Katecheza rodzinna. 3 niedziela Wielkiego Postu, rok C

Grupa docelowa: Rodziny Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: Katecheza rodzinna, rok C

1. czytanie (Wj 3,1-8a.13-15)

Mojżesz pasł owce swego teścia, Jetry, kapłana Madianitów, zaprowadził pewnego razu owce w głąb pustyni i przyszedł do góry Bożej Horeb. Wtedy ukazał mu się Anioł Pański w płomieniu ognia, ze środka krzewu. Mojżesz widział, jak krzew płonął ogniem, a nie spłonął od niego. Wtedy Mojżesz powiedział do siebie: Podejdę, żeby się przyjrzeć temu niezwykłemu zjawisku. Dlaczego krzew się nie spala? Gdy zaś Pan ujrzał, że Mojżesz podchodził, żeby się przyjrzeć, zawołał Bóg do niego ze środka krzewu: Mojżeszu, Mojżeszu! On zaś odpowiedział: Oto jestem. Rzekł mu Bóg: Nie zbliżaj się tu! Zdejm sandały z nóg, gdyż miejsce, na którym stoisz, jest ziemią świętą. Powiedział jeszcze Pan: Jestem Bogiem ojca twego, Bogiem Abrahama, Bogiem Izaaka i Bogiem Jakuba. Mojżesz zasłonił twarz, bał się bowiem zwrócić oczy na Boga. Pan mówił: Dosyć napatrzyłem się na udrękę ludu mego w Egipcie i nasłuchałem się narzekań jego na ciemiężców, znam więc jego uciemiężenie. Zstąpiłem, aby go wyrwać z ręki Egiptu i wyprowadzić z tej ziemi do ziemi żyznej i przestronnej, do ziemi, która opływa w mleko i miód. Mojżesz zaś rzekł Bogu: Oto pójdę do Izraelitów i powiem im: Bóg ojców naszych posłał mię do was. Lecz gdy oni mnie zapytają, jakie jest Jego imię, to cóż im mam powiedzieć? Odpowiedział Bóg Mojżeszowi: JESTEM, KTORY JESTEM. I dodał: Tak powiesz synom Izraela: JESTEM posłał mnie do was. Mówił dalej Bóg do Mojżesza: Tak powiesz Izraelitom: JESTEM, Bóg ojców waszych, Bóg Abrahama, Bóg Izaaka i Bóg Jakuba posłał mnie do was. To jest imię moje na wieki i to jest moje zawołanie na najdalsze pokolenia.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

Warstwa historyczna tekstu

  1. Kim był Mojżesz? Więcej wiadomości na jego temat znajdziesz tutaj: http://www.mateusz.pl/duchowosc/pb/jak-pb-14.htm
  2. Sprawdźcie, co Mojżesz robi wśród obcego plemienia Madianitów? Dlaczego się tam znalazł?
  3. W jaki sposób został zięciem kapłana Madianitów?
  4. Poszukajcie w atlasie góry Toreb. W Internecie na pewno są zdjęcia tej góry i okolicy, zobaczcie, jak ona wygląda? Jak wygląda pustynia wokół góry Horeb?
  5. Na czym polegała udręka Izraelitów w Egipcie?
  6. Czym jest dla Mojżesza misja, którą ma wykonać? Czy łatwo jest wrócić do rodaków po 40 latach?

Warstwa teologiczna tekstu

  1. Na pewno Mojżesz pasał tu owce nie raz nie dwa… Bóg przychodzi do niego w miejscu po prostu banalnym i przy banalnym zajęciu… Dlaczego objawia mu się przy zwyczajnej czynności, a nie np. w czasie wyjątkowej, świątecznej uroczystej modlitwy?
  2. Jakie znaczenie ma dla nas symbol ognia? Z czym kojarzy nam się ogień?
  3. Poszukajmy znaczenia tego symbolu w Biblii. Gdzie jeszcze występuje ogień? Co oznacza?
  4. Krzew płonie, ale się nie spala… Co dzisiaj, w naszej codzienności możemy w ten sposób opisać? Czym np. różni się miłość, która płonie i się wypala od tej, która płonie i się nie wypala? Co oprócz ognia miłości może trwać w ten sposób?
  5. Po czym możemy poznać, że Bóg JEST? A co z odpowiedzią na pytanie: GDZIE Bóg jest?
  6. Dlaczego Mojżeszowi nie wolno zbliżyć się do krzewu? Dlaczego zasłania twarz?
  7. Dlaczego Izraelici mieliby zapytać Mojżesza o imię Boga, który go przysłał? Czy to rzeczywiście takie ważne?
  8. Dlaczego Mojżesz pyta Boga o imię?
  9. Znaczenie imienia w Biblii – czy jest tylko słowem, którym woła się kogoś, czy czymś więcej?
  10. W jaki sposób dążyć mądrze ku Bogu, który JEST? Czy dążąc ku Niemu czuję, że także coraz bardziej „jestem”?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Zabawa „Nieme zwierzę”. Poszukujemy zabawek – zwierząt, uwaga – w samej zabawie zabawek – zwierząt musi być ich o jedno WIĘCEJ niż uczestników zabawy. Trzymamy je na stole, w koszu przed nami lub na innym widocznym miejscu. Pasterz wychodzi na chwilę z pokoju. Każdy wybiera sobie jedno zwierzę, którego głos będzie naśladował. Oczywiście jedno zwierzę zostaje „nieme”. Pasterz przychodzi, a my głośno i hałaśliwie naśladujemy wybrane przez nas zwierzaki. Zadaniem pasterza będzie zgadnięcie, które zwierzę jest „nieme”. (Pomysł zaczerpnięty z książki „365 gier i zabaw na każdy dzień roku”)

Psalm (Ps 103,1-4.6-8.11)

REFREN: Pan jest łaskawy, pełen miłosierdzia

Błogosław, duszo moja, Pana i wszystko, co jest we mnie, święte imię Jego.
Błogosław, duszo moja, Pana i nie zapominaj o wszystkich Jego dobrodziejstwach.

On odpuszcza wszystkie twoje winy i leczy wszystkie choroby,
On twoje życie ratuje od zguby i obdarza cię laską i zmiłowaniem.

Dzieła Pana są sprawiedliwe, wszystkich uciśnionych ma w swojej opiece.
Drogi swoje objawił Mojżeszowi, swoje dzieła synom Izraela.

Miłosierny jest Pan i łaskawy, nieskory do gniewu i bardzo cierpliwy.
Bo jak wysoko niebo wznosi się nad ziemią, tak wielka jest łaska Pana dla Jego czcicieli.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Co to jest dusza?
  2. Dlaczego Bóg jest tak bardzo cierpliwy?
  3. A może lepiej by było, gdyby się czasami rozgniewał?
  4. Co się dzieje, gdy człowiek nabożnie powtarza Boże imię? Jakie skutki następują, gdy imienia tego nadużywa?
  5. Czy opieka Pana Boga likwiduje uciśnienie?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Wędrówki po domowych wyspach. Wyobrażamy sobie, że cała podłoga w domu to jedno wielkie morze, przez które musimy przejść za pomocą wysp zrobionych z gazet złożonych na pół. Wysp gazetowych musi być tyle, ilu jest uczestników zabawy, pomagamy sobie nawzajem przechodzić z wyspy na wyspę i w ten sposób wędrujemy po domu. (Nie wiem, jaki związek ma ta zabawa z psalmem, ale mi się bardzo podoba! Pomysł zaczerpnięty z książki „365 gier i zabaw na każdy dzień roku”)

2. czytanie (1 Kor 10,1-6.10-12)

Nie chciałbym, bracia, żebyście nie wiedzieli, że nasi ojcowie wszyscy, co prawda, zostawali pod obłokiem, wszyscy przeszli przez morze, i wszyscy byli ochrzczeni w [imię] Mojżesza, w obłoku i w morzu; wszyscy też spożywali ten sam pokarm duchowy i pili ten sam duchowy napój. Pili zaś z towarzyszącej im duchowej skały, a ta skała – to był Chrystus. Lecz w większości z nich nie upodobał sobie Bóg; polegli bowiem na pustyni. Stało się zaś to wszystko, by mogło posłużyć za przykład dla nas, abyśmy nie pożądali złego, tak jak oni pożądali. Nie szemrajcie, jak niektórzy z nich szemrali i zostali wytraceni przez dokonującego zagłady. A wszystko to przydarzyło się im jako zapowiedź rzeczy przyszłych, spisane zaś zostało ku pouczeniu nas, których dosięga kres czasów. Niech przeto ten, komu się zdaje, że stoi, baczy, aby nie upadł.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Czy Boża opieka w ludzkim życiu może być trochę kłopotliwa? Czy jednak nie lepsza byłaby zupełna wolność i niezależność?
  2. Po co poznawać to, co opisuje Biblia? Czy dawniejsze dzieje Izraela są w jakiś sposób dla nas ważne?
  3. Co może być ważnego dla mnie w tym, że Izraelici wędrowali przez pustynię prowadzeni przez Boga dawno temu? W końcu i tak spora ich część zginęła na pustyni…
  4. Jak dzisiaj najlepiej zachęcać się wzajemnie do gorliwości w wierze? Przeczytajcie tekst:

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Zabawa „Mądre nogi”. Na podłodze kładziemy sporo małych przedmiotów. Potem jedna osoba chodzi z zawiązanymi oczami i szukając przedmiotów stopą stara się je rozpoznać także stopą. „Rozszyfrowane” przedmioty odkładamy na bok. Dla następnej osoby inaczej układamy te same przedmioty, albo bierzemy inne. (Nie wiem, jaki związek ma ta zabawa z psalmem, ale mi się bardzo podoba! Pomysł zaczerpnięty z książki „365 gier i zabaw na każdy dzień roku”)

 

Ewangelia (Łk 13,1-9)

W tym czasie przyszli niektórzy i donieśli Mu o Galilejczykach, których krew Piłat zmieszał z krwią ich ofiar. Jezus im odpowiedział: Czyż myślicie, że ci Galilejczycy byli większymi grzesznikami niż inni mieszkańcy Galilei, że to ucierpieli? Bynajmniej, powiadam wam; lecz jeśli się nie nawrócicie, wszyscy podobnie zginiecie. Albo myślicie, że owych osiemnastu, na których zwaliła się wieża w Siloam i zabiła ich, było większymi winowajcami niż inni mieszkańcy Jerozolimy? Bynajmniej, powiadam wam; lecz jeśli się nie nawrócicie, wszyscy tak samo zginiecie. I opowiedział im następującą przypowieść: Pewien człowiek miał drzewo figowe zasadzone w swojej winnicy; przyszedł i szukał na nim owoców, ale nie znalazł. Rzekł więc do ogrodnika: Oto już trzy lata, odkąd przychodzę i szukam owocu na tym drzewie figowym, a nie znajduję. Wytnij je: po co jeszcze ziemię wyjaławia? Lecz on mu odpowiedział: Panie, jeszcze na ten rok je pozostaw; ja okopię je i obłożę nawozem; może wyda owoc. A jeśli nie, w przyszłości możesz je wyciąć.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Ludzie przyszli do Jezusa z plotkami na temat tragedii i śmierci. Jaka jest rola plotek w ludzkim życiu?
  2. Czy życie człowieka może być podobne do drzewa, które nie wydaje owoców? Na czym polega takie podobieństwo?
  3. Symbolika drzewa figowego – jakie znaczenie ma to drzewo. Poszukajcie informacji na jego temat.
  4. W jaki sposób znaleźć chęci do własnego rozwoju życiowego?
  5. jakie owoce chcemy wydać w naszym życiu tej wiosny?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Rymowane owoce – jedna osoba podaje nazwę owocu, a inne szukają wyrazu, który się rymuje z nazwą owocu (może to być dowolny wyraz).