Katecheza rodzinna. Zesłanie Ducha Świętego, rok C
1. czytanie (Dz 2,1-11)
Kiedy nadszedł wreszcie dzień Pięćdziesiątnicy, znajdowali się wszyscy razem na tym samym miejscu. Nagle dał się słyszeć z nieba szum, jakby uderzenie gwałtownego wiatru, i napełnił cały dom, w którym przebywali. Ukazały się im też języki jakby z ognia, które się rozdzieliły, i na każdym z nich spoczął jeden. I wszyscy zostali napełnieni Duchem Świętym, i zaczęli mówić obcymi językami, tak jak im Duch pozwalał mówić. Przebywali wtedy w Jerozolimie pobożni Żydzi ze wszystkich narodów pod słońcem. Kiedy więc powstał ów szum, zbiegli się tłumnie i zdumieli, bo każdy słyszał, jak przemawiali w jego własnym języku. Czyż ci wszyscy, którzy przemawiają, nie są Galilejczykami? – mówili pełni zdumienia i podziwu. Jakżeż więc każdy z nas słyszy swój własny język ojczysty? – Partowie i Medowie, i Elamici, i mieszkańcy Mezopotamii, Judei oraz Kapadocji, Pontu i Azji, Frygii oraz Pamfilii, Egiptu i tych części Libii, które leżą blisko Cyreny, i przybysze z Rzymu, Żydzi oraz prozelici, Kreteńczycy i Arabowie – słyszymy ich głoszących w naszych językach wielkie dzieła Boże.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- „Nadszedł wreszcie dzień Pięćdziesiątnicy” – słowo „wreszcie” oznacza oczekiwanie, niecierpliwość… co czuje człowiek oczekujący na jakieś wydarzenie z taką niecierpliwością?
- Czego symbolami są w Biblii wiatr i ogień?
- A gdyby Wasz dom napełnił szum z nieba?… jakie byłyby Wasze reakcje?
- Mówienie językami – dar oczekiwany czy dość jednak kłopotliwy?
- Jak myślicie – co mówili obcymi językami uczniowie zgromadzeni w Wieczerniku?
- Dlaczego byli wtedy w Jerozolimie Żydzi ze wszystkich stron świata?
- Pokaż na mapie krainy, z których przyjechali Żydzi. Czy kolejność wymieniania krain ma jakieś znaczenie?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Opaska z płomyczkiem – wycinamy pasek papieru i sklejamy, aby powstała wygodna opaska na głowę. Rysujemy płomyczek, wycinamy i przyklejamy do paska. W takiej opasce z płomyczkiem możemy iść do kościoła, albo odmówić wieczorną modlitwę rodzinną.
(Ps 104,1.24.29-31.34)
REFREN: Niech zstąpi Duch Twój i odnowi ziemię
Błogosław, duszo moja, Pana, o Boże mój, Panie, Ty jesteś bardzo wielki.
Jak liczne są dzieła Twoje, Panie, ziemia jest pełna Twych stworzeń.
Gdy odbierasz im oddech, marnieją i w proch się obracają.
Stwarzasz je napełniając swym duchem i odnawiasz oblicze ziemi.
Niech chwała Pana trwa na wieki, niech Pan się raduje z dzieł swoich.
Niech miła Mu będzie pieśń moja, będę radował się w Panu.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Bóg jest wielki – na czym polega Jego wielkość? Można ją jakoś zmierzyć?
- Które stworzenia najbardziej sobie cenimy?
- Za jakie talenty i zdolności możemy Bogu podziękować?
- Oblicze ziemi się odnawia czy starzeje?
- Czy Pan Bóg cieszy się z takiej ziemi, jaką stworzył i jaka jest teraz?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Zabawa na spacerze – tato staje kilka kroków od dzieci i woła „Kto przyjdzie w moje ramiona?” Potem dziecko biegnie do taty, tata łapie je mocno w swoje ramiona i kręci się wokoło kilka razy. Zabawa trwa do momentu wykończenia taty.
2. czytanie (1 Kor 12,3b-7.12-13)
Nikt nie może powiedzieć bez pomocy Ducha Świętego: „Panem jest Jezus”. Różne są dary łaski, lecz ten sam Duch; różne też są rodzaje posługiwania, ale jeden Pan; różne są wreszcie działania, lecz ten sam Bóg, sprawca wszystkiego we wszystkich. Wszystkim zaś objawia się Duch dla [wspólnego] dobra. Podobnie jak jedno jest ciało, choć składa się z wielu członków, a wszystkie członki ciała, mimo iż są liczne, stanowią jedno ciało, tak też jest i z Chrystusem. Wszyscyśmy bowiem w jednym Duchu zostali ochrzczeni, [aby stanowić] jedno Ciało: czy to Żydzi, czy Grecy, czy to niewolnicy, czy wolni. Wszyscyśmy też zostali napojeni jednym Duchem.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- W jaki sposób Duch pomaga nam wyznawać Jezusa jako Pana?
- Jak to nie można bez Jego pomocy powiedzieć tych słów? Czy to znaczy, że za każdym razem Duch mi pomaga? Nawet gdybym je wymawiał 500 razy dziennie?
- Co nam to daje, że jako chrześcijanie stanowimy jakby jedno ciało?
- Na czym polega napojenie Duchem? Po czym je można poznać?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Zabawa z wykorzystaniem dni tygodnia – najlepiej wychodzi w podróży. Wymyślamy historyjkę albo dialog. Przykład: – Dzień dobry, Panie Poniedziałku. Czy wie Pan, co słychać u Pana Wtorka? – Poszedł do Pani Środy z Panem Czwartkiem na podwieczorek. – Acha, zawołam Pana Piątka i Panią Sobotę, a Pan niech zadzwoni do Pani Niedzieli – idziemy wieczorem do kina!
Ewangelia (J 20,19-23)
Wieczorem w dniu Zmartwychwstania, tam gdzie przebywali uczniowie, gdy drzwi były zamknięte z obawy przed Żydami, przyszedł Jezus, stanął pośrodku i rzekł do nich: Pokój wam! A to powiedziawszy, pokazał im ręce i bok. Uradowali się zatem uczniowie ujrzawszy Pana. A Jezus znowu rzekł do nich: Pokój wam! Jak Ojciec Mnie posłał, tak i Ja was posyłam. Po tych słowach tchnął na nich i powiedział im: Weźmijcie Ducha Świętego! Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Dlaczego drzwi były zamknięte? Czego bali się uczniowie?
- Dlaczego pokazał im ręce i bok?
- Dlaczego pierwszym darem po Zmartwychwstaniu jest moc odpuszczania grzechów?
- Pokój wam! Jak to brzmi dzisiaj, w naszych czasach?
- Jak dzisiaj korzystać najbardziej owocnie z daru przebaczenia grzechów?
- Kiedy grzechy mogą być zatrzymane?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Zabawa w aucie „Głębokie westchnienia”. Wszyscy kilkakrotnie głęboko wzdychają Kierowca pyta wszystkich po kolei, z jakiego powodu tak wzdychają? Każda osoba podaje wtedy jakiś wymyślony przez siebie powód zmartwienia, na przykład: „Chciałem dostać na urodziny słonia, ale nie dostałem”, „W mojej torebce zamieszkała wróżka i nie wiem, co teraz będzie”, „Paliwo w samochodzie zamieniło się w coca-colę i zaraz auto będzie puszczać bąbelki”. Kto wymyśli najśmieszniejszy powód wzdychania, ten wygrywa.