Asceza
1. Asceta
WSTĘP
Godne uwagi jest to, że wszystkie współczesne objawienia maryjne, zarówno aprobowane przez Kościół, jak i te budzące kontrowersje, mówią o potrzebie pokuty. Także w ujawnionej przez Stolicę Apostolską w maju 2000 roku tzw. Trzeciej Tajemnicy Fatimskiej, siostra Łucja zanotowała wizję anioła, który „wskazując prawą ręką ziemię, powiedział mocnym głosem: pokuta, pokuta, pokuta!”.
To wezwanie do pokuty nie jest wcale czymś nowym. Już pierwsze słowa publicznego nauczania Chrystusa zawierają wyraźne wezwanie do nawrócenia i pokuty ze względu na. Królestwo Boże [por. Mt 4, 17 „Odtąd począł Jezus nauczać i mówić: Nawracajcie się, albowiem bliskie jest królestwo niebieskie”, Mk l, 15 „Czas się wypełnił i bliskie jest królestwo Boże. nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię”).
Toteż chrześcijaństwo od samego początku niezwykle ceniło ascezę, umartwienie i wszelkie formy pokuty, czemu dawali wyraz głównie anachoreci, udający się na pustynię, jak chociażby patriarchowie życia zakonnego: św. Antoni Pustelnik (+ 356) i św. Pachomiusz (+ 347).
O wartości ascezy i pokuty dla chrześcijańskiego życia duchowego współcześnie przypomina m.in. Katechizm Kościoła Katolickiego, który stwierdza, że „droga do doskonałości wiedzie przez Krzyż. Nie ma świętości bez wyrzeczenia i bez walki duchowej. Postęp duchowy zakłada ascezę i umartwienie, które prowadzą stopniowo do życia w pokoju i radości błogosławieństw” (KKK 2015).
AKTYWIZACJA
Praca indywidualna. Metoda – plastyka. Zadanie jest następujące: wyobraźmy sobie, że jakiś przeciętny i pobożny student przejął się szczerze wezwaniem do pokuty… Jak to można zilustrować? Czas na wykonanie zadania. Prezentacja na forum. Czas na dyskusję.
PYTANIA DO DYSKUSJI
- Co myślicie o tym, co Jezus głosił na początku swojej misji? Czy to pierwotne wezwanie Jezusa jest dzisiaj aktualne?
- Czy może być atrakcyjne dla studenta?
- Jakiego człowieka asceza może zachwycić?
- Jakie mogą być owoce pokuty?
- Czym się różni pokuta wewnętrzna od zewnętrznej?
- Pokuta jest pewnego rodzaju drogą – gdzie jest jej cel? Po co nią dążyć?
PUENTA
Gdybyśmy prześledzili wszystkie teksty biblijne mówiące o potrzebie pokuty, a jest ich bardzo wiele tak w Starym, jak i w Nowym Testamencie, to przekonalibyśmy się, że chodzi nie tyle o posty i umartwienia czy przysłowiowe nakładanie wora pokutnego oraz posypywanie głowy popiołem, lecz przede wszystkim o pokutę wewnętrzną, czyli gruntowną przemianę serca (por. KKK 1430).
KKK 1430 Podobnie jak u Proroków, wezwanie Jezusa do nawrócenia i pokuty nie ma na celu najpierw czynów zewnętrznych, „wora pokutnego i popiołu”, postów i umartwień, lecz nawrócenie serca, pokutę wewnętrzną. Bez niej czyny pokutne pozostają bezowocne i kłamliwe. Przeciwnie, nawrócenie wewnętrzne skłania do uzewnętrznienia tej postawy przez znaki widzialne, gesty i czyny pokutne
Zewnętrzne czyny pokutne tylko wówczas mają sens, gdy wyrażają prawdziwe nawrócenie, to jest zerwanie z grzechem i przylgnięcie do Miłosiernego Boga. Tę właściwą drogę nawrócenia i pokuty wspaniale ukazuje Jezus w przypowieści o synu marnotrawnym (Łk 15, 11-24), w której centralną postacią jest „miłosierny ojciec”, przygarniający bez żadnych warunków czy pretensji nawróconego i pokutującego syna (por. KKK 1439).
KKK 1439 Droga nawrócenia i pokuty została wspaniale ukazana przez Jezusa w przypowieści o synu marnotrawnym, w której centralne miejsce zajmuje „miłosierny ojciec” (Łk 15, 11-24).
Zafascynowanie złudną wolnością; opuszczenie domu ojcowskiego; ostateczna nędza, w której znalazł się syn po roztrwonieniu majątku; głębokie upokorzenie, kiedy musiał paść świnie, co więcej, upokorzenie spowodowane tym, że pragnął pożywić się strąkami, którymi one się żywiły; refleksja nad utraconymi dobrami; skrucha i decyzja uznania się winnym wobec ojca; droga powrotu; wielkoduszne przyjęcie przez ojca, jego radość.
W ten sposób przebiega droga nawrócenia. Piękna suknia, pierścień i uczta są symbolami nowego życia, czystego i godnego, pełnego radości, będącego udziałem człowieka, który powraca do Boga i na łono rodziny, jaką jest Kościół.
Jedynie serce Chrystusa, które zna głębię miłości Ojca, mogło nam w taki sposób, pełen prostoty i piękna, ukazać bezmiar Jego miłosierdzia.
2. Protest
WSTĘP
Tak zaświadcza Pismo Święte i cała Tradycja, wielkodusznie podejmowany trud wewnętrznej pokuty, wyraża się w bardzo zróżnicowanych formach. Są to głównie: post, modlitwa i jałmużna. Jak podkreśla Katechizm Kościoła Katolickiego, post wyraża nawrócenie w odniesieniu do samego siebie, modlitwa jest wyrazem nawrócenia do Boga, a wyrazem pojednania z ludźmi jest ofiarowana jałmużna (por. KKK 1434).
KKK 1434 Wewnętrzna pokuta chrześcijanina może wyrażać się w bardzo zróżnicowanych formach. Pismo święte i Ojcowie Kościoła kładą nacisk szczególnie na trzy formy: post, modlitwę i jałmużnę. Wyrażają one nawrócenie w odniesieniu do samego siebie, do Boga i do innych ludzi. Obok radykalnego oczyszczenia, jakiego dokonuje chrzest lub męczeństwo, wymienia się jako środek otrzymania przebaczenia grzechów: wysiłki podejmowane w celu pojednania się z bliźnim, łzy pokuty, troskę o zbawienie bliźniego wstawiennictwo świętych i praktykowanie miłości, która „zakrywa wiele grzechów” (1 P 4, 8).
Ponadto wspomnieć trzeba pielgrzymki pokutne, różne dobrowolne ograniczenia, zwane umartwieniami, jak również dzieła charytatywne i misyjne (por. KKK 1437-1438).
KKK 1437 Czytanie Pisma świętego, Liturgia Godzin, modlitwa „Ojcze nasz”, każdy szczery akt kultu lub pobożności ożywia w nas ducha nawrócenia i pokuty oraz przyczynia się do przebaczenia grzechów.
KKK 1438 Okresy i dni pokuty w ciągu roku liturgicznego (Okres Wielkiego Postu, każdy piątek jako wspomnienie śmierci Pana) są w Kościele specjalnym czasem praktyki pokutnej. Okresy te są szczególnie odpowiednie dla ćwiczeń duchowych, liturgii pokutnej, pielgrzymek o charakterze pokutnym, dobrowolnych wyrzeczeń, jak post i jałmużna, braterskiego dzielenia się z innymi (dzieła charytatywne i misyjne).
AKTYWIZACJA
Praca w grupach. Metoda – wniosek. Zadanie jest następujące: wyobrażamy sobie, że postanowiono usunąć spośród przykazań kościelnych, przykazanie 4: Zachowywać nakazane posty i wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych, a w okresach pokuty powstrzymywać się od udziału w zabawach. W związku z tym pozostałe przykazania postanowiły napisać wniosek – podanie o pozostawienie 4 przykazania kościelnego wśród nich. Niezbędna jest tu personifikacja przykazań kościelnych. Czas na wykonanie zadania. Prezentacja na forum. Czas na dyskusję.
- W niedziele i święta nakazane uczestniczyć we Mszy Świętej i powstrzymać się do prac niekoniecznych.
- Przynajmniej raz w roku przystąpić do sakramentu pokuty.
- Przynajmniej raz w roku, w okresie wielkanocnym, przyjąć Komunię Świętą.
- Zachowywać nakazane posty i wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych, a w okresach pokuty powstrzymywać się od udziału w zabawach.
- Troszczyć się o potrzeby Kościoła.
PYTANIA DO DYSKUSJI
- Kiedy człowiek rezygnuje z ducha ascezy i umartwienia?
- Problem postu – po co on jest?
- Czy tu chodzi tylko o pokarm?
- Jak pokuta działa na modlitwę człowieka?
PUENTA
Spośród wymienionych form pokuty na uwagę zasługuje post, wokół którego w ostatnich miesiącach pojawiło się wiele komentarzy, zwłaszcza w mediach laickich, a wszystko w związku z listem polskich biskupów na pierwszą niedzielę adwentu 2003 roku odnośnie do dni pokuty i zwolnienia z obowiązku udziału we Mszy Świętej w niektóre uroczystości i święta, o ile przypadają one w dzień roboczy.
Najpierw więc należy odróżnić post w sensie ścisłym, który polega na ograniczeniu posiłku do jednego dziennie, od wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych, obowiązującej we wszystkie piątki całego roku, a zwłaszcza w Wielkim Poście. Wyjątek stanowi przypadająca w piątek jakaś uroczystość liturgiczna. Piątkowy post podejmujemy ze względu na pamięć odkupieńczej śmierci Chrystusa na krzyżu, która wypadła właśnie w ten dzień.
Natomiast post ścisły, czyli radykalne ograniczenie pokarmu, obowiązuje w Środę Popielcową i w Wielki Piątek.
Nie można jednak sprawy postu ograniczać wyłącznie do pokarmu. W duchu pokuty wypadałoby ograniczać także inne godziwe przyjemności. Wszystko to ma służyć zapanowaniu nad pożądliwościami ciała i naturalną skłonnością do przyjemności, która nierzadko staje się równią pochyłą do grzechu.
Wielowiekowe doświadczenie chrześcijańskie poleca zatem ascezę i pokutę jako skuteczne środki samowychowania oraz ćwiczenia się w cnotach. W niektórych środowiskach podtrzymuje się piękną starożytną tradycję poszczenia także w środy, na wynagrodzenie za zdradę Judasza.
Pokuta bowiem nie tylko dokonuje moralnego oczyszczenia, ale pełni funkcję ekspiacji – czyli wynagradzania za popełnione zło, a ponadto wzmacnia moc modlitwy. W tym celu podejmuje się również pielgrzymki pokutne i różne dzieła miłosierdzia wobec bliźnich, spośród których najstarszą jest jałmużna, czyli materialne wsparcie będących w potrzebie. Święty Augustyn zaznacza, że post będzie pozorny, jeśli nie łączy się z jałmużną na rzecz tych, którzy są głodni.
Niech za podsumowanie dzisiejszych refleksji na temat potrzeby umartwienia i pokuty posłuży nam zachęta św. Wincentego a Paulo (+ 1660), założyciela księży misjonarzy i sióstr szarytek. Pisze on tak: „Znakiem, po którym można poznać, czy ktoś naśladuje Pana, jest nieustanne umartwienie. Bracia moi, pracujmy nad tym! Niech nie minie ani jeden dzień, w którym nie wypełnilibyśmy trzech lub czterech aktów umartwienia. […] Postępując w ten sposób, będziemy godni miana Jego uczniów”.