Katecheza rodzinna. 27 niedziela zwykła, rok C
1. czytanie (Ha 1,2-3;2,2-4)
Dokądże, Panie, wzywać Cię będę, a Ty nie wysłuchujesz? Wołać będę ku Tobie: Krzywda (mi się dzieje)! – a Ty nie pomagasz? Czemu każesz mi patrzeć na nieprawość i na zło spoglądasz bezczynnie? Oto ucisk i przemoc przede mną, powstają spory, wybuchają waśnie. I odpowiedział Pan tymi słowami: Zapisz widzenie, na tablicach wyryj, by można było łatwo je odczytać. Jest to widzenie na czas oznaczony, lecz wypełnienie jego niechybnie nastąpi; a jeśli się opóźnia, ty go oczekuj, bo w krótkim czasie przyjdzie niezawodnie. Oto zginie ten, co jest ducha nieprawego, a sprawiedliwy żyć będzie dzięki swej wierności.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Kim był prorok Habakuk? W jakich czasach żył? Co się wtedy działo w królestwie Izraela?
- No właśnie, po czym poznać, że Bóg wysłuchuje naszych próśb?
- Jaka jest różnica między: słyszy – wysłuchuje – spełnia?
- Dlaczego Bóg toleruje zło i nieszczęście na świecie?
- Po co prorok ma wyryć widzenie na tablicy? Nie wystarczy, gdy zapamięta?
- Dlaczego śmierć jest karą dla człowieka nieprawego?
- Po co wierność sprawiedliwemu, skoro musi cierpieć i czekać na dobre owoce nie wiadomo, jak długo jeszcze?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Habakuk pisze o tym, że wybuchają spory i waśnie… Może dobrze jest wrócić pamięcią do jakiegoś sporu czy kłótni i zadać sobie pytania: w jaki sposób można było go uniknąć? Czy w tej sytuacji można było zachować się inaczej? Co zrobić, aby nie dopuścić do najbliższej kłótni w rodzince?
Psalm (Ps 95,1-2.6-9)
REFREN: Słysząc głos Pana, serc nie zatwardzajcie
Przyjdźcie, radośnie śpiewajmy Panu, wznośmy okrzyki ku chwale Opoki naszego zbawienia.
Stańmy przed obliczem Jego z uwielbieniem, radośnie śpiewajmy Mu pieśni.
Przyjdźcie, uwielbiajmy Go padając na twarze, zegnijmy kolana przed Panem, który nas stworzył.
Albowiem On jest naszym Bogiem, a my ludem Jego pastwiska i owcami w Jego ręku.
Obyście dzisiaj usłyszeli głos Jego: „Niech nie twardnieją wasze serca jak w Meriba,
jak na pustyni w dniu Massa, gdzie Mnie kusili wasi ojcowie,
doświadczali Mnie, choć widzieli moje dzieła”.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Kiedy chce się aż śpiewać Panu Bogu?
- Kiedy na radosny śpiew nie ma za bardzo ochoty?
- Czujesz się owcą w ręku Pana Boga? Na czym to polega?
- Co się stało w Massa? Co się stao w Meriba?
- Dlaczego przodkowie kusili tam Pana Boga?
- Dlaczego człowiek wystawia Pana Boga na próbę, nawet jeśli widzi Jego wielkie dzieła?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Skoro mamy przed Panem Bogiem zginać kolana, to… warto poznać jaka jest budowa kolana. Szukamy danych na temat tej ważnej części ciała.
2. czytanie (Tm 1,6-8.13-14)
Przypominam ci, abyś rozpalił na nowo charyzmat Boży, który jest w tobie przez włożenie moich rąk. Albowiem nie dał nam Bóg ducha bojaźni, ale mocy i miłości, i trzeźwego myślenia. Nie wstydź się zatem świadectwa Pana naszego ani mnie, Jego więźnia, lecz weź udział w trudach i przeciwnościach znoszonych dla Ewangelii według mocy Boga! Zdrowe zasady, któreś posłyszał ode mnie, miej za wzorzec w wierze i miłości w Chrystusie Jezusie! Dobrego depozytu strzeż z pomocą Ducha Świętego, który w nas mieszka.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Co to jest charyzmat?
- Na czym polega nałożenie rąk? O co tu chodzi?
- Kiedy szczególnie przydaje się duch trzeźwego myślenia?
- Jakie trudy i przeciwności musiał znosić Tymoteusz, adresat listu?
- Co to za zdrowe zasady chrześcijańskiego życia?
- Wzorzec Jezusa Chrystusa – dlaczego dzisiaj jest jeszcze aktualny?
- PO czym można poznać, że mieszka w nas Duch Święty?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Metoda – plastyka. W dowolny sposób wykonujemy ilustrację pt. „Serce pełne Ducha Świętego”.
Ewangelia (Łk 17,5-10)
Apostołowie prosili Pana: Przymnóż nam wiary. Pan rzekł: Gdybyście mieli wiarę jak ziarnko gorczycy, powiedzielibyście tej morwie: Wyrwij się z korzeniem i przesadź się w morze, a byłaby wam posłuszna. Kto z was, mając sługę, który orze lub pasie, powie mu, gdy on wróci z pola: Pójdź i siądź do stołu? Czy nie powie mu raczej: Przygotuj mi wieczerzę, przepasz się i usługuj mi, aż zjem i napiję się, a potem ty będziesz jadł i pił? Czy dziękuje słudze za to, że wykonał to, co mu polecono? Tak mówcie i wy, gdy uczynicie wszystko, co wam polecono: Słudzy nieużyteczni jesteśmy; wykonaliśmy to, co powinniśmy wykonać.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Co to jest gorczyca?
- Jakie posiada ziarenka?
- Co to jest morwa? Jaki ma system korzeniowy?
- Jakie są zadania służącego w domu?
- Jakie są nasze zadania w życiu? Co właściwie mamy w życiu zrobić?
- Co to jest wiara?
- Jak można jej przemnożyć?
- Dlaczego uczniowie zwracają się z tym do Jezusa? Sami nie potrafią bardziej uwierzyć?
- Czym różni się wiara jako łaska od wiary wypracowanej przez człowieka?
- Naprawdę uczniowie mieli wiarę mniejszą od ziarenka gorczycy?
- Do jakiego ziarenka przyrównamy wiarę każdego z nas?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Poznajemy ziarenka różnych roślin.