Drugi opis stworzenia świata
1. Przyjemne z pożytecznym
WSTĘP
Lenistwo można opisać jednym zdaniem – nie chce mi się chcieć. Jest ono jednym z największych niebezpieczeństw człowieka. Odbiera siły i chęci do pracy, a nawet życia. Szkoda na nie czasu. Przyjrzyjmy się zatem temu, co nam daje nauka i praca.
AKTYWIZACJA
Praca w grupach lub parach. Formularz – niedokończone zdania. Zadanie do wykonania: uzupełnić zdania wg swojego wyobrażenia. Czas na wykonanie zadania. Prezentacja na forum. Czas na dyskusję. Poniższy formularz ma w tytule błąd ortograficzny. Zostawiam go ku przestrodze.
Na zakończenie aktywizacji prowadzący czyta wersety z Biblii, aby uczniowie porównali swoje teksty z rozstrzygnięciami biblijnymi.
Koh 10,18 Skutkiem wielkiego lenistwa chyli się strop, gdy ręce są opuszczone, przecieka dom.
Prz 26,16 Leniwy ma się za mądrzejszego niż siedmiu, co odpowiada rozumnie.
Prz 19,15 Lenistwo pogrąża w ospałość, głód cierpi dusza niedbała.
Prz 15,19 Jak żywopłot z ciernia, tak droga leniwych, ścieżka uczciwych jest wyrównana.
Prz 10,26 Czym ocet dla zębów, a dym dla oczu, tym leniwy dla tych, którzy go wysłali.
Prz 10,4 Ręka leniwa sprowadza ubóstwo, ręka zaś pilnych wzbogaca.
Prz 6,6 Do mrówki się udaj, leniwcze, patrz na jej drogi – bądź mądry:
PUENTA
Niektórzy twierdzą, że na początku świata było cudownie, w raju nic nie trzeba było robić, tylko słodkie życie bez pracy i żadnych problemów. Ale gdy zajrzymy do Biblii, to zobaczymy, że to nieprawda.
Rdz 2,5-15: Gdy Pan Bóg uczynił ziemię i niebo, nie było jeszcze żadnego krzewu polnego na ziemi ani żadna trawa polna jeszcze nie wzeszła – bo Pan Bóg nie zsyłał deszczu na ziemię i nie było człowieka, który by uprawiał ziemię i rów kopał w ziemi, aby w ten sposób nawadniać całą powierzchnię gleby – wtedy to Pan Bóg ulepił człowieka z prochu ziemi i tchnął w jego nozdrza tchnienie życia, wskutek czego stał się człowiek istotą żywą. A zasadziwszy ogród w Eden na wschodzie, Pan Bóg umieścił tam człowieka, którego ulepił. Z Edenu zaś wypływała rzeka, aby nawadniać ów ogród, i stamtąd się rozdzielała, dając początek czterem rzekom. Nazwa pierwszej – Piszon; jest to ta, która okrąża cały kraj Chawila, gdzie się znajduje złoto. A złoto owej krainy jest znakomite; tam jest także wonna żywica i kamień czerwony. Nazwa drugiej rzeki – Gichon; okrąża ona cały kraj – Kusz. Nazwa rzeki trzeciej – Chiddekel; płynie ona na wschód od Aszszuru. Rzeka czwarta – to Perat. Pan Bóg wziął zatem człowieka i umieścił go w ogrodzie Eden, aby uprawiał go i doglądał.
W raju NAPRAWDĘ było słodkie życie i bez problemów, ale nie dlatego, że nie trzeba było pracować, lecz dlatego, że praca sprawiała przyjemność i człowiek zdawał sobie sprawę, że współpracuje z Bogiem z stwarzaniu tego świata.
Rdz 2,19-20 2,19: Ulepiwszy z gleby wszelkie zwierzęta lądowe i wszelkie ptaki powietrzne, Pan Bóg przyprowadził je do mężczyzny, aby przekonać się, jaką on da im nazwę. Każde jednak zwierzę, które określił mężczyzna, otrzymało nazwę istota żywa. 2,20 I tak mężczyzna dał nazwy wszelkiemu bydłu, ptakom powietrznym i wszelkiemu zwierzęciu polnemu, ale nie znalazła się pomoc odpowiednia dla mężczyzny. Bóg dał cały świat człowiekowi w opiekę. Chciał, aby poznał naturę każdego żywego stworzenia. Wyrazem tego jest scena przyprowadzenia zwierząt przed oblicze człowieka, aby nadał im imiona. Ten gest oznacza panowanie nad nimi i wzięcie je w opiekę. Jest to podobne do OSWOJENIA, czyli wzięcia odpowiedzialności za świat, przyrodę, całą naturę oraz drugiego człowieka
Przeprowadzenie katechezy nie nastręcza jakichś problemów. Uczniowie z ciekawością i poczuciem humoru wypełniali puste miejsca w tekście. Przy okazji nawiązywała się rozmowa na temat lenistwa. Niektórzy uczniowie mieli świadomość tego, że są leniwi. Po 2-3 pierwszych spotkaniach uczniowie wdrażają się chętnie w tryb pracy. Warto ich delikatnie zachęcać do czytania i pokochania Pisma św. i odkrycia go jako listu od kochającego boga.