Kościół, tolerancja, pojednanie

Grupa docelowa: Dorośli Rodzaj nauki: Lektura Tagi: Tolerancja

Tolerancja to nie jest przechodzenie ponad podziałami. Owocem tolerancji jest dialog. A w dialogu musimy zawsze być wierni własnej tożsamości, ale szanować również tożsamość partnera i być przekonanym, ze on może mnie wzbogacić. Jednym z haseł ekumenizmu jest jedność w różnorodności. I tolerancja uczy nas szanować te różnorodności…

Ksiądz prof. Michał_Czajkowski: Witam serdecznie!

retrys: Jakie ma ksiądz zdanie na temat idei ekumenizmu?

Ksiądz prof. Michał_Czajkowski: Uważam ekumenizm nie tylko za ostatnią wolę Jezusa, za jego testament. Przecież modlił się, abyśmy byli jedno, lecz także za dzieło Ducha świętego w chrześcijaństwie. I za Papieżem powtarzam, że ekumenizm jest imperatywem sumienia chrześcijańskiego i jednym z priorytetów duszpasterskich.

history: Czy chrześcijanie i Żydzi nie powinni bardziej zbliżyć się do siebie?
Stecz: Co robi Rada Chrześcijan i Żydów w Polsce i na świecie? Jakie ma osiągnięcia? Jakie plany?
Stecz: Jakie są wspólne zadania chrześcijan i Żydów? W Polsce i na świecie?

Ksiądz prof. Michał_Czajkowski: Oczywiście, chrześcijanie i Żydzi powinni bardziej zbliżyć się do siebie. Jest to szczególnie ważne dla nas chrześcijan, bo nasze korzenie są żydowskie. Bo potrzebujemy judaizmu dla integralności naszej wiary – Jan Paweł II powiedział w Synagodze Rzymskiej, że religia żydowska nie jest czymś zewnętrznym dla religii chrześcijańskiej, lecz należy do jej wnętrza. Polska Rada Chrześcijan i Żydów przede wszystkim formuje swoich członków żydowskich i chrześcijańskich z różnych kościołów poprzez modlitwę, dzielenie się słowem Bożym i prelekcje. Wydaliśmy też broszurę dla szkół na temat nauczania Kościoła o Żydach. Zabieramy głos na temat ważnych wydarzeń z tej dziedziny w naszym życiu publicznym. Międzynarodowa Rada Chrześcijan i Żydów ma większe ambicje i możliwości, gdy chodzi o publikacje, zabieranie głosu, dialog z Kościołami i organizacjami żydowskimi oraz z Islamem.

kromek: Czy nie uważa ksiadz, że kościół w Polsce, gdzie przynajmniej teoretycznie niemal wszyscy ludzie są wyznawcami rzymskiego katolicyzmu, nie staje przed tymi samymi wyzwaniami co kościoły w państwach niejednorodnych wyznaniowo? Innymi słowy: po co polskiemu kościołowi zgłębianie problematyki tolerancji, skoro wiadomo, że w domenie religii, tj. Prawdy Absolutnej, tak bardzo trudno o przejście ponad podziałami?

Ksiądz prof. Michał_Czajkowski: Jeśli nas łączy tak wiele – Żydów i chrześcijan na płaszczyźnie religijnej i jeśli mamy wspólną etykę budowaną na Biblii, zwłaszcza na dziesięciorgu przykazań Bożych to musimy mieć także wspólne zadania w tym świecie szarpanym wojnami, nienawiścią, wszelkiego rodzaju niesprawiedliwościami. Jeden tylko przykład – wierzymy wspólnie, że człowiek został stworzony na o obraz i podobieństwo Boże, jakże więc możemy nie upominać się o godność człowieka i jego prawa. Tolerancja to nie jest przechodzenie ponad podziałami. Owocem tolerancji jest dialog. A w dialogu musimy zawsze być wierni własnej tożsamości, ale szanować również tożsamość partnera i być przekonanym, ze on może mnie wzbogacić. Jednym z haseł ekumenizmu jest jedność w różnorodności. I tolerancja uczy nas szanować te różnorodności.

elllf: A tolerancja wobec muzułmanów? Czy jest ksiądz za użyciem siły w Iraku w imię jedynej tolerowanej przez chrześcijaństwo walki o sprawiedliwość?

Ksiądz prof. Michał_Czajkowski: Oczywiście, że wobec islamu obowiązuje nas tolerancja i pełny szacunek. Natomiast gdy chodzi o Irak, byłbym za interwencją militarną wtedy, gdyby były wyraźne dowody na to, że prezydent tego kraju zagraża bezpieczeństwu jakiejś części świata.

kristel: Czy zachowania patriarchy moskiewskiego maja wpływ na ekumeniczny dialog z prawosławiem? czy jego wystąpienia można traktować jako oficjalne stanowisko Kościoła Wschodniego?

Ksiądz prof. Michał_Czajkowski: Oczywiście zachowania patriarchy Aleksego II utrudniają dialog ekumeniczny. I oczywiście wyraża on stanowisko oficjalne prawosławia słowiańskiego. Ale proszę też pamiętać, że ma on wielkie trudności w swoim Kościele, w którym czasem jeszcze ekumenizm jest uważany za coś grzesznego.

retrys: Jakie jest stanowisko księdza w sprawie Radia Maryja? Ojciec Ryzyk nie wydaje się być człowiekiem dialogu i pojednania.
city: Co Pan sądzi o aferze z Radiem Maryja?
deko: Co sądzi ksiadz o Radiu i przyszłej telewizji Maryja, tam przecież raczej nie ma mowy o tolerancji.?

Ksiądz prof. Michał_Czajkowski: Rzeczywiście trudno odnaleźć w audycjach publicystycznych Radia Maryja ducha dialogu i pojednania. Osobiście żałuje, że ludzie odpowiedzialni za mało troszczą się o te miliony słuchaczy, ludzi wierzących, ludzi dobrej woli mających zaufanie do swego radia, którym wraz z treściami autentycznie religijnymi przekazuje się treści sprzeczne z nauczaniem Kościoła. Jeśli to radio stanie się prawdziwie ewangeliczne i ewangelizacyjne będę się ogromnie cieszył nim i jego telewizją.

magya: Co władze katolickiego kościoła w Polsce mają zamiar zrobić ze swawolą o. Rydzyka? Czy nawoływanie do nienawiści wobec innych nacji przerywane modlitwami i pieśniami religijnymi jest przejawem sprawnego funkcjonowania mediów w cywilizowanym (podobno) kraju jakim jest Polska?.

Ksiądz prof. Michał_Czajkowski: Odpowiadam na drugie pytanie – nie jest. Co do pierwszego pytania, miejmy nadzieję, że Zespół Episkopatu do spraw troski duszpasterskiej o to radio, zatroszczy się o jego profil w pełni chrześcijański i katolicki.

city: Czy uważa Pan, że radio Józef powstało w odpowiedzi na to się stało z Radiem Maryja?

ksiądz_prof__Michał_Czajkowski: Słyszałem takie opinie, których nie mogę sprawdzić.

Stecz:  Papież powtarza bez przerwy, że potrzebna jest nie tylko tolerancja ale i dialog międzyreligijny, a także współpraca. A dla wielu to groch o ścianę, mówią odwrotnie choć twierdzą, że kochają Papieża. Jak to jest możliwe? Czy to polityczna manipulacja czy też raczej cos w rodzaju schizofrenii?

Ksiądz prof. Michał_Czajkowski: Czasem manipulacja, czasem troszkę schizofrenii. Rzeczywiście Papież przypominał nam podczas swoich poprzednich pielgrzymek, że potrzebna nam jest nie tylko tolerancja sióstr i braci z innych Kościołów, bo toleruje się nawet zło, ale potrzebna jest akceptacja i współpraca.

buttercup: Jak pogodzić ekumenizm z nakazem ewangelizacji?

ksiądz_prof__Michał_Czajkowski: Ewangelizować musimy przede wszystkim nas samych – katolików. Chrześcijanie innych Kościołów dają nam czasem przykład większej niż nasza wierności Ewangelii. Dzięki ekumenizmowi obdarzamy się wzajemnie przykładem i bogactwami życia chrześcijańskiego w duchu Ewangelii. Pan Jezus nigdzie nie powiedział, że mamy ewangelizować czy nawracać prawosławnych czy ewangelików.

kitty: Czy zdaniem księdza Kościół nie jest zbyt tolerancyjny wobec swoich sług? Ciągnący się latami proces arcybiskupa Paetza, ostatnio ujawnione historie w Kościele w USA?

Ksiądz prof. Michał_Czajkowski: Nigdy za dużo dobroci i wyrozumiałości i tolerancji w Kościele, chyba że chodzi o ludzką krzywdę, zwłaszcza maluczkich. Granicą tolerancji jest zawsze krzywda drugiego człowieka.

magya: Czy nie najlepszym wyjściem z nietolerancyjnego impasu na świecie byłoby stworzenie wspólnego kościoła wszystkich religii ? (propozycja czysto teoretyczna).

ksiądz_prof__Michał_Czajkowski:  Jest to nie tylko niemożliwe, ale i niepotrzebne. Taki uniformizm skrzywdziłby nas wszystkich. Pozbawiłby nas wielu bogactw. Co nie znaczy, że nie mamy dążyć do jedności i pojednania chrześcijan.

deko: Jaką proponuje ksiądz receptę na pełną tolerancję religijną na świecie? Przecież zabijanie w imię religii to jakieś nieporozumienie, klasyfikowanie religii „nasza lepsza i jedyna – wasza nieprawdziwa i zakłamana” to objaw totalnej nietolerancji religijnej. Czy można to w ogóle zmienić?

Ksiądz prof. Michał_Czajkowski: Receptą najważniejszą jest Boże przykazanie miłości bliźniego. I szukanie tego, co w religii jest najbardziej autentyczne. Zabijanie jest na pewno straszliwą zdradą każdej religii. żadna też nie może czynić się jedyną właścicielką pełnej prawdy.

M_L: Proszę księdza, chciałbym spytać jaka jest księdza prywatna definicja tolerancji?
Cecylia: Czy na świecie wg księdza istnieje tolerancja?
lektor: Co to znaczy być tolerancyjnym? – czy to znaczy: zgadzać się na coś ?

ksiądz_prof__Michał_Czajkowski: Moja prywatna definicja tolerancji nie jest moją, lecz biblijną: znosić siebie w miłości – jak pisze św. Paweł. Oczywiście istnieje na świecie wiele prawdziwej tolerancji. Być tolerancyjnym to nie znaczy patrzeć z obojętnością na wszelkie poglądy i na pewno nie znaczy zgadzać się na zło. Ale być tolerancyjnym to znaczy szanować każdego człowieka i jego prawo do własnych przekonań, a jeśli one nie zagrażają inny i jest w nich choćby cząstka prawdy, cieszyć się nimi, a zawsze akceptować człowieka, który odmienne poglądy głosi.

alaaaaaa: Czy sądzi ksiądz, że kościół katolicki jest tolerancyjny, nie mówię o Papieżu, bo on głosi hasła tolerancji i pojednania, ale chodzi mi o zwykłych księży, ?

Ksiądz prof. Michał_Czajkowski: Kościół katolicki jak i każdy Kościół jest z zasady tolerancyjny. Ale wielu z nas w różnych Kościołach jeszcze nie dorosło do Ewangelii, a więc i do prawdziwej tolerancji.

Eminencja_Richelieu: „Żadna religia nie może się czynić jedyną właścicielką pełnej prawdy” napisał ksiądz przed chwilą. Ale przecież katolicka została ustanowiona przez samego Chrystusa, zatem posiada pełnię prawdy – czyż nie?

Ksiądz prof. Michał_Czajkowski: Chrześcijaństwo zostało ustanowione przez Chrystusa, ale ono zrodziło się na glebie biblijnego judaizmu. A ziarna prawdy zasiał Bóg także w każdej religii.

elllf: Co sądzi ksiądz o kapłanach-kobietach?

Ksiądz prof. Michał_Czajkowski: Wszyscy chrześcijanie na mocy chrztu są kapłanami lub kapłankami. Szanuję też panie, które w kościołach ewangelickich pełnią funkcje duszpasterskie.

Leta: Serdecznie witam ks. prof. Kłania się była studentka. Chciałabym spojrzeć na temat tolerancji bardziej globalnie. Niestety z przykrością muszę stwierdzić, że nam Polakom trudno zaakceptować jakąkolwiek inność. Ogólnie mówiąc, jesteśmy nietolerancyjni w wielu sferach życia. Powinniśmy przede wszystkim nauczyć się akceptować tych, których spotykamy każdego dnia. Dlaczego ludziom tak trudno realizować w swoim życiu Prawo Miłości?

Ksiądz prof. Michał_Czajkowski: Witam również serdecznie moją byłą studentkę. Zgadzam się z nią w pełni. Dziękuję za wypowiedź. Ja stawiam sobie podobne pytania.

magya: „A ziarna prawdy zasiał Bóg w każdej religii” – czyżby Bóg omylny? Przecież wiele religii zawiera zupełnie sprzeczne ze sobą prawdy: islamskie prawo (wręcz nakaz) odwetu a chrześcijańskie przebaczenie.

Ksiądz prof. Michał_Czajkowski: Nie powiedziałem, że wszystko co jest w innych religiach jest Boże, mówiłem tylko o ziarnach prawdy. Ale im bardziej poznajemy autentycznie inne religie, tym więcej je szanujemy.

Spoono: Czy o prawda, proszę księdza, że w ostatnich czasach wśród kapłanów i innych osób duchownych szerzy się pogląd o zniesieniu celibatu, zyskując coraz to więcej zwolenników?

Ksiądz prof. Michał_Czajkowski: Nie znam żadnych danych statystycznych, ale takie głosy słychać tu i ówdzie w całym Kościele.

mek: W kościele ewangelickim w Niemczech trwa dyskusja o błogosławieństwie dla par homoseksualnych. Jak kościół katolicki się ustosunkowuje do takich zamierzeń?

Ksiądz prof. Michał_Czajkowski: Kościół katolicki nie udziela błogosławieństwa tym parom. Równocześnie mocno podkreślając konieczność szacunku dla tych ludzi.

alaaaaaa: Czy może mi ksiądz wyjaśnić, czy kościół prowadzi dialog między religijny z cerkwią prawosławną, a jeżeli tak, to na jakich płaszczyznach?

Ksiądz prof. Michał_Czajkowski: Tak. Kościół katolicki prowadzi dialog z Cerkwią prawosławną. Ale nie jest to dialog międzyreligijny, gdyż prawosławni, ewangelicy i katolicy należymy do jednej religii chrześcijańskiej. Dialog ekumeniczny z Kościołem prawosławnym tyczy różnych problemów teologicznych, np. prymatu papieskiego i różnych kwestii praktycznych, np. tzw. iniatyzmu.

tomek: Czy to prawda, że w przypadku ślubu z „innowiercą” w kościele katolickim należy się zadeklarować o wychowaniu dziecka w tymże kościele. Jeżeli tak to gdzie tu jest poszanowanie i tolerancja do innej wiary?

Ksiądz prof. Michał_Czajkowski: W wypadku takiego ślubu strona katolicka zobowiązuje się o ile to będzie możliwe, do wychowania katolickiego dzieci. Ale żadnego zobowiązania nie podpisuje. Obowiązujące w naszym Kościele dyrektorium ekumeniczne podkreśla równocześnie, konieczność uszanowania wiary strony niekatolickiej i jej prawa do wychowania dziecka. Te sprawy muszą więc młodzi rozwiązywać między sobą w duchu miłości i ekumenizmu, ewentualnie z pomocą duszpasterzy obu Kościołów.

bell: Czy w ogóle potrzebna jest tolerancja kościołowi? – czy tolerancja to nic innego, jak dopuszczanie grzechu i niszczenie tego co święte?

Ksiądz prof. Michał_Czajkowski: Mówienie o tolerancji, jako o dopuszczaniu grzechu i niszczeniu tego, co święte jest nietolerancyjne, nieekumeniczne i grzeszne. Tolerancja pozytywna, otwarcie się na innych, szacunek dla ich poglądów, a także próba zrozumienia ich złych poglądów i postępków wynika nie z jakiegoś relatywizmu religijnego czy etycznego, lecz z litery i ducha Ewangelii.

heretyk: Księże Profesorze, czy w rzeczywistości doczesnej nastąpi zjednoczenie chrześcijan wszystkich Kościołów chrześcijańskich?

Ksiądz prof. Michał_Czajkowski: Złośliwcy twierdzą, że zjednoczenie chrześcijan nastąpi na końcu świata, a w Polsce trzy dni później. Ja jednak jestem większym optymistą, także gdy chodzi o moją ojczyznę. Proszę się rozejrzeć na około, już jesteśmy coraz bardziej jedno, już się spełnia testament Jezusa.
Dziękuję wszystkim rozmówcom, wszyscy mnie wzbogacili. Dziękuję także tym, których pytania nie dotarły do mnie. Błogosławionego adwentu i radosnych Świąt.

Źródło tekstu: rozmowy.onet.pl