Katecheza rodzinna. 23 niedziela zwykła, rok C
1. czytanie (Mdr 9,13-18b)
Któż z ludzi rozezna zamysł Boży albo któż pojmie wolę Pana? Nieśmiałe są myśli śmiertelników i przewidywania nasze zawodne, bo śmiertelne ciało przygniata duszę i ziemski przybytek obciąża lotny umysł. Mozolnie odkrywamy rzeczy tej ziemi, z trudem znajdujemy, co mamy pod ręką – a któż wyśledzi to, co jest na niebie? Któż poznał Twój zamysł, gdyś nie dał Mądrości, nie zesłał z wysoka Świętego Ducha swego? I tak ścieżki mieszkańców ziemi stały się proste, a ludzie poznali, co Tobie przyjemne, a wybawiła ich Mądrość.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Czy ciało jest dla nas wielkim ograniczeniem?
- Dlaczego ciało obciąża lotny umysł?
- Czy człowiek bez ciała może być człowiekiem?
- Mozolne poznawanie siebie i świata – jak się nie zniechęcić?
- Nawał informacji – jak odróżnić wartościowe od śmieci?
- Jak się nauczyć odróżniać to, co prowadzi do Mądrości od tego, co jest źródłem głupoty?
- Czy Mądrość czyni nasz ścieżki prostymi? A może jeszcze bardziej komplikuje życie?
- Czy lepiej wiedzieć to, co Bóg dla nas planuje, czy jednak lepiej, żeby było to niespodzianką?
- Czy wyroki Boga i Jego plany względem nas mogą ulegać modyfikacjom, czy raz na zawsze ustalone?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Rysujemy nasze ścieżki rodzinne. Zadanie jest następujące: za pomocą materiałów plastycznych tworzymy ilustrację pod tytułem „Nasze życiowe ścieżki” – będzie to historia naszej rodzinki opowiedziana przez dróżki na papierze. Kiedy spotkały się ścieżki naszych rodziców? Kiedy powstały nowe ścieżki – dzieci? Jak teraz biegną względem siebie? W którą stronę pójdą w przyszłości?
Psalm (Ps 90,3-6.12-14.17)
REFREN: Panie, Ty zawsze byłeś nam ucieczką
Obracasz w proch człowieka i mówisz: „Wracajcie, synowie ludzcy”.
Bo tysiąc lat w Twoich oczach jest jak wczorajszy dzień, który minął, albo straż nocna.
Porywasz ich, stają się niby sen poranny, jak trawa, która rośnie:
rankiem zielona i kwitnąca, wieczorem więdnie i usycha.
Naucz nas liczyć dni nasze, byśmy zdobyli mądrość serca.
Powróć, o Panie, jak długo będziesz zwlekał? Bądź litościwy dla sług Twoich!
Nasyć nas o świcie swoją łaską, abyśmy przez wszystkie dni nasze mogli się radować i cieszyć.
Dobroć Pana Boga naszego niech będzie nad nami i wspieraj pracę rąk naszych, dzieło rąk naszych wspieraj.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Co to jest straż nocna?
- Co to znaczy – nauczyć się liczyć dni? Chodzi tu o znajomość kalendarza?
- Życie ludzkie jest marne jak trawa… Dlaczego zatem Bóg darzy nas taką miłością?
- W jaki sposób Bóg może wspierać pracę naszych rąk?
- Czym jest mądrość serca? Czy tym samym, co mądrość rozumu, intelektu?
- Co nam da dobroć Boga nad nami? Czy uchroni nas od wszystkich nieszczęść?
- Bóg namawia ludzi do powrotu – na czym ten powrót może polegać?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Rozmowa o ludziach, którzy żyli przed nami – sławnych i mniej sławnych. Może ulica, przy której mieszkacie, nosi imię jakiegoś człowieka. Co o nim wiemy? Może niedaleko jest jakiś pomnik? Może w waszym mieście żyli wielcy ludzie? Może wybrać się na cmentarz i pomodlić się za tych, którzy odeszli?
2. czytanie (Flm 9b-10.12-17)
Jako stary Paweł, a teraz jeszcze więzień Chrystusa Jezusa – proszę cię za moim dzieckiem – za tym, którego zrodziłem w kajdanach, za Onezymem. Jego ci odsyłam; ty zaś jego, to jest serce moje, przyjmij do domu! Zamierzałem go trzymać przy sobie, aby zamiast ciebie oddawał mi usługi w kajdanach /noszonych dla/ Ewangelii. Jednakże postanowiłem nie uczynić niczego bez twojej zgody, aby dobry twój czyn był nie jakby z musu, ale z dobrej woli. Może bowiem po to oddalił się od ciebie na krótki czas, abyś go odebrał na zawsze, już nie jako niewolnika, lecz więcej niż niewolnika, jako brata umiłowanego. /Takim jest on/ zwłaszcza dla mnie, ileż więcej dla ciebie zarówno w doczesności, jak w Panu. Jeśli więc się poczuwasz do łączności ze mną, przyjmij go jak mnie!
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Kim był Onezym? Skąd św. Paweł go znał?
- Kim był Filemon – adresat listu?
- O jakich kajdanach tu mowa? Kiedy św. Paweł napisał ten list? Dlaczego mówi o sobie „stary Paweł”?
- Ewangelia to kajdany czy wyzwolenie?
- Jaki był stosunek chrześcijan do niewolnictwa?
- Jakie rozstania między ludźmi zbliżają potem ludzi do siebie?
- Co się musi stać, aby rozstanie nie podzieliło, ale związało?
- Co kiedyś robili panowie ze swoimi niewolnikami, którzy uciekli od nich, a zostali złapani?
- Co się stanie z Onezymem, gdy wróci do swojego pana?
- Jakich wskazówek w tym względzie św. Paweł udziela Filemonowi?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
W niedzielne popołudnie idziemy na lody i zgadujemy, co w życiu codziennym odpowiada różnym smakom lodów (np. jaki smak ma chodzenie do szkoły? jaki smak ma sprzątanie? jaki smak ma kłótnia? co w życiu będzie bitą śmietaną, a co wafelkiem?).
CIEKAWE LINKI
Ewangelia (Łk 14,25-33)
Wielkie tłumy szły z Jezusem. On zwrócił się i rzekł do nich: Jeśli kto przychodzi do Mnie, a nie ma w nienawiści swego ojca i matki, żony i dzieci, braci i sióstr, nadto siebie samego, nie może być moim uczniem. Kto nie nosi swego krzyża, a idzie za Mną, ten nie może być moim uczniem. Bo któż z was, chcąc zbudować wieżę, nie usiądzie wpierw i nie oblicza wydatków, czy ma na wykończenie? Inaczej, gdyby założył fundament, a nie zdołałby wykończyć, wszyscy, patrząc na to, zaczęliby drwić z niego: Ten człowiek zaczął budować, a nie zdołał wykończyć. Albo który król, mając wyruszyć, aby stoczyć bitwę z drugim królem, nie usiądzie wpierw i nie rozważy, czy w dziesięć tysięcy ludzi może stawić czoło temu, który z dwudziestoma tysiącami nadciąga przeciw niemu? Jeśli nie, wyprawia poselstwo, gdy tamten jest jeszcze daleko, i prosi o warunki pokoju. Tak więc nikt z was, kto nie wyrzeka się wszystkiego, co posiada, nie może być moim uczniem.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Co to jest nienawiść?
- Kiedy się ją czuje?
- Dlaczego Jezus mówi o nienawiści wobec najbliższych?
- Na czym polega dźwiganie życiowego krzyża?
- W jaki sposób człowiek idzie za Jezusem nie niosąc krzyża?
- Jak rozumieć wyrzeczenie się wszystkiego? Czy to oznacza pozbycie się wszystkiego?
- Co dzisiaj znaczy „być uczniem Jezusa”? Czego możemy się od Niego nauczyć?
- Czego nas uczą Jezusowe przypowieści w tym fragmencie Ewangelii?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Zabawa A-B-C. Dzisiejsza Ewangelia przypomina nam o byciu konsekwentnym w wierze. Jeśli mówimy A, to trzeba także powiedzieć B – głosi popularne powiedzenie. Wykorzystajmy je w naszej zabawie.