Sakrament namaszczenia chorych
Dane ogólne: katecheta: Maksymilian Robak, klasa VI, Szkoła Podstawowa
Pomoce dydaktyczne wykorzystane w katechezie:
Pismo Święte, podręcznik, kartki A4, flamastry, teksty biblijne dla grup, biały obrus, krzyż, dwie świece, obrzędy sakramentu namaszczenia chorych, komputer, projektor multimedialny, tablica, bursa
Nazwy stosowanych metod: Rozmowa kierowana, wykład, pogadanka, analiza tekstu, praca w grupach
Zastosowane pomoce: Pismo święte, podręcznik, prezentacja PowerPoint, biały obrus, krzyż, dwie świece, obrzędy sakramentu namaszczenia chorych, bursa
Temat bieżącej katechezy: Sakrament chorych
Temat poprzedniej katechezy: Prawomocni chrześcijanie
Cel ogólny: Celem ogólnym tej katechezy jest zapoznanie uczniów ze znaczeniem sakramentu namaszczenia chorych oraz doprowadzenie uczniów do prawdy o zbawiennym działaniu sakramentu namaszczenia chorych na cierpiących, chorych;
Cele szczegółowe:
dydaktyczny: celem dydaktycznym tej katechezy ma być zapoznanie uczniów ze skutkami sakramentu namaszczenia chorych oraz jak wygląda udzielanie tego sakramentu chorym w domu;
wychowawczy: Celem wychowawczym tej katechezy ma być formowanie w uczniach postawy służby wobec potrzebujących oraz postawy modlitwy i wsparcia duchowego wobec tych osób;
operacyjny: – uczeń wie, kiedy i w jakim celu udziela się sakramentu namaszczenia chorych;
– uczeń rozumie, że jest to sakrament umocnienia chorego w cierpieniu, pomoc w być może ostatnich chwilach życia na ziemi;
– uczeń potrafi wymienić, co należy przygotować, gdy ten sakrament jest udzielany w domu.
Elementy wstępne katechezy:
- gdy uczniowie wchodzą do klasy puszczam muzykę z wyświetlonym tekstem i w międzyczasie rozdaje uczniom teksty modlitwy wiernych
- powitanie uczniów katechizowanych i przedstawienie się
- komenda do wyciszenia
- komentarz do modlitwy (Stanąć w obecności Pana)
- modlitwa
- sprawdzenie obecności
- sprawdzenie pracy domowej
Powitanie:
Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus. Następnie czekam na odpowiedź: Na wieki wieków Amen! Krótko przedstawiam się: Nazywam się Maksymilian Robak i jestem studentem V roku w Wyższym Seminarium Duchownym w Lublinie. Mam dzisiaj przyjemność przeprowadzić z wami katechezę. Wierzę że ten czas spędzimy miło i owocnie.
Wszyscy jesteśmy dziećmi Bożymi i jak każde dziecko chcemy być blisko Ojca, chcemy żeby nam zawsze towarzyszył i dopomagał. Zaprośmy teraz Boga do naszej wspólnoty.
Komentarz – stanąć w obecności Pana:
Syn Boży, Jezus Chrystus jest teraz obecny wśród nas. Wszyscy jesteśmy dla Niego bardzo ważni. On przychodzi, aby dzisiaj do nas przemawiać, aby zamieszkać w naszych sercach, aby nam pokazać jak mamy żyć.
Intencja modlitwy:
Uczyńmy teraz znak krzyża świętego i pomódlmy się za tych wszystkich, którzy przeżywają kryzys wiary, nadziei bądź miłości aby w Panu Bogu odnaleźli siłę i mocy do przezwyciężenia trudności. Pamiętajmy, że gdzie dwóch albo trzech zgromadzonych jest w imię Jezusa, tam On jest pośrodku nich. Pamiętajmy również, że jesteśmy w okresie, który przygotowuje nas na przyjście Pana Jezusa, więc prośmy Pana abyśmy mogli godnie się do tych świąt przygotować. Będziemy się modlić Aktem Wiary.
W imię Ojca i Syna… Wierzę w Ciebie…(wyświetlam treść aktu na rzutniku)
Sprawdzenie obecności i pracy domowej:
Poprzez wyczytywanie imion w kolejności zapisanej w dzienniku.
Gdy kogoś nie ma, mogę zapytać dlaczego ta osoba jest nieobecna.
- zapowiedź sprawdzenia: Moi drodzy za chwilę sprawdzę listę obecności.
- Mieliście również zadaną pracę domową, chciałbym teraz sprawdzić owoce waszej pracy. Za chwilę przejdę się po klasie i u każdego w zeszycie sprawdzę czy wywiązał się z obowiązku.
- minuta miłosierdzia: Dla tych wszystkich, którzy nie odrobili pracy domowej ogłaszam minutę miłosierdzia. Proszę, aby te osoby, które z jakiegoś powodu nie odrobiły pracy domowej w postawie szczerości poinformowały mnie o tym, a nie będzie dla nich skutków w postaci negatywnych ocen. Niech teraz te osoby podadzą mi swój numer w dzienniku. Dwie osoby, które wyczytam przeczytają nam wszystkim treść swojej pracy domowej.
Zainteresowanie:
Jako element zainteresowania wykorzystam przedmioty, służące do przygotowania sakramentu namaszczenia chorych, gdy ten odprawiany jest w domu; drugim elementem zainteresowania będzie opowiedzenie mojego doświadczenia z przyjętego sakramentu.
Podanie nowego materiału – nowe wiadomości :
a) Na początek zrobię krótkie wprowadzenie w temat cierpienia i choroby: „ Choroba i cierpienie jest częścią ludzkiego życia, myślę, ze każdy z was doświadczył jej, czy to osobiście, czy u swoich najbliższych. Oraz naszkicuje czym jest sakrament chorych ( tekst wyświetlę na rzutniku)
Udzielenie sakramentu chorych nie ma na celu -jak się nieraz sądzi – wyłącznie przygotowania człowieka na śmierć, lecz również umocnienie go w jego cierpieniach. Człowiek niebezpiecznie chory potrzebuje szczególnej łaski Bożej, aby pod wpływem lęku nie upadł na duchu i podlegając pokusom złego ducha nie zachwiał się w wierze. Dlatego Chrystus w sakramencie namaszczenia daje swoim wiernym, dotkniętym chorobą, potężną moc i obronę.
Następnie pokarze na rzutniku kilka zdjęć na podstawie których przeprowadzę pogadankę z uczniami (slajd numer 2).
b) Następnie zadam uczniom do przeczytania fragment z książki. ( punkt 1 strona 72)
Po przeczytaniu zadam uczniom pytanie: Jak myślicie, co odczuwają ludzie chorzy, cierpiący oraz czego potrzebują?”
Podsumowaniem powinien być wniosek, że choremu potrzeba umocnienia łaską Bożą i obecności drugiego człowieka, gdyż często choroba wywołuje myśli o śmierci i pytanie o sens życia doczesnego – rozmowa kierowana.
c) W tym miejscu demonstruję rekwizyty ( stół nakryty białym obrusem, krzyż, dwie świece, naczynie z poświecona wodą, kropidło oraz wata) i opowiadam jak wygląda udzielanie sakramentu namaszczenia chorych w domu. Informuję również, jak powinni się zachować w tym momencie domownicy, np.: nie przeszkadzać, gdy chory chciałby się wyspowiadać, służyć pomocą księdzu i choremu, modlić się razem z kapłanem.
d) Na podstawie podręcznika ( punkt II) uczniowie przygotowują informacje na temat ustanowienia sakramentu namaszczenia chorych, jego skutków dla osoby chorej lub w podeszłym wieku, sytuacji, w których się udziela.
Dzielę uczniów na trzy grupy, każda grupa otrzymuje tekst biblijny, kartkę A4, flamastry.
Uczniowie odpowiadają na pytania na podstawie tekstów biblijnych.
I grupa – Mt 9, 27 – 30a – O co zapytał Jezus, zanim uzdrowił niewidomych?
II grupa – Mk 6, 12-13 – Co robili Apostołowie w imieniu Chrystusa?
III grupa – Jk 5, 14-15 – O czym świadczy ten fragment biblijny?
Przedstawiciele grup prezentują wnioski z pracy – praca w grupach.
e) Wspólnie z uczniami określam znaczenie tego sakramentu dla człowieka wierzącego.
Przez sakrament namaszczenia Zbawiciel umacnia cierpiącą osobę, włącza ją w tajemnicę swojej zbawczej męki i śmierci, odpuszcza jej grzechy i uświęca ją. Dzięki łasce tego sakramentu chory lub cierpiący człowiek zyskuje pomoc dla własnego zbawienia, a równocześnie przez swoje cierpienie i śmierć przymnaża różnych zbawczych darów całemu Kościołowi. Chrystus w sakramencie namaszczenia udziela łaski człowiekowi cierpiącemu. Apostołowie jako spadkobiercy Chrystusa – udzielają sakramentów, uzdrawiają, odpuszczają grzechy. – pogadanka.
Cel wychowawczy:
- Zapoznanie ucznia ze znaczeniem sakramentu namaszczenia chorych dla chorego i cierpiącego człowieka;
- Uświadomienie uczniom skutków przyjęcia sakramentu namaszczenia chorych;
- Uczniowie potrafią wydobyć wartości z obejrzanych slajdów;
- Uczą się wydobywać istotne treści z tekstu;
Treści z celu dydaktycznego, do których wraca się poprzez modlitwę w celu wychowawczym:
Uczniowie posiadają wiedzę i potrafią wskazać na sakrament namaszczenia chorych jako na Bożą pomoc dla człowieka umierającego. Uczniowie potrafią tą wiedzą dzielić się z innymi i wprowadzać ją w codzienne życie.
Wartości: wartość modlitwy i łaski sakramentu zwłaszcza w chwilach „ zdawania najtrudniejszego egzaminu na ziemi”, być może przeżywania ostatnich chwil przed odejściem do Pana;
Postawy: altruizmu, pomocy w potrzebie – służby;
Komentarz wprowadzający uczniów do modlitwy:
Zapraszam teraz wszystkich na środek abyśmy utworzyli krąg i wspólnie się pomodlili.
Modlitwa śródlekcyjna:
„ Powiedzieliśmy sobie przed chwilą, jakie znaczenie ma dla człowieka wierzącego sakrament namaszczenia chorych, na początku katechezy mówiliśmy o potrzebach osób chorych, jak ważne jest dla nich wsparcie łaski Bożej w trudnych chwilach oraz pomoc osób im bliskich.
Jeden z uczniów zapala świece wypowiadając słowa: Światło Chrystusa.
Reszta odpowiada: Bogu niech będą dzięki.
Modlitwa wstępna: W tym momencie pomódlmy się do Pana Boga w intencji tych osób, które teraz potrzebują naszego wsparcia.
Po każdym wezwaniu będziemy odpowiadać: Wysłuchaj nas Panie.
Następnie zostają przeczytane wezwania modlitwy wiernych które rozdałem wybranym uczniom na początku lekcji.
- Prosimy Cię Panie, za naszymi chorymi kolegami i koleżankami, abyś Ty pozwolił im jak najszybciej powrócić do nas i cieszyć się razem z nami zdrowiem; Ciebie prosimy…
- Prosimy Cię Panie, za chorych rodziców, rodziców chrzestnych, abyś ty uprosił u Swego Ojca, dar zdrowia dla nich; Ciebie prosimy….
- Prosimy Cię Panie, za chorych naszych nauczycieli, abyś Ty najlepszy Lekarz udzielił im łaski zdrowia i aby do nas szybko powrócili Ciebie prosimy…
- Prosimy Cię Panie, za osoby nieuleczalnie chore, aby umiały swoje cierpienia ofiarować w intencjach osób które nie chcą uwierzyć w Twoją miłość; Ciebie prosimy…
- Prosimy Cię Panie, za wszystkich którzy troszczą się o nasze zdrowie, abyś ty im w tej szczytnej posłudze codziennie błogosławił Ciebie prosimy…
- Prosimy Cię Panie, za nas tu obecnych abyśmy zawsze szanowali swoje zdrowie; Ciebie prosimy…
Modlitwę końcową odmawiam samodzielnie:
Boże, Ojcze Wszechmogący wysłuchaj nasze modlitwy które pokornie zanosimy. Polecamy się Twojemu miłosierdziu i łaskawości. Strzeż naszego życia, abyśmy postępując w świetle wiary, żyjąc nadzieją i trwając w miłości, doszli do obiecanego szczęścia wiecznego. Przez naszego Pana, Jezusa Chrystusa, Twojego Syna, który z Tobą żyje i króluje w jedności Ducha Świętego, Bóg przez wszystkie wieki wieków. Amen.
Po modlitwie czynimy znak krzyża, gaszę świecę i proszę, aby wszyscy usiedli na swoich miejscach.
Podsumowanie
Wyświetlam slajdy z pytaniami:
- Kto ustanowił sakrament namaszczenia chorych?
- Jak wygląda udzielanie sakramentu w domu chorego?
- Jakie skutki przynosi osobie chorej?
- W jakich sytuacjach się go udziela?
- Treść notatki do zeszytu: (wyświetlam na rzutniku)
Skutki i łaski sakramentu namaszczenia chorych są następujące:
- Zjednoczenie chorego z męką Chrystusa dla jego własnego dobra oraz dla dobra całego Kościoła;
- Umocnienie, pokój i odwaga, by przyjmować po chrześcijańsku cierpienia choroby i starości;
- Przebaczenie grzechów, jeśli chory nie mógł go otrzymać przez sakrament pokuty;
- Powrót do zdrowia, jeśli to służy dobru duchowemu. KKK 1532
Tematy prac domowych: (wyświetlam na rzutniku)
Do wyboru:
- Korzystając z podręcznika, napisz jak rozumiesz słowa kardynała Stefana Wyszyńskiego: „Gdy nadchodzą cierpienie i udręki, również modlitwa pomaga pokonać ich ciężar, gdy składamy Bogu w Jego ojcowskie dłonie wszystko, co boli”;
- Jeśli to możliwe opisz w zeszycie jak wyglądało udzielenie tego sakramentu chorym w domu, w którym ty uczestniczyłeś;
- Na podstawie dostępnych ci źródeł opisz życie i działalność twojego świętego patrona;
- Wchodząc na stronę http://www.katolicki.net (korzystając z zakładki sakramenty) odpowiedz pisemnie na pytanie: Jakie łaski otrzymuje człowiek w sakramencie namaszczenia chorych?
Zakończenie- kolejność czynności:
- krótkie podziękowanie
- słowa pożegnania i zachęty
- komentarz do modlitwy
- komenda do powstania
- modlitwa
- komenda do pakowaniu się (na dźwięk dzwonka można wyjść)
Komentarz na zakończenia katechezy:
Bardzo dziękuję wszystkim za dzisiejsze spotkanie, uwagę i skupienie podczas tej katechezy. Mam nadzieję, że treści, które dzisiaj poznaliśmy wspólnie na długo zostaną w naszej pamięci. A teraz pomódlmy się na zakończenie katechezy, podziękujmy Jezusowi za tak wielki dar, jakim jest sakrament namaszczenia chorych. Dziękujmy mu, że jest zawsze z nami, a zwłaszcza, że nas nie opuszcza w chwilach najtrudniejszych – choroby i cierpienia.
Modlitwy na koniec katechezy:
Odmówmy wspólnie modlitwę, którą nas nauczył Jezus Chrystus i prośmy Pana, aby dał nam łaskę godnego przygotowania się na Jego przyjście w Święta Bożego Narodzenia, a przede wszystkim na Jego ostateczne przyjście: „ Ojcze Nasz…”
Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus!