Katecheza rodzinna. Chrzest Pański, rok A
1. czytanie (Iz 42,1-4.6-7)
To mówi Pan: Oto mój Sługa, którego podtrzymuję. Wybrany mój, w którym mam upodobanie. Sprawiłem, że Duch mój na Nim spoczął; On przyniesie narodom Prawo. Nie będzie wołał ni podnosił głosu, nie da słyszeć krzyku swego na dworze. Nie złamie trzciny nadłamanej, nie zagasi knotka o nikłym płomyku. On niezachwianie przyniesie Prawo. Nie zniechęci się ani nie załamie, aż utrwali Prawo na ziemi, a Jego pouczenia wyczekują wyspy. Ja, Pan, powołałem Cię słusznie, ująłem Cię za rękę i ukształtowałem, ustanowiłem Cię przymierzem dla ludzi, światłością dla narodów, abyś otworzył oczy niewidomym, ażebyś z zamknięcia wypuścił jeńców, z więzienia tych, co mieszkają w ciemności.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Sługa Jahwe to w Księdze Izajasza ważna postać. Ciekawe dlaczego?
- Jakie Prawo przyniósł nam Jezus? Jak żyjemy wg niego?
- Czym Jezus mógłby się zniechęcić przychodząc na ziemię do ludzi?
- Co sprawia, że człowiek staje się duchowo niewidomym?
- Czy grzech i zło naprawdę robią z nas jeńców i więźniów? A może jest wręcz przeciwnie – dają wolność?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Sprawdzamy zawartość naszej domowej apteczki i przypominamy sobie, jak z niej korzystać i w jakich sytuacjach czego potrzebujemy.
Psalm (Ps 29,1-4.9b-10)
REFREN: Pan ześle pokój swojemu ludowi
Oddajcie Panu, synowie Boży, oddajcie Panu chwałę i sławcie Jego potęgę.
Oddajcie chwałę Jego imieniu, na świętym dziedzińcu uwielbiajcie Pana.
Ponad wodami głos Pański, Pan ponad wód bezmiarem!
Głos Pana potężny, głos Pana pełen dostojeństwa.
Zagrzmiał Bóg majestatu: a w świątyni jego wszyscy wołają: „Chwała”.
Pan zasiadł nad potopem, Pan jako Król zasiada na wieki.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Jak zbudowana była świątynia jerozolimska? Ile miała dziedzińców? Poszukajcie informacji na ten temat.
- Bezmiar wód… morze… ocean… co czuje człowiek siedzący nad brzegiem oceanu?
- Czy Bóg musi podnosić głos i grzmieć, żeby budzić szacunek?
- Co to znaczy dostojeństwo? Kiedy Boga traktujemy jako bliskiego Przyjaciela, a kiedy jako Pana pełnego dostojeństwa?
- Czy w życiu człowieka przydaje się także cecha dostojeństwa?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Przypominamy sobie różne zasady savoire vivre’u niezbędne w życiu codziennym i od święta.
2. czytanie (Dz 10,34-38)
Gdy Piotr przybył do Cezarei, do domu Korneliusza, przemówił: Przekonuję się, że Bóg naprawdę nie ma względu na osoby. Ale w każdym narodzie miły jest Mu ten, kto się Go boi i postępuje sprawiedliwie. Posłał swe słowo synom Izraela, zwiastując im pokój przez Jezusa Chrystusa. On to jest Panem wszystkich. Wiecie, co się działo w całej Judei, począwszy od Galilei, po chrzcie, który głosił Jan. Znacie sprawę Jezusa z Nazaretu, którego Bóg namaścił Duchem Świętym i mocą. Dlatego że Bóg był z Nim, przeszedł On dobrze czyniąc i uzdrawiając wszystkich, którzy byli pod władzą diabła, dlatego że Bóg był z Nim.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Gdzie jest Cezarea, w której mieszkał Korneliusz? Kim była sam Korneliusz? Poszukajcie informacji na ten temat.
- jak to – Bóg nie ma względu na osoby? To już nie ma narodu wybranego, szczególnie umiłowanego przez Boga? A może teraz Kościół jest nowym „narodem wybranym”?
- Czy Bogu mili są również ludzie sprawiedliwi z innych narodów i religii?
- My też jesteśmy lub będziemy namaszczeni Duchem i mocą w sakramencie bierzmowania. Jak z tej mocy korzystać?
- My też „znamy sprawę Jezusa z Nazaretu”. Jak czynić ją dzisiaj piękną i ciekawą w naszej codzienności?
- Jezus jest „Panem wszystkich”. Łatwo powiedzieć, a trudno… No właśnie – z czym tutaj jest problem?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Szukamy piosenki lub kanonu ze słowami „Jezus jest Panem” i śpiewamy go razem w czasie wieczornej modlitwy.
Ewangelia (Mt 3,13-17)
Jezus przyszedł z Galilei nad Jordan do Jana, żeby przyjąć chrzest od niego. Lecz Jan powstrzymywał Go, mówiąc: To ja potrzebuję chrztu od Ciebie, a Ty przychodzisz do mnie? Jezus mu odpowiedział: Pozwól teraz, bo tak godzi się nam wypełnić wszystko, co sprawiedliwe. Wtedy Mu ustąpił. A gdy Jezus został ochrzczony, natychmiast wyszedł z wody. A oto otworzyły Mu się niebiosa i ujrzał Ducha Bożego zstępującego jak gołębicę i przychodzącego na Niego. A głos z nieba mówił: Ten jest mój Syn umiłowany, w którym mam upodobanie.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Jezus rozpoczyna swoją misję głoszenia Ewangelii. Czy bardzo nam brakuje informacji o tym, co robił i gdzie był przez 30 lat?
- Jakie ludzie maja teorie na temat 30 lat ukrytego życia Jezusa?
- Chrzest to zanurzenie w Bożej miłości. Jak żyć na co dzień tą laską?
- Dlaczego Jan ochrzcił Jezusa?
- Symbol gołębicy w Biblii – co oznacza?
- Głos z nieba – kiedy jeszcze odezwie się w Ewangelii? Czy jest to jedyna sytuacja?
- Jezus będzie zawsze posłuszny Ojcu, wsłuchany w Niego – czy miłość ma coś wspólnego z posłuszeństwem?
- Gdzie jest Galilea? Gdzie jest Jordan? Poszukajcie w atlasie biblijnym.
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Zabawa „niedokończone zdania” – w ciągu tygodnia w naszej rodzince mówimy sobie często „tyś jest mój syn (mąż, żona, córka, tata, mama, babcia, dziadek…) umiłowany, w którym mam upodobanie… szczególnie wtedy, gdy… (tu podajemy przyczynę!).