszyć z tego, że ten brat twój był umarły, a znów ożył, zaginął a odnalazł się.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

Liczę na inwencję rodziców i młodzieży – na temat tej przypowieści napisano już mnóstwo książek i tekstów. Zabawa na początek – poszukujemy tytułu dla tej przypowieści. Popularnie się mówi „O synu marnotrawnym”, ale równie dobrze może być „O dwóch zagubionych synach”, „Głód – nauczycielem życia”, „Impreza za pokutę”. Wymyślcie następne i porozmawiajcie na temat przypowieści!

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Przebieramy się za świnki (uszy, noski i ogonki!) i wymyślamy sposób, w jaki doradzilibyśmy młodszemu synowi, żeby jak najszybciej wrócił do swojego ojca.