Katecheza rodzinna. 1 niedziela Adwentu, rok A

Grupa docelowa: Rodziny Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: 1 niedziela Adwentu, Katecheza rodzinna, rok A

1. czytanie (Iz 2,1-5)

Widzenie Izajasza, syna Amosa, dotyczące Judy i Jerozolimy: Stanie się na końcu czasów, że góra świątyni Pana stanie mocno na wierzchu gór i wystrzeli ponad pagórki. Wszystkie narody do niej popłyną, mnogie ludy pójdą i rzekną: Chodźcie, wstąpmy na Górę Pana do świątyni Boga Jakubowego! Niech nas nauczy dróg swoich, byśmy kroczyli Jego ścieżkami. Bo Prawo wyjdzie z Syjonu i słowo Pańskie – z Jeruzalem. On będzie rozjemcą pomiędzy ludami i wyda wyroki dla licznych narodów. Wtedy swe miecze przekują na lemiesze, a swoje włócznie na sierpy. Naród przeciw narodowi nie podniesie miecza, nie będą się więcej zaprawiać do wojny. Chodźcie, domu Jakuba, postępujmy w światłości Pańskiej!

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Izajasz i jego proroctwa mają szczególne znaczenie w odniesieniu do Mesjasza. Poszukajcie informacji na temat tego proroka i jego księgi. Czy naprawdę jedna osoba napisała aż tak wiele?
  2. Symbol góry i wstępowania na górę – czy potrafimy jeszcze dzisiaj dostrzec mistykę gór?
  3. Dlaczego góra, na której stoi świątynia Pana ma być wyższa od innych gór?
  4. Co to jest lemiesz i sierp?
  5. W jaki sposób Bóg uczy nas dzisiaj kroczenia Jego ścieżkami? Gdzie je możemy odnaleźć?
  6. Jak odróżnić ścieżki Boże od bezbożnych?
  7. Co możemy zrobić, aby na ziemi panował pokój?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Flaga pokoju. Przygotowujemy flagę z płótna lub papieru. Po jej wykonaniu powinna przez tydzień być gdzieś pod ręką. W razie nieporozumienia lub kłótni machamy tą flagą i zapraszamy do rozmowy, pojednania, przeproszenia.

Psalm (Ps 122,1-2.4-9)

REFREN: Idźmy z radością na spotkanie Pana

Ucieszyłem się, gdy mi powiedziano: „Pójdziemy do domu Pana”.
Już stoją nasze stopy w twoich bramach, Jeruzalem.

Tam wstępują pokolenia Pańskie, aby zgodnie z prawem Izraela wielbić imię Pana.
Tam ustawiono trony sędziowskie, trony domu Dawida.

Proście o pokój dla Jeruzalem: Niech żyją w pokoju, którzy cię miłują.
Niech pokój panuje w twych murach, a pomyślność w twoich pałacach.

Ze względu na braci moich i przyjaciół będę wołał: „Pokój z tobą”.
Ze względu na dom Pana, Boga naszego, modlę się o dobro dla ciebie.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Czym jest prawdziwy pokój? Czy tylko brakiem wojny, sporu, kłótni?
  2. Jaki jest rodowód słowa JEROZOLIMA? Co ono oznacza?
  3. Czy modlitwa o pokój daje jakieś konkretne efekty?
  4. Czasami mówmy do siebie „Pokój z tobą”. Czy do tych słów przywiązujemy jakieś głębsze znaczenie?
  5. Co to jest przyjaźń? Po czym możemy ją poznać?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Wymyślamy nasz rodzinny „Deser pokoju”.

2. czytanie (Rz 13,11-14)
Rozumiejcie chwilę obecną: teraz nadeszła dla was godzina powstania ze snu. Teraz bowiem zbawienie jest bliżej nas, niż wtedy, gdyśmy uwierzyli. Noc się posunęła, a przybliżył się dzień. Odrzućmy więc uczynki ciemności, a przyobleczmy się w zbroję światła. żyjmy przyzwoicie jak w jasny dzień: nie w hulankach i pijatykach, nie w rozpuście i wyuzdaniu, nie w kłótni i zazdrości. Ale przyobleczcie się w Pana Jezusa Chrystusa i nie troszczcie się zbytnio o ciało, dogadzając żądzom.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Łatwo jest się nawrócić czy nie?
  2. Czy musi być do nawrócenia jakaś okazja, czy tak po prostu wystarczą własne chęci?
  3. Czym jest zbawienie?
  4. CO to są uczynki ciemności? Dlaczego akurat ciemności?
  5. Co mi da zbroja światła? Czego jest symbolem?
  6. Dzień i noc, światło i ciemność – co sprzyja bardziej dobru, co złu?
  7. Dokończ zdanie: w ciągu dnia nigdy bym nie…
  8. Dokończ zdanie: w nocy wszystko jest…
  9. Na czym polega przyoblekanie się w Chrystusa?
  10. Co to są żądze? Czym różnią się od chęci, namiętności, pragnień, pasji, marzeń?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Przygotowujemy przebranie dla dzieci i rodziców. Chłopcy z tatą robią zbroję światła, dziewczynki z mamą – suknię światła!

Ewangelia (Mt 24,37-44)
Jezus powiedział do swoich uczniów: Jak było za dni Noego, tak będzie z przyjściem Syna Człowieczego. Albowiem jak w czasie przed potopem jedli i pili, żenili się i za mąż wydawali aż do dnia, kiedy Noe wszedł do arki, i nie spostrzegli się, aż przyszedł potop i pochłonął wszystkich, tak również będzie z przyjściem Syna Człowieczego. Wtedy dwóch będzie w polu: jeden będzie wzięty, drugi zostawiony. Dwie będą mleć na żarnach: jedna będzie wzięta, druga zostawiona. Czuwajcie więc, bo nie wiecie, w którym dniu Pan wasz przyjdzie. A to rozumiejcie: Gdyby gospodarz wiedział, o której porze nocy złodziej ma przyjść, na pewno by czuwał i nie pozwoliłby włamać się do swego domu. Dlatego i wy bądźcie gotowi, bo w chwili, której się nie domyślacie, Syn Człowieczy przyjdzie.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Na co czekamy w czasie Adwentu?
  2. Co możemy nazwać przyjściem Pana Jezusa? Kiedy możemy tego doświadczyć?
  3. Co to znaczy czuwać?
  4. Dlaczego mamy czuwać? Dlaczego Bóg chce nas zaskakiwać? Nie lepiej jest jednak grać w otwarte karty?
  5. Co Bóg zyskuje na tym, że przychodzi niespodziewanie?
  6. Co my na tym zyskujemy?
  7. Czy znając termin przyjścia Pana na pewno bylibyśmy na nie przygotowani?
  8. Czym cie Bóg ostatnio zaskoczył?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Znajdźcie i przygotujcie adwentowy kalendarz i wykorzystajcie w Waszym domu!