Jak komputer pomaga w spowiedzi świętej?

Grupa docelowa: Młodzież Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: Komputer, Sakrament pojednania, Spowiedź, Warunki dobrej spowiedzi

1. Co to jest grzech?

WSTĘP

Myśliwi polujący na małpy znaleźli świetny sposób na ich pojmanie. Do wydrążonego kokosa nasypują trochę ziarna i jagód, zakopują go w ziemi, ale tak, aby wystawał na wierzchu otwór… małpy sięgają po przysmaki, chcą nabrać pełną garść, ale gdy już ja mają, to nie mogą wyciągnąć, bo do głowy im nie przyjdzie, że muszą puścić wszystko, co mają w dłoni.

Wtedy przychodzą myśliwi i mają te małpiszony jak na dłoni.

AKTYWIZACJA

  1. Praca indywidualna. Metoda – giełda definicji.
  2. Zadanie: każdy z uczestników wymyśla swoją definicję grzechu, może w tym pomóc opowiadanie przytoczone na początku spotkania.
  3. Zbieramy się w grupki po 5 osób, zapoznajemy się z naszymi definicjami i tworzymy w grupie jak najbardziej trafną definicję grzechu.
  4. Prezentacja na forum.
  5. Czas na dyskusję.

PYTANIA DO DYSKUSJI

  1. Czy trudno było znaleźć odpowiedni gest do danej wartości?
  2. Na co najlepiej dajemy się złapać?
  3. Dlaczego wybieramy raczej trzymanie zdobyczy niż wolność?
  4. Czy zdajemy sobie sprawę z konsekwencji, jakie niesie ze sobą grzech?
  5. Czy grzech może być przejawem wolności, czy raczej jednak zawsze niewoli?

PUENTA

KKK 386 Grzech jest obecny w historii człowieka; na próżno ktoś chciałby go nie zauważać lub nadawać inne nazwy tej mrocznej rzeczywistości.

Usiłując zrozumieć grzech, trzeba najpierw uznać głęboką więź człowieka z Bogiem, ponieważ poza tą relacją zło grzechu nie ujawnia się w swojej prawdziwej istocie jako odrzucenie Boga i przeciwstawienie się Mu, ciążąc w dalszym ciągu na życiu człowieka i na historii.

KKK 387 Rzeczywistość grzechu, a zwłaszcza grzechu pierworodnego, wyjaśnia się dopiero w świetle Objawienia Bożego. Bez tego poznania Boga, jakie ono nam daje, nie można jasno uznać grzechu; pojawia się pokusa, by wyjaśniać go jedynie jako wadę w rozwoju, słabość psychiczną, błąd, konieczną konsekwencję nieodpowiedniej struktury społecznej itd.

Tylko poznanie zamysłu Bożego wobec człowieka pozwala zrozumieć, że grzech jest nadużyciem wolności, której Bóg udzielił osobom stworzonym, by mogły Go miłować oraz miłować się wzajemnie.

 MKS_vir – program komputerowy, który pozwala pozbyć się wirusów w komputerze. Nam pomaga swoisty „duchowy MKS, czyli: MIŁOŚĆ – KRZYŻ – SAKRAMENT!

2. Warunki dobrej spowiedzi

WSTĘP

  1. Od I Komunii św. uczy się dzieci warunków dobrej spowiedzi. Pewnie znamy je na pamięć, przypominamy sobie przygotowując się do sakramentu pojednania…

AKTYWIZACJA

  1. Praca w grupach. Metoda – plastyka.
  2. Zadanie: malujemy plakat – treść danego warunku dobrej spowiedzi.
  3. Prezentacja na forum.
  4. Czas na dyskusję.

PYTANIA DO DYSKUSJI

  1. Czy te warunki spełniają jeszcze swoją rolę?
  2. W jaki sposób wpływają na nasze przygotowania do spowiedzi?
  3. Jakie nastawienie serca człowieka musi im towarzyszyć?
  4. Czego nie obejmują te warunki? Czego w nich jeszcze jakoś brakuje?

PUENTA

Warunki dobrej spowiedzi:

  1. Podziękowanie Panu Bogu za wszystko dobro otrzymane od Niego od ostatniej spowiedzi. Skupienie się na Bogu i Jego łasce, a nie na grzechach.
  2. Rachunek sumienia – przejrzenie straconych szans, aby uczynić dobro; przypomnienie sobie wszystkich grzechów, przede wszystkim ciężkich, ich okoliczności oraz czy je czyniłem wskutek słabości czy celowo…
  3. Żal za grzechy – czyli do smutku dodaj to, że masz świadomość, że zawiodłeś Przyjaciela… Uczucie nie ma siły, abyś się zmienił na lepsze, ale świadomość, że Kogoś zawiodłeś i chcesz to naprawić ma niezwykłą siłę.
  4. Postanowienie poprawy zawsze musi być realne i konkretne… żadnych tam: chciałbym się zmienić, być lepszym, żeby było inaczej, lepiej, żeby już więcej nie grzeszyć… To musi być konkret osiągalny i faktyczny…
  5. Spowiedź szczera – nie poinformowanie księdza o ilości i rodzaju grzechów, ale wyznanie Bogu tego, co się nie udało… powierzenie się Mu siebie całego…
  6. Zadośćuczynienie – jak mogę wynagrodzić Bogu i człowiekowi za popełnione zło? Jak mogę się rozwijać? W jakich sytuacjach najczęściej ulegam złu? Najpiękniejszym zadośćuczynieniem jest własny rozwój i zaprzyjaźnienie się z Bogiem.

3. Odejście i powrót

WSTĘP

  1. Wyjątkowo trafnie spotkanie grzesznika z miłosierdziem Bożym ukazuje przypowieść Pana Jezusa o synu marnotrawnym i miłosiernym ojcu.
  2. Opowiemy ją sobie teraz, a raczej… weźmiemy w niej udział…

AKTYWIZACJA

  1. Praca indywidualna i praca na forum. Metoda – przebranie.
  2. Zadanie: wybieramy jeden element przypowieści i przebieramy się za niego.
  3. Odczytanie przypowieści i prezentacja strojów.
  4. Podziękowanie za dobrą zabawę.

PYTANIA DO DYSKUSJI

  1. Jak młodszy syn mógł wpaść na tak dramatyczny pomysł?
  2. Dlaczego ojciec nie zatrzymał syna?
  3. Jak mógł na ten pomysł zareagować starszy syn?
  4. Co mogły sądzić o nim świnie?
  5. Czego nas uczy ta opowieść? Czy ma jakieś przełożenie na naszą rzeczywistość?

PUENTA

KKK 1434 Wewnętrzna pokuta chrześcijanina może wyrażać się w bardzo zróżnicowanych formach. Pismo święte i Ojcowie Kościoła kładą nacisk szczególnie na trzy formy: post, modlitwę i jałmużnę. Wyrażają one nawrócenie w odniesieniu do samego siebie, do Boga i do innych ludzi.

Obok radykalnego oczyszczenia, jakiego dokonuje chrzest lub męczeństwo, wymienia się jako środek otrzymania przebaczenia grzechów: wysiłki podejmowane w celu pojednania się z bliźnim, łzy pokuty, troskę o zbawienie bliźniego wstawiennictwo świętych i praktykowanie miłości, która „zakrywa wiele grzechów” (1 P 4, 8).

KKK 1435 Nawrócenie dokonuje się w życiu codziennym przez czyny pojednania, troskę o ubogich, praktykowanie i obronę sprawiedliwości i prawa, wyznanie win braciom, upomnienie braterskie, rewizję życia, rachunek sumienia, kierownictwo duchowe, przyjmowanie cierpień, znoszenie prześladowania dla sprawiedliwości. Najpewniejszą drogą pokuty jest wzięcie każdego dnia swojego krzyża i pójście za Jezusem.

KKK 1436 Eucharystia i pokuta. Źródłem i pokarmem codziennego nawrócenia i pokuty jest Eucharystia, ponieważ w niej uobecnia się ofiara Chrystusa, która pojednała nas z Bogiem. Karmi ona i umacnia tych, którzy żyją życiem Chrystusa; jest „środkiem zaradczym uwalniającym nas od grzechów powszednich i zachowującym od grzechów śmiertelnych”.

KKK 1437 Czytanie Pisma świętego, Liturgia Godzin, modlitwa „Ojcze nasz”, każdy szczery akt kultu lub pobożności ożywia w nas ducha nawrócenia i pokuty oraz przyczynia się do przebaczenia grzechów.

KKK 1438 Okresy i dni pokuty w ciągu roku liturgicznego (Okres Wielkiego Postu, każdy piątek jako wspomnienie śmierci Pana) są w Kościele specjalnym czasem praktyki pokutnej. Okresy te są szczególnie odpowiednie dla ćwiczeń duchowych, liturgii pokutnej, pielgrzymek o charakterze pokutnym, dobrowolnych wyrzeczeń, jak post i jałmużna, braterskiego dzielenia się z innymi (dzieła charytatywne i misyjne).

KKK 1439 Droga nawrócenia i pokuty została wspaniale ukazana przez Jezusa w przypowieści o synu marnotrawnym, w której centralne miejsce zajmuje „miłosierny ojciec” (Łk 15, 11-24). Zafascynowanie złudną wolnością; opuszczenie domu ojcowskiego; ostateczna nędza, w której znalazł się syn po roztrwonieniu majątku; głębokie upokorzenie, kiedy musiał paść świnie, co więcej, upokorzenie spowodowane tym, że pragnął pożywić się strąkami, którymi one się żywiły; refleksja nad utraconymi dobrami; skrucha i decyzja uznania się winnym wobec ojca; droga powrotu; wielkoduszne przyjęcie przez ojca, jego radość. W ten sposób przebiega droga nawrócenia.

Piękna suknia, pierścień i uczta są symbolami nowego życia, czystego i godnego, pełnego radości, będącego udziałem człowieka, który powraca do Boga i na łono rodziny, jaką jest Kościół. Jedynie serce Chrystusa, które zna głębię miłości Ojca, mogło nam w taki sposób, pełen prostoty i piękna, ukazać bezmiar Jego miłosierdzia.

4. Pojednanie i Kościół

WSTĘP

  1. Czasami powstaje w człowieku pytanie: po co spowiedź? Czy nie lepiej by było pójść do kościoła, wyspowiadać się w myślach Bogu, prosić o przebaczenie grzechów bez pośrednictwa kapłana?

AKTYWIZACJA

  1. Praca na forum. Metoda – dyskusja.
  2. Zadanie: poszukujemy odpowiedzi na pytanie – co Kościół traci, a co zyskuje na tym, że trzyma się osobistej spowiedzi świętej w tradycyjnej formie?

PYTANIA DO DYSKUSJI

  1. Co dzisiaj bardziej ludziom odpowiada? Jaka forma spowiedzi?
  2. Czy księża są jeszcze w niej potrzebni?
  3. Co mi daje pośrednictwo kapłana w tym sakramencie?

PUENTA

KKK 1440 Grzech jest przede wszystkim obrazą Boga, zerwaniem jedności z Nim. Narusza on równocześnie komunię z Kościołem.

Dlatego też nawrócenie przynosi przebaczenie ze strony Boga, a także pojednanie z Kościołem, co wyraża i urzeczywistnia w sposób liturgiczny sakrament pokuty i pojednania.

 KKK 1441 Tylko Bóg przebacza grzechy. Ponieważ Jezus jest Synem Bożym, mówi o sobie: „Syn Człowieczy ma na ziemi władzę odpuszczania grzechów” (Mk 2, 10), i wykonuje tę Boską władzę: „Odpuszczone są twoje grzechy” (Mk 2, 5; Łk 7, 48). Ponadto, na mocy swego Boskiego autorytetu, Jezus daje tę władzę ludziom, by ją wykonywali w Jego imieniu.

KKK 1442 Chrystus chciał, by cały Jego Kościół w modlitwie, życiu i działaniu był znakiem i narzędziem przebaczenia i pojednania, które On nabył dla nas za cenę swojej Krwi. Wykonywanie władzy odpuszczania grzechów powierzył jednak Chrystus władzy apostolskiej, której została zlecona „posługa jednania” (2 Kor 5,18). Apostoł jest posłany „w imię Chrystusa”, przez niego „sam Bóg” wzywa i prosi: „Pojednajcie się z Bogiem!” (2 Kor 5, 20).

KKK 1443 W czasie swojego życia publicznego Jezus nie tylko przebaczał grzechy, lecz także ukazał skutek tego przebaczenia: włączał ponownie grzeszników, którym odpuścił grzechy, do wspólnoty Ludu Bożego, od której oddalili się przez grzech, a nawet zostali z niej wykluczeni.

Wyraźnym tego znakiem jest fakt, że Jezus zaprasza do swego stołu grzeszników, a nawet sam zasiada przy ich stole. Ten gest w zdumiewający sposób wyraża przebaczenie Boże, a równocześnie powrót na łono Ludu Bożego.

KKK 1444 Udzielając Apostołom swojej mocy przebaczania grzechów, Pan daje im również władzę jednania grzeszników z Kościołem. Ten eklezjalny wymiar ich zadania został wyrażony szczególnie w uroczystych słowach Chrystusa skierowanych do Szymona Piotra: „Tobie dam klucze Królestwa niebieskiego; cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane w niebie” (Mt 16, 19).

„Dar związywania i rozwiązywania dany Piotrowi udzielony został także Kolegium Apostołów pozostającemu w łączności z Głową swoją” (Mt 18,18; 28,16-20)32.

KKK 1445 Słowa związać i rozwiązać oznaczają, że ten, kto zostanie wyłączony z waszej komunii, zostanie także wyłączony z komunii z Bogiem; a ten, kto na nowo zostanie przyjęty do waszej komunii, zostanie również przyjęty przez Boga do komunii z Nim.

Pojednanie z Kościołem łączy się nierozerwalnie z pojednaniem z Bogiem.