Katecheza rodzinna. Uroczystość Jezusa Chrystusa, Króla Wszechświata, rok C
1. czytanie (2 Sm 5,1-3)
Wszystkie pokolenia izraelskie zeszły się u Dawida w Hebronie i oświadczyły mu: Oto myśmy kości twoje i ciało. Już dawno, gdy Saul był królem nad nami, tyś odbywał wyprawy na czele Izraela. I Pan rzekł do ciebie: Ty będziesz pasł mój lud – Izraela, i ty będziesz wodzem nad Izraelem. Cała starszyzna Izraela przybyła do króla do Hebronu. I zawarł król Dawid przymierze z nimi wobec Pana w Hebronie. Namaścili więc Dawida na króla nad Izraelem.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Co właściwie ma wspólnego ten fragment biblijny z naszą codziennością? To brzmi jak bajka lub legenda…
- Ile było pokoleń izraelskich?
- Jak ziemia obiecana była podzielona między plemiona? Poszukajcie mapy biblijnej z zaznaczonym podziałem ziemi.
- Jakie były relacje między królem Faulem a Dawidem w przeszłości?
- Jak to się stało, że Dawid został wyznaczony na króla? Ile czasu minęło między namaszczeniem go na króla a objęciem tego urzędu (przymierzem z plemionami)?
- Dlaczego wiele wieków później Jezus został nazwany „Synem Dawidowym”?
- Co to jest starszyzna?
- Dlaczego przymierze zawarli w Hebronie? Gdzie to jest? Co to jest? Poszukacie na ten temat wiadomości.
- Dlaczego królowanie nazywa się tu pasieniem? Czy dzisiaj znaleźlibyśmy lepsze porównanie z życia w naszych czasach?
- Bycie królem to przyjemność, czy stres?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Pytamy tatę, kiedy mama w jego oczach wygląda jak prawdziwa królowa? Pytamy mamę, kiedy tata w jej oczach jest prawdziwym królem? Dzieci mogą zrobić korony dla mamy i taty oraz urządzić obrzęd koronacji.
Psalm (Ps 122,1-2.4-5)
REFREN: Idźmy z radością na spotkanie Pana
Ucieszyłem się, gdy mi powiedziano: „Pójdziemy do domu Pana”.
Już stoją nasze stopy w twoich bramach, Jeruzalem.
Do niego wstępują pokolenia Pańskie, aby zgodnie z prawem Izraela wielbić imię Pana.
Tam ustawiono trony sędziowskie, trony domu Dawida.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Podobno w kościele można spotkać Boga? W jaki sposób?
- Po co ludzie pielgrzymują do różnych świętych miejsc i sanktuariów?
- Wielbić Pana dzisiaj – jak można pięknie to czynić?
- Jak możemy dzisiaj królować z Jezusem?
- Cieszysz się, gdy trzeba iść do kościoła w niedzielę?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Odrysowujemy na papierze nasze stopy. W pole stóp każda osoba wpisuje miejsca, w których była w ciągu życia. Czytamy je na głos i rozmawiamy o nich (o miejscach, nie o stopach). Potem stopy sklejamy lub zszywamy piętami, powstanie wtedy „stopowy kwiatek”. Na zakończenie zabawy sprawdzamy, czy mama i tata mają łaskotki pod stopami.
2. czytanie (Kol 1,12-20)
Dziękujcie Ojcu, który was uzdolnił do uczestnictwa w dziale świętych w światłości. On uwolnił nas spod władzy ciemności i przeniósł do królestwa swego umiłowanego Syna, w którym mamy odkupienie – odpuszczenie grzechów. On jest obrazem Boga niewidzialnego – Pierworodnym wobec każdego stworzenia, bo w Nim zostało wszystko stworzone: i to, co w niebiosach, i to, co na ziemi, byty widzialne i niewidzialne, czy Trony, czy Panowania, czy Zwierzchności, czy Władze. Wszystko przez Niego i dla Niego zostało stworzone. On jest przed wszystkim i wszystko w Nim ma istnienie. I On jest Głową Ciała – Kościoła. On jest Początkiem, Pierworodnym spośród umarłych, aby sam zyskał pierwszeństwo we wszystkim. Zechciał bowiem Bóg, aby w Nim zamieszkała cała Pełnia, i aby przez Niego znów pojednać wszystko z sobą: przez Niego – i to, co na ziemi, i to, co w niebiosach, wprowadziwszy pokój przez Krew Jego Krzyża.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- „Uwolnił spod władzy ciemności” – jak to? Przecież grzesząc właśnie jej ulegamy!
- Dlaczego właściwie Bóg daje nam, grzesznym ludziom, tak wielkie dary? Przecież tyle razy się na nas zawodzi… Jeszcze Mu mało?
- Co możemy powiedzieć Bogu na podstawie życia Jezusa?
- Jaka była w dawnych czasach rola pierworodnego syna?
- Jesteśmy Ciałem Chrystusa – w jaki sposób jesteśmy posłuszni Głowie, czyli Chrystusowi?
- Czy Bóg może odpuszczać grzechy bez pośrednictwa kapłana?
- Bóg się w pewnym sensie ukrywa przed nami… nie mógłby się ukazać raz na zawsze, definitywnie i pewnie?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZINY
Teatrzyk cieni. Wycinamy z kartonu postacie (biblijne lub bajkowe – w zależności od pomysłu) i za pomocą lampy o większej mocy wspólnie bawimy się w teatrzyk cieni. A potem rozmawiamy o roli światła i światłości w naszym życiu.
Ewangelia (Łk 23,35-43)
Gdy ukrzyżowano Jezusa, lud stał i patrzył. Lecz członkowie Wysokiej Rady drwiąco mówili: Innych wybawiał, niechże teraz siebie wybawi, jeśli On jest Mesjaszem, Wybrańcem Bożym. Szydzili z Niego i żołnierze; podchodzili do Niego i podawali Mu ocet, mówiąc: Jeśli Ty jesteś królem żydowskim, wybaw sam siebie. Był także nad Nim napis w języku greckim, łacińskim i hebrajskim: To jest Król żydowski. Jeden ze złoczyńców, których [tam] powieszono, urągał Mu: Czy Ty nie jesteś Mesjaszem? Wybaw więc siebie i nas. Lecz drugi, karcąc go, rzekł: Ty nawet Boga się nie boisz, chociaż tę samą karę ponosisz? My przecież – sprawiedliwie, odbieramy bowiem słuszną karę za nasze uczynki, ale On nic złego nie uczynił. I dodał: Jezu, wspomnij na mnie, gdy przyjdziesz do swego królestwa. Jezus mu odpowiedział: Zaprawdę, powiadam ci: Dziś ze Mną będziesz w raju.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Dlaczego Jezus nie zstąpił z krzyża? Pozyskałby w ten sposób dla siebie i Ewangelii największych przeciwników!
- Skąd w „dobrym łotrze” znalazło się tyle wiary?
- Jak to – w raju? Przecież raj był na początku istnienia świata. Jezus chyba poszedł do nieba… Gdzie jest właściwie Jego królestwo?
- Dlaczego w dzisiejszą uroczystość czytamy właśnie ten fragment Ewangelii?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Rozmowa o karaniu i przebaczaniu na podstawie różnych sytuacji z życia naszej rodzinki.