Księża i te sprawy…
1. Cechy
WSTĘP
Uczniowie pytają się czasami: „jak ksiądz radzi sobie z seksem? Przecież księdzu nie wolno…” Aby dojść do odpowiedzi na to pytanie, spróbujmy wykonać dwa kroki. Pierwszym będzie odpowiedzenie na pytanie: kim jest ksiądz, że „te sprawy” w jego życiu wzbudzają tak wiele zainteresowania? I drugi krok: Czy tylko seks tu chodzi, czy może o coś więcej… W końcu spróbujemy odpowiedzieć na pytanie: czy księdzu wolno?…
AKTYWIZACJA
KROK 1
Zadanie jest następujące: z arkusza szarego papieru formatu A4 uczniowie wydzierają postać mężczyzny lub księdza. Trzeba to zrobić tak, aby na jej tle można było czytelnie wpisać cechy zadane poniżej. Uczniowie pracują w grupach, każda z nich ma odmienne zadanie, dobrze będzie, jeśli grupy będą pracowały w tajemnicy przed sobą. Jest wtedy możliwość, żeby prezentacja i cel ćwiczenia wypadły okazale.
W tej części katechezy potrzebna jest jak największa ilość cech, aby porównanie ich z innymi pracami było jak najbardziej dokładne.
Praca w grupach:
- jakimi cechami powinien odznaczać się ksiądz w dzisiejszych czasach?
- mężczyzna przełomu wieków – co fascynującego w nim znajdziemy?
- Jezus był prawdziwym mężczyzną, co w Nim jest interesującego?
KROK 2
Postacie „człowieka”, „mężczyzny”, „księdza” i „Jezusa” przyklejamy na dużym arkuszu papieru obok siebie, z kolei przedstawiciele grup zaznaczają powiązania między postaciami, szukając, czy są na nich wspólne cechy. Wyczytujemy je głośno i wypisujemy je na tablicy.
PUENTA
Mamy zatem przegląd różnych cech – człowieka, mężczyzny, Jezusa. Człowiek wybierający drogę służenia Bogu musi żyć na tych trzech poziomach, najpierw jest człowiekiem, potem mężczyzną, potem kapłanem Jezusa Chrystusa.
Wspaniały ksiądz jest najpierw wspaniałym człowiekiem, potem wspaniałym mężczyzną, potem wspaniałym kapłanem. Te trzy wymiary wzajemnie się dopełniają i współgrają ze sobą. Nie może żadnego z nich zabraknąć.
2. Te sprawy
WSTĘP
Człowiek, mężczyzna, kapłan… Każdy z nas, ludzi, jest istotą seksualną, płciową. Męskość lub kobiecość określa nasz sposób bycia, patrzenia na świat, na drugiego człowieka, sposób dążenia do celu, postępowanie… słowem – całe nasze życie jest naznaczone płciowością. A zatem nie tylko chodzi tutaj o możliwość lub nie utrzymywania kontaktów seksualnych, bo seksualne jest całe postępowanie człowieka – kobiety czy mężczyzny… Nie chodzi tutaj tylko o seks, ale o coś więcej… zobaczymy to w naszej kolejnej pracy.
AKTYWIZACJA
Uczniowie pracują podzieleni na grupy. Kartkę A4 dzielimy na dwie kolumny, z lewej strony wypisujemy w słupku odpowiedzi na pytanie: Jakie wartości, uczucia, stany można wyrazić przez seks? Następnie szukamy innych sposobów – sposobów nie seksualnych! – wyrażenia zanotowanych przez grupę wartości itp. i wypisujemy je w prawej kolumnie. Z kolei prowadzący prosi o otoczenie kółkiem tych zachowań z prawej kolumny, które mogą być obecne w życiu księdza.
PUENTA
Mam wrażenie, że nie koniecznie chodzi tu o seks, ale po prostu o ludzkie uczucia! Bez takich ksiądz zamienia się w drewno! Mam również wrażenie, że nie tylko o księdza tu chodzi, lecz o każdego mężczyznę – małżonka, chłopaka, ojca…
3. Przeżywanie
WSTĘP
Czas odpowiedzieć na pytanie: czy księdzu wolno?
AKTYWIZACJA
W życiu małżeńskim i kapłańskim domagamy się wierności ze strony drugiej osoby. A jeśli np. w zwykłym małżeństwie zdarza się okazja, aby przeżyć mały romansik, zdarzenie, intymny kontakt, o którym na pewno nie dowie się żona… to dlaczego nie? Metoda – słoneczko.
PUENTA
Dlaczego NIE? Nie dlatego, że nie wolno, ale dlatego, że kapłan WYBIERA, KOCHA, JEST WIERNY… ślubuje, składa przyrzeczenie – ono jest znakiem konsekrowania, poświęcenia swojego ciała i duszy tylko Bogu… To kwestia wyboru uświęconego przez łaskę, a nie skazania…