Katecheza rodzinna. Objawienie Pańskie

Grupa docelowa: Rodziny Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: Katecheza rodzinna, Objawienie Pańskie, Trzech Króli

I czytanie (Iz 60,1-6)

Powstań! Świeć, bo przyszło twe światło i chwała Pańska rozbłyska nad tobą. Bo oto ciemność okrywa ziemię i gęsty mrok spowija ludy, a ponad tobą jaśnieje Pan, i Jego chwała jawi się nad tobą. I pójdą narody do twojego światła, królowie do blasku twojego wschodu Podnieś oczy wokoło i popatrz: Ci wszyscy zebrani zdążają do ciebie. Twoi synowie przychodzą z daleka, na rękach niesione twe córki. Wtedy zobaczysz i promienieć będziesz, a serce twe zadrży i rozszerzy się, bo do ciebie napłyną bogactwa zamorskie, zasoby narodów przyjdą ku tobie. Zaleje cię mnogość wielbłądów – dromadery z Madianu i z Efy. Wszyscy oni przybędą ze Saby, zaofiarują złoto i kadzidło, nucąc radośnie hymny na cześć Pana.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Co dzisiaj może przyprowadzić osoby niewierzące do Chrystusa, do wiary chrześcijańskiej?
  2. Czy wyznawcy i świadkowie Jezusa różnią się czymś od innych ludzi na tym świecie?
  3. W jaki sposób być dzisiaj światłem dla niewierzących?
  4. Co w innych religiach przyciąga naszą uwagę i budzi nasze zainteresowanie?
  5. Czy czujemy się wybrani przez Boga, aby w prawdzie oddawać Mu chwałę?
  6. Czy to prawda, że nieważne jest, w co ktoś wierzy, byleby żył uczciwie i dobrze?
  7. Wszystko jedno, jaką człowiek religię dzisiaj wyznaje?
  8. Motyw światła nad Izraelem i przyjścia Jezusa Chrystusa – jakie światło On wnosi do naszej rodziny, codziennego życia?
  9. Dary składane Bogu – mamy świadomość, jak wiele otrzymujemy Od Boga?
  10. Poszukajmy w wolnej chwili Madianu i Efy w biblijnym atlasie. Czy możemy znaleźć jakieś informacje na temat wielbłądów z tamtych okolic?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Idąc w gości przygotowujemy drobne upominki dla gospodarzy.

Psalm responsoryjny (Ps 72,1-2.7-8.10-13)

REFREN: Uwielbią Pana wszystkie ludy ziemi

Boże, przekaż Twój sąd Królowi,
a Twoją sprawiedliwość synowi królewskiemu.
Aby Twoim ludem rządził sprawiedliwie
i ubogimi według prawa.

Za dni jego zakwitnie sprawiedliwość,
i wielki pokój, aż księżyc nie zgaśnie.
Będzie panował od morza do morza,
od Rzeki aż po krańce ziemi.

Królowie Tarszisz i wysp przyniosą dary,
królowie Szeby i Saby złożą daninę.
I oddadzą Mu pokłon wszyscy królowie,
wszystkie narody będą Mu służyły.

Wyzwoli bowiem biedaka, który Go wzywa,
i ubogiego, co nie ma opieki.
Zmiłuje się nad biednym i ubogim,
nędzarza ocali od śmierci.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Skąd właściwie dzisiaj wiemy, co jest wolą Bożą?
  2. Po czym poznać, że nasze decyzje zgadzają się z wolą Bożą?
  3. Czy królewskie panowanie Jezusa już się zaczęło, czy będzie dopiero na końcu czasów?
  4. Co z królami, prezydentami, premierami, władcami państw i rządzącymi narodami – w czym Jezus może dzisiaj być dla nich punktem odniesienia?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Modlitwa za rządzących państwami i narodami.

II czytanie (Ef 3,2-3a.5-6)

Przecież słyszeliście o udzieleniu przez Boga łaski danej mi dla was, że mianowicie przez objawienie oznajmiona mi została ta tajemnica. Nie była ona oznajmiona synom ludzkim w poprzednich pokoleniach, tak jak teraz została objawiona przez Ducha świętym Jego apostołom i prorokom, to znaczy, że poganie już są współdziedzicami i współczłonkami Ciała, i współuczestnikami obietnicy w Chrystusie Jezusie przez Ewangelię.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Dlaczego Bóg w pewnym sensie ukrywa się przed nami? Nie mógłby tak oficjalnie kiedyś się nam ukazać?
  2. Bóg objawił się nam w Jezusie w całej pełni – co możemy o Nim powiedzieć? Co dzisiaj właściwie wiemy o Panu Bogu?
  3. Co właściwie mamy odziedziczyć, skoro jesteśmy dziedzicami?
  4. Obietnice powinny się spełniać. W jaki sposób spełniają się Boże obietnice? Same się spełniają, czy jakoś trzeba im pomagać?
  5. Chciałbyś żyć w mieście, gdzie wszyscy ludzie są bezinteresowni?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Rozmowa rodzinna – jak nauczyć się okazywania serca, miłości nie patrząc na korzyści? Jak być dzieckiem Bożym niezależnie od wieku?

Ewangelia (Mt 2,1-12)
Gdy Jezus narodził się w Betlejem w Judei za panowania króla Heroda, oto Mędrcy ze Wschodu przybyli do Jerozolimy i pytali: Gdzie jest nowo narodzony król żydowski? Ujrzeliśmy bowiem jego gwiazdę na Wschodzie i przybyliśmy oddać mu pokłon . Skoro to usłyszał król Herod, przeraził się, a z nim cała Jerozolima. Zebrał więc wszystkich arcykapłanów i uczonych ludu i wypytywał ich, gdzie ma się narodzić Mesjasz. Ci mu odpowiedzieli: W Betlejem judzkim, bo tak napisał Prorok: A ty, Betlejem, ziemio Judy, nie jesteś zgoła najlichsze spośród głównych miast Judy, albowiem z ciebie wyjdzie władca, który będzie pasterzem ludu mego, Izraela. Wtedy Herod przywołał potajemnie Mędrców i wypytał ich dokładnie o czas ukazania się gwiazdy. A kierując ich do Betlejem, rzekł: Udajcie się tam i wypytujcie starannie o Dziecię, a gdy Je znajdziecie donieście mi, abym i ja mógł pójść i oddać Mu pokłon. Oni zaś wysłuchawszy króla, ruszyli w drogę. A oto gwiazda, którą widzieli na Wschodzie, szła przed nimi, aż przyszła i zatrzymała się nad miejscem, gdzie było Dziecię. Gdy ujrzeli gwiazdę, bardzo się uradowali. Weszli do domu i zobaczyli Dziecię z Matką Jego, Maryją; upadli na twarz i oddali Mu pokłon. I otworzywszy swe skarby, ofiarowali Mu dary: złoto, kadzidło i mirrę. A otrzymawszy we śnie nakaz, żeby nie wracali do Heroda, inną drogą udali się do swojej ojczyzny.

 TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Czy są jakieś znaki w przyrodzie, które wskazują na istnienie Boga?
  2. Wierzyć gwiazdom, horoskopom, czy raczej nie?
  3. Czego właściwie Herod się przeraził? Bał się małego dziecka?
  4. Czy Herod był człowiekiem wierzącym?
  5. Dlaczego Mędrcy złożyli Jezusowi takie właśnie dary?
  6. Jak to możliwe, żeby Mędrcy oddali pokłon małemu dziecku?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Szukamy znaczenia darów złożonych przez Mędrców Panu Jezusowi?

 

INNA WERSJA KATECHEZY (6 STYCZNIA 2009)

DO DZIECI – co lubicie najbardziej u swoich rodziców? Co wam się w nich najbardziej podoba?

DO RODZICÓW – co lubicie najbardziej u swoich dzieci? Co wam się w dzieciach najbardziej podoba? Czego dowiadujecie się o swoich dzieciach dzień po dniu, miesiąc po miesiącu? Czym was dzieci zaskakują?

DO DZIECI – podobne pytanie na temat rodziców…

DO RODZICÓW – czy domyślacie się tego, co w waszych dzieciach przyniesie przyszłość?

DO DZIECI – jacy będą wasi rodzice w przyszłości?

DO WSZYSTKICH – KTO WIE WSZYSTKO O SWOICH DZIECIACH? KTO WIE WSZYSTKO O SWOICH RODZICACH?

PUENTA – to, o czym rozmawiamy właśnie nazywa się OBJAWIENIEM – polega ono na tym, że poznaję drugą osobę z upływem czasu, na tyle, na ile ona pozwala i chce mi się pokazać, objawić… muszę być cierpliwy, czekać, mieć otwarte oczy, dążyć, szukać

W taki właśnie sposób mędrcy szukali Mesjasza…

W taki właśnie sposób Bóg nam się objawia – najpierw przez znaki w Starym Testamencie, potem przez przyjście Pana Jezusa – ON pokazuje Boga w pełni takiego, jakim jest, a my odkrywamy to przez całe życie…

ZABAWA DLA RODZINKI

Potrzebujemy do zabawy kartki papieru i coś do pisania – piszemy po kolei nasze imiona od końca i wymyślamy, co nasze imię może znaczyć – podajemy przynajmniej trzy znaczenia, moje imię – Marek – pisane od końca brzmi KERAM – mogłaby tak się nazywać hurtownia artystycznej ceramiki, albo – nowy super model Ferrari Kemar, albo mogłoby być to imię magika,

ZADANIE DLA MAŁŻONKÓW

W księdze Izajasza są słowa: „Podnieś oczy wokoło i popatrz” – stąd zadanie dla małżonków, aby w tym tygodniu często patrzyli sobie w oczy!

TEMAT DO DYSKUSJI Z NASTOLATKIEM

Jak to jest – ciągle na cos w życiu czekać?

Jak pracować nad cierpliwością i wytrwałością? Ale bez pouczania syna i córki…