Katecheza rodzinna. 6 niedziela zwykła, rok B

Grupa docelowa: Rodziny Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: 6 niedziela zwykła, Katecheza rodzinna, rok B

PIERWSZE CZYTANIE (Kpł 13,1-2.45-46)

Czytanie z Księgi Kapłańskiej

Tak powiedział Pan do Mojżesza i Aarona: Jeżeli u kogoś na skórze ciała pojawi się nabrzmienie albo wysypka, albo biała plama, która na skórze jego ciała jest oznaką trądu, to przyprowadzą go do kapłana Aarona albo do jednego z jego synów kapłanów. Trędowaty, który podlega tej chorobie, będzie miał rozerwane szaty, włosy w nieładzie, brodę zasłoniętą i będzie wołać: Nieczysty, nieczysty! Przez cały czas trwania tej choroby będzie nieczysty. Będzie mieszkał w odosobnieniu. Jego mieszkanie będzie poza obozem.

PYTANIA DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Jakie są przyczyny trądu?
  2. Kim był Raoul Follereau?
  3. Kiedy obchodzimy Światowy Dzień Trędowatych?
  4. Dlaczego na świecie są jeszcze ludzie chorzy na trąd?
  5. Wołanie „Nieczysty” było ostrzeżeniem przed chorobą czy może czymś innym?

PYTANIA DO ROZMOWY Z DZIEĆMI

  1. Na czym polegają podstawowe zasady higieny?
  2. Kim byli Mojżesz i Aaron?
  3. Dlaczego chory miał mieszkać poza obozem?

ZADANIE DLA RODZINKI

Wspólna modlitwa za chorych. Oglądanie bajki o witaminach (przykład 1, przykład 2).

PSALM RESPONSORYJNY

Refren: Tyś jest ucieczką i moją radością.

Szczęśliwy człowiek, któremu odpuszczona została nieprawość, a jego grzech zapomniany.
Szczęśliwy ten, któremu Pan nie poczytuje winy, a w jego duszy nie kryje się podstęp.

Grzech wyznałem Tobie i nie ukryłem mej winy. Rzekłem: „Wyznaję mą nieprawość Panu”,
a Ty darowałeś niegodziwość mego grzechu. Cieszcie się i weselcie w Panu, sprawiedliwi,
radośnie śpiewajcie wszyscy prawego serca.

PYTANIA DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Na czym polega szczęście?
  2. Po czym poznać szczęśliwego człowieka?
  3. Czy czyste sumienie jest gwarancją szczęścia?
  4. Czym jest wyznanie?
  5. Dlaczego Bóg nam stale przebacza?

PYTANIA DO ROZMOWY Z DZIEĆMI

Powtarzamy 5 warunków dobrej spowiedzi. Przypominamy akt żalu i zastanawiamy się, jak uniknąć grzechów popełniamy „myślą, mową, uczynkiem i zaniedbaniem”?

DRUGIE CZYTANIE (1 Kor 10,31-11,1)

Czytanie z Pierwszego Listu świętego Pawła Apostoła do Koryntian
Czy jecie, czy pijecie, czy cokolwiek innego czynicie, wszystko na chwałę Bożą czyńcie. Nie bądźcie zgorszeniem ani dla Żydów, ani dla Greków, ani dla Kościoła Bożego, podobnie jak ja, który się staram przypodobać wszystkim pod każdym względem nie szukając własnej korzyści, lecz dobra wielu, aby byli zbawieni. Bądźcie naśladowcami moimi, tak jak ja jestem naśladowcą Chrystusa.

PYTANIA DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Czy da się wszystko czynić na chwałę Bożą?
  2. Na czym polega zgorszenie?
  3. Czym wtedy mogli gorszyć się Żydzi? Czym Grecy?
  4. Naśladować Chrystusa w naszych czasach 0 jak?

PYTANIA DO ROZMOWY Z DZIEĆMI

  1. Na czym polega wspólny udany posiłek?
  2. Wymyślmy może wesołe modlitwy przed i po posiłku?
  3. Co można robić na chwałę Bożą?

EWANGELIA (Mk 1,40-45)

Słowa Ewangelii według świętego Marka

Pewnego dnia przyszedł do Jezusa trędowaty i upadając na kolana, prosił Go: Jeśli chcesz, możesz mnie oczyścić. Zdjęty litością, wyciągnął rękę, dotknął go i rzekł do niego: Chcę, bądź oczyszczony! Natychmiast trąd go opuścił i został oczyszczony. Jezus surowo mu przykazał i zaraz go odprawił, mówiąc mu: Uważaj, nikomu nic nie mów, ale idź pokaż się kapłanowi i złóż za swe oczyszczenie ofiarę, którą przepisał Mojżesz, na świadectwo dla nich. Lecz on po wyjściu zaczął wiele opowiadać i rozgłaszać to, co zaszło, tak że Jezus nie mógł już jawnie wejść do miasta, lecz przebywał w miejscach pustynnych. A ludzie zewsząd schodzili się do Niego.

PYTANIA DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Dlaczego trędowaty podszedł do Jezusa? Dlaczego nie wołał z daleka?
  2. Dlaczego uzdrowiony powinien pokazać się kapłanowi?
  3. Jak to – uzdrowiony miał nic nie mówić o tym, że jest zdrowy? Czy to w ogóle możliwe?
  4. Gest dotyku chorego – dlaczego ma tutaj takie znaczenia?

PYTANIA DO ROZMOWY Z DZIEĆMI

  1. Jaki był los chorych na trąd?
  2. Czego dzisiaj możemy się nauczyć od osób chorych?