Modlitwa

Grupa docelowa: Młodzież Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: Kapłaństwo, Sakrament kapłaństwa, Sakramenty

1. Priming

WSTĘP

Ciekawą informację znalazłem kiedyś w Internecie…

Wg psychologów z Heriot Watt University, odtwarzanie podczas picia wina określonych rodzajów muzyki może poprawiać smak alkoholu aż do 60%. Naukowcy twierdzą, że na wrażenia towarzyszące spożywaniu cabernet sauvignon najsilniej oddziałuje muzyka ciężka i pełna mocy, a do chardonnay doskonale pasują odświeżające, lekkie dźwięki.

Profesor Adrian North posuwa się nawet do tego, by zachęcać producentów do umieszczania na etykietach wskazówek dotyczących nie tylko dobierania potraw, ale także muzyki. W eksperymencie wzięło udział 250 studentów, którym proponowano, by za darmo spróbowali wina. W zamian mieli tylko wyrazić swoją opinię na temat jego smaku.

Podczas degustacji odtwarzano 4 typy muzyki: 1) ciężką i pełną mocy (Carmina Burana niemieckiego kompozytora Carla Orffa), 2) subtelną i wyrafinowaną (Walc kwiatów z II aktu Dziadka do orzechów Piotra Czajkowskiego), 3) odświeżającą (Just Can’t Get Enough Nouvelle Vague) oraz 4) miękką i delikatną (Slow Breakdown kanadyjskiego gitarzysty Michaela Brooka).

„Świeża” muzyka powodowała, że białe wino było również postrzegane jako bardziej orzeźwiające (aż do 40%). Jeśli jednak podczas kosztowania odtwarzano utwór sugerujący miękkość i subtelność, odnotowywano 26-proc. wzrost odczuwania analogicznych cech w smaku alkoholu. Na smak czerwonego wina najsilniej wpływała muzyka kojarząca się z siłą (60%), na wrażenia zmysłowe kiperów słabiej oddziaływały utwory świeży i subtelny (25%).

Psycholodzy wyjaśniają zaobserwowane zjawisko primingiem. Poprzez wysłuchanie danego utworu mózg nastawia się na reagowanie na wino w określony sposób. Priming zwiększa bowiem prawdopodobieństwo wykorzystania określonej kategorii poznawczej w procesach percepcyjnych oraz myślowych.

Badania przeprowadzono na zlecenie chilijskiego winiarza Aurelia Montesa, który odtwarza dojrzewającym winom śpiewane przez mnichów chorały.

Wcześniej profesor North prowadził eksperymenty w dziale winiarskim supermarketów. Okazało się, że jeśli w tle słychać było muzykę akordeonową, klienci 5-krotnie częściej decydowali się na zakup wina francuskiego. Gdy podkład zamieniano na utwór z przewagą instrumentów dętych i perkusji, lepiej sprzedawały się wina niemieckie.

Autor: Anna Błońska

http://kopalniawiedzy.pl/muzyka-wino-czerwone-biale-smak-Adrian-North-Aurelio-Montes-4856.html

AKTYWIZACJA

Praca w grupach. Metoda – dyskusja. Zadanie jest następujące: poszukujemy odpowiedzi na pytania: co zmienia na lepsze „smak modlitwy”? Jak sprawić, aby modlitwa „smakowała” coraz bardziej? Jak smakuje najlepsza modlitwa? Prezentacja propozycji na forum. Czas na dyskusję.

PYTANIA DO DYSKUSJI

  1. Słodka, gorzka, słona, kwaśna… czy modlitwa także może mieć takie smaki?
  2. Czy smak modlitwy jest celem czy tylko środkiem?
  3. Po jedzeniu człowiek czuje nowe siły lub ociężałość… jak działa na człowieka modlitwa?
  4. Długość także się liczy czy raczej nie?
  5. Kiedy modlitwa najbardziej smakuje?
  6. Ile potrzeba w niej słów, myśli, aby była udana?

PUENTA

Święty Proboszcz pouczał swoich parafian świadectwem swego życia. Z jego przykładu wierni uczyli się modlitwy, chętnie pozostając przed tabernakulum, by odwiedzić Jezusa  Eucharystycznego.

„Nie trzeba wiele mówić, by dobrze się modlić – wyjaśniał im Proboszcz – „Wiadomo, że tam, w świętym tabernakulum jest Jezus: otwórzmy Mu serce, radujmy się Jego świętą obecnością. To jest najlepsza modlitwa”.

2. Jak zakochany

WSTĘP

Zachęcał: „Bracia moi, przyjdźcie do Komunii, przyjdźcie do Jezusa. Przyjdźcie by Nim żyć, abyście z Nim mogli żyć…”. „To prawda, że nie jesteście tego godni, ale Jego potrzebujecie!”. Takie wychowanie wiernych do obecności eucharystycznej i do Komunii zyskiwało szczególną skuteczność, kiedy wierni widzieli jak celebruje Najświętszą Ofiarę Mszy św.

Ten, kto w niej uczestniczył, mówił, że „nie można było znaleźć osoby, która mogłaby lepiej wyrażać adorację… jak zakochany kontemplował Hostię”.

AKTYWIZACJA

Praca indywidualna. Metoda – monstrancja. Zadanie jest następujące: poszukujemy odpowiedzi na pytanie: po czym poznać, że ktoś „jak zakochany kontempluje Hostię”?

Odpowiedzi wypisujemy na poszczególnych paskach papieru, które następnie przyklejamy na arkuszu papieru wokół białego krążka, który symbolizuje Hostię. Prezentacja na forum. Czas na dyskusję.

PYTANIA DO DYSKUSJI

  1. Co wynika z takiego zakochania? Czy tylko same emocje?
  2. Jak można zburzyć zakochaną kontemplację?
  3. Jak Jezus odpowiada na taka adorację?
  4. czy to jest tylko dla świętych kapłanów, czy może jeszcze dla kogoś?

PUENTA

Mówił, że „wszystkie nagromadzone dobre dzieła nie mogą się równać ofierze Mszy św., ponieważ są one dziełami ludzi, podczas gdy Msza św. jest dziełem Boga”.

Był przekonany, że od Mszy św. zależy cała żarliwość życia kapłańskiego: „Przyczyną rozprzężenia kapłana jest to, że nie zwraca uwagi na Mszę św.! O mój Boże, jakże trzeba żałować księdza, który odprawia tak, jakby czynił coś zwyczajnego!.

Celebrując zwykł był zawsze ofiarowywać także ofiarę swego życia: „Jak dobrze czyni ksiądz, dając siebie Bogu w ofierze każdego ranka!”.