Jak radzić sobie w trudnych sytuacjach?

Grupa docelowa: Katecheci Rodzaj nauki: Lektura Tagi: Klanza Szczecin, Metody aktywizujące

1. Życie zmienia kształt…

WSTĘP

Życie katechety zmienia kształt we wrześniu, gdy idziemy do szkoły, gdy ruszamy na nowo na spotkanie z naszymi uczniami, na spotkanie z sukcesami i porażkami… Z sukcesów się cieszymy, kłopoty staramy się rozwiązywać…

AKTYWIZACJA

Praca indywidualna. Formularz: „we wrześniu życie zmienia kształt…”[1] przypominamy sobie jakąś sytuację problemową z dowolnym uczniem (może być więcej sytuacji, ale każda opisana na osobnej kartce) oraz swoją własną reakcję, która pozytywnie rozwiązała ten problem.

Opisujemy to w polu pod napisem. Na górze wpisujemy imię i nazwisko, potrzebne będą też dane o klasie, w której zaszła sytuacja oraz jakieś okoliczności dodatkowe.

Prezentacja na forum.

PUENTA

Życie rzeczywiście zmienia swój kształt… może przynieść nerwy i żal w kontakcie z trudnym uczniem i z trudna sytuacją. Może przynieść również radość pozyskania człowieka do współpracy, do pojednania, do rozwiązania problemu.

2. Złamany grosz…

WSTĘP

Przypomnieliśmy sobie udane sytuacje, udane rozwiązania… ale w takich sytuacjach bardzo łatwo o zachowanie, które niczego nie da… które niczego nie rozwiąże, ale zaogni jeszcze stan…

AKTYWIZACJA

Do każdej sytuacji dobieramy formularz „Nagroda złamanego grosza”[2] i wypisujemy na nim, jakie zachowanie katechety nie rozwiązałoby tej sytuacji oraz wpędziło go w jeszcze większy kłopot. Wymieniamy się sytuacjami i dopisujemy od siebie reakcje, dzięki którym można narobić sobie jeszcze więcej kłopotu…

Prezentacja na forum.

PUENTA

Zastanowienie – czy czasami nie kusi mnie takie właśnie rozwiązanie?… jak uniknąć błędów, wpadek emocjonalnych… czy jest też na kogo liczyć w trudnych sytuacjach?

Modlitwa za te chwile, kiedy sobie nie radziłem… za ludzi, którzy mi pomogli…

[1] Wykorzystana reklama dziennika Życie, umieszczona we WPROST, 16 września 2001 r., s.29.

[2] Wykorzystanie grafiki z WPROST, z dnia 16 września 2001 r., s.34.