Katecheza rodzinna. 1 niedziela Adwentu, rok A
1. czytanie (Iz 2,1-5)
Widzenie Izajasza, syna Amosa, dotyczące Judy i Jerozolimy: Stanie się na końcu czasów, że góra świątyni Pana stanie mocno na wierzchu gór i wystrzeli ponad pagórki. Wszystkie narody do niej popłyną, mnogie ludy pójdą i rzekną: Chodźcie, wstąpmy na Górę Pana do świątyni Boga Jakubowego! Niech nas nauczy dróg swoich, byśmy kroczyli Jego ścieżkami. Bo Prawo wyjdzie z Syjonu i słowo Pańskie – z Jeruzalem. On będzie rozjemcą pomiędzy ludami i wyda wyroki dla licznych narodów. Wtedy swe miecze przekują na lemiesze, a swoje włócznie na sierpy. Naród przeciw narodowi nie podniesie miecza, nie będą się więcej zaprawiać do wojny. Chodźcie, domu Jakuba, postępujmy w światłości Pańskiej!
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Izajasz i jego proroctwa mają szczególne znaczenie w odniesieniu do Mesjasza. Poszukajcie informacji na temat tego proroka i jego księgi. Czy naprawdę jedna osoba napisała aż tak wiele?
- Symbol góry i wstępowania na górę – czy potrafimy jeszcze dzisiaj dostrzec mistykę gór?
- Dlaczego góra, na której stoi świątynia Pana ma być wyższa od innych gór?
- Co to jest lemiesz i sierp?
- W jaki sposób Bóg uczy nas dzisiaj kroczenia Jego ścieżkami? Gdzie je możemy odnaleźć?
- Jak odróżnić ścieżki Boże od bezbożnych?
- Co możemy zrobić, aby na ziemi panował pokój?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Flaga pokoju. Przygotowujemy flagę z płótna lub papieru. Po jej wykonaniu powinna przez tydzień być gdzieś pod ręką. W razie nieporozumienia lub kłótni machamy tą flagą i zapraszamy do rozmowy, pojednania, przeproszenia.
Psalm (Ps 122,1-2.4-9)
REFREN: Idźmy z radością na spotkanie Pana
Ucieszyłem się, gdy mi powiedziano: „Pójdziemy do domu Pana”.
Już stoją nasze stopy w twoich bramach, Jeruzalem.
Tam wstępują pokolenia Pańskie, aby zgodnie z prawem Izraela wielbić imię Pana.
Tam ustawiono trony sędziowskie, trony domu Dawida.
Proście o pokój dla Jeruzalem: Niech żyją w pokoju, którzy cię miłują.
Niech pokój panuje w twych murach, a pomyślność w twoich pałacach.
Ze względu na braci moich i przyjaciół będę wołał: „Pokój z tobą”.
Ze względu na dom Pana, Boga naszego, modlę się o dobro dla ciebie.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Czym jest prawdziwy pokój? Czy tylko brakiem wojny, sporu, kłótni?
- Jaki jest rodowód słowa JEROZOLIMA? Co ono oznacza?
- Czy modlitwa o pokój daje jakieś konkretne efekty?
- Czasami mówmy do siebie „Pokój z tobą”. Czy do tych słów przywiązujemy jakieś głębsze znaczenie?
- Co to jest przyjaźń? Po czym możemy ją poznać?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Wymyślamy nasz rodzinny „Deser pokoju”.
2. czytanie (Rz 13,11-14)
Rozumiejcie chwilę obecną: teraz nadeszła dla was godzina powstania ze snu. Teraz bowiem zbawienie jest bliżej nas, niż wtedy, gdyśmy uwierzyli. Noc się posunęła, a przybliżył się dzień. Odrzućmy więc uczynki ciemności, a przyobleczmy się w zbroję światła. żyjmy przyzwoicie jak w jasny dzień: nie w hulankach i pijatykach, nie w rozpuście i wyuzdaniu, nie w kłótni i zazdrości. Ale przyobleczcie się w Pana Jezusa Chrystusa i nie troszczcie się zbytnio o ciało, dogadzając żądzom.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Łatwo jest się nawrócić czy nie?
- Czy musi być do nawrócenia jakaś okazja, czy tak po prostu wystarczą własne chęci?
- Czym jest zbawienie?
- CO to są uczynki ciemności? Dlaczego akurat ciemności?
- Co mi da zbroja światła? Czego jest symbolem?
- Dzień i noc, światło i ciemność – co sprzyja bardziej dobru, co złu?
- Dokończ zdanie: w ciągu dnia nigdy bym nie…
- Dokończ zdanie: w nocy wszystko jest…
- Na czym polega przyoblekanie się w Chrystusa?
- Co to są żądze? Czym różnią się od chęci, namiętności, pragnień, pasji, marzeń?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Przygotowujemy przebranie dla dzieci i rodziców. Chłopcy z tatą robią zbroję światła, dziewczynki z mamą – suknię światła!
Ewangelia (Mt 24,37-44)
Jezus powiedział do swoich uczniów: Jak było za dni Noego, tak będzie z przyjściem Syna Człowieczego. Albowiem jak w czasie przed potopem jedli i pili, żenili się i za mąż wydawali aż do dnia, kiedy Noe wszedł do arki, i nie spostrzegli się, aż przyszedł potop i pochłonął wszystkich, tak również będzie z przyjściem Syna Człowieczego. Wtedy dwóch będzie w polu: jeden będzie wzięty, drugi zostawiony. Dwie będą mleć na żarnach: jedna będzie wzięta, druga zostawiona. Czuwajcie więc, bo nie wiecie, w którym dniu Pan wasz przyjdzie. A to rozumiejcie: Gdyby gospodarz wiedział, o której porze nocy złodziej ma przyjść, na pewno by czuwał i nie pozwoliłby włamać się do swego domu. Dlatego i wy bądźcie gotowi, bo w chwili, której się nie domyślacie, Syn Człowieczy przyjdzie.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Na co czekamy w czasie Adwentu?
- Co możemy nazwać przyjściem Pana Jezusa? Kiedy możemy tego doświadczyć?
- Co to znaczy czuwać?
- Dlaczego mamy czuwać? Dlaczego Bóg chce nas zaskakiwać? Nie lepiej jest jednak grać w otwarte karty?
- Co Bóg zyskuje na tym, że przychodzi niespodziewanie?
- Co my na tym zyskujemy?
- Czy znając termin przyjścia Pana na pewno bylibyśmy na nie przygotowani?
- Czym cie Bóg ostatnio zaskoczył?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Znajdźcie i przygotujcie adwentowy kalendarz i wykorzystajcie w Waszym domu!