Katecheza rodzinna. 28 niedziela zwykła, rok B
1. czytanie (Mdr 7, 7-11)
Modliłem się i dano mi zrozumienie, przyzywałem, i przyszedł na mnie duch mądrości.
Przeniosłem ją nad berła i trony i w porównaniu z nią za nic miałem bogactwa.
Nie porównałem z nią drogich kamieni, bo wszystko złoto wobec niej jest garścią piasku,
a srebro przy niej ma wartość błota. Umiłowałem ją nad zdrowie i piękność i wolałem mieć ją aniżeli światło,
bo nie zna snu blask od niej bijący. A przyszły mi wraz z nią wszystkie dobra i niezliczone bogactwa w jej ręku.
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Rozmawiamy o mądrości (czym jest właściwie mądrość?), a potem wspólnie wykonujemy z papieru biżuterię pełną niezwykłych i drogocennych kamieni, którymi będą Zdrowie, Piękność, Światło, Srebro, a także inne – przywołane przez nas. Gdzie wśród nich znajdzie się kamień najcenniejsze i najszlachetniejszy – Mądrość?
Idziemy na spacer, najlepiej do lasu lub do parku i zbieramy różne drobiazgi – liście, patyczki itp. Po powrocie do domu układamy z nich obraz na temat: „Mądry człowiek zauważa piękno świata, który jest dla nas darem od Boga”.
ZADANIE DO WYKONANIA DLA MAŁŻONKÓW
Żona podziwia w tym tygodniu męża za jego mądrość.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- W jaki sposób modlitwa łączy się z mądrością?
- W jaki sposób modlitwa wpływa na zrozumienie? Czy jeśli będę się gorliwie modlił, to bardziej będę coś rozumiał? Co będę rozumiał?
- Czym właściwie jest mądrość? Poszukajcie w różnych źródłach określeń i definicji mądrości – porozmawiajcie o nich.
- Dlaczego wszystkie bogactwa niczym się wydają być przy mądrości?
- Czy rzeczywiście mądrzy ludzie są bardzo bogaci? Każdy mądry człowiek jest zamożny?
- Co wybrać – mądrość czy bogactwo? A może taka alternatywa jest fałszywa? A w jakich sytuacjach może być jednak prawdziwa?
- Czy to znaczy także, że jak człowiek jest biedny, to i głupi?
- Czy głupota jest przeciwieństwem mądrości, czy jednak coś innego?
Psalem (Ps 90, 12-13. 14-15. 16-17)
Refren: Nasyć nas, Panie, Twoim miłosierdziem.
Naucz nas liczyć dni nasze, byśmy zdobyli mądrość serca.
Powróć, o Panie, jak długo będziesz zwlekał? Bądź litościwy dla sług Twoich.
Nasyć nas o świcie swoją łaską, abyśmy przez wszystkie dni nasze mogli się radować i cieszyć.
Daj radość w zamian za dni Twego ucisku, za lata, w których zaznaliśmy niedoli.
Niech sługom Twoim ukaże się Twe dzieło, a Twoja chwała nad ich synami.
Dobroć Pana, Boga naszego, niech będzie nad nami i wspieraj pracę rąk naszych,
dzieło rąk naszych wspieraj.
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Liczymy wspólnie, ile już dni żyjemy od naszego urodzenia?
Oglądamy wspólnie kalendarz i planujemy jakieś wspólne wydarzenia. Opowiadamy dzieciom, na czym polega czas i jak go ludzie mierzą. Może warto obejrzeć jakieś stare kalendarze lub zegary, poszukać informacji na temat mierzenia czasu w różnych społecznościach lub kulturach. Może gdzieś w pobliżu jest muzeum zegarów? Poszukajcie takich muzeów w Internecie.
ZADANIE DO WYKONANIA DLA MAŁŻONKÓW
Mąż z radością płaci za nowy krem do rąk żony.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Jakie są rodzaje radości? Co wywołuje dany rodzaj radości i jakie skutki taka radość przynosi?
- Czym charakteryzuje się modlitwa człowieka czymś przytłoczonego?
- Jak na więź z Bogiem może działać oczekiwanie na wyzwolenie od jakiegoś utrapienia? Zniechęca, czy wręcz przeciwnie?
- Kiedy Bóg daje radość w zamian za dni ucisku, a kiedy jej nie daje?
- Jak Bóg może wspierać dzieła naszych rąk?
2. czytanie (Hbr 4, 12-13)
Żywe jest słowo Boże, skuteczne i ostrzejsze niż wszelki miecz obosieczny, przenikające aż do rozdzielenia duszy i ducha, stawów i szpiku, zdolne osądzić pragnienia i myśli serca. Nie ma stworzenia, które by było przed Nim niewidzialne, przeciwnie, wszystko odkryte i odsłonięte jest przed oczami Tego, któremu musimy zdać rachunek.
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Opowiadamy sobie o tym, które fragmenty z Biblii jakoś szczególnie nas przenikają i dlaczego właśnie te? Na czym polega skuteczność Słowa Bożego w ludzkim życiu?
Słowem Bożym jest Biblia. Warto zrobić postanowienie, aby chociaż raz w tygodniu wspólnie przeczytać jeden rozdział, jakiś fragment, przy okazji rodzinnej modlitwy, posiłku w czy innej sytuacji. To może stać się zwyczajem rodzinnym…
ZADANIE DO WYKONANIA DLA MAŁŻONKÓW
Wpatrujemy się w oczy współmałżonka.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Bóg naprawdę prowadzi dział rachunkowości i liczy nasze uczynki? Po co Mu coś takiego? Czy to nie sprzeciwia się miłości?
- Jak słowo może być żywe? Na czym to życie polega?
- Jak słowo może być ostre? Na czym polega jego ostrość?
- Czy słowo może być bronią? Dlaczego jest ostrzejsze od miecza?
- Rachunek z czego musimy zdać Panu Bogu?
- Słowo widzi nasze postępowanie? O jakim Słowie tu mowa?
Ewangelia (Mk 10, 17-30)
Gdy Jezus wybierał się w drogę, przybiegł pewien człowiek i upadłszy przed Nim na kolana, pytał Go: „Nauczycielu dobry, co mam czynić, aby osiągnąć życie wieczne?” Jezus mu rzekł: „Czemu nazywasz Mnie dobrym? Nikt nie jest dobry, tylko sam Bóg. Znasz przykazania: «Nie zabijaj, nie cudzołóż, nie kradnij, nie zeznawaj fałszywie, nie oszukuj, czcij swego ojca i matkę»”. On Mu rzekł: „Nauczycielu, wszystkiego tego przestrzegałem od mojej młodości”. Wtedy Jezus spojrzał z miłością na niego i rzekł mu: „Jednego ci brakuje. Idź, sprzedaj wszystko, co masz, i rozdaj ubogim, a będziesz miał skarb w niebie. Potem przyjdź i chodź za Mną”. Lecz on spochmurniał na te słowa i odszedł zasmucony, miał bowiem wiele posiadłości. Wówczas Jezus spojrzał wokoło i rzekł do swoich uczniów: „Jak trudno jest bogatym wejść do królestwa Bożego”. Uczniowie zdumieli się na Jego słowa, lecz Jezus powtórnie rzekł im: „Dzieci, jakże trudno wejść do królestwa Bożego tym, którzy w dostatkach pokładają ufność. Łatwiej jest wielbłądowi przejść przez ucho igielne niż bogatemu wejść do królestwa Bożego”. A oni tym bardziej się dziwili i mówili między sobą: „Któż więc może się zbawić?” Jezus spojrzał na nich i rzekł: „U ludzi to niemożliwe, ale nie u Boga; bo u Boga wszystko jest możliwe”.
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Rozmowa o dzieleniu się czymś z innymi, zwłaszcza najbliższymi…
Skarb w niebie – warto przygotować dla kogoś bliskiego mały liścik, w którym będzie kilka ciepłych słów. Można je wsunąć w tajemnicy tacie lub mamie do torebki lub kieszeni. Gdy odczyta liścik – na pewno poczuje się jak w niebie. Można to przygotować wspólnie – dzieci dla rodziców, rodzice dla dzieci, dzieci i mama dla taty, tato z dziećmi dla mamy…
ZADANIE DO WYKONANIA DLA MAŁŻONKÓW
Rozmawiamy o tym, czego przestrzegaliśmy w młodości.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Co to jest życie wieczne?
- Co właściwie mamy czynić, aby osiągnąć życie wieczne?
- Czy wystarczy tylko przestrzegać przykazań?
- Dlaczego Jezus wymienia tylko te przykazania? Innych nie trzeba już przestrzegać?
- Czy to trudne – przestrzegać przykazań?
- Dlaczego jest napisane, że Jezus spojrzał na niego z miłością? Na innych tak nie patrzył?
- Czy Jezus z miłością patrzy tylko na tych, którzy przestrzegają przykazań?
- Czy Jezus nie przesadził stawiając mu takie wymagania?
- Skąd się wzięło zdumienie uczniów?
- Co to znaczy – wejść do królestwa Bożego? Gdzie jest wejście do tego królestwa?
- Dlaczego bogatym ludziom trudno jest wejść do królestwa Bożego?
- Czy naprawdę u Boga wszystko jest możliwe? Czy Bóg nie mógłby częściej korzystać ze swojej władzy nad tym, co możliwe i niemożliwe?
- Dlaczego te wszystkie dobra uczniowie otrzymają wśród prześladowań? Dlaczego akurat w taki sposób?
- Jak myślisz, czy ten młody człowiek wrócił jednak do Jezusa po sprzedaniu wszystkiego i rozdaniu pieniędzy ubogim?
- Czy rzeczywiście trzeba być dobrym i biednym, żeby wejść do królestwa niebieskiego? Czy bycie dobrym nie wystarcza i trzeba wszystko rozdać innym ludziom? W dawnych czasach bogactwo uważano za znak Bożego błogosławieństwa…