Podróż w krainę kultury
Scenariusz jest przeznaczony na zajęcia z młodzieżą gimnazjalną lub ponadgimnazjalną. Czas trwania: 60-90 min. Pomoce dydaktyczne: papierowa taśma klejąca (lakiernicza), przybory do pisania i kolorowania – kredki, pisaki, farby, pędzle, pojemniki na wodę, duże arkusze szarego papieru, nożyczki, stare gazety, klej biurowy, szablon kubka, karton, nożyczki.
1. Mentalność
WSTĘP
Przywitaj wszystkich uczestników spotkania. Sprawdź przygotowane materiały i notatki oraz plan spotkania, aby uniknąć ewentualnej niemiłej niespodzianki.
Wprowadzając w tematykę spotkania powiedz: W codziennym języku powszechnie używamy słowa MENTALNOŚĆ. Co ono oznacza? [daj czas na wypowiedzi uczestników oraz podanie przykładów różnych znanych na na co dzień mentalności] W encyklopedii możemy znaleźć następujące określenie mentalności: mentalność umysłowość; swoisty, charakterystyczny dla jednostki a. grupy społ. sposób myślenia, uwarunkowanie biol. i społ.
Na co dzień dajemy znaki swojej mentalności za pomocą zachowania, ubioru, podejmowanych decyzji, używanego słownictwa, przedmiotów, z których korzystamy, towarzystwa, w jakim się obracamy.
AKTYWIZACJA
Podziel uczestników na kilkuosobowe grupki. Przedstaw zadanie do wykonania: Wybieramy w grupach jedną z mentalności wcześniej przez nas wymienionych. Dyskutujemy przez chwilę o jej cechach charakterystycznych. Wyobrażamy sobie jej przedstawiciela oraz… jego kubek do picia kawy czy herbaty! Naszym zadaniem będzie wykonanie takiego kubka oraz ozdobienie go w sposób odpowiadający stosownej mentalności.
Określ czas potrzebny na wykonanie zadania. Rozdaj potrzebne pomoce. Prezentacja na forum wykonanych dzieł. Warto umieścić je na widocznym miejscu. Chwilę porozmawiać i wymienić opinie. Następnie zaproponuj dyskusję na temat: co to jest mentalność chrześcijańska? Jak się przejawia? Jakie są jej cechy charakterystyczne?
PUENTA
Podsumowując pierwszą część spotkania przekaż poniższe treści.
EE, 58: Orędzie o Jezusie Chrystusie musi dotrzeć również do współczesnej kultury europejskiej. Ewangelizacja kultury winna ukazać, że również w tej dzisiejszej Europie można żyć w pełni Ewangelią pojmowaną jako droga, która nadaje sens istnieniu. W tym celu duszpasterstwo musi wziąć na siebie zadanie kształtowania mentalności chrześcijańskiej w zwyczajnym życiu
2. Regiony kultury
WSTĘP
Przechodząc do drugiej części spotkania powiedz: Jan Paweł II w adhortacji o Kościele w Europie wymienił różne obszary kształtowania się mentalności chrześcijańskiej:
EE, 58:W tym celu duszpasterstwo musi wziąć na siebie zadanie kształtowania mentalności chrześcijańskiej w zwyczajnym życiu: w rodzinie, w szkole, w środkach społecznego przekazu, w świecie kultury, pracy i ekonomii, w polityce, w wykorzystaniu wolnego czasu, w zdrowiu i w chorobie.
AKTYWIZACJA
Pracujemy w poprzednio utworzonych grupach. Przedstaw zadanie do wykonania: Zadanie jest następujące: wykonujemy podstawkę z kartonu, taką, jakiej czasami używa się spożywając posiłki, na której stawia się talerz, kładzie się sztućce i stawia kubek. Na podstawce wypisujemy na niej hasłami wartości, które mentalność chrześcijańska może zaczerpnąć z tych obszarów. W jaki sposób może ulec ich wpływom? Co warto zapożyczyć, a czego najlepiej unikać?
Określ czas potrzebny na wykonanie zadania. Rozdaj potrzebne pomoce. Prezentacja prac na forum. Dyskusja.
PUENTA
Podsumowując drugą część spotkania przekaż poniższe treści.
EE, 58: Trzeba krytycznie, ale ze spokojem spojrzeć na aktualną sytuację kulturową Europy i poddać ocenie nowe tendencje, ważniejsze fakty i sytuacje naszych czasów w świetle centralnego miejsca Chrystusa i chrześcijańskiej antropologii.
Również dzisiaj, mając w pamięci owocność chrześcijaństwa w kulturze na przestrzeni dziejów Europy, trzeba ukazywać ewangeliczne podejście – teoretyczne i praktyczne – do rzeczywistości i do człowieka. Ponadto, ze względu na ogromne znaczenie nauki i osiągnięć technicznych w kulturze i społeczeństwie Europy, Kościół posługując się własnymi środkami poznania teoretycznego i możliwościami w zakresie inicjatyw praktycznych, powinien wysuwać swoje propozycje wobec nauki oraz jej zastosowań; wskazywać na niewystarczalność i nieadekwatność koncepcji inspirowanej scjentyzmem, która przyznaje obiektywną wartość jedynie wiedzy doświadczalnej, a równocześnie przypominać kryteria etyczne, które są wpisane w naturę człowieka.
3. Dialog ze sztuką
WSTĘP
Wprowadzając w kolejną część spotkania powiedz: Nie do przecenienia jets także rola artystów, którzy przez dzieła sztuki wpływają na kształtowanie się naszej mentalności. Mówi o tym także Jan Paweł II w swojej adhortacji:
EE, 60: Równocześnie w nieprzerwanym dialogu z artystami należy zachęcać do tworzenia nowych form artystycznego wyrazu wiary. Kościół potrzebuje bowiem sztuki, literatury, muzyki, malarstwa, rzeźby i architektury, gdyż „musi sprawiać, aby rzeczywistość duchowa, niewidzialna, Boża stawała się postrzegalna, a nawet w miarę możliwości pociągająca”.
AKTYWIZACJA
Praca w grupach poprzednio lub na nowo utworzonych. Przedstaw zadanie do wykonania: Zadanie jest następujące: tworzymy kolaż ze starych gazet na temat: piękno rzeczywistości duchowej i Bożego świata. Określ czas potrzebny na wykonanie zadania. Rozdaj potrzebne pomoce.
Prezentacja na forum. Galeria kolaży. Zgadujemy, co twórcy chcieli wyrazić swoim dziełem.
PUENTA
Podsumowując spotkanie i ostatnie ćwiczenie przekaż poniższe treści:
EE, 60: Ponieważ piękno artystyczne, niejako odblask Ducha Bożego, jest wyrazem tajemnicy, wzywam do szukania na nowo oblicza Bożego, które stało się widzialne w Jezusie z Nazaretu.