Oliwka I
1. Ogrodzie oliwny…
WSTĘP
- Jedna z najbardziej znanych pieśni wielkopostnych zaczyna się od słów „Ogrodzie oliwny, widok w tobie dziwny…”
- W encyklice o Eucharystii także znajdujemy nawiązanie do tego miejsca, które wzywamy w pieśni… Czytamy bowiem słowa, które wprowadzą nas także dzisiaj w klimat naszego spotkania:
EDE, 3. W Ogrodzie tym [Oliwnym – przyp. MK] do dnia dzisiejszego zachowały się niektóre bardzo stare drzewa oliwne. Może były nawet świadkami tego, co dokonało się w ich cieniu owego wieczoru, gdy Chrystus na modlitwie doświadczał śmiertelnej trwogi, «a Jego pot był jak gęste krople krwi, sączące się na ziemię» (por. Łk 22, 44).
AKTYWIZACJA
- Praca w grupach. Metoda – liściasta opowieść na podstawie fragmentu Ewangelii.
- Pomoce: nożyczki, przybory do kolorowania, szablony liści z drzewa oliwnego do wycięcia i pokolorowania przez uczestników, fragment opowiadający o modlitwie Jezusa na Górze Oliwnej.
- Zadanie do wykonania: opowiadamy tę ewangeliczną historię za pomocą dostępnej w ramach zajęć ilości papierowych liści z drzewa oliwnego.
- Czas na pracę w grupach, prezentacja na forum oraz wyjaśnienie. Czas na dyskusję.
Łk 22,39-47: (39) Potem wyszedł i udał się, według zwyczaju, na Górę Oliwną: towarzyszyli Mu także uczniowie. (40) Gdy przyszedł na miejsce, rzekł do nich: Módlcie się, abyście nie ulegli pokusie. (41) A sam oddalił się od nich na odległość jakby rzutu kamieniem, upadł na kolana i modlił się (42) tymi słowami: Ojcze, jeśli chcesz, zabierz ode Mnie ten kielich! Jednak nie moja wola, lecz Twoja niech się stanie! (43) Wtedy ukazał Mu się anioł z nieba i umacniał Go. (44) Pogrążony w udręce jeszcze usilniej się modlił, a Jego pot był jak gęste krople krwi, sączące się na ziemię.
PYTANIA DO DYSKUSJI
- Czy zadanie było trudne do wykonania?
- Jakie wrażenie zrobiłoby na nas, gdybyśmy spotkali rzeczywiście drzewa będące świadkami tamtych wydarzeń?
- Czy las, gaj, sad w jakiś sposób wpływa na przeżywanie trudnych chwil?
- Czy Jezus bywał wcześniej na Górze Oliwnej? Czy znał to miejsce?
- Czy my wracamy w pewnych chwilach do miejsc, w których już byliśmy?
KOMENTARZ
- W Ogrodzie Oliwnym rozpoczyna się męka Pana Jezusa, rozpoczyna się dzieło naszego odkupienia. Możemy dzisiaj symbolicznie powiedzieć, że las jest tego świadkiem… że gaj oliwny jest powiernikiem ludzkich i Bożych spraw… jest świadkiem wielkich dzieł w życiu Boga i człowieka…
- Początek tego dzieła odkupienia człowieka jest wyjątkowo trudny – w samotności i trwodze, która jest tak bardzo ludzka.
- Jezus trochę wcześniej, tego samego wieczoru, w czasie wieczerzy paschalnej ofiarował uczniom swoją Krew. Teraz potwierdza swoją decyzję życiem i ofiarą, teraz przychodzi czas realnego spełnienia tego, co stało się w czasie Ostatniej Wieczerzy.
PUENTA
Benedykt XVI w swojej encyklice pisze o tym następująco:
EDE, 3. Rozpoczynało się przelewanie krwi — tej samej Krwi, którą nieco wcześniej ofiarował Kościołowi jako napój zbawienia w sakramencie Eucharystii; ostatecznie zostanie wylana na Golgocie i stanie się narzędziem naszego Odkupienia: «Chrystus, zjawiwszy się jako arcykapłan dóbr przyszłych, […] nie przez krew kozłów i cielców, lecz przez własną krew wszedł raz na zawsze do Miejsca Świętego i osiągnął wieczne odkupienie» (Hbr 9, 11-12).
2. Być z Nim…
WSTĘP
- Tajemnica męki, śmierci i zmartwychwstania Pana Jezusa jest początkiem Kościoła. Z niej się on jakby rodzi, ta tajemnica stanowi jego centrum. To Eucharystia jest świętowaniem tajemnicy odkupienia.
- W niej urzeczywistniamy wszystko, co stało się w wieczór Wielkiego Czwartku i później…
- Uczestnicząc w Eucharystii bierzemy udział w Ostatniej Wieczerzy, po niej wędrujemy także z Jezusem i uczniami za potok Cedron ku Górze Oliwnej.
- Tak właśnie pisze o tym Papież Benedykt XVI:
EDE, 3. Kościół rodzi się z tajemnicy paschalnej. Właśnie dlatego Eucharystia, która w najwyższym stopniu jest sakramentem tajemnicy paschalnej, stanowi centrum życia eklezjalnego.
Dostrzegamy to już w pierwszych relacjach o życiu Kościoła, jakie znajdujemy w Dziejach Apostolskich: «Trwali oni w nauce Apostołów i we wspólnocie, w łamaniu chleba i w modlitwach» (2, 42). «Łamanie chleba» oznacza właśnie Eucharystię.
Po dwóch tysiącach lat nadal urzeczywistniamy ten pierwotny obraz Kościoła. Gdy to czynimy podczas sprawowania Eucharystii, mamy przed oczyma duszy misterium paschalne: to, co wydarzyło się w wieczór Wielkiego Czwartku, podczas Ostatniej Wieczerzy i po niej. Ustanowienie Eucharystii uprzedzało bowiem w sposób sakramentalny wydarzenia, które wkrótce miały nastąpić, począwszy od konania w Getsemani.
Widzimy znów Pana Jezusa, który wychodzi z Wieczernika, schodzi z uczniami w dół, ażeby przekroczyć potok Cedron i wejść do Ogrodu Oliwnego.
5. Wejdźmy i my także w wyobraźni i wierze z Jezusem i uczniami do Ogrodu Oliwnego. Jezus zaprasza nas do czuwania razem z Nim, podobnie jak zaprosił Apostołów.
AKTYWIZACJA
- Praca indywidualna. Metoda – dorysuj postacie.
- Pomoce: plansza z ilustracją Ogrodu Oliwnego i wolnym miejscem na dorysowanie postaci.
- Zadanie do wykonania: między postaciami uczniów dorysowujemy także siebie (lub inne jeszcze osoby, które chcielibyście tam zaprosić); w pole postaci wpisujemy odpowiedź na pytanie: jak dzisiaj mogę towarzyszyć Jezusowi w Jego czuwaniu i nocnej modlitwie?
- Prezentacja na forum. Czas na chwilę dyskusji i wymianę wrażeń po wykonanej pracy.
PUENTA
EDE, 4. Godzina naszego Odkupienia. Pomimo, że doznaje niezmiernej trwogi, Chrystus nie ucieka przed swoją «godziną»: «I cóż mam powiedzieć? Ojcze, wybaw Mnie od tej godziny. Ależ właśnie dlatego przyszedłem na tę godzinę» (J 12, 27). Pragnie, ażeby uczniowie Mu towarzyszyli, a jednak doświadcza samotności i opuszczenia: «Tak, jednej godziny nie mogliście czuwać ze Mną? Czuwajcie i módlcie się, abyście nie ulegli pokusie» (Mt 26, 40-41).
Tylko Jan pozostanie pod krzyżem, tuż obok Maryi i pobożnych niewiast. Agonia w Ogrójcu była wprowadzeniem do wielkopiątkowej agonii na krzyżu
Godzina święta, godzina odkupienia świata. Kiedy sprawujemy Eucharystię w Jerozolimie, w tym miejscu, gdzie był grób Chrystusa, wracamy jak gdyby w sposób namacalny do tej Jego «godziny» — godziny krzyża i uwielbienia.
Do tego miejsca i do tej godziny przenosi się duchowo każdy kapłan, który celebruje Mszę św., razem ze wspólnotą chrześcijan, która w niej uczestniczy.
Ukrzyżowan, umarł i pogrzebion, zstąpił do piekieł, trzeciego dnia zmartwychwstał. Tym słowom wyznania wiary wtórują słowa adoracji i proklamacji: Ecce lignum crucis, in quo salus mundi pependit. Venite adoremus. Takie zaproszenie Kościół kieruje do wszystkich w godzinach popołudniowych Wielkiego Piątku. Podejmie znowu swój śpiew podczas Wigilii Paschalnej, oznajmiając: Surrexit Dominus de sepulcro qui pro nobis pependit in ligno. Alleluja.