Katecheza rodzinna. 5 niedziela zwykła, rok B
1. czytanie (Hi 7, 1-4. 6-7)
Czytanie z Księgi Hioba
Hiob przemówił w następujący sposób: «Czyż nie do bojowania podobny byt człowieka? Dni jego czyż nie są dniami najemnika? Jak sługa wzdycha on do cienia, i jak najemnik czeka na zapłatę. Tak moim działem miesiące nicości i wyznaczono mi noce udręki. Położę się, mówiąc do siebie: Kiedyż zaświta i wstanę? Przedłuża się wieczór, a niepokój mnie syci do świtu. Dni moje lecą jak tkackie czółenko, i kończą się, bo braknie nici. Wspomnij, że dni me jak powiew. Ponownie oko me szczęścia nie zazna».
PYTANIA DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Czy życie zawsze musi być ciężkie?
- Czy jest tak, że im trudniej jest tutaj, tym lżej jest w niebie?
- Cierpienie naprawdę uszlachetnia?
- Bóg lubi, gdy ludziom jest ciężko?
- Dlaczego Hiob nie zbuntował się przeciw Panu Bogu?
PYTANIA DO ROZMOWY Z DZIEĆMI
- Co to jest tkackie czółenko?
- Dlaczego dni są podobne do niego?
- W jakim humorze jest dzisiaj Hiob? Dlaczego tak narzeka?
- Czy rzeczywiście ma rację?
ZADANIE DLA MAŁŻONKÓW
Organizujemy czas tylko dla siebie.
ZADANIE DLA CAŁEJ RODZINKI
Oglądamy wspólnie struktury różnych materiałów przez szkło powiększające. Zastanawiamy się, w czym są podobne do ludzkiego życia?
Psalm (Ps 147A (146), 1b-2. 3-4. 5-6 (R.: por. 3a))
Panie, Ty leczysz złamanych na duchu
Chwalcie Pana, bo dobrze jest śpiewać psalmy Bogu, * słodko jest Go wysławiać.
Pan buduje Jeruzalem, * gromadzi rozproszonych z Izraela.
On leczy złamanych na duchu * i przewiązuje ich rany.
On liczy wszystkie gwiazdy * i każdej imię nadaje.
Nasz Pan jest wielki i potężny, * a Jego mądrość niewypowiedziana.
Pan dźwiga pokornych, * karki grzeszników zgina do ziemi.
PYTANIA DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Czy Pan Bóg mógłby zapobiegać ludzkim nieszczęściom, zamiast leczyć rany po nich?
- Czy Pan Bóg jest od zapobiegania nieszczęściom?
- Być złamanym na duchu – co to takiego? Jak z tego wyjść?
- Na czym polega pokora?
PYTANIA DO ROZMOWY Z DZIEĆMI
- Co to są Psalmy?
- Skąd się wzięły i o czym opowiadają?
- Może nauczymy się różnych melodii do śpiewania Psalmów?
ZADANIE DLA MAŁŻONKÓW
Wspieramy się w trudnych chwilach tygodnia.
ZADANIE DLA CAŁEJ RODZINKI
Słodkie wysławianie Pana – najlepiej za pomocą wspólnie przygotowanych słodkości. Poznajemy gwiazdozbiory i ich nazwy, uczymy się szukać ich na niebie.
2. czytanie (1 Kor 9, 16-19. 22-23)
Czytanie z Pierwszego Listu Świętego Pawła Apostoła do Koryntian
Bracia: Nie jest dla mnie powodem do chluby to, że głoszę Ewangelię. Świadom jestem ciążącego na mnie obowiązku. Biada mi bowiem, gdybym nie głosił Ewangelii! Gdybym to czynił z własnej woli, miałbym zapłatę, lecz jeśli działam nie z własnej woli, to tylko spełniam obowiązki szafarza. Jakąż przeto mam zapłatę? Otóż tę właśnie, że głosząc Ewangelię bez żadnej zapłaty, nie korzystam z praw, jakie mi daje Ewangelia.
Tak więc nie zależąc od nikogo, stałem się niewolnikiem wszystkich, aby tym liczniejsi byli ci, których pozyskam. Dla słabych stałem się jak słaby, by pozyskać słabych. Stałem się wszystkim dla wszystkich, żeby uratować choć niektórych. Wszystko zaś czynię dla Ewangelii, by mieć w niej swój udział.
PYTANIA DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Czy głoszenie Ewangelii to zobowiązanie również dla nas?
- W jaki sposób szary człowiek może głosić Ewangelię?
- Jak można stać się słabym dla słabych…?
- Słabi potrzebują słabych czy raczej silnych?
PYTANIA DO ROZMOWY Z DZIEĆMI
- Kim jest szafarz? Co znaczy to słowo? Czy to ktoś, kto mieszka w szafie?
ZADANIE DLA MAŁŻONKÓW
Rozmawiamy o tym, jaki mamy udział w głoszeniu Ewangelii?
ZADANIE DLA CAŁEJ RODZINKI
Rysujemy zawartość szafy szafarza.
Ewangelia (Mk 1, 29-39)
Słowa Ewangelii według Świętego Marka
Po wyjściu z synagogi Jezus przyszedł z Jakubem i Janem do domu Szymona i Andrzeja. Teściowa zaś Szymona leżała w gorączce. Zaraz powiedzieli Mu o niej. On podszedł i podniósł ją, ująwszy za rękę, a opuściła ją gorączka. I usługiwała im. Z nastaniem wieczora, gdy słońce zaszło, przynosili do Niego wszystkich chorych i opętanych; i całe miasto zebrało się u drzwi. Uzdrowił wielu dotkniętych rozmaitymi chorobami i wiele złych duchów wyrzucił, lecz nie pozwalał złym duchom mówić, ponieważ Go znały. Nad ranem, kiedy jeszcze było ciemno, wstał, wyszedł i udał się na miejsce pustynne, i tam się modlił. Pośpieszył za Nim Szymon z towarzyszami, a gdy Go znaleźli, powiedzieli Mu: «Wszyscy Cię szukają». Lecz On rzekł do nich: «Pójdźmy gdzie indziej, do sąsiednich miejscowości, abym i tam mógł nauczać, bo po to wyszedłem». I chodził po całej Galilei, nauczając w ich synagogach i wyrzucając złe duchy.
PYTANIA DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Dlaczego Jezus nie pozwala mówić złym duchom o sobie?
- Kim w ogóle jest zły duch?
- Czy Jezus uwolnił i uzdrowił wszystkich?
- Jezus się modlił? Czy to znaczy, że Jezus nie był Bogiem?
PYTANIA DO ROZMOWY Z DZIEĆMI
- Kim jest teściowa?
- Czy to dobrze, gdy teściowa jest chora? Czy raczej źle?
- Na jakie choroby chorowali ludzie w czasach Pana Jezusa?
- Czego właściwie nauczał Pan Jezus?
ZADANIE DLA MAŁŻONKÓW
Modlimy się za teściów i rodziców.
ZADANIE DLA CAŁEJ RODZINKI
Poznajemy litanię do Ducha Świętego i ją wspólnie odmawiamy.