Katecheza rodzinna. 2 niedziela Wielkiego Postu, rok A

Grupa docelowa: Rodziny Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: 2 niedziela Wielkiego Postu, Katecheza rodzinna, rok A

1. czytanie (Rdz 15,5-12.17-18)

Bóg poleciwszy Abramowi wyjść z namiotu, rzekł: Spójrz na niebo i policz gwiazdy, jeśli zdołasz to uczynić; potem dodał: Tak liczne będzie twoje potomstwo. Abram uwierzył i Pan poczytał mu to za zasługę. Potem zaś rzekł do niego: Ja jestem Pan, który ciebie wywiodłem z Ur chaldejskiego, aby ci dać ten oto kraj na własność. A na to Abram: O Panie, mój Boże, jak będę mógł się upewnić, że otrzymam go na własność? Wtedy Pan rzekł: Wybierz dla Mnie trzyletnią jałowicę, trzyletnią kozę i trzyletniego barana, a nadto synogarlicę i gołębicę. Wybrawszy to wszystko, Abram poprzerąbywał je wzdłuż na połowy i przerąbane części ułożył jedną naprzeciw drugiej; ptaków nie porozcinał. Kiedy zaś do tego mięsa zaczęło zlatywać się ptactwo drapieżne, Abram je odpędził. A gdy słońce chyliło się ku zachodowi, Abram zapadł w głęboki sen i opanowało go uczucie lęku, jak gdyby ogarnęła go wielka ciemność. A kiedy słońce zaszło i nastał mrok nieprzenikniony, ukazał się dym jakby wydobywający się z pieca i ogień niby gorejąca pochodnia i przesunęły się między tymi połowami zwierząt. Wtedy to właśnie Pan zawarł przymierze z Abramem, mówiąc: Potomstwu twemu daję ten kraj, od Rzeki Egipskiej aż do wielkiej rzeki Eufrat.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Czym się różni Abram od Abrahama?
  2. Poszukajcie wiadomości na temat Brama i Abrahama, warto przejrzeć KKK, może sięgnąć do jakiegoś filmu religijnego, książki.
  3. Czy łatwo było uwierzyć w obietnicę tak licznego potomstwa, gdy
  4. Czy ja też mogę zawrzeć jakieś przymierze z Bogiem?
  5. Na czym polega przymierze zawarte na chrzcie świętym? Na czym polega jego wartość?
  6. Ogień w ciemności – gdzie jeszcze w Biblii jest znakiem Bożej obecności i działania?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Wyjdźcie przed dom w bezchmurną noc i popatrzcie się na niebo pełne gwiazd. Może warto przejrzeć atlas nieba z gwiazdozbiorami? Nauczyć się rozpoznawać kilka z nich?

Psalm (Ps 27,1.7-9.13-14)

REFREN: Pan moim światem i zbawieniem moim

Pan moim światłem i zbawieniem moim, kogo miałbym się lękać?
Pan obrońcą mego życia, przed kim miałbym czuć trwogę?

Usłysz, o Panie, kiedy głośno wołam, zmiłuj się nade mną i wysłuchaj mnie.
O Tobie mówi moje serce: „Szukaj Jego oblicza”.

Będę szukał oblicza Twego, Panie. Nie zakrywaj przede mną swojej twarzy,
nie odtrącaj w gniewie Twojego sługi. Ty jesteś moją pomocą, więc mnie nie odrzucaj.

Wierzę, że będę oglądał dobra Pana W krainie żyjących.
Oczekuj Pana, bądź mężny, nabierz odwagi i oczekuj Pana.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Jakie światło wnosi Bóg do ludzkiego życia? Co takiego rozświetla to światło?
  2. Do czego ono jest podobne – do blasku świecy, reflektora samochodu, lampki nocnej, świetlika?
  3. Gdzie możemy szukać oblicza Pana? Na czym to polega?
  4. Oczekiwanie na dobro od Pana – dlaczego potrzeba tu odwagi?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Modlitwa o cierpliwość dla rodziców i dzieci.

2. czytanie (Flp 3,17-4,1)

Bracia, bądźcie wszyscy razem moimi naśladowcami i wpatrujcie się w tych, którzy tak postępują, jak tego wzór macie w nas. Wielu bowiem postępuje jak wrogowie krzyża Chrystusowego, o których często wam mówiłem, a teraz mówię z płaczem. Ich losem – zagłada, ich bogiem – brzuch, a chwała – w tym, czego winni się wstydzić. To ci, których dążenia są przyziemne. Nasza bowiem ojczyzna jest w niebie. Stamtąd też jako Zbawcy wyczekujemy Pana naszego Jezusa Chrystusa, który przekształci nasze ciało poniżone, na podobne do swego chwalebnego ciała, tą potęgą, jaką może On także wszystko, co jest, sobie podporządkować. Przeto, bracia umiłowani, za którymi tęsknię – radości i chwało moja! – tak stójcie mocno w Panu, umiłowani!

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Jaki wzór do naśladowania możemy mieć w postaci św. Pawła?
  2. Kiedy chrześcijanie postępują jak wrogowie krzyża Chrystusowego?
  3. Jakie przyziemne dążenia są w stanie nas opanować? Jak im się skutecznie przeciwstawić? Czy tylko dobrymi chęciami?
  4. Czujesz się, jakbyś był obywatelem nieba?
  5. Dlaczego św. Paweł twierdzi, że nasze ciała są poniżone? Przez co właściwie? W jaki sposób np. nasze grzechy oddziaływają na nasze ciała? Czy je udoskonalają czy poniżają?
  6. Wyczekiwanie na Zbawcę… jak naprawdę my to robimy?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Wymyślamy wspólnie pojazdy, którymi będziemy się poruszać po niebie, koniecznie musimy je narysować! Przyda się także wzór PRAWA JAZDY na te maszyny niebiańskie, koniecznie ze zdjęciem użytkownika.

Ewangelia (Łk 9,28b-36)

Jezus wziął z sobą Piotra, Jana i Jakuba i wyszedł na górę, aby się modlić. Gdy się modlił, wygląd Jego twarzy się odmienił, a Jego odzienie stało się lśniąco białe. A oto dwóch mężów rozmawiało z Nim. Byli to Mojżesz i Eliasz. Ukazali się oni w chwale i mówili o Jego odejściu, którego miał dokonać w Jerozolimie. Tymczasem Piotr i towarzysze snem byli zmorzeni. Gdy się ocknęli, ujrzeli Jego chwałę i obydwóch mężów, stojących przy Nim. Gdy oni odchodzili od Niego, Piotr rzekł do Jezusa: Mistrzu, dobrze, że tu jesteśmy. Postawimy trzy namioty: jeden dla Ciebie, jeden dla Mojżesza i jeden dla Eliasza. Nie wiedział bowiem, co mówi. Gdy jeszcze to mówił, zjawił się obłok i osłonił ich; zlękli się, gdy [tamci] weszli w obłok. A z obłoku odezwał się głos: To jest Syn mój, Wybrany, Jego słuchajcie! W chwili, gdy odezwał się ten głos, Jezus znalazł się sam. A oni zachowali milczenie i w owym czasie nikomu nic nie oznajmili o tym, co widzieli.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Poszukajcie w galeriach internetowych lub albumach obrazów o tematyce Przemienienia Pańskiego. Zwróćcie uwagę, jak artyści ukazywali tę ewangeliczną scenę.
  2. Chciałbyś tam być razem z uczniami i być świadkiem Przemienienia?
  3. Jaką rolę w historii zbawienia odegrali Mojżesz i Eliasz?
  4. Jakie jest znaczenie białego koloru w Biblii? Dlaczego akurat odzienie Jezusa stało się lśniąco białe?
  5. Namioty? Dlaczego chcą postawić namioty?
  6. Gdzie jeszcze w Biblii Bóg przychodzi pod postacią obłoku? Co się wtedy dzieje?
  7. Gdzie możemy dzisiaj usłyszeć Jezusa?
  8. Co znaczy w życiu codziennym „być świadkiem Przemienienia?”

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Rozmawiamy o tym, co nam pomaga w słuchaniu drugiej osoby, a co przeszkadza.