Katecheza rodzinna. 27 niedziela zwykła, rok C

Grupa docelowa: Rodziny Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: 27 niedziela zwykła, Katecheza rodzinna, rok C

1. czytanie (Ha 1,2-3;2,2-4)

Dokądże, Panie, wzywać Cię będę, a Ty nie wysłuchujesz? Wołać będę ku Tobie: Krzywda (mi się dzieje)! – a Ty nie pomagasz? Czemu każesz mi patrzeć na nieprawość i na zło spoglądasz bezczynnie? Oto ucisk i przemoc przede mną, powstają spory, wybuchają waśnie. I odpowiedział Pan tymi słowami: Zapisz widzenie, na tablicach wyryj, by można było łatwo je odczytać. Jest to widzenie na czas oznaczony, lecz wypełnienie jego niechybnie nastąpi; a jeśli się opóźnia, ty go oczekuj, bo w krótkim czasie przyjdzie niezawodnie. Oto zginie ten, co jest ducha nieprawego, a sprawiedliwy żyć będzie dzięki swej wierności.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Kim był prorok Habakuk? W jakich czasach żył? Co się wtedy działo w królestwie Izraela?
  2. No właśnie, po czym poznać, że Bóg wysłuchuje naszych próśb?
  3. Jaka jest różnica między: słyszy – wysłuchuje – spełnia?
  4. Dlaczego Bóg toleruje zło i nieszczęście na świecie?
  5. Po co prorok ma wyryć widzenie na tablicy? Nie wystarczy, gdy zapamięta?
  6. Dlaczego śmierć jest karą dla człowieka nieprawego?
  7. Po co wierność sprawiedliwemu, skoro musi cierpieć i czekać na dobre owoce nie wiadomo, jak długo jeszcze?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Habakuk pisze o tym, że wybuchają spory i waśnie… Może dobrze jest wrócić pamięcią do jakiegoś sporu czy kłótni i zadać sobie pytania: w jaki sposób można było go uniknąć? Czy w tej sytuacji można było zachować się inaczej? Co zrobić, aby nie dopuścić do najbliższej kłótni w rodzince?

Psalm (Ps 95,1-2.6-9)

REFREN: Słysząc głos Pana, serc nie zatwardzajcie

Przyjdźcie, radośnie śpiewajmy Panu, wznośmy okrzyki ku chwale Opoki naszego zbawienia.
Stańmy przed obliczem Jego z uwielbieniem, radośnie śpiewajmy Mu pieśni.

Przyjdźcie, uwielbiajmy Go padając na twarze, zegnijmy kolana przed Panem, który nas stworzył.
Albowiem On jest naszym Bogiem, a my ludem Jego pastwiska i owcami w Jego ręku.

Obyście dzisiaj usłyszeli głos Jego: „Niech nie twardnieją wasze serca jak w Meriba,
jak na pustyni w dniu Massa, gdzie Mnie kusili wasi ojcowie,
doświadczali Mnie, choć widzieli moje dzieła”.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Kiedy chce się aż śpiewać Panu Bogu?
  2. Kiedy na radosny śpiew nie ma za bardzo ochoty?
  3. Czujesz się owcą w ręku Pana Boga? Na czym to polega?
  4. Co się stało w Massa? Co się stao w Meriba?
  5. Dlaczego przodkowie kusili tam Pana Boga?
  6. Dlaczego człowiek wystawia Pana Boga na próbę, nawet jeśli widzi Jego wielkie dzieła?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Skoro mamy przed Panem Bogiem zginać kolana, to… warto poznać jaka jest budowa kolana. Szukamy danych na temat tej ważnej części ciała.

2. czytanie (Tm 1,6-8.13-14)

Przypominam ci, abyś rozpalił na nowo charyzmat Boży, który jest w tobie przez włożenie moich rąk. Albowiem nie dał nam Bóg ducha bojaźni, ale mocy i miłości, i trzeźwego myślenia. Nie wstydź się zatem świadectwa Pana naszego ani mnie, Jego więźnia, lecz weź udział w trudach i przeciwnościach znoszonych dla Ewangelii według mocy Boga! Zdrowe zasady, któreś posłyszał ode mnie, miej za wzorzec w wierze i miłości w Chrystusie Jezusie! Dobrego depozytu strzeż z pomocą Ducha Świętego, który w nas mieszka.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Co to jest charyzmat?
  2. Na czym polega nałożenie rąk? O co tu chodzi?
  3. Kiedy szczególnie przydaje się duch trzeźwego myślenia?
  4. Jakie trudy i przeciwności musiał znosić Tymoteusz, adresat listu?
  5. Co to za zdrowe zasady chrześcijańskiego życia?
  6. Wzorzec Jezusa Chrystusa – dlaczego dzisiaj jest jeszcze aktualny?
  7. PO czym można poznać, że mieszka w nas Duch Święty?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Metoda – plastyka. W dowolny sposób wykonujemy ilustrację pt. „Serce pełne Ducha Świętego”.

Ewangelia (Łk 17,5-10)

Apostołowie prosili Pana: Przymnóż nam wiary. Pan rzekł: Gdybyście mieli wiarę jak ziarnko gorczycy, powiedzielibyście tej morwie: Wyrwij się z korzeniem i przesadź się w morze, a byłaby wam posłuszna. Kto z was, mając sługę, który orze lub pasie, powie mu, gdy on wróci z pola: Pójdź i siądź do stołu? Czy nie powie mu raczej: Przygotuj mi wieczerzę, przepasz się i usługuj mi, aż zjem i napiję się, a potem ty będziesz jadł i pił? Czy dziękuje słudze za to, że wykonał to, co mu polecono? Tak mówcie i wy, gdy uczynicie wszystko, co wam polecono: Słudzy nieużyteczni jesteśmy; wykonaliśmy to, co powinniśmy wykonać.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Co to jest gorczyca?
  2. Jakie posiada ziarenka?
  3. Co to jest morwa? Jaki ma system korzeniowy?
  4. Jakie są zadania służącego w domu?
  5. Jakie są nasze zadania w życiu? Co właściwie mamy w życiu zrobić?
  6. Co to jest wiara?
  7. Jak można jej przemnożyć?
  8. Dlaczego uczniowie zwracają się z tym do Jezusa? Sami nie potrafią bardziej uwierzyć?
  9. Czym różni się wiara jako łaska od wiary wypracowanej przez człowieka?
  10. Naprawdę uczniowie mieli wiarę mniejszą od ziarenka gorczycy?
  11. Do jakiego ziarenka przyrównamy wiarę każdego z nas?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Poznajemy ziarenka różnych roślin.