Katecheza rodzinna. 2 niedziela wielkanocna, rok A
1. czytanie (Dz 5,12-16)
Wiele znaków i cudów działo się przez ręce Apostołów wśród ludu. Trzymali się wszyscy razem w krużganku Salomona. A z obcych nikt nie miał odwagi dołączyć się do nich, lud zaś ich wychwalał. Coraz bardziej też rosła liczba mężczyzn i kobiet, przyjmujących wiarę w Pana. Wynoszono też chorych na ulicę i kładziono na łożach i noszach, aby choć cień przechodzącego Piotra padł na któregoś z nich. Także z miast sąsiednich zbiegało się mnóstwo ludu do Jerozolimy, znosząc chorych i dręczonych przez duchy nieczyste, a wszyscy doznawali uzdrowienia.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Kim był Salomon?
- Co to jest krużganek?
- Dlaczego „trzymali się wszyscy razem”? Co im dawała ta jedność, wspólnota, bycie ze sobą?
- Co nam może dawać „trzymanie się razem”?
- Dlaczego dopiero teraz liczba wierzących w Pana rośnie, a nie wcześniej, gdy Jezus wędrował po Palestynie?
- Co grozi Piotrowi, który czyni tyle cudów i znaków? Czy Duch Święty może ochronić go przed pychą?
- Czym się różni uzdrowienie od wyleczenia?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Wycinanki z serwetki – składamy serwetkę na pół, potem jeszcze raz na pół – do takiej grubości, aby można było swobodnie wycinać nożyczkami. Warto poćwiczyć najpierw różne kształty, a potem wycinać postacie. Po rozłożeniu wycinanka powinna najlepiej przedstawiać postacie trzymające się za ręce. Wtedy można je zatytułować „Trzymamy się razem”.
Psalm (Ps 118,1.4.13-14.22.24)
REFREN: Dziękujcie Panu, bo jest miłosierny
Dziękujcie Panu, bo jest dobry, bo Jego łaska trwa na wieki.
Niech bojący się Pana głoszą: „Jego łaska na wieki”.
Uderzono mnie i pchnięto, bym upadł, lecz Pan mnie podtrzymał.
Pan moją mocą i pieśnią, On stał się moim Zbawcą.
Kamień odrzucony przez budujących stał się kamieniem węgielnym.
Oto dzień, który Pan uczynił, radujmy się w nim i weselmy.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Co to jest łaska?
- Mamy rzeczywiście bać się Pana Boga?
- Dlaczego Pan pozwala, aby mnie pchnięto?
- Co to jest „kamień węgielny”? Jakie ma znaczenie w budowaniu?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Ciekawe kamienie – w czasie spaceru szukamy ciekawych kamieni. W domu myjemy je i czekamy, aż wyschną, a potem przyozdabiamy je farbami lub innymi materiałami. Można z takiego kamienia zrobić zwierzę, zbudować na nim domek lub wykorzystać go w jeszcze inny sposób. Przyjrzyj się dokładnie kamieniowi – on podpowie ci, co można z nim zrobić.
2. czytanie (Ap 1,9-11a.12-13.17-19)
Ja, Jan, wasz brat i współuczestnik w ucisku i królestwie, i wytrwałości w Jezusie, byłem na wyspie, zwanej Patmos, z powodu słowa Bożego i świadectwa Jezusa. Doznałem zachwycenia w dzień Pański i posłyszałem za sobą potężny głos jak gdyby trąby mówiącej: Co widzisz, napisz w księdze i poślij siedmiu Kościołom, które są w Azji. I obróciłem się, aby widzieć, co za głos do mnie mówił; a obróciwszy się ujrzałem siedem złotych świeczników, i pośród świeczników kogoś podobnego do Syna Człowieczego, obleczonego [w szatę] do stóp i przepasanego na piersiach złotym pasem. Kiedym Go ujrzał, do stóp Jego upadłem jak martwy, a On położył na mnie prawą rękę, mówiąc: Przestań się lękać! Jam jest Pierwszy i Ostatni i żyjący. Byłem umarły, a oto jestem żyjący na wieki wieków i mam klucze śmierci i Otchłani. Napisz więc to, co widziałeś, i to, co jest, i to, co potem musi się stać.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Gdzie jest wyspa Patos? Poszukajcie danych na jej temat.
- Co robił tam św. Jan? Dlaczego tam się znalazł?
- Co to jest „dzień Pański”?
- O jakich siedmiu Kościołach pisze św. Jan? Gdzie one były? Poszukaj o nich informacji.
- Co oznacza złoty kolor w biblijnej symbolice?
- Dlaczego świeczników było siedem? Jakie jest znaczenie tej liczby w symbolice biblijnej?
- Jakie jest znaczenie klucza w symbolice biblijnej?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Klucze – za pomocą wszystkich dostępnych materiałów do zabawy wykonujemy różne KLUCZE. Np. klucz do serca mamy i taty, klucz do szczęścia, klucz do nieba, klucz do miłości, klucz do przebaczenia. W czasie rodzinnego wykonywania kluczy rozmawiamy o tym, do czego mają prowadzić (o szczęściu, nadziei, niebie…).
Ewangelia (J 20,19-31)
Było to wieczorem owego pierwszego dnia tygodnia. Tam gdzie przebywali uczniowie, drzwi były zamknięte z obawy przed Żydami, przyszedł Jezus, stanął pośrodku i rzekł do nich: Pokój wam! A to powiedziawszy, pokazał im ręce i bok. Uradowali się zatem uczniowie ujrzawszy Pana. A Jezus znowu rzekł do nich: Pokój wam! Jak Ojciec Mnie posłał, tak i Ja was posyłam. Po tych słowach tchnął na nich i powiedział im: Weźmijcie Ducha Świętego! Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane. Ale Tomasz, jeden z Dwunastu, zwany Didymos, nie był razem z nimi, kiedy przyszedł Jezus. Inni więc uczniowie mówili do niego: Widzieliśmy Pana! Ale on rzekł do nich: Jeżeli na rękach Jego nie zobaczę śladu gwoździ i nie włożę palca mego w miejsce gwoździ, i nie włożę ręki mojej do boku Jego, nie uwierzę. A po ośmiu dniach, kiedy uczniowie Jego byli znowu wewnątrz /domu/ i Tomasz z nimi, Jezus przyszedł mimo drzwi zamkniętych, stanął pośrodku i rzekł: Pokój wam! Następnie rzekł do Tomasza: Podnieś tutaj swój palec i zobacz moje ręce. Podnieś rękę i włóż /ją/ do mego boku, i nie bądź niedowiarkiem, lecz wierzącym. Tomasz Mu odpowiedział: Pan mój i Bóg mój! Powiedział mu Jezus: Uwierzyłeś Tomaszu, bo Mnie ujrzałeś; błogosławieni, którzy nie widzieli, a uwierzyli. I wiele innych znaków, których nie zapisano w tej księdze, uczynił Jezus wobec uczniów. Te zaś zapisano, abyście wierzyli, że Jezus jest Mesjaszem, Synem Bożym, i abyście wierząc mieli życie w imię Jego.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Pierwszy dzień tygodnia – jaki to dzień?
- Dlaczego Jezus pokazał uczniom ręce i bok?
- Co znaczy określenie „Didymos”? Poszukajcie wyjaśnienia tego przydomku.
- Dlaczego Tomasza nie było razem z uczniami? Gdzie mógł wtedy być?
- Dlaczego Jezus przyszedł właśnie wtedy, gdy Tomasza nie było… mógł wybrać lepszą chwile…
- Jakie znaczenie ma wyznanie Tomasza przy spotkaniu z Chrystusem po 8 dniach?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Odciski palców – korzystamy z farb lub tuszu w taki sposób, aby można było delikatnie zabarwić palce i zrobić odciski linii papilarnych. Można na kartce odcisnąć kilka śladów, aby w sumie powstał z nich jakiś kształt. Potem przy pomocy kreden czy pisaków można go uzupełnić i zrobić z niego rysunek.