Katecheza rodzinna. 4 niedziela Wielkiego Postu, rok B

Grupa docelowa: Rodziny Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: 4 niedziela Wielkiego Postu, Katecheza rodzinna, rok B, Wielki Post

PIERWSZE CZYTANIE (2 Krn 36, 14-16. 19-23)

Czytanie z Drugiej Księgi Kronik

Wszyscy naczelnicy Judy, kapłani i lud mnożyli nieprawości, naśladując wszelkie obrzydliwości narodów pogańskich i bezczeszcząc świątynię, którą Pan poświęcił w Jerozolimie. Pan, Bóg ich ojców, bez ustanku wysyłał do nich swoich posłańców, albowiem litował się nad swym ludem i nad swym mieszkaniem. Oni jednak szydzili z Bożych wysłanników, lekceważyli ich słowa i wyśmiewali się z Jego proroków, aż wzmógł się gniew Pana na swój naród do tego stopnia, iż nie było już ratunku. Spalili też Chaldejczycy świątynię Bożą i zburzyli mury Jerozolimy, wszystkie jej pałace spalili i wzięli się do niszczenia wszystkich kosztownych sprzętów. Ocalałą spod miecza resztę król uprowadził na wygnanie do Babilonu i stali się niewolnikami jego i jego synów, aż do nadejścia panowania perskiego. I tak się spełniło słowo Pańskie wypowiedziane przez usta Jeremiasza: «Dokąd kraj nie dopełni swych szabatów, będzie leżał odłogiem przez cały czas swego zniszczenia, to jest przez siedemdziesiąt lat». Aby się spełniło słowo Pańskie z ust Jeremiasza, pobudził Pan ducha Cyrusa, króla perskiego, w pierwszym roku jego panowania, tak iż obwieścił on również na piśmie w całym państwie swoim, co następuje: «Tak mówi Cyrus, król perski: Wszystkie państwa ziemi dał mi Pan, Bóg niebios. I On mi rozkazał zbudować Mu dom w Jerozolimie, w Judzie. Jeśli ktoś z was jest z całego ludu Jego, to niech Bóg jego będzie z nim, a niech idzie!»

Oto słowo Boże.

Pytania do rozmowy z nastolatkiem

  1. Z jakiego powodu człowiek i społeczność cała odchodzi od Boga?
  2. Czy wtedy Bóg powinien w jakiś sposób ludzi zatrzymywać przy sobie? Czy raczej powinien czekać na ich decyzję?
  3. Kogo dziś posłać do człowieka, który odchodzi od Boga?
  4. Czym było dla narodu żydowskiego zburzenie świątyni?
  5. W czytaniu mszalnym zrezygnowano z wersów 17-18. Znajdź je w Biblii i sprawdź, o czym mówią.
  6. czy Bóg może obrócić się przeciw swojemu ludowi?
  7. Czy Bóg może posługiwać się niewierzącymi w realizacji swoich boskich planów?

Pytania do rozmowy z dziećmi

  1. Czego nie wypada robić w kościele?
  2. Kim byli wysłannicy Pana Boga? Dlaczego ludzie ich nie posłuchali?
  3. Gdzie leżał Babilon? Jak wtedy wyglądał. Poszukajcie ilustracji.
  4. Kim był król Nabuchodonozor? Dlaczego tak dziwnie się nazywał?

Zadanie dla małżonków

  1. Dziękujemy Bogu za Jego „posłańców”, którzy byli i są obecni w naszej rodzinie.

Zadanie dla rodzinki

Szukamy na jakiejś mapie trasy między Babilonem a Jerozolimą.

Ciekawe linki

Cyrus (słownik biblijny)

Interpretacja edyktu Cyrusa PDF

Cyrus i jego rola w historii Izraela

Wirtualny spacer po Babilonie

PSALM RESPONSORYJNY (Ps 137 (136), 1-2. 3. 4-5. 6)

Refren: Kościele święty, nie zapomnę ciebie.

Nad rzekami Babilonu siedzieliśmy, * płacząc na wspomnienie Syjonu.
Na topolach tamtej krainy * zawiesiliśmy nasze harfy.

Bo ci, którzy nas uprowadzili, * żądali od nas pieśni.
Nasi gnębiciele żądali pieśni radosnej: * «Zaśpiewajcie nam którąś z pieśni syjońskich!»

Jakże możemy śpiewać pieśń Pańską * w obcej krainie?
Jeruzalem, jeśli zapomnę o tobie, * niech uschnie moja prawica.

Niech mi język przyschnie do gardła, * jeśli nie będę o tobie pamiętał,
jeśli nie wyniosę Jeruzalem * ponad wszelką swoją radość.

Pytania do rozmowy z nastolatkiem

  1. Jakie rzeki znajdowały się w krainie babilońskiej? Rzeki? Kanały?
  2. Czym były „topole tamtej krainy”?
  3. Czy w niewoli da się śpiewać radosną pieśń o zburzonej przez nieprzyjaciół świątyni?
  4. Jak sprawić, aby nadzieja nie umarła? Aby jej nigdy nie zabrakło?

Pytania do rozmowy z dziećmi

  1. Co to jest harfa?
  2. Jak pocieszyć kogoś, kto jest smutny?
  3. Czy znamy jakieś radosne pieśni na cześć Pana Boga?
  4. Co sprawia nam najwięcej radości? Jak możemy sprawić trochę radości innym ludziom?

Zadanie dla małżonków

Śpiewamy razem pieśni wielbiące Pana Boga.

Zadanie dla rodzinki

Poznajemy rzeki polskie.

DRUGIE CZYTANIE (Ef 2, 4-10)

Czytanie z Listu Świętego Pawła Apostoła do Efezjan

Bracia: Bóg, będąc bogaty w miłosierdzie, przez wielką swą miłość, jaką nas umiłował, i to nas, umarłych na skutek występków, razem z Chrystusem przywrócił do życia – łaską bowiem jesteście zbawieni – razem też wskrzesił i razem posadził na wyżynach niebieskich – w Chrystusie Jezusie, aby w nadchodzących wiekach przeogromne bogactwo swej łaski okazać przez dobroć względem nas, w Chrystusie Jezusie. Łaską bowiem jesteście zbawieni przez wiarę. A to pochodzi nie od was, lecz jest darem Boga: nie z uczynków, aby się nikt nie chlubił. Jesteśmy bowiem Jego dziełem, stworzeni w Chrystusie Jezusie do dobrych czynów, które Bóg z góry przygotował, abyśmy je pełnili.

Oto słowo Boże.

Pytania do rozmowy z nastolatkiem

  1. Bóg bogaty w miłosierdzie – jakiego tekstu jest to tytuł?
  2. We wspomnianym wyżej tekście znajdź najdłuższy przypis. O czym on mówi?
  3. Czym jest łaska?
  4. Czym jest wiara?
  5. Po czym można poznać, że czyn jest dobry?
  6. Bóg przygotował nasze dobre czyny? Co zatem z naszą wolnością?
  7. Czy grzech prowadzi do śmierci? W jaki sposób?

Pytania do rozmowy z dziećmi

  1. Jakie dobre uczynki najlepiej nam wychodzą?
  2. Czego chcielibyśmy się jeszcze nauczyć?
  3. Gdzie są wyżyny niebieskie? Jak tam jest?
  4. Po czym poznajemy na co dzień dobroć Jezusa?
  5. Dlaczego święty Bóg jest tak dobry dla słabych i grzesznych ludzi?

Zadanie dla małżonków

„Jesteśmy Jego dziełem” – pytamy, na ile nasze małżeństwo jest dziełem Bożym?

Zadanie dla rodzinki

Robimy listę dobrych uczynków do wykonania w tym tygodniu.

EWANGELIA (J 3, 14-21)

Słowa Ewangelii według Świętego Jana

Jezus powiedział do Nikodema: «Jak Mojżesz wywyższył węża na pustyni, tak trzeba, by wywyższono Syna Człowieczego, aby każdy, kto w Niego wierzy, miał życie wieczne. Tak bowiem Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne. Albowiem Bóg nie posłał swego Syna na świat po to, aby świat potępił, ale po to, by świat został przez Niego zbawiony. Kto wierzy w Niego, nie podlega potępieniu; a kto nie wierzy, już został potępiony, bo nie uwierzył w imię Jednorodzonego Syna Bożego. A sąd polega na tym, że światło przyszło na świat, lecz ludzie bardziej umiłowali ciemność aniżeli światło: bo złe były ich uczynki. Każdy bowiem, kto źle czyni, nienawidzi światła i nie zbliża się do światła, aby jego uczynki nie zostały ujawnione. Kto spełnia wymagania prawdy, zbliża się do światła, aby się okazało, że jego uczynki zostały dokonane w Bogu».

Oto słowo Pańskie.

Pytania do rozmowy z nastolatkiem

  1. Kim był Nikodem?
  2. Jakie były okoliczności tej rozmowy? Znajdź ją w Ewangelii.
  3. Na czym polega „wywyższenie”?
  4. Co to jest życie wieczne?
  5. Sąd jest światłem? Na czym to może polegać?
  6. Czym jest prawda?
  7. Dlaczego ludzie umiłowali ciemność bardziej niż światło?

Pytania do rozmowy z dziećmi

  1. Kim był Mojżesz?
  2. Kiedy i po co wywyższył węża na pustyni? Znajdźcie tę opowieść w Biblii.
  3. Czym jest zbawienie?
  4. Co to znaczy, że światło przyszło na świat?
  5. Jak rozróżnić dobre i złe uczynki? Jakie są ich skutki?

Zadanie dla małżonków

Modlitwa o Boże światło w naszej rodzinie.

Zadanie dla rodzinki

Rysujemy życie wieczne. Rozmawiamy o tym, jak ono może wyglądać?