Katecheza rodzinna. 5 niedziela Wielkiego Postu, rok C

Grupa docelowa: Rodziny Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: 5 niedziela Wielkiego Postu, Katecheza rodzinna, rok C

1. czytanie (Iz 43,16-21)

Tak mówi Pan, który otworzył drogę przez morze i ścieżkę przez potężne wody; który wiódł na wyprawę wozy i konie, także i potężne wojsko; upadli, już nie powstaną, zgaśli, jak knotek zostali zdmuchnięci: „Nie wspominajcie wydarzeń minionych, nie roztrząsajcie w myśli dawnych rzeczy. Oto Ja dokonuję rzeczy nowej: pojawia się właśnie. Czyż jej nie poznajecie? Otworzę też drogę na pustyni, ścieżyny na pustkowiu. Sławić Mnie będą zwierzęta polne, szakale i strusie, gdyż na pustyni dostarczę wody i rzek na pustkowiu, aby napoić mój lud wybrany. Lud ten, który sobie utworzyłem, opowiadać będzie moją chwałę”.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. O jakiej drodze przez morze mówi Bóg przez usta proroka Izajasza?
  2. Jak dostrzegać działanie Pana Boga w zwyczajnym codziennym życiu?
  3. Dlaczego Jego działania nie zawsze są dostrzegane przez człowieka?
  4. Kiedy trzeba porzucić rozpamiętywanie dawnych spraw na rzecz nowego i tego, co przychodzi? Czy to znaczy, że mamy lekceważyć przeszłość?
  5. Woda w naszym życiu – jakie ma znaczenie?
  6. O jakiej przyszłości z Bogiem marzymy?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Temat ilustracji – zwierzęta przy wodopoju. Technika dowolna. Pracujemy całą rodziną i rozmawiamy o zwierzętach i ich zwyczajach.

Psalm (Ps 126,1-2,4-6)

REFREN: Pan Bóg uczynił wielkie rzeczy dla nas

Gdy Pan odmienił los Syjonu, wydawało się nam, że śnimy
Usta nasze były pełne śmiechu, a język śpiewał z radości.

Mówiono wtedy między poganami: „Wielkie rzeczy im Pan uczynił”.
Odmień znowu nasz los, Panie, jak odmieniasz strumienie na Południu.

Ci, którzy we łzach sieją, żąć będą w radości.
Idą i płaczą niosąc ziarno na zasiew, lecz powrócą z radości niosąc swoje snopy.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Co znaczy – współpracować z Panem Bogiem? Jaka współpraca jest możliwa? W czym człowiek może pomóc Bogu?
  2. Co trzeba w życiu zostawić tylko Bogu? Czy to trudne zadanie?
  3. Jak się nauczyć cierpliwości? Skąd ją możemy czerpać w życiu?
  4.  Dlaczego „we łzach sieją”? Na czym to polega?
  5. Kto pamięta, jak się wiąże snopy zboża?
  6. KEEP SMILING – błogosławieństwo czy przekleństwo?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Tajemnicze liściki – wykonujemy samodzielnie małe liściki (z miłymi słowami i rysunkami – serduszkiem, uśmiechem, kwiatami, czymś wesołym i pełnym miłości…), a następnie wkładamy tacie do kieszeni bluzy, mamie do torebki, rodzeństwu do szkolnej torby – ale nie mogą tego zobaczyć! Dopiero jak sięgną ręką do kieszeni, to będzie niespodzianka…

2. czytanie (Flp 3,8-14)

Wszystko uznaję za stratę ze względu na najwyższą wartość poznania Chrystusa Jezusa, Pana mojego. Dla Niego wyzułem się ze wszystkiego i uznaję to za śmieci, bylebym pozyskał Chrystusa i znalazł się w Nim – nie mając mojej sprawiedliwości, pochodzącej z Prawa, lecz Bożą sprawiedliwość, otrzymaną przez wiarę w Chrystusa, sprawiedliwość pochodzącą od Boga, opartą na wierze – przez poznanie Jego: zarówno mocy Jego zmartwychwstania, jak i udziału w Jego cierpieniach – w nadziei, że upodabniając się do Jego śmierci, dojdę jakoś do pełnego powstania z martwych. Nie [mówię], że już [to] osiągnąłem i już się stałem doskonałym, lecz pędzę, abym też [to] zdobył, bo i sam zostałem zdobyty przez Chrystusa Jezusa. Bracia, ja nie sądzę o sobie samym, że już zdobyłem, ale to jedno [czynię]: zapominając o tym, co za mną, a wytężając siły ku temu, co przede mną, pędzę ku wyznaczonej mecie, ku nagrodzie, do jakiej Bóg wzywa w górę w Chrystusie Jezusie.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Co to znaczy – znać Jezusa? Na ile mogę powiedzieć, że Go znam?
  2. Znać – w języku Biblii – oznacza miłować. Co możemy powiedzieć dzisiaj o naszej miłości do Jezusa? Czy ona pasuje do naszych czasów i stylu życia?
  3. Jak w perspektywie tej miłości wygląda nasze „wszystko”, czym żyjemy na co dzień? Czy rzeczywiście to wszystko, to śmieci – idąc na tokiem myślenia św. Pawła? Wyrzec się wszystkiego, porzucić, przestać się angażować w sprawy tego świata?
  4. Cierpienia to rozumiem bardziej, ale w jaki sposób bierzemy udział w Zmartwychwstaniu Chrystusa?
  5. Co to za nagroda, do której dąży tak wytrwale św. Paweł?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Wspólne pędzenie ku wyznaczonej mecie – może jakieś rodzinne zawody sportowe, mierzenie czasu, nagrody, a potem rozmawianie o tym, czy warto ćwiczyć, trenować, poświęcać czas i się męczyć, aby coś osiągnąć?

Ewangelia (J 8,1-11)

Jezus udał się na Górę Oliwną, ale o brzasku zjawił się znów w świątyni. Cały lud schodził się do Niego, a On usiadłszy nauczał ich. Wówczas uczeni w Piśmie i faryzeusze przyprowadzili do Niego kobietę którą pochwycono na cudzołóstwie, a postawiwszy ją pośrodku, powiedzieli do Niego: Nauczycielu, tę kobietę dopiero pochwycono na cudzołóstwie. W Prawie Mojżesz nakazał nam takie kamienować. A Ty co mówisz? Mówili to wystawiając Go na próbę, aby mieli o co Go oskarżyć. Lecz Jezus nachyliwszy się pisał palcem po ziemi. A kiedy w dalszym ciągu Go pytali, podniósł się i rzekł do nich: Kto z was jest bez grzechu, niech pierwszy rzuci na nią kamień. I powtórnie nachyliwszy się pisał na ziemi. Kiedy to usłyszeli, wszyscy jeden po drugim zaczęli odchodzić, poczynając od starszych, aż do ostatnich. Pozostał tylko Jezus i kobieta, stojąca na środku. Wówczas Jezus podniósłszy się rzekł do niej: Kobieto, gdzież oni są? Nikt cię nie potępił? A ona odrzekła: Nikt, Panie! Rzekł do niej Jezus: I Ja ciebie nie potępiam. – Idź, a od tej chwili już nie grzesz.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Gdzie jest Góra Oliwna? Znajdźcie ją na mapie Jeruzalem. Jaką drogą się kiedyś szło z Góry Oliwnej do świątyni?
  2. Gdzie w ST jest nakaz kamienowania cudzołożnicy – znajdźcie i przeczytajcie ten fragment.
  3. Dlaczego ta kobieta – zakładam, że znała konsekwencje – mogła decydować się na takie postępowanie?
  4. Dlaczego uczeni w Piśmie i faryzeusza chcieli wystawić Jezusa na próbę?
  5. Czy są takie sytuacje, w których my dzisiaj postępujemy podobnie jak oni wtedy w naszej codzienności?
  6. Co Jezus mógł pisać na ziemi? Dlaczego w taki sposób się zachował, a nie usiłował rozmawiać z oskarżycielami?
  7. Dlaczego Jezus jej nie potępił? Przecież popełniła zło!
  8. Jak myślisz – przestała grzeszyć?
  9. Zatrudniłbyś taką kobietę po jej nawróceniu w swojej firmie?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Pisanie patykiem na ziemi i rysowanie na piasku – dzieci rysują i piszą, a rodzice czytają i zgadują, co jest narysowane. Potem zmiana ról.