Katecheza rodzinna. Wniebowstąpienie Pana Jezusa, rok C

Grupa docelowa: Rodziny Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: Dz 1, Hbr 9, Katecheza rodzinna, Łk 24, Ps 47, rok C, Wniebowstąpienie

1. czytanie (Dz 1,1-11)

Pierwszą Księgę napisałem, Teofilu, o wszystkim, co Jezus czynił i czego nauczał od początku aż do dnia, w którym udzielił przez Ducha Świętego poleceń Apostołom, których sobie wybrał, a potem został wzięty do nieba. Im też po swojej męce dał wiele dowodów, że żyje: ukazywał się im przez czterdzieści dni i mówił o królestwie Bożym. A podczas wspólnego posiłku kazał im nie odchodzić z Jerozolimy, ale oczekiwać obietnicy Ojca: Słyszeliście o niej ode Mnie – /mówił/ – Jan chrzcił wodą, ale wy wkrótce zostaniecie ochrzczeni Duchem Świętym. Zapytywali Go zebrani: Panie, czy w tym czasie przywrócisz królestwo Izraela? Odpowiedział im: Nie wasza to rzecz znać czasy i chwile, które Ojciec ustalił swoją władzą, ale gdy Duch Święty zstąpi na was, otrzymacie Jego moc i będziecie moimi świadkami w Jerozolimie i w całej Judei, i w Samarii, i aż po krańce ziemi. Po tych słowach uniósł się w ich obecności w górę i obłok zabrał Go im sprzed oczu. Kiedy uporczywie wpatrywali się w Niego, jak wstępował do nieba, przystąpili do nich dwaj mężowie w białych szatach. I rzekli: Mężowie z Galilei, dlaczego stoicie i wpatrujecie się w niebo? Ten Jezus, wzięty od was do nieba, przyjdzie tak samo, jak widzieliście Go wstępującego do nieba.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Co św. Łukasz ma na myśli pisząc o „pierwszej księdze”?
  2. Jakie dowody Jezus daje uczniom, że żyje po swojej męce?
  3. Na czym polega ochrzczenie Duchem świętym?
  4. Dlaczego uczniowie pytali w takim momencie o odrodzenie królestwa Izraela?
  5. Po czym poznać, że ktoś otrzymał moc Ducha Świętego?
  6. Być świadkiem – w domu, w szkole, w pracy…
  7. Czy trudno być świadkiem wśród… ludzi wierzących?
  8. Czego symbolem jest obłok?
  9. Mężowie w białych szatach – gdzie jeszcze w Biblii jest o nich mowa? Kiedy pojawiają się w historii zbawienia?
  10. Czekasz na przyjście Pana Jezusa? Starasz się przyspieszyć to przyjście?
  11. „Przyjdzie tak samo” – czy to nie jest zbyt spokojne i banalne? Obejdzie się bez tych wielkich znaków na niebie i ziemi, o jakich mówi Apokalipsa?
  12. Dlaczego na początku Dziejów Apostolskich więcej jest szczegółów na temat Wniebowstąpienia niż w Ewangelii spisanej przez tego samego św. Łukasza?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Wiatr i obłoczek. Siadamy wokół stołu całą rodzinką, na środku kładziemy kłębuszek waty lub lekkie piórko i dmuchamy na nie najpierw lekko, aby zobaczyć, jak się porusza po stole. Potem możemy urządzić turniej – komu się uda zdmuchnąć kłębuszek waty lub piórko – wszyscy mocno dmuchamy!

Psalm (Ps 47,2-3.6-9)

REFREN: Pan wśród radości wstępuje do nieba.

Wszystkie narody klaskajcie w dłonie, radosnym głosem wykrzykujcie Bogu,
bo Pan Najwyższy straszliwy, jest wielkim Królem nad całą ziemią.

Bóg wstępuje wśród radosnych okrzyków, Pan wstępuje przy dźwięku trąby.
Śpiewajcie psalmy Bogu, śpiewajcie, śpiewajcie Królowi naszemu, śpiewajcie.

Gdyż Bóg jest Królem całej ziemi, hymn zaśpiewajcie
Bóg króluje nad narodami, Bóg zasiada na swym świętym tronie.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Klaskać z radości straszliwemu Bogu? Jak to możliwe?
  2. czy Bóg rzeczywiście jest Królem całej ziemi? Po czym można poznać to królowanie?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Uczymy się śpiewać ten Psalm!
Wszystkie narody klaskajcie w dłonie,        E
wykrzykujcie Bogu radosnym głosem,                 cis
bo Pan najwyższy jest Królem nad całą ziemią.   A H E
Śpiewajcie Mu wszystkie narody,
śpiewajcie radosnym głosem, śpiewajcie Królowi.

2. czytanie (Ef 1,17-23)

Bóg Pana naszego Jezusa Chrystusa, Ojciec chwały, dał wam ducha mądrości i objawienia w głębszym poznaniu Jego samego. [Niech da] wam światłe oczy serca tak, byście wiedzieli, czym jest nadzieja waszego powołania, czym bogactwo chwały Jego dziedzictwa wśród świętych i czym przemożny ogrom Jego mocy względem nas wierzących – na podstawie działania Jego potęgi i siły. Wykazał On je, gdy wskrzesił Go z martwych i posadził po swojej prawicy na wyżynach niebieskich, ponad wszelką Zwierzchnością i Władzą, i Mocą, i Panowaniem, i ponad wszelkim innym imieniem wzywanym nie tylko w tym wieku, ale i w przyszłym. I wszystko poddał pod Jego stopy, a Jego samego ustanowił nade wszystko Głową dla Kościoła, który jest Jego Ciałem, Pełnią Tego, który napełnia wszystko wszelkimi sposobami.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Po co głębiej poznawać Jezusa? Nie wystarczy zwyczajna, tradycyjna wiara?
  2. Serce ma oczy? W jaki sposób one działają? Co można nimi zobaczyć?
  3. Na czym polega właściwie chrześcijańskie powołanie?
  4. Czujesz się bogaty w Bożą chwałę?
  5. Jak możemy pokazać ogrom mocy działającej wśród nas?
  6. Czujesz się Ciałem Chrystusa – skoro jesteś częścią Kościoła?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Zabawa „kaczy chód”. Każde zwierzę ma swój charakterystyczny sposób poruszania się. W domu lub na spacerze naśladujemy chód różnych zwierząt – jak idzie kaczka? jak dumnie kroczy paw? Jak baranek bryka na łące? Jak skacze mała żabka? Wszyscy po kolei przypominamy sobie zwierzęta i pokazujemy ich sposób poruszania się.

ALLELUJA (Mt 28,19.20)
Idźcie i nauczajcie wszystkie narody, Ja jestem z wami przez wszystkie dni, aż do skończenia świata.

Ewangelia (Łk 24,46-53)

Jezus powiedział do swoich uczniów: Tak jest napisane: Mesjasz będzie cierpiał i trzeciego dnia zmartwychwstanie, w imię Jego głoszone będzie nawrócenie i odpuszczenie grzechów wszystkim narodom, począwszy od Jerozolimy. Wy jesteście świadkami tego. Oto Ja ześlę na was obietnicę mojego Ojca. Wy zaś pozostańcie w mieście, aż będziecie uzbrojeni mocą z wysoka. Potem wyprowadził ich ku Betanii i podniósłszy ręce błogosławił ich. A kiedy ich błogosławił, rozstał się z nimi i został uniesiony do nieba. Oni zaś oddali Mu pokłon i z wielką radością wrócili do Jerozolimy, gdzie stale przebywali w świątyni, wielbiąc i błogosławiąc Boga.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Jak dzisiaj być świadkiem tego, co wydarzyło się 2000 lat temu? Kto z nas to widział?
  2. Co to takiego ta obietnica Ojca?
  3. Jaką moc z wysoka otrzymali uczniowie? Czy my dzisiaj też możemy doświadczyć tej mocy?
  4. Gdzie jest Betania? Czy wcześniej Jezus tam bywał?
  5. Dlaczego uczniowie z radością wrócili do Jerozolimy? Nie smucili się po śmierci Jezusa?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Zabawa w samochodzie „Ja też! Ja nie!” Jedna osoba opowiada szybko o swoich czynnościach, reszta rodzinki szybko odpowiada „Ja też!” Ale co jakiś czas prowadzący może mówić coś śmiesznego i wtedy trzeba zamiast „Ja też!” powiedzieć szybko „Ja nie!” Kto powie w takiej sytuacji „Ja też!” przegrywa i dalej on prowadzi zabawę. Przykład rozmowy: „Jadę do sklepu!” – „Ja też!”, „Kupuję cukierki!” – „Ja też!”, „Polewam ziemniaki czekoladą!” – „Ja nie!”