Katecheza rodzinna. 23 niedziela zwykła, rok C

Grupa docelowa: Rodziny Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: 23 niedziela zwykła, Katecheza rodzinna, rok C

1. czytanie (Mdr 9,13-18b)

Któż z ludzi rozezna zamysł Boży albo któż pojmie wolę Pana? Nieśmiałe są myśli śmiertelników i przewidywania nasze zawodne, bo śmiertelne ciało przygniata duszę i ziemski przybytek obciąża lotny umysł. Mozolnie odkrywamy rzeczy tej ziemi, z trudem znajdujemy, co mamy pod ręką – a któż wyśledzi to, co jest na niebie? Któż poznał Twój zamysł, gdyś nie dał Mądrości, nie zesłał z wysoka Świętego Ducha swego? I tak ścieżki mieszkańców ziemi stały się proste, a ludzie poznali, co Tobie przyjemne, a wybawiła ich Mądrość.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Czy ciało jest dla nas wielkim ograniczeniem?
  2. Dlaczego ciało obciąża lotny umysł?
  3. Czy człowiek bez ciała może być człowiekiem?
  4. Mozolne poznawanie siebie i świata – jak się nie zniechęcić?
  5. Nawał informacji – jak odróżnić wartościowe od śmieci?
  6. Jak się nauczyć odróżniać to, co prowadzi do Mądrości od tego, co jest źródłem głupoty?
  7. Czy Mądrość czyni nasz ścieżki prostymi? A może jeszcze bardziej komplikuje życie?
  8. Czy lepiej wiedzieć to, co Bóg dla nas planuje, czy jednak lepiej, żeby było to niespodzianką?
  9. Czy wyroki Boga i Jego plany względem nas mogą ulegać modyfikacjom, czy raz na zawsze ustalone?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Rysujemy nasze ścieżki rodzinne. Zadanie jest następujące: za pomocą materiałów plastycznych tworzymy ilustrację pod tytułem „Nasze życiowe ścieżki” – będzie to historia naszej rodzinki opowiedziana przez dróżki na papierze. Kiedy spotkały się ścieżki naszych rodziców? Kiedy powstały nowe ścieżki – dzieci? Jak teraz biegną względem siebie? W którą stronę pójdą w przyszłości?

Psalm (Ps 90,3-6.12-14.17)

REFREN: Panie, Ty zawsze byłeś nam ucieczką

Obracasz w proch człowieka i mówisz: „Wracajcie, synowie ludzcy”.
Bo tysiąc lat w Twoich oczach jest jak wczorajszy dzień, który minął, albo straż nocna.

Porywasz ich, stają się niby sen poranny, jak trawa, która rośnie:
rankiem zielona i kwitnąca, wieczorem więdnie i usycha.

Naucz nas liczyć dni nasze, byśmy zdobyli mądrość serca.
Powróć, o Panie, jak długo będziesz zwlekał? Bądź litościwy dla sług Twoich!

Nasyć nas o świcie swoją łaską, abyśmy przez wszystkie dni nasze mogli się radować i cieszyć.
Dobroć Pana Boga naszego niech będzie nad nami i wspieraj pracę rąk naszych, dzieło rąk naszych wspieraj.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Co to jest straż nocna?
  2. Co to znaczy – nauczyć się liczyć dni? Chodzi tu o znajomość kalendarza?
  3. Życie ludzkie jest marne jak trawa… Dlaczego zatem Bóg darzy nas taką miłością?
  4. W jaki sposób Bóg może wspierać pracę naszych rąk?
  5. Czym jest mądrość serca? Czy tym samym, co mądrość rozumu, intelektu?
  6. Co nam da dobroć Boga nad nami? Czy uchroni nas od wszystkich nieszczęść?
  7. Bóg namawia ludzi do powrotu – na czym ten powrót może polegać?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Rozmowa o ludziach, którzy żyli przed nami – sławnych i mniej sławnych. Może ulica, przy której mieszkacie, nosi imię jakiegoś człowieka. Co o nim wiemy? Może niedaleko jest jakiś pomnik? Może w waszym mieście żyli wielcy ludzie? Może wybrać się na cmentarz i pomodlić się za tych, którzy odeszli?

2. czytanie (Flm 9b-10.12-17)

Jako stary Paweł, a teraz jeszcze więzień Chrystusa Jezusa – proszę cię za moim dzieckiem – za tym, którego zrodziłem w kajdanach, za Onezymem. Jego ci odsyłam; ty zaś jego, to jest serce moje, przyjmij do domu! Zamierzałem go trzymać przy sobie, aby zamiast ciebie oddawał mi usługi w kajdanach /noszonych dla/ Ewangelii. Jednakże postanowiłem nie uczynić niczego bez twojej zgody, aby dobry twój czyn był nie jakby z musu, ale z dobrej woli. Może bowiem po to oddalił się od ciebie na krótki czas, abyś go odebrał na zawsze, już nie jako niewolnika, lecz więcej niż niewolnika, jako brata umiłowanego. /Takim jest on/ zwłaszcza dla mnie, ileż więcej dla ciebie zarówno w doczesności, jak w Panu. Jeśli więc się poczuwasz do łączności ze mną, przyjmij go jak mnie!

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Kim był Onezym? Skąd św. Paweł go znał?
  2. Kim był Filemon – adresat listu?
  3. O jakich kajdanach tu mowa? Kiedy św. Paweł napisał ten list? Dlaczego mówi o sobie „stary Paweł”?
  4. Ewangelia to kajdany czy wyzwolenie?
  5. Jaki był stosunek chrześcijan do niewolnictwa?
  6. Jakie rozstania między ludźmi zbliżają potem ludzi do siebie?
  7. Co się musi stać, aby rozstanie nie podzieliło, ale związało?
  8. Co kiedyś robili panowie ze swoimi niewolnikami, którzy uciekli od nich, a zostali złapani?
  9. Co się stanie z Onezymem, gdy wróci do swojego pana?
  10. Jakich wskazówek w tym względzie św. Paweł udziela Filemonowi?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

W niedzielne popołudnie idziemy na lody i zgadujemy, co w życiu codziennym odpowiada różnym smakom lodów (np. jaki smak ma chodzenie do szkoły? jaki smak ma sprzątanie? jaki smak ma kłótnia? co w życiu będzie bitą śmietaną, a co wafelkiem?).

CIEKAWE LINKI

Analiza czytań

Ewangelia (Łk 14,25-33)

Wielkie tłumy szły z Jezusem. On zwrócił się i rzekł do nich: Jeśli kto przychodzi do Mnie, a nie ma w nienawiści swego ojca i matki, żony i dzieci, braci i sióstr, nadto siebie samego, nie może być moim uczniem. Kto nie nosi swego krzyża, a idzie za Mną, ten nie może być moim uczniem. Bo któż z was, chcąc zbudować wieżę, nie usiądzie wpierw i nie oblicza wydatków, czy ma na wykończenie? Inaczej, gdyby założył fundament, a nie zdołałby wykończyć, wszyscy, patrząc na to, zaczęliby drwić z niego: Ten człowiek zaczął budować, a nie zdołał wykończyć. Albo który król, mając wyruszyć, aby stoczyć bitwę z drugim królem, nie usiądzie wpierw i nie rozważy, czy w dziesięć tysięcy ludzi może stawić czoło temu, który z dwudziestoma tysiącami nadciąga przeciw niemu? Jeśli nie, wyprawia poselstwo, gdy tamten jest jeszcze daleko, i prosi o warunki pokoju. Tak więc nikt z was, kto nie wyrzeka się wszystkiego, co posiada, nie może być moim uczniem.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Co to jest nienawiść?
  2. Kiedy się ją czuje?
  3. Dlaczego Jezus mówi o nienawiści wobec najbliższych?
  4. Na czym polega dźwiganie życiowego krzyża?
  5. W jaki sposób człowiek idzie za Jezusem nie niosąc krzyża?
  6. Jak rozumieć wyrzeczenie się wszystkiego? Czy to oznacza pozbycie się wszystkiego?
  7. Co dzisiaj znaczy „być uczniem Jezusa”? Czego możemy się od Niego nauczyć?
  8. Czego nas uczą Jezusowe przypowieści w tym fragmencie Ewangelii?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Zabawa A-B-C. Dzisiejsza Ewangelia przypomina nam  o byciu konsekwentnym w wierze. Jeśli mówimy A, to trzeba także powiedzieć B – głosi popularne powiedzenie. Wykorzystajmy je w naszej zabawie.