Katecheza Rodzinna, Wielkanoc

Grupa docelowa: Rodziny Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: Katecheza rodzinna, Wielkanoc

1. czytanie (Dz 5,12-16)

Wiele znaków i cudów działo się przez ręce Apostołów wśród ludu. Trzymali się wszyscy razem w krużganku Salomona. A z obcych nikt nie miał odwagi dołączyć się do nich, lud zaś ich wychwalał. Coraz bardziej też rosła liczba mężczyzn i kobiet, przyjmujących wiarę w Pana. Wynoszono też chorych na ulicę i kładziono na łożach i noszach, aby choć cień przechodzącego Piotra padł na któregoś z nich. Także z miast sąsiednich zbiegało się mnóstwo ludu do Jerozolimy, znosząc chorych i dręczonych przez duchy nieczyste, a wszyscy doznawali uzdrowienia.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Kim był Salomon?
  2. Co to jest krużganek?
  3. Dlaczego „trzymali się wszyscy razem”? Co im dawała ta jedność, wspólnota, bycie ze sobą?
  4. Co nam może dawać „trzymanie się razem”?
  5. Dlaczego dopiero teraz liczba wierzących w Pana rośnie, a nie wcześniej, gdy Jezus wędrował po Palestynie?
  6. Co grozi Piotrowi, który czyni tyle cudów i znaków? Czy Duch Święty może ochronić go przed pychą?
  7. Czym się różni uzdrowienie od wyleczenia?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Wycinanki z serwetki – składamy serwetkę na pół, potem jeszcze raz na pół – do takiej grubości, aby można było swobodnie wycinać nożyczkami. Warto poćwiczyć najpierw różne kształty, a potem wycinać postacie. Po rozłożeniu wycinanka powinna najlepiej przedstawiać postacie trzymające się za ręce. Wtedy można je zatytułować „Trzymamy się razem”.

CIEKAWE LINKI

Duchowość wspólnotowa

Psalm (Ps 118,1.4.13-14.22.24)

REFREN: Dziękujcie Panu, bo jest miłosierny

Dziękujcie Panu, bo jest dobry, bo Jego łaska trwa na wieki.
Niech bojący się Pana głoszą: „Jego łaska na wieki”.

Uderzono mnie i pchnięto, bym upadł, lecz Pan mnie podtrzymał.
Pan moją mocą i pieśnią, On stał się moim Zbawcą.

Kamień odrzucony przez budujących stał się kamieniem węgielnym.
Oto dzień, który Pan uczynił, radujmy się w nim i weselmy.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Co to jest łaska?
  2. Mamy rzeczywiście bać się Pana Boga?
  3. Dlaczego Pan pozwala, aby mnie pchnięto?
  4. Co to jest „kamień węgielny”? Jakie ma znaczenie w budowaniu?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Ciekawe kamienie – w czasie spaceru szukamy ciekawych kamieni. W domu myjemy je i czekamy, aż wyschną, a potem przyozdabiamy je farbami lub innymi materiałami. Można z takiego kamienia zrobić zwierzę, zbudować na nim domek lub wykorzystać go w jeszcze inny sposób. Przyjrzyj się dokładnie kamieniowi – on podpowie ci, co można z nim zrobić.

2. czytanie (Ap 1,9-11a.12-13.17-19)

Ja, Jan, wasz brat i współuczestnik w ucisku i królestwie, i wytrwałości w Jezusie, byłem na wyspie, zwanej Patmos, z powodu słowa Bożego i świadectwa Jezusa. Doznałem zachwycenia w dzień Pański i posłyszałem za sobą potężny głos jak gdyby trąby mówiącej: Co widzisz, napisz w księdze i poślij siedmiu Kościołom, które są w Azji. I obróciłem się, aby widzieć, co za głos do mnie mówił; a obróciwszy się ujrzałem siedem złotych świeczników, i pośród świeczników kogoś podobnego do Syna Człowieczego, obleczonego [w szatę] do stóp i przepasanego na piersiach złotym pasem. Kiedym Go ujrzał, do stóp Jego upadłem jak martwy, a On położył na mnie prawą rękę, mówiąc: Przestań się lękać! Jam jest Pierwszy i Ostatni i żyjący. Byłem umarły, a oto jestem żyjący na wieki wieków i mam klucze śmierci i Otchłani. Napisz więc to, co widziałeś, i to, co jest, i to, co potem musi się stać.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Gdzie jest wyspa Patos? Poszukajcie danych na jej temat.
  2. Co robił tam św. Jan? Dlaczego tam się znalazł?
  3. Co to jest „dzień Pański”?
  4. O jakich siedmiu Kościołach pisze św. Jan? Gdzie one były? Poszukaj o nich informacji.
  5. Co oznacza złoty kolor w biblijnej symbolice?
  6. Dlaczego świeczników było siedem? Jakie jest znaczenie tej liczby w symbolice biblijnej?
  7. Jakie jest znaczenie klucza w symbolice biblijnej?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Klucze – za pomocą wszystkich dostępnych materiałów do zabawy wykonujemy różne KLUCZE. Np. klucz do serca mamy i taty, klucz do szczęścia, klucz do nieba, klucz do miłości, klucz do przebaczenia. W czasie rodzinnego wykonywania kluczy rozmawiamy o tym, do czego mają prowadzić (o szczęściu, nadziei, niebie…).

CIEKAWE LINKI

Chrześcijanin – człowiekiem Wielkanocy

Ewangelia (J 20,19-31)

Było to wieczorem owego pierwszego dnia tygodnia. Tam gdzie przebywali uczniowie, drzwi były zamknięte z obawy przed Żydami, przyszedł Jezus, stanął pośrodku i rzekł do nich: Pokój wam! A to powiedziawszy, pokazał im ręce i bok. Uradowali się zatem uczniowie ujrzawszy Pana. A Jezus znowu rzekł do nich: Pokój wam! Jak Ojciec Mnie posłał, tak i Ja was posyłam. Po tych słowach tchnął na nich i powiedział im: Weźmijcie Ducha Świętego! Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane. Ale Tomasz, jeden z Dwunastu, zwany Didymos, nie był razem z nimi, kiedy przyszedł Jezus. Inni więc uczniowie mówili do niego: Widzieliśmy Pana! Ale on rzekł do nich: Jeżeli na rękach Jego nie zobaczę śladu gwoździ i nie włożę palca mego w miejsce gwoździ, i nie włożę ręki mojej do boku Jego, nie uwierzę. A po ośmiu dniach, kiedy uczniowie Jego byli znowu wewnątrz /domu/ i Tomasz z nimi, Jezus przyszedł mimo drzwi zamkniętych, stanął pośrodku i rzekł: Pokój wam! Następnie rzekł do Tomasza: Podnieś tutaj swój palec i zobacz moje ręce. Podnieś rękę i włóż /ją/ do mego boku, i nie bądź niedowiarkiem, lecz wierzącym. Tomasz Mu odpowiedział: Pan mój i Bóg mój! Powiedział mu Jezus: Uwierzyłeś Tomaszu, bo Mnie ujrzałeś; błogosławieni, którzy nie widzieli, a uwierzyli. I wiele innych znaków, których nie zapisano w tej księdze, uczynił Jezus wobec uczniów. Te zaś zapisano, abyście wierzyli, że Jezus jest Mesjaszem, Synem Bożym, i abyście wierząc mieli życie w imię Jego.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Pierwszy dzień tygodnia – jaki to dzień?
  2. Dlaczego Jezus pokazał uczniom ręce i bok?
  3. Co znaczy określenie „Didymos”? Poszukajcie wyjaśnienia tego przydomku.
  4. Dlaczego Tomasza nie było razem z uczniami? Gdzie mógł wtedy być?
  5. Dlaczego Jezus przyszedł właśnie wtedy, gdy Tomasza nie było… mógł wybrać lepszą chwile…
  6. Jakie znaczenie ma wyznanie Tomasza przy spotkaniu z Chrystusem po 8 dniach?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Odciski palców – korzystamy z farb lub tuszu w taki sposób, aby można było delikatnie zabarwić palce i zrobić odciski linii papilarnych. Można na kartce odcisnąć kilka śladów, aby w sumie powstał z nich jakiś kształt. Potem przy pomocy kreden czy pisaków można go uzupełnić i zrobić z niego rysunek.