Sens życia

Grupa docelowa: Młodzież Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: Katecheza tematyczna, Sens życia

 

1. Znaczenie sensu

WSTĘP

Przywitaj wszystkich uczestników spotkania. Gdy zobaczysz, że są nowe osoby, warto poświęcić chwilę na krótkie przedstawienie się wszystkich uczestników. Można zapytać o oczekiwania związane ze spotkaniem oraz przedstawić zasady, którymi kierujemy się w czasie spotkania – tego nigdy za wiele! Sprawdź także, czy masz wszystkie niezbędne materiały oraz czy są ułożone we właściwej kolejności.

Rozpoczynając spotkanie powiedz: „Jednym z ulubionych tekstów, jakie padają z ust młodych ludzi jest określenie „to ma sens”. Ktoś jest sensowny, coś jest zrobione z sensem… nawet samo życie może mieć sens, czyli?…

No właśnie… Gdy słyszę to sformułowanie, lubię dopytywać się, co ono oznacza? Jak można oddać jego treść używając innych słów? Poszukajmy zatem tych innych wyrażeń i słów, którymi można zastąpić pojęcie „sensu”.

AKTYWIZACJA

Poproś o pomoc w przyklejeniu na ścianie dużego arkusza papieru oraz inną osobę o zapisywanie na nim propozycji uczestników spotkania. Powiedz: „Na arkuszu wypisujemy odpowiedzi na pytanie: Czym zastąpić pojęcie „sens”? Jak inaczej, może bardziej precyzyjnie i trafnie oddać jego treść?”

Czas na propozycje, zapisywanie oraz dyskusję nad propozycjami. Zaznacz na forum, że na tym etapie pracy idziemy na ilość, a nie na jakość. Każda z propozycji się liczy i jest ważna. Pamiętaj, aby ich nie oceniać, ale podkreślać trafność ujęcia lub nowość, którą wprowadzają w znaczenie pojęcia „sensu”.

Gdy skończą się już propozycje poproś o odczytanie wszystkich oraz zapytaj o wrażenia uczestników. Może ktoś chce podzielić się swoimi uwagami? Zauważ także, czy na papierze wypisane są tylko idee, przedmioty, czy także osoby. Będzie to potrzebne, aby puenta tej części spotkania jak najlepiej wybrzmiała.

PUENTA

Podsumowując pierwszą część spotkania powiedz: „pomyśl, że sensem życia możesz być TY sam. I nie tylko dla siebie, ale także – a może tym bardziej – dla drugiego człowieka. Czasami nawet dla kogoś, kogo sam się nie spodziewasz, od kogo tego nie oczekujesz”.

2. Ty i sens

WSTĘP

Przechodząc do następnej części spotkania powiedz: „Jak przekonać się o tym, że każdy z nas może być sensem życia? Pomoże nam w tym treść listu, który znalazłem kiedyś w prasie”.

AKTYWIZACJA

Przeczytaj na forum treść listu:

Mam 17 lat, jednak to, o czym chciałabym napisać, wydarzyło się, gdy byłam dzieckiem, miałam 12 lat. Była zima, siedziałam sama w domu. Zadzwonił telefon i obcy głos poinformował mnie, że na jednym z osiedli leży pijany tata. Nie wiedziałam,corobić. Jedno było pewne – sama muszę go przywieźć do domu. Byłam wściekła, ale nie mogłam go zostawić, bo by zamarzł. Dwunastolatka błagała taksówkarza, by zabrał tatę do domu, odmówił. Pomogło mi dwóch obcych mężczyzn. W domu siedziałam nad nieprzytomnym człowiekiem, nie wiedziałam, co robić, czy nadal żyje. Przysięgałam, że to już nie mój ojciec.

Rano płakał, przepraszał. Zrozumiałam, że nieważne, co zrobił, że go kocham. Nie wierzyłam w to,co czułam, przecież wieczór wcześniej przysięgałam, że go nienawidzę. Pił, od kiedy pamiętam, ale to wydarzenie zmieniło jego życie. Nie pije dla mnie. Alkoholizm to choroba, nie odwracajmy się od ludzi nią zarażonych, ale dajmy im sens życia. Ja jestem sensem życia mojego ojca. Ilona.

Po przeczytaniu listu podziel uczestników na kilkuosobowe grupki. Każdej daj kopię listu oraz postaw zadanie do wykonania. Powiedz: „W grupach jeszcze raz przeczytajcie ten list i poszukajcie odpowiedzi na pytanie: co takiego trzeba mieć w sobie, aby mimo takich sytuacji nie zwątpić i rzeczywiście „dać sens życia”? Skąd wziąć na to siłę?”

Określ czas na pracę w grupach. Poproś o robienie notatek w czasie pracy, aby można było skuteczniej ukazać jej efekty.

Czas na dyskusję i wymianę poglądów.

PUENTA

Puentując drugą część spotkania powiedz: „Szukasz może sensu swojego życia? Nie szukaj za daleko… Może sensem Twojego życia jest właśnie nadawać wartość i cel życiu i działaniu Twoich rodziców, przyjaciół, kolegów czy koleżanek…”