Ustanowienie uczniów. Hierarchiczna struktura Kościoła
1. Królestwo – co to takiego?
WSTĘP
Jezus często mówił swoim słuchaczom o królestwie niebieskim. Przypomnijmy sobie kilkanaście wypowiedzi.
Mt 3,2: Nawróćcie się, bo bliskie jest królestwo niebieskie.
Mt 6,10: Niech przyjdzie królestwo Twoje; niech Twoja wola spełnia się na ziemi, tak jak i w niebie.
Mt 6,33: Starajcie się naprzód o królestwo /Boga/ i o Jego Sprawiedliwość, a to wszystko będzie wam dodane.
Mt 13,44: Królestwo niebieskie podobne jest do skarbu ukrytego w roli. Znalazł go pewien człowiek i ukrył ponownie. Z radości poszedł, sprzedał wszystko, co miał, i kupił tę rolę.
Mt 19,14: Lecz Jezus rzekł: Dopuście dzieci i nie przeszkadzajcie im przyjść do Mnie; do takich bowiem należy królestwo niebieskie.
Mk 9,1: Mówił także do nich: Zaprawdę, powiadam wam: Niektórzy z tych, co tu stoją, nie zaznają śmierci, aż ujrzą królestwo Boże przychodzące w mocy.
Łk 9,2: I wysłał ich, aby głosili królestwo Boże i uzdrawiali chorych.
Łk 11,20: A jeśli Ja palcem Bożym wyrzucam złe duchy, to istotnie przyszło już do was królestwo Boże.
Łk 17,20-21: Zapytany przez faryzeuszów, kiedy przyjdzie królestwo Boże, odpowiedział im: Królestwo Boże nie przyjdzie dostrzegalnie i nie powiedzą: Oto tu jest albo: Tam. Oto bowiem królestwo Boże pośród was jest.
Łk 22,29: Dlatego i Ja przekazuję wam królestwo, jak Mnie przekazał je mój Ojciec.
J 3,3: W odpowiedzi rzekł do niego Jezus: Zaprawdę, zaprawdę, powiadam ci, jeśli się ktoś nie narodzi powtórnie, nie może ujrzeć królestwo Bożego.
AKTYWIZACJA
Praca indywidualna. Metoda – formularz „orientuj się”. Zadanie: poszukujemy odpowiedzi na pytanie: co jest tym królestwem niebieskim, o którym Jezus tyle razy uczniom mówił? Co właściwie miał na myśli? Czas na wykonanie zadania. Prezentacja na forum. Czas na dyskusję.
PYTANIA DO DYSKUSJI
- Czy pojęcie „królestwa” jest jeszcze dzisiaj zrozumiałe? Czytelne?
- Jakie znaczenie ma dzisiaj? Jakie może przybrać w przyszłości?
- Czy na jego miejsce może wejść jakieś inne pojęcie lub czy ono może przybrać inne znaczenie?
- Co wtedy z nauczaniem Jezusa? Przecież Jego słowa są zanurzone w historyczności, mimo swojej ponadczasowości…
PUENTA
KKK 763 Urzeczywistnienie w pełni czasów zbawczego planu Ojca jest zadaniem Syna; taki jest motyw Jego „posłania”. „Pan Jezus bowiem zapoczątkował Kościół swój, głosząc radosną nowinę, a mianowicie nadejście Królestwa Bożego obiecanego od wieków w Piśmie”. Aby wypełnić wolę Ojca, Chrystus zapoczątkował Królestwo niebieskie na ziemi. Kościół jest „Królestwem Chrystusa obecnym już w tajemnicy”.
KKK 764 „Królestwo to zaczyna jaśnieć dla ludzi w słowie, czynach i obecności Chrystusa”. Przyjąć słowo Jezusa – to przyjąć „samo Królestwo Boże”. Zalążkiem i początkiem Królestwa jest „mała trzódka” (Łk 12, 32) tych, których Jezus przyszedł zwołać wokół siebie i których On sam jest pasterzem. Stanowią oni prawdziwą rodzinę Jezusa. Tych, których zgromadził wokół siebie, nauczył nowego sposobu postępowania, a także swojej modlitwy.
KKK 765 Pan Jezus nadał swojej wspólnocie strukturę, która będzie trwała aż do całkowitego wypełnienia Królestwa. Przede wszystkim dokonał tego przez wybór Dwunastu z Piotrem jako ich głową. Reprezentując dwanaście pokoleń Izraela, są oni fundamentami nowego Jeruzalem. Dwunastu oraz inni uczniowie uczestniczą w posłaniu Chrystusa, w Jego władzy, a także w Jego losie. Przez wszystkie te działania Chrystus przygotowuje i buduje swój Kościół.
KKK 766 Przede wszystkim jednak Kościół narodził się z całkowitego daru Chrystusa dla naszego zbawienia, uprzedzonego w ustanowieniu Eucharystii i zrealizowanego na krzyżu.
„Znakiem tego początku i wzrastania [Kościoła] jest krew i woda wypływające z otwartego boku Jezusa ukrzyżowanego”.
„Albowiem z boku umierającego na krzyżu Chrystusa zrodził się przedziwny sakrament całego Kościoła”. Jak Ewa została utworzona z boku śpiącego Adama, tak Kościół narodził się z przebitego serca Chrystusa, który umarł na krzyżu.
2. Oczy wiary
WSTĘP
KKK 770 Kościół jest w historii, ale równocześnie ją przekracza. Jedynie „oczami wiary” można w jego rzeczywistości widzialnej dostrzec również rzeczywistość duchową, będącą nośnikiem życia Bożego.
AKTYWIZACJA
Praca indywidualna. Metoda – plastyka. Zadanie jest następujące: wykonać ilustrację pod tytułem „Oczy wiary”. Prezentacja na forum. Czas na dyskusję.
PYTANIA DO DYSKUSJI
- Oczy wystarcza? Czy czasami nie przydałyby się jakieś okulary? A może kropelki do oczu?
- Dlaczego niektórzy mają oczy, a nie widzą? Dlaczego niektórym brak wiary? Dlaczego chcieliby mieć takie „oczy wiary”, ale ich nie mają?
- Na czym polega ta rzeczywistość duchowa, które jest nośnikiem życia Bożego?
- Jak można przestać ją dostrzegać?
PUENTA
KKK 771 „Chrystus, jedyny Pośrednik, ustanowił tu na ziemi swój Kościół święty, wspólnotę wiary, nadziei i miłości, jako organizm widzialny; nieustannie go podtrzymuje i przez niego rozlewa na wszystkich prawdę i łaskę”. Kościół jest równocześnie:
– „społecznością wyposażoną w strukturę hierarchiczną i Mistycznym Ciałem Chrystusa;
– zgromadzeniem widzialnym i wspólnotą duchową;
– Kościołem ziemskim i Kościołem obdarowanym już dobrami niebieskimi”.
Te wymiary „tworzą jedną rzeczywistość złożoną, która zrasta się z pierwiastka Boskiego i ludzkiego”.
Do istoty Kościoła należy to, że „jest on… ludzki i jednocześnie Boski, widzialny i wyposażony w dobra niewidzialne, żarliwy w działaniu i oddany kontemplacji, obecny w świecie, a jednak pielgrzymujący. Wszystkie te właściwości posiada w taki mianowicie sposób, że to, co ludzkie, jest podporządkowane Bożemu i skierowane do Bożego, widzialne do niewidzialnego, życie czynne do kontemplacji, a to, co doczesne – do miasta przyszłego, którego szukamy”.
3. Hierarchia
WSTĘP
Jezus mógł wszystko. Jest Synem Bożym i chodząc po ziemi czynił dla dobra ludzi mnóstwo dobrych rzeczy. Zgromadził wielu uczniów i wielu ludzi uwierzyło w Niego. Wędrowali razem z Nim. Odchodząc z tego świata udzielił im daru Ducha Świętego, który prowadzi Kościół po drogach czasu i będzie prowadził aż do końca świata… Po co w takim razie jacyś przywódcy, hierarchia? Może zdać się na duchową wrażliwość i działanie Ducha Świętego?
AKTYWIZACJA
Praca na forum. Metoda – dyskusja. Zadanie jest następujące: poszukujemy odpowiedzi na w/w pytania.
PUENTA
- Hierarchia jest potrzebna do wzrostu wspólnoty
Kościół, będąc wspólnotą kapłańską, sakramentalną i prorocką, został ustanowiony przez Jezusa Chrystusa, który nadał mu pewną strukturę, uczynił go społecznością hierarchiczną i służebną, aby sprawowane w nim rządy pasterskie mogły się przyczyniać do kształtowania i stałego wzrostu wspólnoty.
Ta funkcja służebna i pasterska została najpierw powierzona dwunastu apostołom, wybranym przez Jezusa Chrystusa jako widzialny fundament jego Kościoła. Jak mówi Sobór Watykański II, „Jezus Chrystus, Pasterz wiekuisty, założył Kościół, posławszy Apostołów, tak jak sam został posłany przez Ojca (por. J 20,21); chciał też, aby ich następcy, mianowicie biskupi, byli w Kościele Jego pasterzami aż do skończenia świata”.
- Wyjątkowa pozycja Apostołów
Ten fragment Konstytucji dogmatycznej o Kościele Lumen gentium przybliża nam przede wszystkim pierwotną i wyjątkową pozycję Apostołów w instytucjonalnej strukturze Kościoła. Z dziejów ewangelicznych wiemy, że Jezus powołał uczniów, by szli za Nim, i spośród nich wybrał dwunastu (por. Łk 6/13).
Relacja ewangeliczna pozwala nam zrozumieć, że była to dla Jezusa decyzja bardzo ważna, podjęta po całonocnej modlitwie (por. Łk 6,12); był to wybór dokonany z suwerenną wolnością.
Czytamy u Marka, że Jezus wszedłszy na górę przywołał do siebie „tych, których sam chciał” (Mk 3/13). Teksty ewangeliczne podają imiona poszczególnych powołanych (por. Mk 3,16-19 i par.): znak, że dostrzegano i uznawano ich szczególną rolę już w pierwotnym Kościele.
- Ustanowienie nowego, widzialnego ludu
Tworząc grupę Dwunastu, Jezus tworzył Kościół jako widzialną społeczność, tak ukształtowaną, by służyła Ewangelii i przyjściu królestwa Bożego. Liczba dwunastu nawiązywała do dwunastu pokoleń Izraela, co wskazuje, że Jezus zamierzał stworzyć nowy Izrael, nowy Lud Boży ustanowiony jako Kościół.
Ten twórczy zamiar Jezusa dostrzegalny jest w samym słowie, jakim posługuje się Marek w opisie ustanowienia: „i ustanowił Dwunastu […]. Ustanowił więc Dwunastu”. „Ustanawiać”, „tworzyć” przypomina słowo występujące w opisie stworzenia świata w Księdze Rodzaju oraz u Deutero-Izajasza (43,1; 44,2), gdzie mowa jest o tworzeniu Ludu Bożego, dawnego Izraela.
Stwórcza wola wyraża się również poprzez nadanie nowych imion Szymonowi (Piotr) oraz Jakubowi i Janowi (Synowie Gromu), a także całej grupie, czyli kolegium jako całości. Pisze bowiem Łukasz, że Jezus „wybrał spośród nich dwunastu, których też nazywał apostołami” (Łk 6,13). Dwunastu Apostołów stawało się w ten sposób szczególną rzeczywistością społeczno-kościelną, odrębną i pod pewnymi względami niepowtarzalną. W ich grupie wyróżniał się apostoł Piotr, z którym Jezus wiązał wyraźny zamiar stworzenia nowego Izraela, nadając Szymonowi imię Piotr, co znaczy „Skała”: na tej „Skale” właśnie Jezus pragnął zbudować swój Kościół (por. Mt 16,18).
4. Sens bycia Apostołem
WSTĘP
Oczywiście w życiu Apostołów nie władza nad powierzoną sobie owczarnią jest najważniejsza. Nie po to powołał ich Jezus, aby tylko rządzili. Jeśli nie po to, to właściwie… po co?
AKTYWIZACJA
Praca indywidualna. Formularz – komiks. Zadanie jest następujące: wchodzimy w rolę powoływanych właśnie uczniów i poszukujemy odpowiedzi na pytanie: w jakim właściwie celu On nas chce powołać?… Prezentacja na forum. Czas na dyskusję.
PYTANIA DO DYSKUSJI
- Jak to powołanie uczniów wygląda z naszej perspektywy?
- Czy dzisiaj takie powołanie jest interesujące? Jest na nasze czasy?
- Apostoł – misja czy ideologia?
- Kto dzisiaj chce słuchać apostołów? Apostołowie na naszych ulicach…
PUENTA
- Cel ustanowienie wspólnoty
Cel, jakim kierował się Jezus ustanawiając dwunastu, zostaje wskazany przez Marka: „I ustanowił Dwunastu, aby Mu towarzyszyli, by mógł wysyłać ich na głoszenie nauki i by mieli władzę wypędzać złe duchy” (Mk 3,14-15).
- Przylgnięcie do Chrystusa
Pierwszym elementem konstruktywnym grupy Dwunastu jest więc absolutne przylgnięcie do Chrystusa: zostali powołani, by „być z Nim”, to znaczy by pójść za Nim pozostawiając wszystko.
- Charakter misyjny
Drugi element ma charakter misyjny, jest odzwierciedleniem misji samego Jezusa, który głosił naukę i wypędzał złe duchy. Misja Dwunastu jest uczestnictwem w misji Chrystusa ludzi ściśle z Nim związanych — uczniów, przyjaciół, powierników.
- Wypędzanie złych duchów
Ewangelista Marek, podkreśla „władzę wypędzania złych duchów” jako element misji apostołów nad potęgą zła, co od strony pozytywnej oznacza władzę przekazywania ludziom zbawienia Chrystusa — Tego, który wyrzuca precz „władcę tego świata” (J 12,31).
Łukasz potwierdza znaczenie tej władzy oraz cel ustanowienia Dwunastu, przytaczając słowa, które Jezus wypowiedział udzielając Apostołom władzy w Królestwie: „Wyście wytrwali przy mnie w moich przeciwnościach. Dlatego i ja przekazuję wam królestwo, jak Mnie przekazał je mój Ojciec”. (Łk 22,28).
Również to oświadczenie wskazuje na ścisły związek między wytrwaniem w jedności z Chrystusem i władzą otrzymaną w królestwie. Jest to władza pasterska, co potwierdza tekst na temat szczególnej misji powierzonej bezpośrednio Piotrowi: „Paś baranki moje! […] Paś owce moje!” (J 21,15-17). Piotr otrzymuje osobiście najwyższą władzę jako misję pasterską.
Ta misja sprawowana jest jako uczestnictwo we władzy jedynego Pasterza i Nauczyciela, Chrystusa. Najwyższa władza powierzona Piotrowi nie narusza władzy udzielonej innym Apostołom w królestwie. Dwunastu apostołów mających wspólnie udział w misji pasterskiej, podlega władzy jedynego Pasterza powszechnego, który działa z polecenia i reprezentuje Dobrego Pasterza, Chrystusa.
Szczególne zadania związane z misją powierzoną przez Jezusa Dwunastu są następujące:
- Misja i władza ewangelizowania wszystkich narodów: potwierdzają ją jednoznacznie trzej synoptycy (por. Mt 28,18-20; Mk 16,16-18; Łk 24,45-48). Wśród nich Mateusz podkreśla związek ustanowiony przez samego Jezusa między Jego władzą mesjańską a misją udzieloną apostołom: „Dana Mi jest wszelka władza w niebie i na ziemi. Idźcie więc i nauczajcie wszystkie narody” (Mt 28,18). Apostołowie będą mogli i powinni wypełniać swoją misję dzięki mocy Chrystusowej, która w nich się objawi.
- Misja i władza udzielania chrztu (Mt 28,29), będąca wypełnieniem nakazu Chrystusowego; ma to być chrzest w imię Trójcy Przenajświętszej (tamże), który ze względu na więź z misterium paschalnym Chrystusa określany jest w Dziejach Apostolskich również jako chrzest w imię Jezusa (por. Dz 2,38; 8,16).
- Misja i władza sprawowania Eucharystii: „To czyńcie na moją pamiątkę” (Łk 22,19; l Kor 11,24-25). Nakaz odtwarzania tego, czego Jezus dokonał podczas Ostatniej Wieczerzy przez konsekrację chleba i wina, oznacza władzę najwyższej rangi. Powiedzieć w imieniu Chrystusa: „To jest Ciało moje”, „to jest Krew moja” znaczy nieomal utożsamić się z Chrystusem w akcie sakramentalnym.
- Misja i władza odpuszczania grzechów (J 20,22-23). Jest to uczestnictwo apostołów we władzy odpuszczania grzechów na ziemi, którą sprawuje Syn Człowieczy (por. Mk 2,10). Ta władza objawiająca się w życiu publicznym Jezusa budziła zdumienie tłumów, o których ewangelista Mateusz mówi, że „wielbiły Boga, który takiej mocy udzielił ludziom” (Mt 9,8).
Aby wypełnić tę misję, apostołowie oprócz władzy otrzymali szczególny dar Ducha Świętego (por. J 20,21-22), który objawił się w dniu Pięćdziesiątnicy, zgodnie z obietnicą Jezusa (por. Dz 1,8). Na mocy tego daru od dnia Pięćdziesiątnicy zaczęli wypełniać zadanie ewangelizacji wszystkich narodów. Mówi o tym Sobór Watykański II w Konstytucji Lumen gentium: „Głosząc zaś wszędzie Ewangelię (por. Mk 16,20), przyjmowaną przez słuchających dzięki działaniu Ducha Świętego, gromadzą Apostołowie Kościół powszechny, który Pan założył w Apostołach i zbudował na świętym Piotrze, pierwszym wśród Apostołów, a sam Jezus Chrystus jest tej budowli kamieniem węgielnym (por. Ap 21,14; Mt 16,18; Ef 2,20)”.
Misja Dwunastu obejmowała również bardzo ważne zadanie, zastrzeżone tylko dla nich, które przez nikogo nie mogło zostać przyjęte: mieli oni być naocznymi świadkami życia, śmierci i zmartwychwstania Chrystusa (por. Łk 24,48), przekazać Jego posłannictwo pierwotnej wspólnocie/ być łącznikiem między boskim objawieniem i Kościołem i tym samym dać początek Kościołowi w imieniu i w mocy Chrystusa, pod działaniem Ducha Świętego. Ze względu na tę funkcję, dwunastu Apostołów tworzy grupę jedyną w swoim rodzaju w Kościele, który już w Symbolu nicejsko-konstantynopolskim określony jest jako apostolski {Credo imam sanctam, catholicam et „apostolicam” Ecciesiam) z uwagi na nierozłączną więź z Dwunastoma. Wyjaśnia to, dlaczego Kościół w swojej liturgii oddaje cześć Apostołom w sposób tak uroczysty.
Jezus powierzył jednak Apostołom misję ewangelizacji wszystkich narodów, która wymaga bardzo długiego czasu i trwać będzie „aż do skończenia świata” (Mt 28,20). Apostołowie zrozumieli, że wolą Chrystusa było, aby znaleźli sobie następców, którzy jako ich spadkobiercy i wysłannicy poprowadzą dalej ich misję. Ustanowili więc „biskupów i diakonów” w poszczególnych wspólnotach „i zarządzili, by po ich śmierci inni doświadczeni mężowie przejęli ich posługę”.
W ten sposób Chrystus ustanowił strukturę hierarchiczną i służebną Kościoła, składającą się z Apostołów i ich następców. Struktura ta nie pochodzi od uprzedniej wspólnoty, wcześniej ustanowionej, lecz została bezpośrednio przez Niego stworzona. Apostołowie byli w swoim czasie zarodkiem nowego Izraela i dali początek świętej hierarchii, jak czytamy w soborowej konstytucji Ad gentes. Struktura ta należy więc do samej natury Kościoła, zgodnie z boskim zamysłem zrealizowanym przez Jezusa. Według tego zamysłu odgrywa ona istotną rolę w całym rozwoju wspólnoty chrześcijańskiej, od dnia Pięćdziesiątnicy aż do końca czasów, kiedy w niebieskim Jeruzalem wszyscy wybrani dostąpią pełnego udziału w „Nowym życiu” na wieki.